Ремонтът на бул. "Витоша" помогна за повишението на наемите в магазините

Ремонтът на бул. "Витоша" помогна за повишението на наемите в магазините

© Юлия Лазарова



София се е възстановила след ниските наемни нива, които са били отчетени през 2012 г. благодарение на увеличеното търсене и започналата реконструкция на главната търговска улица - бул. "Витоша". От началото на миналата година досега наемите на смятаната за основна търговска улица за столицата са се покачили с 27 на сто. Това показват данните на международната компания за недвижими имоти Colliers.


Ремонтът на булеварда протича на три етапа. Първият участък от метростанцията до ул. "Неофит Рилски" беше направен от турския строител на втория метродиаметър през есента на 2012 г. безвъзмездно. На следващата година ремонтът стигна до ул. "Солунска". Очакванията бяха тази есен да приключи и реконструкцията до сградата на Съдебната палата, но жалба в комисията за Защита на конкуренцията бави изпълнението.


Компанията отчита, че и в други градове в региона се наблюдава поскъпване на наемите от началото на 2013 г., но то е с по-малки темпове. За Рига повишението на наемите е с 19 на сто, с 9 на сто в Белград и с 3 на сто в Москва, Санкт Петербург и Варшава.




В същото време наемите в търговските центрове са се покачили с 33 на сто в Белград, със 7 на сто в
Санкт Петербург, с 5 на сто в Рига, с 4 на сто във Вилнюс и с 3 на сто във Варшава и Прага.


Поскъпването на наемите на търговските площи компанията регистрира в голяма част от основните пазари на Централна и Източна Европа.


"От началото на 2013 г. на 12 от пазарите в региона се наблюдава обща тенденция на растеж на наемните нива при първокласните търговски площи, отчитаща стабилизиране или повишаване на наемите както при локациите на главните търговски улици, така и при търговските центрове", се казва в анализа.


През изминалите 12 месеца наемните нива в Белград са отбелязали ръст в резултат на ограниченото предлагане в сегмента на търговските центрове и увеличаващото се търсене от страна както на местни, така и на международни оператори.


В същото време значителна част от пазарите в Централна и Източна Европа се характеризират с ниско предлагане и повишаващо се търсене, като някои от тях - Белград, Санкт Петербург, Рига, Вилнюс и Москва, отчитат активно навлизане на нови оператори - тенденция, създаваща благоприятни условия за ръст в наемните нива, анализират експертите.


Според Деймиън Харингтън, регионален директор "Проучвания" за Източна Европа в компанията, повишеното доверие  на инвеститорите в сегмента на търговските площи през изминалата година е довело до увеличаване на обема нови проекти в региона.


През цялата 2013 г. в него са били завършени повече от 1 млн. квадратни метра търговски площи, като в края на годината нови 2.5 млн. квадратни метра вече са били в процес на изграждане.


Строителството на нови търговски проекти продължава в големи мащаби, като на пазарите, които са били водещи през 2013 г. - като Москва, Санкт Петербург и Киев, започват да се наблюдават тенденции на отслабване на темповете, докато периферни градове като Букурещ, Братислава и Талин набират инерция, се отбелязва в доклада на компанията.


В анализа се посочва, че приблизително 376 400 квадратни метра са били пуснати на пазара през първото полугодие на 2014 г., а 2.3 млн. квадратни метра са в процес на изграждане към момента.


11 на сто от новото строителство в региона се реализира в Букурещ, Братислава и Талин. Фактът, че миналата година тези градове са представлявали по-малко от 4 на сто от активното строителство в сегмента, свидетелства, че са настъпили положителни промени и периферните пазари завземат все по-голям пазарен дял, коментират анализаторите на компанията.


През последните 12 месеца се наблюдава леко свиване в нивата на доходността от инвестиции в сегмента на търговските площи на пазари като Прага, Букурещ, Будапеща, Белград, Варшава и Рига, но като цяло показателят за региона на ЦИЕ остава стабилен.


Заради прогнозите за стабилен растеж на много от пазарите в региона в краткосрочен план анализатори на компанията очакват следващите шест месеца да предложат на инвеститорите още по-реалистична картина за развитието на пазара на търговските площи.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK