Подготвя се мащабно разширение за 17 млрд. долара на Панамския канал

Подготвя се мащабно разширение за 17 млрд. долара на Панамския канал

© Associated Press



Докато навлиза в последния етап от разширението си, за Панамският канал се предвижда по-амбициозен проект на стойност 17 милиарда долара, който ще му позволи да пропуска и най-големите кораби в света.


В момента в канала се поставят огромни шлюзове, които ще позволят преминаването на по-големи товарни кораби през канала, който днес е сред най-натоварените морски пътища в света. Проектът включва построяването на трета система от шлюзове в канала. Изпълнители са италианската Salini Impregilo и испанската Sacyr, а трябва да бъде завършен на 1 април 2016 г.


Хорхе Кихано, който ръководи управата на панамския канал, вече планира четвърта система от шлюзове, която ще позволи преминаването на ново поколение от още по-големи кораби, които могат да носят до 20 000 контейнера.




"Предвид геологическите особености и опита, който придобихме при предишното разширение смятаме, че цената може да достигне до 16-17 милиарда долара", казва той и добавя, че това би позволило на Панама да се конкурира със Суецкия канал.


Изграждането на трета система от шлюзове в Панамския канал

© Associated Press

Изграждането на трета система от шлюзове в Панамския канал


Управата на канала отдавна обмисля строежа на четвърта система от шлюзове, но Кихано посочва, че за първи път проектът се проучва сериозно. Той посочва, че трафикът на контейнеровози през канала се е увеличил с 3-4% през последните месеци заради забавните доставки от обхванатите от стачки пристанища на западния бряг на САЩ. "Стачките имаха позитивен ефект върху нас, но Суецкия канал беше големият победител, тъй като оттам могат да минават най-големите кораби", добавя той.


Според Кихано новият проект може да бъде изпълнен в рамките на 15 години, като може да се финансира чрез издаване на облигации или от собствените печалби на Канала. China Harbour Engineering Company прояви интерес към реализирането на проекта, а Кихано посочва, че е провел среща с представители на фирмата.


Китайски бизнесмен от своя страна обяви, че има намерение да построи канал на стойност 50 милиарда долара в Никарагуа, който да се конкурира с панамския, въпреки че повечето експерти са скептични, най-вече поради огромните разходи, особеностите на околната среда и липсата на опит на фирмата.


Настоящото разширение на Панамския канал трябваше да струва 5.25 милиарда долара, но цената се повиши и администрацията се оказа въвлечена в съдебен спор с консорциума Grupo Unidos Por el Canal (GUPC), който строи третата система от шлюзове. На този етап между двете страни има искове на обща стойност 2.3 милиарда долара.


Изграждането на трета система от шлюзове в Панамския канал

© Associated Press

Изграждането на трета система от шлюзове в Панамския канал


Изпълнителният директор на GUPC посочва, че не е сигурен дали участниците в консорциума биха искали да вземат участие в изграждането на нови шлюзове. Кихано от своя страна казва, че каналът е загубил 400 милиона долара печалби заради забавянията на проекта.


Гигантските нови шлюзове са разположени до тези от вече построения Панамски канал и разполагат със сложна система от резервоари, която ще пълни и изпразва шлюзовете с помощта на гравитацията, а не чрез помпи. Части от 100-годишния морски път в момента се разширяват, за да могат да поемат кораби с по-голямо водоизместимост.


Евентуален нов проект за изграждане на шлюзове зависи изцяло от търговията в региона, коментират от Maersk Line, един от важните клиенти на канала. "Големият въпрос е дали ръстът на търговията може да оправдае инвестициите", казва Роберт ван Тройен, изпълнителен директор на Maersk Line за Латинска Америка и Карибите. "Според мен появата на най-големите кораби край Латинска Америка ще се случи в далечното бъдеще".

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 726 Весело

    Е, не така де...
    Първо канала Русе - Варна, тогава разширявайте Панамския!.

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  2. 2 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 616 Любопитно

    Конкуренция.
    През 2012 Нукарагуа планира строителство на канал,свързващ Карибско море и Тихи океан, като алтернатива на Панамския.
    Предвижда се дължината да бъде 278 км.
    През 2013 Никарагуа рещава да отдаде на концесия за 50 години бъдещия канал на хонконгската компания «HK Nicaragua Canal Development Investment Co Ltd» (HKND) и собственика и Ван Цзину (Wang Jing.

  3. 3 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1628 Неутрално

    До коментар [#2] от "azmatahari":

    Идеята е много по-стара. не случайно не се е реализирала.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  4. 4 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Ние пък ще пълним с вода Перловския канал.

  5. 5 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 829 Любопитно

    До коментар [#4] от "irons":
    В Младост и тук-таме още има останки от Софийския плавателен канал.

    " Софийският плавателен канал е неизпълнен проект от 1950-те години за изграждане на канал в южната част на град София, България.
    В периода 1950 – 1956 г. по време на управлението на Вълко Червенков в страната се извършва усилена индустриализация и строителство по примера на Съветския съюз. Чрез трудова повинност и с примитивни методи са построени обекти, много от тях със спорна ефективност. Голяма част от тези обекти, построени с участието на бригадири, се използват и до днес.
    Софийският плавателен канал е неизпълнен проект от 1950-те години за изграждане на канал в южната част на град София, България.
    Този проект е част от хидровъзела „Пасарел“, който включва строителството на язовир „Сталин“ (сега „Искър“), ВЕЦ „Пасарел“, язовир „Пасарел“, бент „Кокаляне“, ВЕЦ „Кокаляне“, долен изравнителен язовир „Панчарево“, Софийския плавателен канал и ВЕЦ „София“. [1]

    Началото на Софийския плавателен канал е до шосето от лявата страна на язовирната стена на Панчаревското езеро. Изкопи са направени в землищата на селата Горубляне, Симеоново, Драгалевци и от кв. „Дървеница“ до кв. Павлово, където се предвиждало изграждане на пристанище Павлово.

    Въпреки разширяването на столицата и голямото ново строителство в зоната на трасето на канала все още има незапълнени участъци от този канал в ж.к. „Младост“ - в „Младост-3“, на границата между „Младост-1“ и „Младост-2“, покрай мaнастирa „Св. Пророк Илия“ в „Младост-2“, парка „Въртопа“ в посока към кв. „Дървеница“ и „Студентски град“.
    Хидровъзелът съгласно проекта не е реализиран изцяло. Плавателният канал не е завършен и открит, поради което последната (съгласно проекта) ВЕЦ „София“ не е построена.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  6. 6 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2465 Неутрално

    [quote#3:"Цецо"]Идеята е много по-стара. не случайно не се е реализирала.[/quote]

    на път е да се реализира. Затова е това бързане на панамците. Конкуренцията не е лошо нещо. Или ще кажеш че китайската конкуренция не е полезна?

    Изпълнители са италианската Salini Impregilo и испанската Sacyr, а трябва да бъде завършен на 1 април 2016 г.

    Иначе пиши го 2020а след като Салини са замесени.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  7. 8 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1291 Весело

    В момента в канала се поставят огромни шлюзове???...
    ------------------------------
    Дневник,как си я представяте тази работа,поставяне на шлюзове???...

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK