Не е важно с колко, а по какъв начин ще се увеличава цената на тока

Не е важно с колко, а по какъв начин ще се увеличава цената на тока

© Красимир Юскеселиев



Публикуваме анализа на Калоян Стайков от Института за пазарна икономика.


Въпросът с колко да се увеличи цената на електроенергията от октомври много прилича на въпроса с колко да се увеличи бюджетният дефицит за годината. Казвам "въпрос", а не "дебат", защото изглежда, че нито едно от двете не е от достатъчно високо обществено значение, за да се проведе обсъждане и да се вземе решение, което се радва на голяма обществена подкрепа. Вместо това решенията продължават да се вземат от групи чиновници на бул. "Дондуков" и по всичко личи, че те са по-скоро стихийни, отколкото добре премислени и почиващи на някаква ясна визия за бъдещето.


Въпросът с колко да се увеличи цената на тока няма правилен отговор, тъй като последният зависи от множество неизвестни, каквато е ситуацията и с бюджетния дефицит. Първата неизвестна е колко точно е недостигът на средства в регулираната част на сектор електроенергетика. По данни на ДКЕВР дефицитът в НЕК в резултат от регулираната дейности на пазара на електроенергия към средата на 2014 г. възлиза на 1,5 млрд. лв., от които 720 млн. лв. за изкупуване на електроенергия от ВЕИ, 382 млн. лв. - за изкупуване на електроенергия по дългосрочни договори от ТЕЦ "Марица изток" 1 и 3 и 392 млн. лв. - за експлоатация на ПАВЕЦ "Чаира". По изчисления на ИПИ дефицитът само за изкупуване на електроенергия от ВЕИ към средата на 2014 г. възлиза на близо 1,3 млрд. лв. Към тези непокрити разходи трябва да се прибавят и потенциалните такива, които бяха заложени с решението на ДКЕВР за цените на електроенергията в периода юли 2014 – юни 2015 г.:

  • Намаляване на средногодишната изкупена електроенергия от вятърните и фотоволтаичните централи по преференциални цени с 50% – нов дефицит от 541 млн. лв.;
  • Предоговаряне на дългосрочните договори за ТЕЦ "Ей И Ес 3C Марица Изток 1" и ТЕЦ "Контур Глобал Марица Изток 3" – нов дефицит от 424 млн. лв.;
  • Непризнаване на реални технологични разходи на ЕРП при цена от 30 лв./МВтч – дефицит от 30 млн. лв.
След като стане ясен пълният размер на дефицита в системата трябва да се предприемат следните стъпки:




  • Да се направи цялостен преглед на условията, при които се изкупува електроенергия от ВЕИ централи на преференциална цена и ако бъде открито неправомерно отпускане на такава помощ, да се вземат мерки. Този преглед включва както метода на финансиране на централите – собствени средства/грантове, така и капиталовата база, върху която се изчислява възвръщаемостта на централите.
  • Да се започнат преговори за предоговаряне на условията за дългосрочно изкупуване на електроенергия от ВЕИ централи и ТЕЦ "Марица изток" 1 и 3. Този процес отнема време и едва ли ще има яснота в рамките на няколко месеца, но колкото по-рано започне, толкова по-добре.
  • Да се проучат възможностите за покриване на част от тези разходи директно от държавния бюджет, като се спазват европейските правила за оказване на държавна помощ. Това е и едно от предложенията на Европейската комисия след направения анализ от нейна страна за състоянието на енергийния сектор в страната.
Тези стъпки ще допринесат за намаляването бъдещия на недостиг на средства в сектора и регулаторът ще има по-ясна картина за случващото се. Заедно с това трябва да се изготви ясен план за премахването на кръстосаното субсидиране между небитови потребители и домакинства, което, въпреки че е забранено със Закона за енергетиката, е устойчива практика в регулирането в България.


Едва след като се направят тези стъпки, макар да не претендират за изчерпателност, може да се говори за това с колко ще се увеличава цената на електроенергията на регулирания пазар и в какъв период. По този начин компаниите в електроенергийния сектор ще имат яснота в какъв период ще си получат парите, а компаниите в частния сектор и домакинствата ще имат яснота какви ще им бъдат разходите за електроенергия в следващите години. След като е ясно по какъв начин ще се увеличава цената за домакинствата, тогава може да се направят и необходимите промени в социалната политика, така че да се повиши ефективността ѝ при отпускане на енергийни помощи и да се защитят социалните групи, които срещат затруднения при посрещане на енергийните си нужди.


Много е важно и как се прави самото увеличение на крайната цена на електроенергията, тъй като цената, на която НЕК продава електроенергията, е увеличена с четири последователни решения на ДКЕВР в периода март 2013 – юли 2014 г. В същото време крайната цена за домакинствата беше намалена с три последователни решения, което означава, че самото увеличение на цената на НЕК не решава проблемите в сектора, а единствено ги прехвърля върху мрежовите оператори – трите ЕРД и ЕСО.


Другият сериозен проблем, който трябва да бъде решен, е разплащането на НЕК с доставчиците на електроенергия. От публикувана справка на Министерството на икономиката и енергетиката става пределно ясно, че компанията се разплаща в различен размер с различните компании, макар че подобни заключения могат да се направят и на база отчетите на дружеството. Подобна злоупотреба с монополно положение трябва да бъде прекратена, а механизмът с един продавач на електроенергия на регулирания пазар – премахната. Заедно с покриването на дефицитите в сектора трябва да се работи и в посока либерализирането на пазара за всички потребителски групи.


Увеличение на цената на електроенергията няма да е изолирано в една или две години, освен ако не се направи шоково, но едва ли има социална подкрепа за подобни промени и вероятността да се случи в кратък период е малка. Поради тази причина е необходимо създаването на ясен механизъм за средносрочно компенсиране на натрупания дефицит в системата и осигуряване на безпроблемното ѝ функциониране в бъдеще. Параметрите в него могат да се променят всеки ценови период в зависимост от обективни критерии, като например инфлация. Всичко останало е сметка на коляно и дори не започва да решава проблемите в сектора, а единствено би могло да запуши за кратко най-належащите дупки.

Ключови думи към статията:

Коментари (49)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8763 Неутрално

    Напротив, много е важно с КОЛКО ще се увеличава, а начина не ми влияе толкова по джоба.

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    Увеличаване на цените на каквото и да е, е НАЙ-МЪРЗЕЛИВИЯ И НАЙ-БЕЗДАРЕН начин да се реши проблема на някой и нещо. Увеличаването на цената на тока ще увеличи и апетита на накацалите по жиците, ще потопи и тези, на които устите им са се показали леко над блатото, ще доизсече горите. Да се увеличи цената на тока без да са отръскали жиците и закона да е наказал безобразниците няма да реши проблема в сектора. Това естествено нЕма да се случи, така, че да му мислят тези дето се стЕгат да "управляват".

  3. 3 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 749 Любопитно

    Защо този въпрос не се реши при редовно правителство и работещ Парламент? Или така е по удобно? Утре народът и да недоволства срещу Близнашки, все тая.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  4. 4 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1181 Гневно

    Никъде не се споменава за свободен пазар за потребителите или те са роби и каквото се спусне ???Нека свободния пазара определи цената,да не стане да са изненадани от нова наказателна процедура от Европа защото трябваше преди години да се осъществи ???

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  5. 5 Профил на kras 059
    kras 059
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Както начинът, така и размера на увеличението на цената на една стока си имат своето конкретно измерение и значение. Авторът на статията, за съжаление, не поставя въпросите за това, кои са причините за дефицита в системата и има ли виновни и отговорни лица за некомпетентното и безотговорно управление на енергийния сектор.

  6. 6 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2406 Неутрално

    Точно това увеличение на цената на тока от 1-ви октомври е цинично и нагло защото обяснението е -Понеже НЕК е на загуба три милиарда лева.Когато за натрупването на тази загуба пак няма осъдени,на народа му идва байгън,понеже това не е пазарно образувана цена.То и да имаше осъдени,пак народа ще плаща,но като вкараш за по 20 години в затвора десетина политици и чиновници,много мошеници ще се замислят.



  7. 7 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Неолиберализъм и Либертарианство в действие!

    Неолибералите и либертарианците от ИПИ са, както винаги, в интерес на Олигархията.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  8. 8 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3648 Любопитно

    Добре де , няма ли да се преразглеждат договори !
    Където могат да се прекратят , видимо са подписани неизгодни за България и българите енергийни договори а съответните чиновници да бъдат осъдени за кражби в особено големи размери !
    Има няколко премиери-гьонсурати и техни министри дето трябва да поемат отговорност !
    Нямам нищо напротив да си плащам по-скъпия ток но Цацаров трябва да посочи виновните за фалита на НЕК и да ги осъди виновниците трябва да бъдат посочени !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  9. 9 Профил на Цензуриран от антибългари.
    Цензуриран от антибългари.
    Рейтинг: 517 Весело

    И аз тей викам...ако ти го кажат внезапно е гадно...требе да те милват по глъвътъ и да ти викат "ни бой са мама...дигаме тока"

  10. 10 Профил на d3si
    d3si
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Мен пък ме интересува, защо когато увеличават цената на тока с 5-10%, сметката ми след това е с 30-40%.
    Освен това ми е последна грижа, че плащаме най-евтиния ток в Европа, след като заплатите в България ни са по-ниски и от тези в Африка. Та.. интересуваме, как, кой и защо ми вдига ток и най-вече откъде ще намеря лев да го платя

  11. 11 Профил на d3si
    d3si
    Рейтинг: 477 Неутрално



    Мен пък ме интересува, защо когато увеличават цената на тока с 5-10%, сметката ми след това е с 30-40% по-висока.
    Освен това ми е последна грижа, че плащаме най-евтиния ток в Европа, след като заплатите в България ни са по-ниски и от тези в Африка. Та.. интересуваме, как, кой и защо ми вдига цената на ток и най-вече откъде ще намеря лев да го платя


  12. 12 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1869 Любопитно

    "което се радва на голяма обществена подкрепа" - как може да се радва нещо, което БЪРКА в джоба на всеки, че и необосновано, конюнктурно, без логика, без реална себеоценка, без пазар? А с налагане, защото така трябвало, защото подобни били цените другаде, защото уж НЕК на загуба, а с прекомерното производство цените не били конкуренти, защото имало някакви договори, пък какво щели ДРУГИТЕ да кажат за българската държава...!?! А, какво да кажат на БЪЛГАРИТЕ, в собствената им държава, плащащи с плашене...? И, пак вица: Каквато и простотия да се случи в България, увеличават цената на тока...И, все така...

    Коментиране на анализираното, вече...
  13. 13 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2788 Весело

    Много , много лошо !

    Още повече и свещоливницата вдигна цените , таман мислех да мина на свещи !!
    А и сега кат' намалее сечта и бракониерството на дърва мангалите и те ще вдигнат цените на каруца крадени дърва - абе лошо !!!

  14. 14 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1304 Неутрално

    Ми, на 5.10. Герб идва на власт и номенклатурата веднага стартира една от многото си врътки - вдига цдената на тока.
    През зимата ще друсне едни надути сметки за 2-3 месеца наведнъж и ето ти ги първите сериозни протести, програмирани и реализирани с участието ан Че-Жуниор и сие.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  15. 15 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#14] от "СДС":

    Няма да дойдат, защото няма да имат абсолютно мнозинство и няма кой малоумник да се коалира с тях, освен, разбира се, ДПС, които са готови винаги и с всеки.

    Какво правим тогава?

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  16. 16 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1304 Неутрално

    До коментар [#15] от "socialen":
    няма кой малоумник да се коалира с тях,
    ..............
    Никой от професионалните ДС кардинали не е малоумник да поема държавата в това състояние, в което я остави - пред фалит е. Така че на Герб е отредено да вади горещият картоф от огъня.
    Ако трябва и БСП ще ги подкрепят, само и само на тях да не им се наложи да съставят правителство и поемат отговорност.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  17. 17 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Енергетиката и НЕК са в такова плачевно състояние благодарение на лобиизма от страна на ИПИ в полза на Олигархията на САЩ и неолибералната, либертарианска идеология.

    Всички печалби се приватизираха, а загубите се натовариха на НЕК.

    Година спряха под лобиизъм Белене и превърнаха така инвестициите в загуби. Същото и с Южен Поток

    От 15 години НЕК е задължена по закон да плаща одитите на частни институти като ИПИ.

    Всичко това са загуби за НЕК, срещу които тя нищо не може да направи.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  18. 18 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#16] от "СДС":

    Г"Е"РБ катастрофира икономиката и заетостта за 3.5 години.

    Безработицата експлоадира от 6.8% на катастрофалните 13.8%, което прави 245.000 унищожени работни места и близо 1 милион българи без доходи и препитание.

    Младежката безработица експлоадира от 16.2% на 33%.

    Дефлация в края на 2012 година.

    Трайна рецесия, продължаваща вече 5та година.

    Спрени еврофондове заради катастрофалните "резултати" в програмния период 2010-2013 година.

    Борисов и Г"Е"РБ върнаха икономиката и заетостта с 12 години назад, на ниво 2001-2002 година.

    Ще трябват години и милиарди, които нямаме, за да се компенсира катастрофалното "управление" на Борисов и да се достигне икономическото ниво от 2008 година.

    Г"Е"РБ погреба за 3.5 години постигнатото от 1997 година насам.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  19. 19 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#16] от "СДС":

    Цветанов беше старшина в ДС, чиято интелектуално ограниченост му попречи да стане повече от старшина в ДС.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  20. 20 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 480 Неутрално

    До коментар [#18] от "socialen":

    не че защитавам ГЕРБ, ама цяла южна Европа катастрофира през това време. Погледни Гърция, Испания, Италия. И там ли управлява ГЕРБ? Безработицата в Испания е 26%(официалната), в Гърция е 27%(официалната). Спряха им дрогата (лесните парти) и държавите се потопиха. Трябват реформи, не да се глед как държавата се е потопила.

  21. 21 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#20] от "alabalko":

    Те имат дългови кризи от над 100% от БВП!

    Гърция - дългове от 189% от БВП. Италия - дългове от 140% от БВП. Испания - дългове от 110% от БВП. Португалия - дългове от 210% от БВП.

    Нашите дългове са 18% от БВП (9% са външни, 9% са вътрешни).

    Нали това е друго!

    Моля Ви, почнете да четете и да се информирате! Макроикономическа грамотност е важна предпоставка, необходима предпоставка, за да се разберат процесите.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  23. 23 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 480 Неутрално

    До коментар [#21] от "socialen":

    какво значение има в случая задлъжнялостта спрямо БВП в кризата? Че България може да тегли заеми на поразия за да стигне Гърция, Испания и Италия, а ГЕРБ не са го направили и затова България е затънала? ГИИ не са затънали в кризата заради дълговете си, защото ЕЦБ ги изкупи, за да спаси банките. Кризата е от липса на евтини пари за потребителите, които да харчат с идеята, че в бъдеще ще получават повече. Кризата е и поради факта, че търговските салда в съюза са крайно небалансирани. Таргет2 салдото на Германия какво беше в началото на кризата и какво е сега (подсказка, само леко се е променило). България между 97 и 2008 не изнасяше на поразия, а консумираше. 2млрд евро на година влизаха от гастарбайтерите, ама секнаха тия пари. По-малко влизаха от директни инвестиции, като повечето бяха в бетон. Бетонът не се яде, не дава дивидент, не произвежда нищо. Която и партия да беше дошла на власт вместо ГЕРБ нямаше да се справи много по-добре. При нереформирана пенсионна система, в която 4млрд лв. на година е дефицитът (50% от бюджета за пенсии) е голям воденичен камък. Може би ГЕРБ трябваше да вдигне пенсионната възраст на 80 години и да намали пенсиите наполовина. Или пък не, понеже дългът спрямо БВП е нисък, да вдигне пенсиите тройно, а да намали годините на 50, така че всички да са пенсионери?

  24. 24 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    И с колко,и по какъв начин е важно.
    Много неща трябва да се проверят и пресметнат,но няма да го свършат.
    Най-лесно е да се сложи на гърба на народа.
    Висшите интереси ще са защитени.
    Това се очакваше от тайнствената среща във Виена.
    Ще има още такива,осигурихме средствата за воайяжите.

  25. 25 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    До коментар [#4] от "mititu":

    Свободен пазар не се пуска у нас по една съвсем проста причина. Цената за бита ще скочи драстично. А това хич няма да се отрази добре на съответното правителство.
    Накрая цената разбира се пак ще скочи. Въпросът е преди или след въвеждане на режим на тока.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  26. 26 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    До коментар [#8] от "comandante":

    Големия проблем е съсипването на държавните мини и централи с популистки задържани цени на тока. И с разходи които засега се покриват частично от фонд Козлодуй, а в бъдеще ще плащаме ние през бюджета. Това е печалната истина. А покрай това малоумие се съсипват и топлофикациите. Като бонус.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  27. 27 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1786 Любопитно

    До коментар [#10] от "d3si":

    А що не се интересуваш от вдигането на заплатата?

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  28. 28 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1786 Весело

    [quote#21:"socialen"]Макроикономическа грамотност е важна предпоставка, необходима предпоставка, [/quote]

    Верно си е. Ма на теб ти се губи. А са важни подробностите...
    Не, че за гроб не си прав. Загробиха ни. Със заслугата на предшествениците им и наследниците им.
    Нищо наесен ще се гушнат всичките заедно. В името на спасението ни. И ша ни дооправят.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  29. 29 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3648 Неутрално

    До коментар [#26] от "Цецо":
    Гледай сега не мога да кажа ,че не си прав ! Но съсипията не идва от това ,че на потребителите тока им е евтин а от това ,че евтиния ток на Козлодуй вместо да задоволява вътрешния пазар се изнася за без пари !
    Вместо да се изхвърлят американските енергийни вампири от Марица Изток те постоянно ги обгрижват и никой не им скъса договорите и да ги изхвърли !
    На входа и изхода на всеки ВЕЦ,ТЕЦ,АЕЦ,ВЕИ са поставени хранилка за бричеди и шуранайки !
    И 2лв да стане цената на киловат пак няма да излизат на + нещата!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  30. 30 Профил на bibian
    bibian
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Най-важният въпрос е ЗАЩО.

    Аз предлагам да се НАМАЛИ цената на тока от доставчиците на НЕК и да се запази цената за крайния потребител.

    Като ще предлагаме, хайде да почнем от това.

    以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  31. 31 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 418 Весело

    Не е важно с колко
    ............................
    Мдаммммммм, дреболия си е цената на тока, както и да я погледнеш!...

  32. 32 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    До коментар [#29] от "comandante":

    Големият ти проблем е емоционалната ти омраза към американците. Единствените спазващи родното законодателство. Между другото. Като всяка стока и тока си има цена. Въглищата също. Това което трябва е да се създаде пазар. Дори и в Румъния има борса. Цената ще се вдигне. Неизбежно. Но ще печели държавата. Ще се оправи и енергосистемата. А хората да почнат да се борят с истинския си проблем - доходите. Защото ниските доходи (дори и като процент в себестойността на продукцията) са един от основните проблеми у нас. И са от полза за една шепа "бизнесмени".
    А овчаровци, кадиевци и сие крадци отдавна трябваше да са в затвора.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  33. 33 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3648 Неутрално

    До коментар [#32] от "Цецо":
    Значи нека да уточним не съм като радикалните професионални русофоби тук които постоянно бълват омразните си клишета за руснаците ! Това ,че не харесвам западните финансови социопати не значи ,че отхвърлям достиженията на западни архитекти , инженери , музиканти ,артисти и т.н. които често ги яхат меринджей с комерсиална цел !
    [quote#32:"Цецо"]Цената ще се вдигне. Неизбежно. Но ще печели държавата.[/quote]
    Иначе това за което говориш е най-простата либертарианска рецепта която се прилага и в България а именно да се вдигнат
    цените на всички стоки и услуги от първа необходимост съответно ток , вода ,лекарства, хляб , яйца, мляко , сирене , зарзават,бензин,дизел,алкохол ,цигари и т.н. и съответно данъците и акцизите скачат заедно с процента увеличение ! Не стига ,че приходите в бюджета се плащат от небогати потребители а и над половината приходи са от най-нужните за сиромасите стоки !

    Защо не се освободят от ДДС най-нужните стоки пък тогава ако не им излиза бюджета да се ровят във финансовите еквилибристики на за чуждестранните картели и монополи и да си търсят данъците ! Цецо за това съм говорил с един комшия - от шефовете в НАП човека прекрасно знаеше за какво говорим но каза ,че това няма как да стане защото ние трябва да издържаме освен чиновниците така и а финансовите си доброжелатели от запад това си директива от Световната Банка и МВФ спусната още преди 15 години !




    Libertarianism is just anarchy for rich people
  34. 34 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    До коментар [#33] от "comandante":

    Никой не е измислил по-добро регулиране от свободния пазар. Всички други опити са завършвали с дефицит. В случая режим. И цените пак са се вдигали, само, че с повече.
    А приказките как ние сме хранели богатите са малко несериозни. Твърде малки сме доходите им да идват от нас и такива като нас.
    Между другото от ниските цени на тока печелят най-богатите. А не най-бедните.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  35. 35 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#23] от "alabalko":

    Не е така!

    Ти сам даде ГИИиП за пример за България и сега сам се врътна като ти посочих, че няма никакви паралели.

    Вземи Румъния. Безработицата там беше 6.8% (като тука) през 2009 година. През 2013 година безработицата там беше 7.1%, т.е. ръст от само 0.3%. У нас, беше станала на катастрофалните 13.8%. Сега безработицата в Румъния е 6.6%. У нас, 12%.

    Рецептата, какво се прави в това, я има от 70 години.

    Поколенията икономисти от 1980 обаче не са я учили. Или са я забравили.

    Важното за всяка икономика е да има пълна заетост.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  36. 36 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#34] от "Цецо":

    Ето на какви чудеса е способен Свободния Пазар и възродените от Рейгън и Тачър през 1980 година дясно-либерален англосаксонски Капитализъм - Неолиберализъм и Либертарианство.

    Доходите на 80% от американците стагнират на ниво от 1978, дори регресират според статистиките на Американската правителствена служба US Census Bureau и на Congressional Budget Office на Американския Конгрес:

    1% от населението притежава 35% от цялата собственост и 20% от населението притежават 85% от собствеността!
    http://assets.motherjones.com/politics/2011/inequality-page25_actualdistribwithlegend.png

    http://cdn.theatlantic.com/newsroom/img/posts/change%20share.png

    http://assets.motherjones.com/politics/2011/inequality-p25_averagehouseholdincom.png

    http://www.motherjones.com/files/images/what-they-make450_0.png

    http://www.motherjones.com/files/images/what-they-own450_2.png
    Wealth, Income, and Power by G. William Domhoff:
    http://www2.ucsc.edu/whorulesamerica/power/wealth.html

    "Recent Trends in Household Wealth in the United States:
    Rising Debt and the Middle-Class Squeeze—an Update to 2007"
    http://www.levyinstitute.org/pubs/wp_589.pdf

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  37. 37 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#25] от "Цецо":

    Първо се ограмоти макроикономически и тогава говори по либертарианските глупости като "Свободен Пазар" и тем подобни лакърдии.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  38. 38 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1786 Весело

    До коментар [#37] от "socialen":

    Убаво си чул нова думичка, ма да беше сфанал и значението и.
    И какво следва от горния ти пример? Ти самият не знаеш, но дерзай. Може да пробваш кво викат двамата най-бедни в щатите. Бъфет и Гейтс. Ама всичкото. Сфащаш го и после продължаваш с неомарксизма. Ако не те фанал срам.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  39. 39 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#38] от "Цецо":

    Ето ти резултатите и статистиките и обясни защо е така!

    Ето:
    Доходите на 80% от американците стагнират на ниво от 1978, дори регресират според статистиките на Американската правителствена служба US Census Bureau и на Congressional Budget Office на Американския Конгрес:

    1% от населението притежава 35% от цялата собственост и 20% от населението притежават 85% от собствеността!
    http://assets.motherjones.com/politics/2011/inequality-page25_actualdistribwithlegend.png

    http://cdn.theatlantic.com/newsroom/img/posts/change%20share.png

    http://assets.motherjones.com/politics/2011/inequality-p25_averagehouseholdincom.png

    http://www.motherjones.com/files/images/what-they-make450_0.png

    http://www.motherjones.com/files/images/what-they-own450_2.png
    Wealth, Income, and Power by G. William Domhoff:
    http://www2.ucsc.edu/whorulesamerica/power/wealth.html

    "Recent Trends in Household Wealth in the United States:
    Rising Debt and the Middle-Class Squeeze—an Update to 2007"
    http://www.levyinstitute.org/pubs/wp_589.pdf

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  40. 40 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3648 Неутрално

    [quote#34:"Цецо"]Никой не е измислил по-добро регулиране от свободния пазар.[/quote]
    За какво искрено вярваш в свободния пазар ?
    Ти можеш ли да си избереш кой да ти доставя ток , вода , гориво и каквато и да е стока която се определя от търговските картели и монополите?
    Свободния пазар е утопия особено в колониите стига се сте се излагали . Тук освен регистрираните още хиляди четат статиите !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  41. 41 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    До коментар [#40] от "comandante":

    Ма ти съвсем се оплете в лозунгите. За тока ясно. У нас пазар няма. Водата по-неволя е с монопол. И? Какъв ти е проблемът с хляба да речем? Купувай от който магазин искаш, каквато марка искаш. Сигурно са стотици.
    И как все пак успяваш да вкараш монополни договорки със свободен пазар?

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  42. 42 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1786 Весело

    До коментар [#39] от "socialen":

    Аз да се повтарям ли? Ми даже ти казах кои да прочетеш. Ма ти може и да не ги знаеш.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  43. 43 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#38] от "Цецо":
    До коментар [#42] от "Цецо":

    Не разбирам намека. Какво казват?

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  44. 44 Профил на d3si
    d3si
    Рейтинг: 477 Весело

    До коментар [#27] от "Цецо":

    И от това се вълнувам, но работодателят ми не се вълнува от моите вълнения

  45. 45 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3648 Неутрално

    [quote#41:"Цецо"]Ма ти съвсем се оплете в лозунгите. За тока ясно. У нас пазар няма. Водата по-неволя е с монопол. И?[/quote]
    Ми как ще обясните ( без да се обърквате) на вярващите в свободните пазари и пазарната икономика защо цялата икономика е разпродадена на чужденци на не пазарни цени , защо концесиите не са на пазарни цени , даже Боко даде и печатницата на БНБ по не пазарен метод да чужди финансови пънкарчета , за БУЛГАРТАБАК да не говорим !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  46. 46 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3390 Неутрално

    Никой не го интересува как се увеличава цената, а с колко. Точно тази цена срива допълнително и без това ниския жизнен стандарт. По данните на автора обаче излиза, че проблемът е решим. Загубите от американските централи са толкова внушителни, че обезщетенията при една национализация, или изключването им ще са по-малки. При ВЕИ-тата могат да се включват в системата тези съгласни на нормални цени, останалите се изключват и се плащат неустойки.

  47. 47 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3734 Неутрално

    До коментар [#39] от "socialen":
    Стига с глупостите ти. Коментирай статията.

    Всъщност журналята и медиите винаги коментират нещата по най-елементарен начин.
    Кои са причините за това рязко поскъпване на тока? Изброените неща от ИПИ са добри, точни, но аз бих искал да знам цените на еленергията не се свързват с действията на ръководствата на държавните холдинги БЕХ и НЕК с големите енергийни проекти:
    1. Вярно ли е, че във фирма "Петролопровод Бургас - Александруполис" хора се водят на работа, и получават гигантски заплати?
    2. Същото се отнася и за АЕЦ Белене, да не говорим защо цената на еленергията не се свързва с похарчените вече близо 2 млрд евро! (точни данни не се изнасят).
    3. БЕХ си действат като държава в държавата и с друг мащабен проект - "Южен поток" - строителните работи продължават на тъмно, а БЕХ не е частна фирма, за да не се публикуват разходите им (стотици милиони евро).

    НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА МЕ УБЕДИ, ЧЕ ТЕЗИ НЕЩА НЕ СА СВЪРЗАНИ С ЦЕНАТА НА ТОКА!

  48. 48 Профил на Roi
    Roi
    Рейтинг: 303 Гневно

    Отново някакъв "капацитет" се упражнява върху цената на тока.Замяра ни с числа, които въобще не влияят на моята сметка и ми обяснява, че не било важно с колко ще бъде увеличена.

  49. 49 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 983 Неутрално

    "Да се проучат възможностите за покриване на част от тези разходи директно от държавния бюджет, като се спазват европейските правила за оказване на държавна помощ. "

    Но преди да има "покриване на част от тези разходи директно от държавния бюджет", би могло просто да се намалят приходите за държавния бюджет от ДДС върху електроенергията - както е в редица страни от ЕС, имащи намалени ставки на ДДС за електроенергия.

    Така би могло без да се увеличава цената на електроенергията за крайните потребители (т.е. без да се намалява допълнително енергопотреблението) да се покриват реалните разходи на производителите - включително ВЕИ инсталациите, новите централи в Марица-Изток и ПАВЕЦ.

    Защото иначе, дори и да се увеличи цената за крайните потребители, ако потреблението продължи да спада ще загубят всички - и производители, и НЕК, и разпределителните дружества, и потребителите. А дори и енергийната ефективност ще се влоши при намалено използване на генериращите мощности и преносната мрежа.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK