Възрастта за пенсия да започне да расте с 2 месеца на година, предлага кабинетът (допълнена, видео)

Възрастта за пенсия да започне да расте с 2 месеца на година, предлага кабинетът (допълнена, видео)

© Анелия Николова



Възрастта за пенсиониране на жените да расте с по 2 месеца на година до 2029 г., а след това с по 3 месеца до 2037 г. При мъжете се предвижда нарастването с 2 месеца годишно да е през 2016 и 2017 г., а от 2018 г. - с по 1 месец на година до 2029 г.


Това предлагат управляващите за усъвършенстване на пенсионния модел. Това става след три месеца консултации с представителите на работодателските организации, синдикатите и депутати.


При тази схема се предвижда през 2037 г. да се изравни на 65 г. възрастта за пенсиониране на мъжете и жените за третата, масова категория труд.




Предвижда се нарастване и на осигурителния стаж с по 2 месеца годишно до достигане през 2027 г. на 40 г. за мъжете и 37 г. за жените.


В случаите, когато не достига осигурителен стаж за пенсиониране мъжете и жените ще се пенсионират на 67 години като се повишава от 15 на 18 г. изискуемия стаж. това ще става плавно с по 3 месеца на година до 2027 г.


Сред предвидените над 30 мерки е и това да се завиши контролът по освидетелстване на хората с някаква степен на нетрудоспособност, съобщи вицепремиерът Ивайло Калфин. Този механизъм подлежи още на обсъждане със здравния министър. С него ще се уточни дали да се запазят сегашните ТЕЛК или да се заменят с други комисии. Предлага се обаче и НОИ да може да контролира документите за инвалидност, което в момента е невъзможно." Един път като тръгне фалшив документ, няма кой да го спре", обясни сегашната ситуация Калфин.


Той предлага още на хората с намалена трудоспособност да се дава процент нетрудоспособност, благодарение на който да се определя какво може да работи и какво- не съответният човек. логиката е тези хора да не бъдат изключени напълно от пазара на труда и от предложенията на бюрата по труда.


Калфин посочи, че не само през миналата година половината от пенсиониралите се са с инвалидни пенсии.


На уточнение подлежат и мерките в сектор "Сигурност", където в момента работещите, без администрацията, се пенсионират по-рано - средно 52 г. и 8 месеца за 2014 г. "Ще вървим към минимална възраст за пенсиониране. Сега няма изискване за възраст, а само за стаж от 27 г., от които 18 г. в системата", посочи вицепремиерът.


При другите категории се предлага също плавно увеличение на възрастта – при 1 категория за мъжете с по 2 месеца на година, а от 2030 г. - с по 3 месеца до достигането на 57-годишна възраст. При работещите в условията на 2 категория предложението е това нарастване да се прилага до достигането на 62 г. през 2037 г.


При жените увеличението се предвижда да е с по 4 месеца на година до достигането на възраст 57 г. при 1 категория и до 62 г. за втора категория през 2043 г.


Премахва се възможността за зачитане на осигурителен стаж 4 г. за 5 г. при осигуряването на повече от едно основание. В момента тази система действа за хората, които работят на повече от 1 трудов договор, но се смята, че това е дискриминационно спрямо другите и реално не действа, посочи Калфин.


Повишение на вноските за пенсията


Логиката на тези промени е да се намали огромната субсидираност на НОИ от бюджета, обясни вицепремиерът Ивайло Калфин. Така за период от 12 г. напред се предлага увеличение на вноската с 4.5 процентни пункта като през година се увеличава с 0.5 процентни пункта вноската за фонд "Пенсии", а на следващата година – с 0.2 пр.п вноската за фонд "Безработица".


За земеделските стопани и тютюнопроизводителите се предвижда допълнително от вече направеното увеличение на минималния осигурителен доход. Предлага се от 2016 г. плавно да се повишава този размер – на два пъти по 60 лв.. така от 300 лв. сумата първо ще нарасне на 360, а после на 420 лв., за да се изравни с минималния осигурителен доход за всички останали самоосигуряващи се.


Вицепремиерът Ивайло Калфин посочи, че към промените, направени вече през декември с цел да се увеличат приходите от осигуровки, сега се добавят и нови. Приетите изменения в края на годината по думите му вече давали резултат.


Мерките, които ще направят пенсиите адекватни


За да стане размерът на пенсиите адекватен, се предвижда индивидуалният коефициент при изчисляване размера на пенсията да се определя от 1 януари 2019 г. като средноаритметично на месечните индивидуални коефициенти.


От същата дата се предлага да отпаднат трите години по избор преди 1997 г. при изчисляване на индивидуалния коефициент. Годината е определена според това откога НОИ има електронна система за данните на осигурените. Само за периода 1 януари 2016 г. до 31 декември 2018 г. се предвижда да остане възможността за избор дали тези три години да бъдат включени при изчисляването на пенсията.


От 1 януари 2019 г. да отпадне максималният размер на новоотпусканите пенсии. От същата дата се предвижда да се повиши от 35 на 40 на сто от максималния осигурителен доход на максималния размер на пенсиите, отпуснати до 31 декември 2018 г.


От 2017 г. се предвижда тежестта на една година осигурителен стаж при изчисляване размера на всички пенсии – нови и вече отпуснати, да се изравни с така нареченото швейцарско правило до достигане на коефициент от 1.5 на сто. Швейцарското правило по принцип предвижда пенсиите да се актуализират с инфлацията. Така швейцарското правило става минимум за пенсиите, посочи Калфин. Според него тази промяна ще даде повече стабилност и перспектива за по-добър растеж на пенсиите.


Калфин - с "отлична оценка"


Присъстващият при представянето на пенсионната реформа премиер Бойко Борисов похвали вицепремиера Калфин за свършената работа. "От няколко месеца работи много усърдно. Виждате колко обем от работа е извършен от Министерство на финансите и Министерство на труда и социалната политика", заяви Борисов. Той изрази надежда, че новият модел на пенсионната система ще бъде приет и в Тристранния съвет, и в парламента преди ваканцията му. "Нямаме претенциите, че това е най съвършения документ", посочи Борисов. Според него е възможно документът да претърпи корекции.


Самият Калфин посочи, че много от предложенията подлежат на още дискусии – с работодатели, синдикати и парламентарните групи, като целта е в началото на май законопроектите да бъдат приети от Министерския съвет.


"Давам му отлична оценка. Длъжен съм да осигуря ГЕРБ да подкрепи това, което Калфин предлага, той е длъжен да осигури АБВ", обясни още Борисов. Той увери, че не е давал нито едно кадрово предложение на Калфин от името на ГЕРБ и от негово лично име. "Надявам се да служим, докато изпълним цялата пенсионна реформа, да стане факт", изтъкна той в отговор на въпрос дали ще задържи Ивайло Калфин като вицепремиер, ако АБВ свали подкрепата си от кабинета.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (67)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    Нито дума за най-големия проблем, невнасянето на осигуровки от страна на държавата, за тези които трябва да осигурява!

    Защо наричат този нелепа смешка, предложение за усъвършенстване на осигурителния модел!?

  2. 2 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1070 Неутрално

    Разберете веднъж завинаги, не може човек с 39 години стаж, да се пенсионира заедно с този, който има 18 години, и да вземат една пенсия! Само това да бяхте оправили, пак щеше да е реформа, сега е просто повишаване!

  3. 3 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1070 Неутрално

    Голяма реформа, доцентите до 70, професорите до като ги пенсионира свети Петър!

  4. 4 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1379 Неутрално

    Е, от тези 30 мерки са споменати 2-3 . Въобще не е ясно за какво става дума

  5. 5 Профил на globetrotter
    globetrotter
    Рейтинг: 509 Неутрално

    До коментар [#1] от "svoboden":

    Най-големите проблеми са пенсионната възраст, ранното пенсиониране и инвалидните пенсии. Държавата така или иначе пълни дупката от "невнасянаето на осигуровки за тези, които трябва да осигурява" чрез ежегодни трансфери от бюджета.

  6. 6 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    Не миждам мерки за поощряване на възрастните хора да работят след навършване на пенсионна възраст.

    подпис
  7. 7 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 627 Весело

    Това не е реформа, замазване на нещата по калфински....След като се изгубиха 25 години за организиране на истинска пенсионна система сега вече може само са много радикални мерки може да се стигне до някакви що годе резултати, само че Боко и компания нямат гащи да ги проведат...

  8. 8 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 645 Неутрално

    [quote#1:"svoboden"]Нито дума за най-големия проблем, невнасянето на осигуровки от страна на държавата, за тези които трябва да осигурява!

    Защо наричат този нелепа смешка, предложение за усъвършенстване на осигурителния модел!? [/quote]
    ... то добре, че не го наричат реформа... за укриване и не внасяне на осигуроФки, мерки липсват.

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  9. 9 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1070 Весело

    До коментар [#6] от "Иван К":
    Ако случайно си доцент можеш да останеш в БАН до 70, малко ли ти се вижда!

  10. 10 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1277 Гневно

    Спрете социалните след второто или третото дете и оттам пълнете хазната, а не от увеличаване на пенсионната възраст.
    Геноцид... Ще направят така, че 2/3 от хората да не виждат въобще пенсионна възраст...

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  11. 11 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 645 Неутрално

    До коментар [#6] от "Иван К":

    ... хм, скоро да си отварял Джобса... обявите заФащат тъй: "търсим млад и енергичен"...

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  12. 12 Профил на sv3tli0
    sv3tli0
    Рейтинг: 345 Неутрално

    За жалост докато за стандарт ни е схващането, че младите хора трябва да си поживеят до 30-40 г и после да имат 1 макс 2 деца..
    Ще си застаряваме и ще си работиме до гроб.

    Може и да не ви харесва, но сами си го заслужаваме..

  13. 13 Профил на hashtag
    hashtag
    Рейтинг: 402 Гневно

    Направо по година на година да я вдигат, то се е видяло, че натам вървят нещата.

  14. 14 Профил на tocho49
    tocho49
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Никога няма да оправите пенсионната реформа докато стимулирате тези които не си плащат осигуровките, а такива като мен с близо 40 години стаж и пенсия над 286 лв. да хапнат дръвцето!!!!!!

  15. 15 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1779 Неутрално

    А отделянето на инвалидните и социалните плащания от пенсионния фонд? В момента от 2 милиона и 500 хиляди пенсионера повече от 800 000 получават инвалидни пенсии. И отделно социалните пенсии...
    А връщането на парите от Сребърния фонд и национализираните пенсионни фондове?

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  16. 16 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3685 Неутрално

    1. Kaто гледам, възрастта на пенсиониране за 1. категория ще расте с точно толкова, колкото и останалите категории. Къде е реформата тогава? Трябваше да им се каже, ако искат и на 35 да се пенсионират, стига да си платят за това време толкова вноски, че да им стигат за 50 години пенсия. Не сме им задължени с нищо на тези прослойки, че сега Калфин и Горанов да им уреждат да живеят и занапред на наш гръб

    2. След като дефицитът в НОИ е аргумент за вдигане на осигуровките, кои други данъци ще бъдат намалени, от които днес се финансира дефицитът, но в бъдеще завишените вноски ще отменят нуждата? Обществото и работодателите трябва да получат отговора на този въпрос преди да е гласувана тази реформа, защото поне за едно нещо в обществото има консенсус - всеки лев, прекаран през държавните системи, е силно застрашен от отбивне някъде у лево, със съпътстващите този процес явления като корупция, поръчкови медийни кампании, показни убийства и т.н.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  17. 17 Профил на Skydiver
    Skydiver
    Рейтинг: 549 Неутрално

    А какво правим ако междувременно медицината открие начин да станем безсмъртни?
    Смешно бавен план, който на всичкото отгоре е на фона на традиция на отлагане и замразяване на всички досегашни планове.

  18. 18 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1550 Гневно

    Не виждам никаква логическа причина от 2019 г. да не се взема предвид дохода на 3 последователни години преди 1997г.Половината ми стаж е преди 97-ма,осигурявала съм се на реален доход,нарастваш до Виденовия фалит 96-97-ма г.Много хора тогава си загубиха работата,мнозина поне 3-5 год.после работеха не по своя воля на минимална заплата и е абсолютно несправедливо приносът им до заветната 97-ма да не бъде зачетен.А стига точно поколението,което вече 25 год.и поне още 5 в бъдеще тътрим цялата тъпа държава на гърба си,все да сме жертвената овца.3-те години трябва просто да отпаднат като коефициент,заедно с постепенното излизане от системата на хората,работили поне 10 год.преди 97-ма.

  19. 19 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2283 Любопитно

    хаха, т.е., едно цяло поколение няма да доживеем до пенсия, но за сметка на това великодушно ни дават правото да издържаме не само родителите си но и всички хрантутници на мафията, наречена държава... интересно, какъв ли отговор очакват да получат

  20. 20 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3685 Неутрално

    До коментар [#18] от "Лелка":

    Но това важи и за всички останали. Ощетени от премахването на 3-те години са само тези, които твърдят, че на онези години са имали знатни професии и осигуровки, но година по-късно кариерата им се е съсипала и оттам насетне те са се осигурявали на много по-лошо. Тоест говорим за крупни измами с разни стари ведомости и бележки.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  21. 21 Профил на Николай Рангелов
    Николай Рангелов
    Рейтинг: 32 Разстроено

    30 мерки, а нито дума за повишаване събираемостта на осигуровките и изсветляването на заплатите. Нито дума за спиране на фалшивите инвалидни пенсии. Нито дума за ранното пенсиониране в службите.
    Преливане от пусно в празно - просто няма да е с едното канче, с по-друго ще е...

  22. 22 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1203 Неутрално

    Ясни са нещата ... работа до гроб. Който доживее до пенсия ще мизерства. Шапките и зелените чорапи пак ще се пенсионират млади и след това ще работят.


    Чантаджиите няма да си плащат осигуровките, ще хрантутим индобългарите с инвалидни пенсии, защото не е..ват да бачкат и масове се изкарват инвалиди, докато за истинските няма и стотинка и т.н.

  23. 23 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3685 Неутрално

    [quote#17:"Skydiver"]А какво правим ако междувременно медицината открие начин да станем безсмъртни? [/quote]

    Това ще е звездният миг на професията "политик" - ще има дългосрочна възможност за изява, как да уреди едните да живят на гърба на другите, в името на "социалната справедливост" и "съобразяването с обществените нагласи"

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  24. 24 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1583 Неутрално

    Трудно ми е да дам оценка на предлаганите промени, защото тук са само част от тях!
    Но нищо не виждам за пилеенето на осигуровките в ЧПФ!!! Ето след 3 месечна данъчна ваканция, отново НОИ поема пенсиите на категорийните работници. ППФ трябваше от 2015 да ги поемат, но пак нямат пари? Явно с тях така ще се кара со 2020 г, но тогава трябва УПФ да започнат да плащат, те също няма да имат пари и.....който пил-пил, който ял-ял....държавата, вие работещите ще поемете плащането!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  25. 25 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2283 Неутрално

    [quote#18:"Лелка"]абсолютно несправедливо [/quote]
    хех, онези хора в Горни Лом кога ли щяха да се пенсионират според теб... под 240 кинта им бяха заплатите, доколкото си спомням, на колко ли ги е осигурявал великия бизнесмен преди да ги изпари... отличника Калфин като за начало може да поогледа съпартийците си как назначават и как осигуряват... тази т.нар. "реформа" е напълно неадекватна спрямо ситуацията, която комуненцата заформиха през последните 25 години

  26. 26 Профил на Ернесто
    Ернесто
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Стига с тази възраст, увеличете максималният праг на осигуряване сега е само до 2200лв. Тези с яките заплати от 2200 до 10000 че и до 30000 нищо не внасят над 2200лв.
    И този плосък данък от 10 процента и корпоративен от 10 процента докога.
    Най наглото пък е да обложат с данък пенсиите на работещите пенсионери. Пенсионер с двеста лева пенсия ако работи за заплата от 400лв ще му бъдат внасяни осиг. за пенсия 122лв, то държавата му дава реално само 78 лв пенсия.
    200-122= 78лв.

  27. 27 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    [quote#20:"cinik"]Ощетени от премахването на 3-те години са само тези, които твърдят, че на онези години са имали знатни професии и осигуровки, но година по-късно кариерата им се е съсипала и оттам насетне те са се осигурявали на много по-лошо. [/quote]
    Не е така.Моята кариера не се е съсипала,щото не сам била партиен секретар или милиционерски началник преди 89-та.От 91-ва съм работила в частна фирма със нормално нарастване на "бяла"заплата до 97-ма.Тогава,за да се избегне фалита,тази,както и много други фирми въведоха осигуряване на мин.заплата.За това после Шулева въведе минималните прагове,та да не е цялото трудово войнство минимално осигурено.Стабилизацията на доходите и отчисленията дойде след 2003-05.год.От 89-та до 97-ма има 8 год.в които вече няма ярки номенклатурчици с високи заплати.Излиза,че датата 1.1.2019 е заветна точно за отпадналата номенклатура,а не за нормално работилите.

  28. 28 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1962 Неутрално

    Единствената мерка за подобряване на пенс. система е пенсионерите да намалят. Т'ва намаление има много измерения. Едно от тях е на геноцидна основа, която се практикува от няколко години. Така че в момента калфин е предложил едно голямо двугодишно нищо - за толкова време си финансираха дефицита...

  29. 29 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 515 Гневно

    А защо никой не обръща внимание на нарастващото поколение на хрантутници, които излизат от университет на 30 години и без грам работен опит? Как в страни от Западна Европа децата работят от 16 годишни и никой не ги спира, а в България дори се забранява от някои родители, ако детето случайно реши, че иска да поработи лятото?
    Затова ще се увеличава пенсионната възраст, понеже никой под 30 години не работи, когато са в най-подходяща възраст за това.

  30. 30 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 574 Неутрално

    И къде е реформата тук? Ранното пенсиониране на военни и полицаи - остава. Инвалидните пенсии - остават към НОИ. Нито дума за осигуровките на държавни служители, МО и МВР. Оттам са дупките в системата.

  31. 31 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    [quote#29:"Fazer"]Затова ще се увеличава пенсионната възраст, понеже никой под 30 години не работи, когато са в най-подходяща възраст за това.[/quote]
    Пак обобщения на едро.Моите деца(и не са изключение) работят от студенти и на 30год.имат по 10 г.стаж.За да имат стимул за работа трябва да умеят нещо,което да бъде и подобаващо заплатено.Образованието е в основата на пазара на труда и точно там се къса нишката на търсенето и предлагането.А за некоректни трудови договори и работодатели,просто не ми се отваря дума...

  32. 32 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#29] от "Fazer":

    Как пък го реши това? Не че няма хрантутници, ама пък никой да не работи. Хайде стига с такива крайни изказвания. То тия хрантутници ще жалят после, защото не осъзнават, че не е възрастта за пенсиониране проблема, а стажа, който се иска. При 37 години за мъжете, ако си учил висше образование на практика нямаш право да си бил безработен, за да се вместиш в изискванията.

  33. 33 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2013 Неутрално

    "Възрастта за пенсиониране на жените да расте с по 2 месеца на година до 2029 г., а след това с по 3 месеца до 2037 г. При мъжете се предвижда нарастването с 2 месеца годишно да е през 2016 и 2017 г., а от 2018 г. - с по 1 месец на година до 2029 г."

    И резонният въпрос е - Каква е "целта на занятието "? Ако единствената цел е да се увеличи времето за работоспособност на хората , а от там и постъпленията в пенсионния фонд , би трябвало да се разясни въпроса защо не достигат вноските за покриване на пенсиите . Ако е недостига на трудещи се - защо съществува такъв недостиг и какви са начините да се премахне . Защото не се вижда от пакетите на Калфин да се поне обсъжда необходимостта на подобни въпроси . Ами ако след дванадесет години се разбере , че няма решение на проблема и е необходимо от ново увеличение на възрастта ? Ами ясно - ще се наложи друго увеличение - на осигурителните вноски . И пак , и пак и пак .... Решението е под носа на всички - създаване на работни места , високоплатени при това , за да се върнат гастербайтерите в къщи . И да изчезне безработицата . А това никога няма да го направи бизнеса , както се опитват да насадят в общественото съзнание определени политически субекти . Мантрата , че държавата трябва ДА ОСИГУРИ условия на бизнеса за да разкрива работни места не работи . Четворт век . Може да проработи след още четвърт ли ? Да де Ама Световната банка вика , че по това време България може и да я няма .

  34. 34 Профил на hahohehi
    hahohehi
    Рейтинг: 355 Неутрално

    Ранното пенсиониране подрива системата много сериозно. И не говоря за миньори, а за папкаджии от системата на МВР и МО.

  35. 35 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 645 Неутрално

    До коментар [#33] от "papyre":

    ... тъй мисля и язе... зат'ва на тиА предложения, рИформа не трЕбе да са вика.

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  36. 36 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2283 Любопитно

    Искам да знам мутрЕто на колко са го осигурявали докато прислужваше по приемите на СИК?

  37. 37 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2013 Неутрално

    "Сред предвидените над 30 мерки е и това да се завиши контролът по освидетелстване на хората с някаква степен на нетрудоспособност, съобщи вицепремиерът Ивайло Калфин. Този механизъм подлежи още на обсъждане със здравния министър. С него ще се уточни дали да се запазят сегашните ТЕЛК или да се заменят с други комисии.?

    Още прах в очите и шум в ушите . И все в посока имитиране на активност . Завишаване на контрола по освидетелстване на контрола . С какви мерки би се завишил ? Дали са различни от тези , които сега съществуват ? Или такива сега изобщо не съществуват? Сигурно не , защото ще се обсъжда дали да останат ТЕЛК- овете или да се ЗАМЕНЯТ с други ТЕЛК- ове , само че с друго наименование .Еврика , реформата било да смениш едно име с друго . За което си има и поговорка от векове - за Илия става въпрос , дето все се преобличал и все си оставал с кърпената руба .
    ?

  38. 38 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1416 Любопитно

    [quote#33:"papyre"]. Решението е под носа на всички - създаване на работни места , високоплатени при това , за да се върнат гастербайтерите в къщи . И да изчезне безработицата .[/quote]

    До коментар [#33] от "papyre":

    Е, да, де? Решението е наистина просто - слагат Орешарски за премиер и нещата ще приемат точно вида, който описахте...

  39. 39 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3701 Неутрално

    [quote#1:"svoboden"]Нито дума за най-големия проблем, невнасянето на осигуровки от страна на държавата, за тези които трябва да осигурява!

    Защо наричат този нелепа смешка, предложение за усъвършенстване на осигурителния модел!? [/quote]
    Всъщност си се объркал , виж от доста време правилата на играта са следните :
    ЗНИ чл.2. 6. (нова - ДВ, бр. 16 от 2013 г.) финансово подпомагане за частично възстановяване на направените от инвеститора за негова сметка, в качеството му на работодател, задължителни осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, за допълнителното задължително пенсионно осигуряване и за задължителното здравно осигуряване за новоназначените работници и служители за осъществяването на инвестиционния проект.

    Ние с радост плащаме и на чуждите инвеститори да си осигуряват и обучават обслужващия персонал!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  40. 40 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2013 Неутрално

    [quote#35:"ДЗВЕР"]тъй мисля и язе... зат'ва на тиА предложения, рИформа не трЕбе да са вика. [/quote]

    А бе , прав си - и ти , и аз , и стотици хиляди други ... Ама нали знаеш- що мишки мислили , мачки не давали . Па като други са Котараците , за нас остава ролята на мишките .

  41. 41 Профил на pivoley
    pivoley
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Нищо ново. Върви се по линията на най-малкото съпротивление - вдигане на стажа и възрастта на трета категория и вдигане на осигуровките. Това не е реформа, а имитация.

    Pivoley
  42. 42 Профил на objective
    objective
    Рейтинг: 779 Любопитно

    Колкото и да изглежда нелицеприятно като мярка, няма друго икономически адекватно решение за приемливи пенсии от по-бързото увеличаване на пенсионните осигурителни вноски, пенсионния осигурителен стаж и възрастта за пенсиониране. Законът трябва да позволява също така по-големи възможности за ранно пенсиониране със съответно намалени проценти на пенсията. С други думи, стимулът за полагане на по-голям осигурителен стаж да бъде в размера на пенсията, пък кой колкото може. . . А за да се запуши най-голямата сегашна пробойна, критериите за пенсиониране по болест трябва да бъдат силно завишени и размерът на подобни пенсии следва да бъде значително по-малък от пенсиите на база на изискван осигурителен стаж. Те биха могли да бъдат допълнително подкрепени от държавата, но под формата на социално подпомагане !

  43. 43 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Голяма Реформа няма що. Все пак да изчакаме да видим и останалите мерки.
    А иначе си е ясно че без увеличение на възрастта няма да се мине, според мен трябва да става в доста по-бързи темпове.

  44. 44 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 459 Неутрално

    Трябва да се отчитат всички години през които са правени вноски, а не само избрани с максимална заплата.

  45. 45 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2013 Неутрално

    [quote#1:"svoboden"]Защо наричат този нелепа смешка, предложение за усъвършенстване на осигурителния модел!? [/quote]

    Просто защото трябва да се предостави възможност за азбукарите да си мислят , че осъществяват предизборната си програма . Което ще послужи на експрезидента като индулгенция пред избирателите за прегръдката с оплювания от самите тях принцип на несъвместима колаборация . Както плюеха преди Партията - майка .

  46. 46 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9011 Неутрално

    Значи това е реформата на Калфин,увеличаване на вноската и на възрастта.И това го мислиха близо 4 месеца.Колко ли време щеше да им е нужно,ако наистина правеха реформа.

  47. 47 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2081 Весело

    До коментар [#23] от "cinik":

    Напротив, ще им омекне работата, щото я се сети, какви ще са целите на индивида в общество, където няма естествена смърт. Бих линчувал всеки политик, който дори спомене думата война (щото там има насилствена смърт и риск да загубя много), бих линчувал всеки съдия, дето пусне от ареста обикновен бияч (щото утре ще ме претрепе, а вечността си струва)... Та няма да е толкова весело във властта.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  48. 48 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1550 Весело

    [quote#44:"bawarec"]Трябва да се отчитат всички години през които са правени вноски, а не само избрани с максимална заплата.[/quote]
    Е сега ква работа искате да им се отвори на служители в НОИ - ровене по прашасали ведомости и сравняване месец по месец за някои 5,за други и по 20 г-назад...То и у най-презрелия соц си спестяваха ровенето и искаха просителя-трудовак да тътри наръчи УП-та,как сега ще се наемат да прекопаят архивите хич не схващам.

  49. 49 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#31] от "Лелка":
    До коментар [#32] от "ugi":

    И в двата случая се хващате дума по дума, но ви разбирам.
    Разбира се, че има хора, които работят от тук от там, но ненужно голяма част от студентите завършват без никакъв опит и разбиране на доход/разход. Като вземете:
    Липса на опит + нереални очаквания за заплащане + отчасти родителско "поощряване" тип "ти учи, ние ще плащаме, като завършиш имаш цял живот да работиш", плащане на лични сметки, финансиране на социален живот и разни други харчове дори след завършване = изключително неприятни последици и близо 10 години загубен работен стаж.
    Да не говорим, колко негативно се отразява това на базовата потребителска култура в страната и колко левове се губят в изплащане на лихви.

  50. 50 Профил на dali_da
    dali_da
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Голям проблем очаквам да възникне в близко бъдеще поради масовия недостиг на изискуем трудов стаж и сивата икономика! Ще дойде от масовата безработица и официално - ниските заплати!
    По тази причина, много хора ще получават още по - ниски пенсии!
    Въпросът е по - труден за решаване от повишаването на възрастта за пенсиониране!

  51. 51 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2013 Неутрално

    [quote#38:"Сиянието на Мрака"]Е, да, де? Решението е наистина просто - слагат Орешарски за премиер и нещата ще приемат точно вида, който описахте... [/quote]

    Далеко си от истината , макар че Орешарски свърши и щеше да свърши далеч по- добра работа от Простия / по самопризнание / Имах пред вид едно по- далечно време , когато за подобни проблеми дори не се и допускаше , че може да съществуват . Време , което всички оплювате , защото не го познавате . Но в сравнение с всички други правителства от Новото време , също има едно , което по всеобщо признание на КОМПЕТЕНТНИ икономисти , стои над всички . Правителството на ЦАРЯ . Което , както и всички други , не успя да избегне съдбата си да бъде омърсено и низвергнато . Иначе нямаше как да потвърдим собствения си нихилизъм .

  52. 52 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    Спрях да се занимавам с такива досадни неща като пенсионни и здравни осигуровки. Парите потъват, а срещу тях не получаваш абсолютно нищо. С тая демографска криза след 30 г като трябва да се пенсионирам, кой ще е останал в България да плаща осигуровки за моята пенсия? Пълен т.шак

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  53. 53 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2013 Любопитно

    [quote#6:"Иван К"]Не миждам мерки за поощряване на възрастните хора да работят след навършване на пенсионна възраст. [/quote]

    И на каква възраст са " възрастните хора " ? 67- годишните са вече старци , не са възрастни . А изглежда не си бил възрастен и не знаеш какво е да работиш "по часовник" след 65 години .

  54. 54 Профил на Максим Александров
    Максим Александров
    Рейтинг: 698 Весело

    Тъкмо докато докарам до пенсия - живот и здраве - ще съм на около 75

    https://bgrevizia.files.wordpress.com/2015/10/oktopod1.png
  55. 55 Профил на attitude
    attitude
    Рейтинг: 820 Гневно

    За три месеца консултации това ли измислиха ? Да не разбутват статуквото, да имитират "умерен прогрес в рамките на закона"?
    Еййй, докъде ме докараха тарикатлъците на властта, да подкрепям Кирето Домусчиев и Божидар Данев , работодателите олигарси с досиета, които ясно казаха - вън социалните пенсии от НОИ, държавните служители да си поемат осигуровките сами, ранното пенсиониране в МВР да важи само за редовия състав... Не съм очаквал нищо кои знае какво от соц празнодумеца Калфин, нито от вожда на партията отнела над 2 милиарда от парите ни в НЗОК, ама все се надах да отразят общественото мнение след опита на Горанов "да открадне едни пари ". Нищо, глухи са. Да идват изборите, да им ударя шамар , ще видят те едни кметове ...

  56. 56 Профил на osho
    osho
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Виждам 3 неща:

    вдигат се годините за пенсия
    вдигат се осигуровките
    Бойко похвалил Калфин

    не виждам разчет как тези мерки ще направят настоящите и бъдещи пенсии по-високи
    нищо за втория стълб на осигуряване
    нищо за събираемостта на вноските, които масово не се плащат

    Отново коректните данъкоплатци са в прецакана позиция.
    С такава "реформа" няма да стимулирате хората да са лоялни към държавата.

  57. 57
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  58. 58 Профил на new_ghost
    new_ghost
    Рейтинг: 458 Неутрално

    "Дневник" пак се е оказал с неподготвен за анализ на положението с пенсионирането. Най-главният извод от предложението е, че при нивото на сегашната безработица (реалната а не фалшифицираната) и заплащането на труда (под средната заплата) българинът от 3-та категория труд ще се пенсионира на 67 години и то най-вероятно с минималната пенсия.
    И как в една държава, в която няма икономика, ще се постига толкова осигурителе стаж (37 / 40 години)??? В другите държави числата са чувствително по малки.
    Приемането на тези предложения ще задържат въможността за пенсиониране и с това средната възраст на пенсионирането ще си остава ниска още 10-на години. Парадокс, на така е, след като страната ни се обезлюдява и остават само възрастните.

  59. 59 Профил на pentuer
    pentuer
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Не видях абсолютна никаква реформа,в един момент всички ще спрат да плащат за нещо , което никога няма да ползват....

  60. 60 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4499 Неутрално

    До коментар [#1] от "svoboden":
    +++++++++++++++++++++
    Събираемостта на вноските е катастрофално ниска.И държавата не прави нищо съществено правителство след правителство ,за да подобри ситуацията.А дефицита в НОИ е 5 млрд.лева,ако не ме лъже паметта.

  61. 61 Профил на aaaa
    aaaa
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Не се решеват важни пробпеми в пенсионното осигуряване като:Рязко намаляване на броя на категорийните работници особено на работещите в системата на МВР и Правосъдната система също така и в системата на отбраната което е свързано с промяна на нормативни документи, значително увеличаване на възраста и стажа за придобобиване на право за пенсия например 60 годити възраст и 35 години стаж за втора категория,отделянето на социалните и инвалидните пенсии в отделни фондове които се финансират от държавния бюджет а не от пенсионната система,по рязко увеличаване на възраста за пенсиониране най-добре еднократно до 65 години за мъжете и жените независимо от стажа но пенсията да е пропорционална на направените в нои вноски,премахване на тавана за осигурителната сума върху която се изчислявя осигурителната вноска ,която в момента е 2400 лв. ако не се заблуждавам,защото излиза че плоския данък не е съвсем плосък,изчистване на бъркотията със задължителното второ пенсионно осигуряване ,защото при 5 процента по малка вноска към НОИ получаваш 30 процента по-ниска пенсия от НОИ и никой не може да гарантира че,доходноста от въпросните 5 процента към частня пенсионен фонд ще компенсират и дори ще са по-големи от намалената с 30 процента пенсия за родените от 1960 година за целия срок през който ще получаваш пенсия.Според мен изхода от бъркотията с частните пенсионни фондове е следната:Увеличаване на пенсионната вноска с 5 процента като увеличението на родените преди 1960 година се внася в частен фонд а на родените след 1960 година в НОИ и тогава всички набори преди и след 1960 година ще получават еднакъв нередуциран процент от НОИ и пенсия от частните фондове според доходноста от партидата.Не се решава и проблема с плащането на осигуровката от държавните служители.Стига незаслужена неравнопоставеност.И пак се връщам към категорийните работници.Нека тяхната пенсионна вноска да е с по-висок процент за да покрива по дългия срок през който се получава пенсия,дори ако е за сметка на по ниска заплата.Нека всеки сам си плаща привилегиите.Засега това!

  62. 62 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    Явно в тая държава едни ще се пенсионират на 50 години с макс. пенсия, други на 150 с мин. пенсия.

  63. 63 Профил на aaaa
    aaaa
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Пропуснах да споделя и следната идея:Инвалидните пенсии да се изплащат от фонда на Здравната каса,

  64. 64 Профил на Ivan Stoev
    Ivan Stoev
    Рейтинг: 390 Неутрално

    Браво, бе, Калфин, супер ти е системата... само едно и липсва - правото да се откажеш да се осигуряваш в нея...

  65. 65 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1974 Неутрално
  66. 66 Профил на achkoal
    achkoal
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Не е лошо да гоним европейските нива на пенсиониране, но имаме ли същата продължителност на живота, като тях?

  67. 67 Профил на Анна Елчинова
    Анна Елчинова
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Кога ще се пенсионират жените, родени през 1956г.?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK