НОИ предлага нова формула за изчисляване на пенсиите

НОИ предлага нова формула за изчисляване на пенсиите

© Цветелина Белутова, Капитал



НОИ предлага да се промени формулата, използвана при формирането на пенсиите, с което ще се намали размерът на много от новоотпуснатите, съобщава в. "Сега".


Идеята била от формулата да отпаднат трите години преди 1997 г. с най-високи осигуровки и вместо това пенсията да се смята само на база стажа след въпросната година.


Мотивът за това предложение е, че така ще намалеят злоупотребите, тъй като базата данни на НОИ съдържа информация за осигуряването след 1997 г., а за предишни периоди хората сами удостоверяват стажа и дохода си. Новата формула щяла да даде възможност и за отпадане тавана на пенсиите.




"Анализът показва, че на този етап отпадането на 3-те най-добри години не е благоприятно за голяма част от пенсионерите", пишат до министъра експертите. Но уточняват, че в следващите години може да се очаква този вариант да е по-благоприятен за повече хора.


Сериозни промени предлага осигурителният институт и по отношение на пенсиите на миньори, пилоти и други в първа и втора категория труд. Идеята тук е т.нар. категориен стаж - годините, в които хората са се трудили в тежка професия, да тежат повече във формулата за изчисляване на пенсията само за първите 10 г. за първа и 15 г. за втора категория. Това са всъщност годините стаж, необходими за излизане в пенсия в тези категории.


Ако човек остане да работи на същото място и след това, допълнителните години ще се броят за нормални - като в трета категория. От НОИ уточняват, че при такава промяна разходите за новите пенсии ще намалеят с 6.2%.


Ако се въведе преизчисляването, при 75% от пенсиите ще има ръст, който обаче няма да засегне минималните пенсии и тези, ограничени от тавана.

Ключови думи към статията:

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ofq21311242
    ofq21311242
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Държавата винаги ще намери начин да те прецака. Стига са ми вдигали осигуровките, после да ми дават жълти стотинки. Аз по-добре ще си стопанисвам парите!

  2. 2 Профил на Чат Пат
    Чат Пат
    Рейтинг: 672 Неутрално

    ...в следващите години може да се очаква този вариант да е по-благоприятен за повече хора...?

    И после нямало повече вяра в светлото бъдеще...

  3. 3 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1474 Любопитно

    В България вноските за пенсия не отиват в сметки, а се използват за изплащане на сегашните пенсии.
    При намаляващо и циганизиращо население ще става все по-трудно да се намират пари за пенсии.
    Тези които го осъзнаят, се насочват към Терминал 1 и Терминал 2.

  4. 4 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 733 Неутрално

    НОИ предлага да се промени формулата, използвана при формирането на пенсиите.

    И отговора на формулата ще е 42.

  5. 5 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 733 Неутрално

    НОИ предлага да се промени формулата, използвана при формирането на пенсиите

    Формула 1 !

  6. 6 Профил на Dorian Gray
    Dorian Gray
    Рейтинг: 838 Неутрално

    А нещо по-просто? Като например ревизия на 800 000 инвалидни пенсии?

    МОЛЯ, ИЗИСКВАЙТЕ ФИСКАЛЕН БОН !!!
  7. 7 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    А защо не я променят след няколко години,когато по малко хора ще бъдат засегнати...

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  8. 8 Профил на ivanalex2
    ivanalex2
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#1] от "ofq21311242":

    Не става - ако ти си стопанисваш сам парите, какво ще остане за тях, дето сега ти ги стопанисват?

  9. 9 Профил на Читателят
    Читателят
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Не може ли просто да се ревизират надутите данни от стария период. Там имаше една игра с инфлационни пари от която се възползваха тарикатски работещите във финансовата сфера.

    Попътен вятър в главите!
  10. 10 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    върти-сучи, а пари - няма!

    скоро пенсионната "система" ще плаче за закриване, а не за реформа!

    трябваше още в началото на 90-те да спрат пенсиите на комунистическите функционери и да премахнат привилегиите на военни и полицаи (поне канцеларските плъхове).

  11. 11 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 459 Разстроено

    Колко много усилия се правят, за да не платят! Ако влагахте и половината на тази енергия, за да оправяте държавата, щяхме да сме екстра!

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  12. 12 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Тогава НОИ да ми преведе по партида в частен Професионален Пенсионен Фонд всички внесени осигуровки за да ми носят доходност щом абдикира от задълженията си.
    Не желая моите вноски да отиват за пенсия на милиционери, Държавни и Общински служители които имат 0 принос в системата за пенсиониране а черпят на 200%.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  13. 13 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 927 Неутрално

    Нека да почакат Баце да направи правителство и тогава да се предложи официално това. Безспорно е, че това е една подходяща дясна мярка за реформи на пенсионната система. Сигурен съм, че Реформаторският блок би подкрепил едно такова навременно и по-важното необходимо решение!
    Все пак замислете се! Пенсионерите освен да точат фискалния резерв друго не правят! Просто те са в тежест на гражданското общество ;)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  14. 14 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3161 Неутрално

    Промяната е смислена. Щом може 1 милион да се изкарат "инвалиди", то си представям как поне 2 милиона са се изкарали, че преди 1997 са били пилоти, авиодиспечери, водолази и капитани на океански лайнери.

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  15. 15 Профил на moreee
    moreee
    Рейтинг: 1572 Неутрално

    Няма смисъл да се плащат осигуровки, при това положение както е сега. Аз съм си направил собствена пенсионна система. С всички спестени пари от осигуровки си купувам недвижими имоти. Давам ги под наем и си свиркам. Пробвайте този пенсионен модел, повярвайте ми работи безотказно!

  16. 16 Профил на dan1
    dan1
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#12] от "Танас":

    Няма лошо всички да поискаме това в един момент, но сегашните пенсии (не само милиционерските) трябва да се плащат отнякъде

  17. 17 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3161 Неутрално

    ПС. НОИ да внимава, защото ако с 3-те години по избор има криминални по характер измами, днес са на път да фалират цялата система напълно по легален начин, като увеличават постоянно максималния осигурителен доход. 2400 лв спрямо средна заплата 700 лв, това е индивидуален коефициент 3,5 който един ден ще трябва да изплащат при съвсем други нива на заплатите. В стремежа си да "нагъзят соросоидите от бизнес-парка на Плевнелиев", след 20 години няма да имат пари да им се издължат и ще хукнат да въвеждат данъци и тавани, които Конституционният съд да отменя.

    В Германия формулата за максимален осигурителен доход е 2,1 пъти средната работна заплата за предходната година и се индексира автоматично вече 70 години, като е имало само 2 извънредни изключения, които се знаят като "голямото изключение от еди коя си и еди коя си година".

    Тук не искат да гледат Германия, слушат какво им предлагат Коце Тренчев и Пламен Димитров, чието реноме в обществото е не по-голямо от това на Хирсто Бисеров.

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  18. 18 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 782 Неутрално

    НОИ докато непрекъснато бъзикат т. нар. методики техни си, ще има да чакат осигуровки...
    Дай ми тука едни пари, пък аз след някоя година ще видя дали и колко ще ти плащам...
    Този "договор", господа, няма как да работи!
    Нужна е проста, устойчива и предвидима схема и система!
    Конюнктурните ви "иди ми - дойди ми" и "дайте да дадете" съвсем скоро ще ви "занулят"!
    Чувате ли?

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  19. 19 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2068 Весело

    [quote#12:"Танас"]Тогава НОИ да ми преведе по партида в частен Професионален Пенсионен Фонд всички внесени осигуровки за да ми носят доходност щом абдикира от задълженията си. [/quote]
    Готово бе, и здравеопазването така, а като те прекара частния фонд, си на улицата без нищо (от мен да мине, на социална дажба чорба и хляб). Усещаш ли, как ще се зарадват на такива като теб, дето ще им дават на куп едни кинти, а няма да доживеят трета инстанция накрая... Предлагам ти, първо да започнеш от правораздаването (борд ако трябва), а после да търсиш къде да си влагаш парите, щото Първа частна банка, "пирамидите", КТБ... там онова в предното изречение.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  20. 20 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 987 Неутрално

    [quote#0:"инфото за идеята в НОИ"]Идеята била от формулата да отпаднат трите години преди 1997 г. с най-високи осигуровки и вместо това пенсията да се смята само на база стажа след въпросната година.[/quote]
    -След идеята за банкова ваканция, тази е поредната простотия, доказваща, че "Луд умора няма". Наивно и глупаво е да се считат всички пенсионери за престъпници, подправящи документите си за получаваното възнаграждение и осигуровки, за времето преди 1997 год. Нали всички данни са отразени и в трудовите книжки, и в УП-тата, които на всичко отгоре се вписват от други хора. От длъжностни лица, а не от самите кандидат-пенсионери. Наивно и глупаво е и да се смята, че такава "мярка" ще засегне пенсиите на т.н. "висши функционери", а в това число наивниците изглежда включват и всички миньори, летци, строители, моряци и пр. трудови хора. А и каква пенсия би получил някой, който няма изобщо или има съвсем минимален стаж след 1997 год., по НЕЗАВИСЕЩИ от него причини! Освен това пенсиите се изчисляват върху основата на съотношението между получаваното възнаграждение и плащани осигуровки спрямо общият осигурителен индекс за съответните години. Тази "идея" може да роди само някой, който "бъкел не разбира и не знае" как функционира определянето на размера и отпускането на пенсиите или е с "болен мозък". С една дума някоя поредна "калинка" в НОИ.

  21. 21 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1043 Гневно

    Скоро пенсионер ще е почетна длъност, тъй като парЕ нЕма. Трябва да се хрантути сичкото циган (масово с инвалидни пенсии), милиционер, зелен чорап-дебелосерко с 24 заплатки при пенсиониране (дори 100кг щабен плъх).

    За достигналите заветните 65г. с 40г стаж (може да станат и 67) се предвижда газова камера.

  22. 22 Профил на ha4o
    *****
    Неутрално

    А кога според НОИ вноски за пенсия ще почнат да правят военни, милиционери и държавни служители?

    Нищо не внасят, а се пенсионират с тавана! Това безобразие трябва да се спре незабавно!

  23. 23 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1391 Весело

    [quote#19:"gost22"]Готово бе, и здравеопазването така, а като те прекара частния фонд, си на улицата без нищо (от мен да мине, на социална дажба чорба и хляб).[/quote]

    Браво бе ти прочете ли Убаво що съм написал ?
    Казвам за Професионалния Пенсионнен Фонд и с това се разтоварва НОИ от тези грижи а аз ще се грижа дали да ги дам в Фонд ''Свти Петър" или в някой който е с международен авторитет и дейност защото сега по - високите ми вноски отиват в милиционерската Капа.
    Ко не ли така ?

    До коментар [#16] от "dan1":

    Прави се отделен фонд както Учителския и каквото си внесат това ще вземат а не от чуждите вноски.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  24. 24 Профил на dan1
    dan1
    Рейтинг: 395 Неутрално

    [quote#23:"Танас"]Прави се отделен фонд както Учителския и каквото си внесат това ще вземат а не от чуждите вноски[/quote]
    Отделен фонд за отделни професии ли? Аз питам сегашните пенсии от къде ще се плащат? Всички пенсии!

  25. 25 Профил на Bluesky
    Bluesky
    Рейтинг: 467 Неутрално

    Трябва да се учеличи събираемостта на данъците. Бедни хора плащали цял живот осигуровки са прецакани, а фирми водят двойно счетоводство. Не прецаквайте пенсионерите, а си потърсете невнесените осигуровки. 90% от провинциалните предприемачи мамят с осигуровките и данъците. Защо пак се посяга към пенсионерите? Или държавата е неспособна да се справи с мафията и укриването на данъци, затова посяга към преизчисляване на пенсиите? Убежденията ми са десни, но е потресаващо колко злоупотреби не могат да бъдат овладени и се търсят глупави решения.

  26. 26 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1993 Весело

    До коментар [#21] от "olimpipanov":

    Забрави съдебна система, държавни служители, балетисти, президенти...
    Ти нищо от изброените неща ли не беше във възможност да работиш? То те не са за всеки, де...
    Обществото е преценило кой колко заслужава.

  27. 27 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1993 Неутрално

    До коментар [#22] от "ha4o":


    [quote#22:"ha4o"]кога според НОИ вноски за пенсия ще почнат да правят военни, милиционери и държавни служители[/quote]
    Когато депутатите го приемат и започнат и те да внасят. Дали ще са навити? Леко се съмнявам. Сега вноските ги прави държавата.
    Има вариант - поради презумпцията за ненамаляемост на заплатата , същата да се вдигне с толкова, колкото са осигуровките и всеки да си ги внася. Файдата май е никаква - разходите на държавата остават същите...

    Та така...Частника решава какво да прави с персонала си. Държавата трябва да реши какво да прави с тези, които са на държавна служба...

  28. 28 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    До коментар [#24] от "dan1":

    Я по-добре питай защо социалните пенсии и социалните плащания се плащат от пенсионния фонд, а не от бюджета на социалното министерство.
    И като си почнал да питаш, питай защо хората от няколко години се пенсионират върху 35% от осигурителния доход/ грубо върху 2000 лв осигурителен доход получават 700 лв пенсия/, докато в Германия например пенсионирането е върху 70% от осигурителния доход.

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  29. 29 Профил на liion44
    liion44
    Рейтинг: 506 Неутрално

    От тези 3 години преди 97 най вече се възползваха банкерите с фалирали банки .

  30. 30 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 450 Неутрално

    След 10 г най-щастливите пенсионери ще ги търсите в гробищата. А пенсионна система няма да има.

  31. 31 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9498 Неутрално

    До коментар [#22] от "ha4o":
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++
    И с най малък стаж, а аз съм работила 42 год. и 6 мес.

  32. 32 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    До коментар [#15] от "moreee":

    Работи в момента, защото суперполитиците и те се правят на рентиери. В момента, в който решат да сменят политиката, ще дигнат рязко годишния имотен данък и работата ще се скапе, защото недвижимите имоти са бавноликвидна стока с цени, зависещи от състоянието на пазара.

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  33. 33 Профил на Симо
    Симо
    Рейтинг: 1143 Неутрално

    Трябва да има и минимум и таван на пенсиите, за да е ясно колко пари трябват за солидарната пенсионна система. Спрямо броя пенсионери, минимума, тавана и броя работещи хора може да се изчисли какви да бъдат осигуровките събирани от заплатите. Съответно ще има и минимум и таван на тези осигуровки. А ако някой иска още пари - да ходи в частен пенсонен фонд и да си открива сметка. А задължителното пенсионно осигуряване във фонд да се премахне. Тези фондове само ни събират парите, ползват ги, карат мерцедеси купени с тях и като дойде време за изплащане на пенсии от тях отговарят "ама няма достатъчно събрани пари". А някой прекрасен ден ще фалират и ще се наложи да бъдат одържавени.

    http://www.youtube.com/watch?v=QuBy3BzCXwg
  34. 34 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8859 Неутрално

    В България всичко е сбъркано и НОИ плаща неща,които трябва да се поемат от социалното министерство.Но това за вноските преди 1997 година има донякъде резон,защото там стават най-глемите фалшификации.От друга страна има фирми,които отдавна не съществуват,нямат архив и хората не могат да си докажат нито стажа,нито вноските.

  35. 35 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3672 Неутрално

    Не разбирам за какви фалшификации говорят от НОИ. Работодателят издава обр. УП - 2 с данните от исканите години, като гарантира за верността им. НОИ да прави насрещни проверки, да изпраща свои служители до дружеството-издател на документа и т.н. Жалки са държ. служители в нежеланието си да кажат основния им проблем - все по-увеличаващия се дефицит в бюджета на НОИ. Без реформи няма да мине, колкото по-късно - по-болезнени ще са те. На фона на подобни предложения и увеличаващата се възраст за пенсиониране - има ли някой учуден, че сивата икономика не намалява?

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  36. 36 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4098 Неутрално

    [quote#28:"mitko11"]Я по-добре питай защо социалните пенсии и социалните плащания се плащат от пенсионния фонд, а не от бюджета на социалното министерство.[/quote]
    Добави към тях и пенсиите на държавните служители - и нещата стават още по-страшни

  37. 37 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 512 Неутрално

    До коментар [#28] от "mitko11":

    доколкото си спомням, новите пенсионери в Германия се пенсионират средно върху 55% от последната нето (чиста) заплата, докато гърците на 105% от нея. Тенденцията е в следващите години германците да се пенсионират върху 45% от последната нето заплата. И като се имат предвид данъците в Германия 55% от 60-70% от заплатата стават колко 1/3 от брутната заплата. Все едно на 1000лв заплата 300лв пенсия.

  38. 38 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1698 Неутрално

    [quote#29:"liion44"]От тези 3 години преди 97 най вече се възползваха банкерите с фалирали банки .[/quote]

    И "бившите". Един старшина- комшия го питах, оказа се 350 лв. Представи си генерали и т.н. Да не говорим, че се пенсионираха на 45-50 години

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  39. 39 Профил на vaf03378817
    vaf03378817
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Гледам,че много хора пишат за предложението на НОИ.Аз обаче се питам кой се крие зад това предложение ?Тук упреквам и медиите.Аз бих се разровил да намеря имената на тези мекерета.След това: Не видях един упрек от журналиста,написал статията.Журналисте,докато дойде ред да се пенсионираш,положението в България ще бъде още по плачевно,отколкото е сега.И тогава някое журналистче ще напише статия като сегашната.Не видях втоята гражданска позиция,ако въобще имаш нещо подобно.
    Питам се : какви хора работят в НОИ... Чии интереси защитават... Ние врагове ли сме на НОИ,и защо има такива диви и лишени от всякаква логика предложения...Тези са хора лишени от логика, от елементарни човешки качества,които ни отличават от животните,без всякакъв морал,нагли и тепегьоз,
    озверени и осверепели за пари...Нека да изчислят тогава една такава пенсия,която ще се базира на минималната работна заплата.И да им наложат да живеят с тази пенсия една година.Ако оцелеят т.е. ако останат живи,съм съгласен да приема моето наказание на стари години.Интересно защо тези идиоти не предложиха да намалят по този начин заплатите на депутатите.Или собствените си заплати да намалят на 100 лв.,защото толкова ще бъде пенсията...Антон Страшимиров има една мисъл изразена в романа си " Хоро : " Клаха собствения си народ,тъй-както турчин не го е клал" Ето това са специалистите на НОИ.

  40. 40 Профил на vaf03378817
    vaf03378817
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Гледам,че много хора пишат за предложението на НОИ.Аз обаче се питам кой се крие зад това предложение ?Тук упреквам и медиите.Аз бих се разровил да намеря имената на тези мекерета.След това: Не видях един упрек от журналиста,написал статията.Журналисте,докато дойде ред да се пенсионираш,положението в България ще бъде още по плачевно,отколкото е сега.И тогава някое журналистче ще напише статия като сегашната.Не видях втоята гражданска позиция,ако въобще имаш нещо подобно.
    Питам се : какви хора работят в НОИ... Чии интереси защитават... Ние врагове ли сме на НОИ,и защо има такива диви и лишени от всякаква логика предложения...Тези са хора лишени от логика, от елементарни човешки качества,които ни отличават от животните,без всякакъв морал,нагли и тепегьоз,
    озверени и осверепели за пари...Нека да изчислят тогава една такава пенсия,която ще се базира на минималната работна заплата.И да им наложат да живеят с тази пенсия една година.Ако оцелеят т.е. ако останат живи,съм съгласен да приема моето наказание на стари години.Интересно защо тези идиоти не предложиха да намалят по този начин заплатите на депутатите.Или собствените си заплати да намалят на 100 лв.,защото толкова ще бъде пенсията...Антон Страшимиров има една мисъл изразена в романа си " Хоро : " Клаха собствения си народ,тъй-както турчин не го е клал" Ето това са специалистите на НОИ.

  41. 41 Профил на шуменско пиво
    шуменско пиво
    Рейтинг: 484 Неутрално

    "Идеята била от формулата да отпаднат трите години преди 1997 г. с най-високи осигуровки и вместо това пенсията да се смята само на база стажа след въпросната година."
    ...
    Ами който няма осигуровки след 97-ма?
    Там ко праим?

    шуменско пиво
  42. 42 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1391 Весело

    [quote#41:"шуменско пиво"]Ами който няма осигуровки след 97-ма?
    Там ко праим?[/quote]

    Питай Чичовото той ще ти каже.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  43. 43 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 893 Неутрално

    Как ще ми зачертнат ей така с един замах над 20 години трудов стаж и внасяне на осигуровки ?
    Ами на мен заплатата ми през1987,88,89 беше средно 580 лева.От 90-94 сигурно съм и с по-голям коефициент . Фирмата и сега работи,документите са в ТРЗ,трудовата книжка е налице със всички промени и печати.
    В НОИ също я има тази документация.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  44. 44 Профил на PETZL
    PETZL
    Рейтинг: 730 Гневно

    Fuck off цялата пасмина.Тия хора имат ли пенсионери? ФОСТАТА

    99,9% от всички хора, умрели от рак, приживе са яли краставици.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK