Московски ще иска от кредиторите на БДЖ ново разсрочване на дълговете

Московски ще иска от кредиторите на БДЖ ново разсрочване на дълговете

© Надежда Чипева, Капитал



Министърът на транспорта Ивайло Московски планира лично да проведе разговор с кредиторите на "Холдинг БДЖ" и да поиска ново разсрочване при изплащането на заемите, поне за 2 години. Това съобщи самият той в сутрешния блок на БНТ.


Той съобщи и че в деня (7 ноември - бел. ред.), в който е встъпил в длъжност, кредиторите на холдинга са блокирали 5 млн. евро, които са по негова сметка в банка. Тази практика се наложи на няколко пъти в миналото и винаги причината беше една и съща - неизплащане на дълга.


"Рано или късно тези дългове трябва да се платят", заключи Московски.




Общият размер на задълженията на БДЖ, просрочени и текущи, е около 600 млн. лв. Най-големият проблем на БДЖ с кредитори към момента е по втория облигационен заем, който беше взет през 2007 г. с  цел да се погасят стари задължения. Просрочията по него са над 70 млн. лв., по информация на "Капитал". Общото обезпечение по този заем е под формата на 5 хил. товарни вагона и 25 дизелови мотриси. С голяма тежест в задълженията на компанията са и дължимите 340 млн. лв. на германската KfW за доставката на дизелови мотриси.


През септември стана известно, че Европейската комисия е разрешила на България да предостави държавна помощ на БДЖ в размер на 172 млн. лв. на порции през следващите няколко години. Целта на тази държавна помощ е да се изплатят задълженията към кредиторите.


Московски припомни, че в края на предишното правителство "Борисов" задълженията на железницата са били сведени до 3 млн. лв., а за малко повече от една година те са нараснали до 14.5 млн. лв. С това той мотивира и смяната в ръководството на БДЖ, която направи преди седмица.


Според Московски пътническите вагони в компанията може да се обновят с пари от европейските програми само ако дружеството, в което са, се премести към Национална компания "Железопътна инфраструктура", защото така ще се подобрят счетоводно финансовите му показатели и ще могат да се ползват европейски средства. Другият вариант е да се разчита на по-голям капиталов трансфер от бюджета и заемни средства.


Така както е структурирано БДЖ, никой не може да го изправи на крака, заключи Московски, който беше транспортен министър и при предишното правителство на Борисов. Той се ангажира в рамките на мандата да направи "стабилна и нормална компания" от пътническите превози. За товарните превози смята, че трябва да се обяви отново процедура за приватизация, макар че знаел, че нямало кандидати.


Докато бяхме в опозиция такива колективни трудови договори са подписани, така че и да искаме, никого не можем да съкратим. Така Московски отговори на въпроса да се очакват ли нови съкращения в БДЖ при тежкото й финансово състояние. В тази ситуация според него можело да се правят единични съкращения и след съгласуване със синдикатите.


Имам доверие в хората, които поеха "Авиоотряд 28" и "Български пощи". Така Московски мотивира направените смени още в първите дни от мандата му. Начело на "Авиоотряд 38" е назначен Тодор Бояджиев, а на пощите - Деян Дънешки.


По-късно днес Московски ще направи инспекция на железопътни гари, които се управляват ръчно. Той ще се запознае на място с предприетите мерки за гарантиране на безопасността на влаковото движение.

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  2. 2 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    "Рано или късно тези дългове трябва да се платят", заключи Московски.

    лесно му е на Московски. вместо да вземе правилното решение за ликвидация на всиччко губещо от БДЖ, той ще поиска разсрочване на дълговете поне с две години...

    след някоя друга година пак ще се докараме до положението през 1996-97, когато без реформи всичко ще е грохнало и ще продължим да бъдем най-бедните и угнетените в цяла Европа...

    РЕФОРМИ !
  3. 3 Профил на dr_t
    dr_t
    Рейтинг: 440 Неутрално

    Крайно време е да се вземат сериозни мерки за стабилизиране на агонизиращото БДЖ... Всичко трябва да се прави с ясна стратегия.

  4. 4 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 390 Неутрално

    "Най-големият проблем на БДЖ с кредитори към момента е по втория облигационен заем, който беше взет през 2007 г. с цел да се погасят стари задължения. Просрочията по него са над 70 млн. лв"

    Ей така се управлява цялата държава. Тегли се заем след заем за да се покрият стари такива, докато един ден не стане като в Гърция. И разбира се, предходните са виновни за всичко.

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  5. 5 Профил на Жупел
    Жупел
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Разговор с кредиторите, протакване, разсрочване, ала-бала.
    Московски да се изправи като мъж и да каже, ще налива ли държавата пари в БДЖ, за да имаме модерни железници, или ще ги ликвидираме, за да ограничим загубите. Но той няма да го направи, нали е от Герп.

    Господ изля върху Содом и Гомора като дъжд жупел и огън от небето, и съсипа тия градове и цялата околност и всички жители на тия градове, и растения земни
  6. 6 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2432 Неутрално

    И каква е тогава разликата на "новото" управление съ старото? Днес ще се разсрочват дълговете на БДЖ. Утре, позволете ми да пророкувам, ще се говори колко десетки милиона субсидия са нужни за оцеляването на пощите.

  7. 7 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2432 Неутрално

    И още по-вдругиден ще прочетем, че от 220 милиона лева годишни въздушни такси на РВД, при 0 материални разходи, до бюджета са стигнали 4,5 милиона или нещо подобно, а фонд "Работна заплата" е 155 милиона, като на 1 диспечер се падат 8 до 10 началника.

    И другата седмица пък ще прочетем, че летище София е на загуба, но ще продаде няколко декара от прилежащите терени и така ще излезне на печалба. А също и ще се "опита да събере просрочените 70 милиона задължения от неназован български въздушен превозвач"

  8. 8 Профил на dali_da
    dali_da
    Рейтинг: 440 Неутрално

    Така не става! Управлението на БДЖ отдавна е калпаво!
    Необходими са решителни и адекватни решения за преструктуриране, значително безкомпромисно свиване на разходите и активизиране на дейността! Ако няма пари за инвестиции - поне частична приватизация, спешно!

  9. 9 Профил на bubolino
    bubolino
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Някой запитвал ли се е, защо държавата поддържа дружества като БДЖ и НКЖИ? Ами, много просто. Защото оттам се точат пари за партийните каси. Така че, нито БДЖ, нито НКЖИ ще бъдат ликвидирани.

  10. 10 Профил на The Shadow
    The Shadow
    Рейтинг: 1052 Неутрално

    Закривай!

    “In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
  11. 11 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1144 Неутрално

    Само за пояснение, защото съм убеден, че половината не знаете - БДЖ е името на холдинга, който е собственик на товарните и пътническите превози. Самата инфраструктура (релси, гари и т.н.) са собственост на НКЖИ, което няма нищо общо с БДЖ. НКЖИ е печелившо. В БДЖ до ското товарните превози бяха на печалба. Пътническите винаги са били на загуба. Едно време и превозите и инфрата бяха една компания. Поради тъпи изисквания на евросъюза ни накараха да ги разделим. В резултат БДЖ ВИНАГИ ще е в батака и винаги на загуба. Единствения вариант е да се пуснат частници в пътническите превози.

  12. 12 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1526 Неутрално

    "Докато бяхме в опозиция такива колективни трудови договори са подписани, така че и да искаме никого не можем да съкратим. "

    Ами като не може по отделно, значи ще може всички наведнъж. Така де, договорите трябва да се спазват, а който е поискал или-или, да си е правил сметката, че може да е второто "или"...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  13. 13 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1144 Неутрално

    В момента и да искаш да направиш частен влак за пътници просто нямаш законово основание. Все едно си представете всички междуградски автобуси да са на ДАП-а и да няма Биомет, Ивкони и пр. Защо обаче не се допускат частници до пътническите превози е мистерия. Ако се пуснат и те започнат да печелят държавното БДЖ трябва да отиде на боклука.

  14. 14 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1144 Неутрално

    До коментар [#12] от "gost22":

    С уволнение от типа които правиха по времето на Дянков няма да постигнат абсолютно нищо. Тогава я докараха до там, че БДЖ беше пред закриване и не можеше да работи нормално. Нужна е стратегия. Вече съм написал отгоре какво трябва да се пробва. Съкращения в самоцелен вариант са престъпление.

  15. 15 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 440 Неутрално


    До коментар [#7] от "cinik":

    За летище софия,приватизация или концесия е по добър вариант ?
    п.с
    какво представлява концесията-даваш го на някой и си делиш печалбата с него ли ?

  16. 16 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2432 Неутрално

    До коментар [#15] от "kapitalcho":

    Като Варна и Бургас. Мисля, че трябва и двете. Ако продадеш само акциите, си продал все едно само имотите.

  17. 17 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2432 Неутрално

    До коментар [#11] от "wds23355772":

    Аз също това се питам. Имали задължение да поддържат губещи отсечки. ОК, направихте ли един търг, за колко е готова да ги обслужва конкуренцията? Ако БДЖ - Пътнически превози губи 5 милиона и конкуренцията каже - дайте ми 2 милиона и ще върша същата работа, тогава защо не? А според мен има потенциал за такова нещо, защото няма как локомотив 100 тона да бута 1 вагон 20 тона и в него 20 пътника. Това значи, че БДЖ вози на 99% собственото си тегло и 1% е услугата. Ако се замени с един самоходен шинобус, съотношението става 60:40, или 40:60 , но не и 99:1

  18. 18 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1526 Неутрално

    [quote#14:"wds23355772"]С уволнение от типа които правиха по времето на Дянков няма да постигнат абсолютно нищо. Тогава я докараха до там, че БДЖ беше пред закриване и не можеше да работи нормално. [/quote]
    Постига се то, ама пусти популизъм... А и железниците в България са манна небесна за политиците ни, още от самото им създаване. Че и все с едни и същи схеми крадът. Все стари вагони на цената на нови, все изчезват вагон, все едни "нови локомотиви"... още от преди комунизма я въртят плочата...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  19. 19 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8585 Неутрално

    Той Московски и в предния кабинет на ГЕРБ само това правеше.

  20. 20 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4375 Неутрално

    Общо взето Московски друг избор няма!Само,че не е ясно доколко ще продължи търпението на германските кредитори на БДЖ и на какви условия за ново разсрочване ще се съгласят.........................?!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK