"Летище Пловдив" е изправено пред фалит

Иван Карнабитов е подал оставката си на 13 февруари и очаква отговора на принципала на "Летище Пловдив" - Министерството на транспорта

© Капитал

Иван Карнабитов е подал оставката си на 13 февруари и очаква отговора на принципала на "Летище Пловдив" - Министерството на транспорта



Държавното дружество "Летище Пловдив" е изправено пред фалит и е въпрос на време кредиторите да си поискат чрез съда неразплатените над 1 млн. лева за миналата година плюс 360 хил. лв. от 2011 г. Това се разбра от думите на изпълнителният директор Иван Карнабитов.


Най-големият кредитор е EVN, а основният длъжник на компанията е Министерството на транспорта, което и неин принципал. През 2014 г. министерството е намалило месечните плащания към летището от 220 хил. на 170 хил. лв., но от 6 месеца не превежда и тези пари.


Карнабитов обяви, че не вижда бизнес доводи, с които може да реши проблемите на летището и затова е депозирал оставката си на 13 февруари.




За пръв път без заплати могат да останат 154 служители на летището. За януари те са получили по 200 лв. аванс на човек и обещанието от страна на министерството на транспорта, че ще бъде преведена поне една от неизплатните заплати.


Като спешен изход от ситуацията Иван Карнабитов вижда съкращаване на работното време и персонала с 30%. В момента "Летище Пловдив" като международно признато резервно летище работи 24 часа в денонощието. "Предложихме работното време да бъде от 6 часа до 22 часа, но нямаме решението на принципала", обясни Карнабитов.


Приходите на аерогарата идват по два канала. Първият е собствената търговска дейност, а другият източник на финансиране е от Гражданска въздухоплавателна администрация към Министерството на транспорта, съобщава "Капитал daily".


Според Закона за гражданското въздухоплаване  тя превежда пари на летището за нетърговски дейности като осигуряване безопасността на полетите, поддържане на летателното поле, електроснабдяването и т.н., за което авиокомпаниите плащат държавни такси, които после се връщат на летищата. Това финансиране за летището е намалено с 21.4% и от 2.6 млн. лв. през 2013 г. за 2014 г. приходите по това перо са 2 млн. лв.


Освен че е намалена, издръжката се изплаща с много голямо забавяне, каза Карнабитов, но заяви, че въпреки ситуацията съдбата на летище Пловдив не е застрашена. Съветът на директорите е изпратил доклад до министъра на транспорта, водят се ежедневни разговори, но до момента няма реакция от министерството на транспорта, каза още той.


Общият размер на приходите от оперативна дейност на "Летище Пловдив" ЕАД за 2014 г. е малко над 4 млн. лв., а на разходите - 5.2 млн. лв. При това разходите са свити с 1.23%. Анализът на собствените търговските приходи на компанията (в това число приходи от наземно обслужване, обработени товари, продажби на авиогориво, от търговски обекти) показва нарастване от 65.74% спрямо 2013 г.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2229 Неутрално

    Ами то няма смисъл от него освен като резервна писта.

  2. 2 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 652 Весело

    Не може ли заглавието да е "Кой краде летище Пловдив?".

  3. 3 Профил на невеж
    невеж
    Рейтинг: 494 Неутрално

    закривай, ако не се компрометира осигуряването на резервен план, когато гостоприемното летище "Враждебна" не може да приема полети

  4. 4 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 670 Любопитно

    И сега къде ще кацат Райън еър?

  5. 5 Профил на mapuhcku
    mapuhcku
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Аааа, да позадържат малко така че през Април имам полет с Rainair - отиване и върщане на Франкфур за 100 лв - цена със 80-100 лв по-ниска от тази на Wizzair. Всъщност летището има потенциал - в центъра на Южна България е и да кажем ако някой иска да лети от Бургас, Стара Загора, Хасково, Кърджали до Германия, няма да пътува чак до София за полет (не съм сигурен дали от Бургас може да се лети евтино за Западна Европа). За жалост разбрах че общината не е осигурила автобусна линия до летището и човек за да стигне до дам трябва да си хване такси за около 10-15лв. Говори се за маршрутки, но с този задаваще се фалит дали няма да се разтури работата. От познати знам, че при полети 2 пъти седмично на Rainair самолета винаги е пълен.

  6. 6 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1968 Весело

    Защо още не е дадено на Гергов? Ако не го иска, Сашо Томов е насреща...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  7. 7 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    До коментар [#4] от "aleko":

    Сопбствениците на България Еър не ги искат във Варна, защото подбиват цените на уизеър...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  8. 8 Профил на mahjongg
    mahjongg
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Ужас, сега от къде ще излитам?

  9. 9 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 670 Неутрално

    До коментар [#7] от "mitko11":

    Ми да дойдат в София!

  10. 10 Профил на bg
    bg
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Идват инвестиции в региона, а държавата нехае за летището, което обслужва и бизнеса.Когато ги няма инвеститорите ревем, а когато са тука не създаваме благоприятна среда.А това летище е на 15-20км от индустриалната зона на Пловдив.

  11. 11 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1287 Неутрално

    Схемичка е това некаква - за да могат да го харижат на некой наш. Ееехххх....

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  12. 12 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 540 Неутрално

    Ако имахме умни управляващи със стратегическо мислене, летището отдавна щеше да се казва "Тракия". Все още не е късно името да се смени.

  13. 13 Профил на prisoner
    prisoner
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#7] от "mitko11":

    Те пък щото Уиз са се скъсали от Варна да летят - два полета седмично до Лутън и цените на билетите съвсем не са "нискотарифни". Да идват Раян към Варна, много ще им се зарадваме!

  14. 14 Профил на Aldebaran De Tauro
    Aldebaran De Tauro
    Рейтинг: 225 Неутрално

    '...основният длъжник на компанията е Министерството на транспорта, което и неин принципал...'

    Най-големия ми длъжник е ..... съм си аз! И няма да платя на себе си, защото ако си преместя парите от скъсания ми ляв джоб в десния, частните фирми ще ми ги вземат...

  15. 15 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    До коментар [#13] от "prisoner":

    Нема да стане. Никой няма да пусне нискотарифни превозвачи да мътят водата във Варна. Иначе Бъгария Еър трябва да фалира. Който иска евтино - летище Хенри Оанда в Букурещ...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  16. 16 Профил на yardadin
    yardadin
    Рейтинг: 304 Неутрално

    До коментар [#14] от "Aldebaran De Tauro":

    Не е така. Това е като тате да не ти даде джобни

  17. 17 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1498 Любопитно

    154 служители на летището?!!! И какво правят всичките тия убавци в това миниатюрно летищенце? Има общо 5-6 полета на ден, по единствената писта. Ако нямат работа, да вземат поне едни родопски чевермета да правят за пристигащите пътници, или нещо едни хора да друсват на пистата пред всеки пристигащ самолет - и пак няма да се изморят. =)

    Разликата приходи разходи е около 1 милион и малко. Ако се съкратят повечето служители може да се получат нещата. А и да вземат да докарат я Фрапорт, я някой друг концесионер, че държавата излиза мащеха за това летище.

    Местоположението му е доста добро, и в никакъв случай не трябва да се закрива - намира се близо до индустриална зона Тракия, където се увеличават производствата всяка година. Обслужва всички курорти в Родопите, както има потенцял да прави това за цяла южна-централна България.

    Въпроса за транспорта до там е също много актуален - има една ЖП спирка на 1-2 км от там която се обслужва от влака за Асеновград през час. Най-малкото може да се пусне едно минибусче до там и обратно, и да се включи в цената на жп билета.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  18. 18 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 660 Неутрално

    И, защо така? Държавно - фалирало! Защо? Не е заради некомпетентно ръководство! По-скоро, заради погазване на ангажименти, закони, правила...

    goblenka
  19. 19 Профил на hashtag
    hashtag
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#15] от "mitko11":

    Най-големия проблем на нискотарифните са си самите нискотарифни. Щото често си пускат едни полети от които сами парите не могат да си избият и често им се налага да си дават отбой и да търсят други линии. Да поддържаш самолети и персонал си е скъпо удоволствие.

    Иначе не ме учудва че държавата е докарала пловдивското до просешка тояга. Щото за съжаление в държавния сектор само некадърници и калинки останаха. И то не от вчера.

  20. 20 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Абе, той Баце фалира целата дръжавица, вие за ено летище се кахърите..





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK