Комисията за конкуренция глоби "Топлофикация" - София, фирмата иска сметките да се плащат до 14 дни

Комисията за конкуренция глоби "Топлофикация" - София, фирмата иска сметките да се плащат до 14 дни

© Юлия Лазарова



Върховният административния съд (ВАС) е разрешил на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да наложи санкция на "Топлофикация София" в размер на 125 хил. лева за злоупотреба с господстващо положение.


Съдът е намалил глобата почти три пъти, обяви говорителят на комисията Марио Гаврилов пред БНТ, въпреки че е приел всички мотиви на КЗК.


Според Гаврилов така се насърчават фирмите, които са склонни да извършат нарушение на конкурентното право, да действат както намерят за добре, тъй като печалбите от нарушенията са огромни, а глобите са незначителни на фона на тези печалби.




Причината за санкцията е, че дружеството пречи на фирма да навлезе на пазара за топлинно счетоводство, обясни Гаврилов и добави че, КЗК иска промени в Закона за енергийна ефективност заради ненужните изисквания към участниците на този пазар.


В последните дни КЗК наложи глоби на дружество на ЧЕЗ и на БТК за злоупотреби с господстващо положение на пазара.


Междувременно, от "Топлофикация София" са поискали съкращаване на срока за плащане на сметките и увеличаване на този за отстраняване на определени повреди.


Промените са записани в проект за изменение на общите условия на компанията, внесен за одобрение в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Регулаторът обаче не приема тези предложения с основния мотив, че те са в ущърб на клиентите на столичното парно, личи от доклада на КЕВР, който ще бъде обсъден днес на открито заседание, съобщава в. "Труд".


Според исканията на "Топлофикация София" абонатите на дружеството трябва да плащат сметките си до две седмици след излизането им. В общите си условия общинското дружество иска сметката за парно да се плаща до края на месеца, следващ този, за който се отнася.


Фактурата излиза обичайно в средата на следващия месец и на практика срокът ще е едва петнайсетина дни. В момента срокът за плащане е 30 дни от излизане на самата фактура. Компанията дава и 3% отстъпка, ако клиентите я платят за 15 дни.


Енергийният регулатор настоява да се запази сегашната схема и срокът за плащане да остане 45 дсни след края на месеца, за който се отнася сметката.


От КЕВР не приемат и предложението на столичното парно в новите общи условия да бъде записано, че дължи неустойка на клиентите си при проблем с автоматичното регулиране на температурата в абонатната станция, ако не го отстрани след повече от 30 дни.

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1033 Неутрално

    Тва парно няма ли да фалира вече ако искат и всеки месец да им се внася по 100 лева на абонат за да си имат и ако може авариите да ги оправят за 4-5 месеца !!!

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  2. 2 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 636 Гневно

    Проблемът не е само в самата топлофикация.
    Фирмите за топлинно счетоводство са един голям паразитиращ организъм.
    След всичките им кампании за стриктна отчетност, говедата си пишат квото искат.
    Кредитираме си ги безлихвено като стой, та гледай.
    Нищо вярно няма в ежемесечните сметки, всичко си е " на прогнозен принцип"
    За поредна година с топла зима и мека пролет получавам сметка за април от 98!!!лева. БЕЗ ЕДИН ШИБАН ДЕН ДА Е РАБОТИЛ ПОНЕ ЕДИН ОТ ШИБАНИТЕ МИ РАДИАТОРИ!!!!!
    Техем са моите бандити, да пукнат до крак, тяхната семка лъжлива гнусна.
    От следващият сезон-без парно, до гуша ми дойдоха тия измамници.

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)
  3. 3 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Според исканията на "Топлофикация София" абонатите на дружеството трябва да плащат сметките си до две седмици след излизането им.

    Много ми е интересно, как ще стане това, след като самата Топлофикация отчита потребената енергия, след края на отоплителния сезон т.е., с едно 7 месечно закъснение. Какви две седмици бълнуват тези негодници. И политиците, които ги поставиха в това преференциално положение, в разрез с търговския закон, са за затвора. Ще гласувам за този кмет, който поеме ангажимент да фалира Топлофикация-София.

  4. 4 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 833 Весело

    До коментар [#1] от "mititu":

    То отдавна Софийското "парно" е на стотици милиони лева минус, ама си го крепят, да не студуват софиянци и да е чист въздуха...
    Така е от средата на 60-те години, хората без "парно", плащат част от парното на хората с "парно" ..... но пък въздуха в София чист...

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  5. 5 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 833 Весело

    До коментар [#3] от "dombi":

    На "база" ще стане, умньов....!!! Ти даже не знаеш как ти правят сметката всеки месец...

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  6. 6 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 995 Неутрално

    А какво стана с 80 милиона в КТБ?

  7. 7 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 636 Неутрално

    [quote#5:"boby1945"]На "база" ще стане, умньов[/quote]

    Каква база бе, тъпак. ЧЕЗ отчита електромерите всеки месец и след 20 дни идва фактурата. А Топлфикация след като е на загуба, в една нормална икономическа среда, фалира. Без разни комунистически съображения, както вие сте свикнали, а и вашите наследници, които продължават и днес да управляват страната. По същия скудоумен начин.

  8. 8 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1952 Неутрално

    Колкото и да ги глобявате,парите пак ще ги платят крайните потребители.

  9. 9 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 535 Неутрално

    До коментар [#5] от "boby1945":

    Най-големите експерти по проблемите на парното са тези, които крадат от топлото. Не случайно ГЕРБ си плюха на петите и бягаха 5 километра метра без да се обръщат, щом чуха предложението от предвидения 1 милиард за саниране на сгради една смехотворна част да отиде за изнасянето на щранговете извън жилищната площ, така че всеки да си плаща само и единствено потребеното от него. Хвана ги шубето, че 20% ударени крадци - 20% електорална загуба. Още 30% родени и пожизнени неплащачи, на които така ще може да им се спира топлото отвън (като с отвиването на бушона) - ето ти още 30% електорални загуби. Затова само като го чуха, изсвирясаха като Малкия Мук и видяхме само едно облаче прах, изчезващо на хоризонта.

    Със същата управленска логика работят и по решаването на проблемите с паркирането - кой мое, купва гараж, кой не ще - ч' кАчи на тротоарО. Пък за трошкие на трупчета да не подхващам пак темата, че сега преди изборите има и централна депеша - ха си дигнАл една, ха ти изстинА кметската номинация.

    Mутри, вън!
  10. 10 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 956 Неутрално

    До коментар [#8] от "chicago514": хайде стига селски хитринкибе! Да оставиме монополите и катрелите да си безчинстват, защото щели да платят крайните потребители! Ми те крайните потребители плащат както всички масрафи на топлофикациите, така и милионерските заплати в софийска вода и ЕРП-тата! Тая глоба е смешна спрямо 40 000 лв СЕДМИЧНА заплата в софийска вода! Сходни са заплатите и в ЕРП-тата!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  11. 11 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 956 Неутрално

    До коментар [#9] от "cinik":
    [quote#9:"cinik"]Най-големите експерти по проблемите на парното са тези, които крадат от топлото.[/quote] такива са законите, ДЕМОКРАТИЧНИ!
    или искаш да кажеш, че аз, със свалените радиатори крада също?! Кажи си кой си, да те съдим!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  12. 12 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 535 Неутрално

    До коментар [#11] от "Бойко Борисов+Серге натикаха държавните пари в КТБ":

    Прочети ми докрай коментара и виж за какво аз се застъпвам. Аз казвам, че щранговете трябва да се изкарат навън. Това за теб - човека със спрените радиатори идва екстра, защото няма да плащаш повече общи части. Сега радиаторите не само да ги свалиш, ами и да ги закараш на вторични суровини, сметката за общи части ще продължава да ти пристига.

    Mутри, вън!
  13. 13 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 956 Неутрално

    [quote#12:"cinik"] Аз казвам, че щранговете трябва да се изкарат навън.[/quote]

    До коментар [#12] от "cinik":

    от Вашите уста, в Божиите уши, и а дано, в ушите на слепите и глухите политици!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  14. 14 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 995 Неутрално

    Със свалени радиатори и с изолация на апартамента, плащаме яки сметки за общи части

  15. 15 Профил на anihilator_jack
    anihilator_jack
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#9] от "cinik":

    Остави трошките и парното - за там е ясно, че нямат топки. Но току що разбрах, че отново се отлага махането на паметника пред НДК с цензурирания прякор и вместо това ще се направи декоративна ограда около него. С други думи това ръководство на общината бяга като дявол от тамян дори от елементарни проблеми, чието решаване ще им донесе огромна обществена подкрепа (около 2/3 от софиянци са за премахването на паметника). И въпреки това не им стиска!

    Veritas odium parit obsequim amicos
  16. 16 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 535 Неутрално

    До коментар [#15] от "anihilator_jack":

    Есента ще е мигът за равносметка, в която по-интелигентната част на обществото следва да каже, че няма повече да участва в подобна "политика за отчитане на простите като задник, но величави като ордите на Тамерлан народни маси"

    Mутри, вън!
  17. 17 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1464 Неутрално

    “Причината за санкцията е, че дружеството пречи на фирма да навлезе на пазара за топлинно счетоводство, обясни Гаврилов и добави че, КЗК иска промени в Закона за енергийна ефективност заради ненужните изисквания към участниците на този пазар.”

    Този пазар е абсолютно изкуствено създаден, за да се източва допълнително Топлофикация София.

    I Want To Believe
  18. 18 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 680 Неутрално

    [quote#2:"clutch"]За поредна година с топла зима и мека пролет получавам сметка за април от 98!!!лева[/quote]
    Април въобще не беше топъл и парното го изключиха в самия край на месеца. Дори да не сте пускали радиатори, нещо в което се съмнявам (имаше сутрини с температури около и под нулата), освен ако апартаментът не е бил празен, се начислява за сградна инсталация, защото сигурно вашите съседи не са искали да мръзнат и има консумация в сградата, от която определен процент се плаща по равно от всички. Освен това, сметката включва и топлата вода, която при мен е 100лв всеки месец (само за подгряване на водата). Мисълта ми е, че имате изкривена представа за това какво би следвало да Ви е сметката. А и в крайна сметка, всичко ще си дойде на мястото при изравняването.

    Това не променя тезата, че топлинните счетоводители са абсолютни паразити и от тях няма никаква нужда. За това Ви сложих и "+" де.

  19. 19 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1981 Любопитно

    [quote#9:"cinik"] Хвана ги шубето, че 20% ударени крадци - 20% електорална загуба. Още 30% родени и пожизнени неплащачи, на които така ще може да им се спира топлото отвън (като с отвиването на бушона) - ето ти още 30% електорални загуби. [/quote]
    А аз виждам, 30% плюс още 50% (останалите дето ползват парно и си плащат) като сигурни гласове. Вадиш тръбите от апартаментите, слагаш истински топломери (ако ще и за държавна сметка), което ще свали сметките и спечелваш вота на редовните платци. После, пускаш парно-ваучери на останалите и вземаш още 30% (все ще има толкова бедни по документи в панелките) и вота ти е вързан. Дори част от пенсионерският вот може да издърпаш от социалистите...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  20. 20 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1316 Весело

    Правилно 14 дни преди и 14 дни след засичането да плащат абонатите инак как ще се изплатят 80 - те милиона в КТБ.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  21. 21 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 680 Неутрално

    [quote#12:"cinik"]Аз казвам, че щранговете трябва да се изкарат навън.[/quote]

    Това е ясно. Само че подобно нещо изисква пълен ремонт във всеки апартамент, защото хоризонталната инсталация трябва да мине през апартамента до всеки радиатор. Което означва, че никой от етажната собственост няма да се съгласи. Отделно онези, които споменавате, които повече няма да могат да крадат. За съжаление, просто е нереалистично това да стане, освен за ново строителство.

  22. 22 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 535 Неутрално

    [quote#19:"gost22"]А аз виждам, 30% плюс още 50% (останалите дето ползват парно и си плащат) като сигурни гласове. Вадиш тръбите от апартаментите, слагаш истински топломери (ако ще и за държавна сметка), което ще свали сметките и спечелваш вота на редовните платци. После, пускаш парно-ваучери на останалите и вземаш още 30%[/quote]

    Такива предложения колко съм им давал, вече не си водя статистика. Но обратната връзка почти винаги е гласяла "Бате, истината е, че ги неъме ората за ткиа модерни раоти, къде си ги гледАл по Париж и Виена" или "Я им казАх на колегите, ама они ме гледаа као космонафт и ме питаа, кфо ти станА, фчера нишо ти неъше, ъ не си дигнАл температура - зЕми едно парацетамолче"

    Mутри, вън!
  23. 23 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 461 Неутрално

    Ей тия трябва да ги линчуваме публично. Очаквайте сметките за април да са адски високи, защото тия имат падеж по задължения към кредитори.

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  24. 24 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1981 Любопитно

    До коментар [#22] от "cinik":

    Абе подхвърли им за държавна поръчка топломери по за 100 лева парчето, това за над 13 000 абонатни станции (входове със сума ти индивидуални топломери), това комплект с наша фирма дето да ги поставя и пломбира... да видим дали ще се дърпат.
    От на такива се вика "вземи, дръж тази ръка" а не "дай ръка", просто така им е програмиран чипа.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  25. 25 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 833 Весело

    До коментар [#9] от "cinik":

    Това с изнасянето на щранговете и инсталиране на отделни топломери с малка мощност за всеки апартамент, само изглежда просто, иначе си е бая яко и скъпо преустройство на ЦЯЛАТА сграда.... така че не бързай да плюеш правителството на ГЕРБ поне по тази тема.....
    Става въпрос за преустройство на сграда по проект с вертикални щрангове..... ако е ново строителство, друг въпрос.....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  26. 26 Профил на DL
    DL
    Рейтинг: 217 Неутрално

    "Топлофикация София" е една от златните кокошки на енергийната мафия. Това е и причината да не е фалирала отдавна. Обосновано съществуване на централизирано топлоснабдяване може да има при ТЕЦ на въглища - по-ниска цена, но и разходи за пречистване. Така се избягва огромното замърсяване на въздуха, ако населението се отоплява самостоятелно на държа/въглища. ТЕЦ на природен газ, какъвто е случаят със софийската топлофикация, в едни нормални пазарни условия няма да просъществува дълго. Вместо жилищата да се газифицират централно, и всеки абонат да си гори газта вкъщи когато и колкото му трябва, и съответно да плаща само реално изразходената, или в жилищните блокове абонатната станция на топлофикация да се замени с абонатна станция на газ (това в случай на регистриране на ЕС като ЮЛ), в сега действащото монополно положение същата тази газ я гори топлофикация - когато и както си пожелае, начислява си разходи и загуби, за да може вече топлинната енергия, получена от същата тази газ да ни я продава, при това искаме или не, на цени , определени от ...енергийната мафия. Затова е забранено централното газоснабдяване там, където има централно топлоснабдяване. И това не е монопол - моля ви се, как можахте да си го помислите!

  27. 27 Профил на Amico
    Amico
    Рейтинг: 588 Неутрално

    Глоба от 125 000 е смешна за монополист! Дори и три пъти по-висока да е исканата от КЗК глоба пак е смешно. "Благосклонния съд" я намалил три пъти! Топлофикация София е собственост на общината. Кой управлява общината, коя партия? ГЕРБ! Като се сещате за монополите, винаги се сещайте за ГЕРБ, БСП и ДПС. Това са грабителите на България през последните 10 години! Идват избори, гласувайте наказателно.

    Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, Гугъл
  28. 28 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 717 Неутрално

    "Върховният административния съд (ВАС) е разрешил на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да наложи санкция на "Топлофикация София" в размер на 125 хил. лева за злоупотреба с господстващо положение."
    Топлофикация ще се стрестне! Глобата ще я платят абонатите й. Ето как. Живея в жилище 120 кв. м. Петчленно семейство. Месечно отчитане/радиатори/ - дистанционно. Перфектно в сравнение с отчитането на вноски и изравняване. Можеш следиш всеки ден колко топлинна енергия си потребил. От по старите фактури се виждаше, че колкото плащам за отопление на жилището, толкова, а доста често и повече, плащам за т. нар. "сградна инсталация", което само по себе си е безумно и не почива на никаква икономическа, пазарна и научна/физика/ логика. Очевидно някой посъветва Топлофикация - София че така документират безумието и отскоро такава разбивка във фактурите не се прави. Сметката ми за януари/31 дни/ е 97.27лв с ДДС. За февруари/28 дни/ - 115.72лв. с ДДС. За март е 159.80лв. с ДДС при положение, че от 01. до 19. включително в апартамента не е живял никой/което може да се докаже/ и всички радиатори бяха спрени. Изпратих възражение до Топлофикация, като им заявих, че нямам никакво намерение да платя тази сметка и че ако няма адекватна реакция ще се радвам да се видим в съда. Ще видим какво ще е продължението. Това е само дребен етюд/дори не и епизод/ от трагичната сага с елементи на хорър, "българска "Топлофикация"".

  29. 29 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 535 Неутрално

    До коментар [#25] от "boby1945":

    Изнасят се по фасадата, а каито и се санира блокът, направо се скриват в топлоизолацията и не се вижда нищо.. Във Варна Далкия направи 2 примерни сгради - отупа работата за по 2 седмици.

    Mутри, вън!
  30. 30 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3335 Неутрално

    [quote#11:"Бойко Борисов+Серге натикаха държавните пари в КТБ"]такива са законите, ДЕМОКРАТИЧНИ! [/quote]
    Толкова "демократични" ги направиха БСП/ДПС одкато пеманетно бяха на власт!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  31. 31 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 833 Весело

    До коментар [#29] от "cinik":

    Това е една възможност САМО ако се прави САНИРАНЕ на цялата сграда с ВЪНШНА топлоизолация...
    Само в София домакинствата с вертикални щрангове на "парно" са поне 350 000 .... като как си виждаш идеята реализирана набързо в рамките на настоящата кампания за саниране на блоковете с над 32 апартамента??? Което вменяваш във вина на Правителството???

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  32. 32 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 535 Неутрално

    До коментар [#31] от "boby1945":

    Външна изолация на цялата фасада е оптималният вариант, но и без него може. Пускат се по фасадата в каналообразуватели, както са прибрани кабелите за кабелната телевизия в интелигентните случаи. Няма технически проблем за това.

    Mутри, вън!
  33. 33 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 717 Неутрално

    Поредната претоплена комунистическа манджа. В Швеция, Дания и Финландия, колкото повече енергия/електрическа и топлинна/ потребяваш толкова по малко плащаш. За да има растеж трябва да се стимулира потреблението а не да се ограничава. За целта доходите на хората трябва да бъдат такива, че разходите за ток, отопление, храна, дрехи и лекарства, да не са проблем. В нормалните държави е така. В Швейцария разходите за ток и отопление на четиричленно семейство живеещо в къща с общ доход над 4000 франка на месец/жената е в майчинство и не работи/ са около 80 франка. В Германия, Франция, Италия, Австрия,....... ситуацията е същата. Но за подобни неща българските управляващи/без значение кои са/ аристократично мълчат. Монополистът те граби безогледно, след което нагло казва, че сметките са високи, защото съседите крадат. Тези, които се връзват на тази манипулация/никак не са малко/ се гледат на кръв и се обвиняват един друг. Перфектна стратегия и тактика с държавна протекция.

  34. 34 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 983 Неутрално

    топлофикация = узаконен грабеж.

    много се смях на бележката за "отчитане" на измислените джаджи (да не се бъркат с топломери) по радиаторите - имаше редове с десетици, редове със хиляди, редове с минусови (!?!) стойности, а за капак - сборът нямаше нищо общо със междинните тотали по редовете. нямаше и мерни единици.

    в нормална държава (каквато всички ще се съгласят, че НЕ СМЕ), парично задължение по хвърчащи бележки без търговски уред (поне някакъв) няма да възникне.

  35. 35 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#19] от "gost22":

    Каква ти е идеята-изкарват се трабите от апартаментите(в коридора ли ще бъдат) и се монтират индивидуални топломери-да сметките ще паднат,но впредвид че топофикация има поне 50 % загуба по преносната мрежа-едва ли ще бъдат много доволни.
    Ваучарите за топлофикация на какъв критерии да с е отпускат-на сума,на процент-пример покриване на 50 %,покриване на 75 % ?

  36. 36 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1981 Любопитно

    До коментар [#35] от "kapitalcho":
    "Парното" (Топлофикация) е политически проект, а не икономически. Неговата ефективност се измерва в откраднатото от държавата чрез: помощи, дотации, опростени дългове, купуване на прескъпо гориво, мъртви души, консултантски хонорари, проекти, програми, когенерации и други схеми за източване на средства, както и чрез предизборно подсигуряване на електорат.
    Иначе, като физика и математика, бутането на горещи флуиди по тръби на далечни разстояния, и централизирано регулиране на енергията, необходима на малките абонати си е дейност, свързана с огромни загуби. Такива сериозни загуби, че не се покриват от печалбата от мащаба.
    Представи си за момент, колко ще са загубите на една абонатна станция, ако в мазата има съвременна горелка за газ, а регулирането става с компютър и според желанията на всеки от абонатите. Газа ще си е същия, като обем и цена, от същия доставчик, и купувач, но вместо да се гори централно, ще се гори по места и то само според нуждите. Да, новите технологии позволяват такова прецизно регулиране и то при такъв малък мащаб. Топлофикациите са създадени за въглища и мазут, които наистина дава икономия, ако се горят в ТЦ, но днес сме на газ...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  37. 37 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#36] от "gost22":


    [quote#36:"gost22"]"Парното" (Топлофикация) е политически проект, а не икономически. Неговата ефективност се измерва в откраднатото от държавата чрез: помощи, дотации, опростени дългове, купуване на прескъпо гориво, мъртви души, консултантски хонорари, проекти, програми, когенерации и други схеми за източване на средства, както и чрез предизборно подсигуряване на електорат. [/quote]
    Абсолютно съгласен-но въпреки тези фактори,най големите загуби са от преносната мрежа-Тя на колко стана вече 30-40 години ?
    [quote#36:"gost22"]Иначе, като физика и математика, бутането на горещи флуиди по тръби на далечни разстояния, и централизирано регулиране на енергията, необходима на малките абонати си е дейност, свързана с огромни загуби. Такива сериозни загуби, че не се покриват от печалбата от мащаба. [/quote]
    Абсолютно съгласен-иммено затова Топлофикация има ли бъдеще(няма значение дали ще бъде прватизирана,дадена на концесия или каквото и да е) или трябва да се либерализира пазарът и да се появат малки местни централи ?

    [quote#36:"gost22"]Представи си за момент, колко ще са загубите на една абонатна станция, ако в мазата има съвременна горелка за газ, а регулирането става с компютър и според желанията на всеки от абонатите. Газа ще си е същия, като обем и цена, от същия доставчик, и купувач, но вместо да се гори централно, ще се гори по места и то само според нуждите. Да, новите технологии позволяват такова прецизно регулиране и то при такъв малък мащаб. Топлофикациите са създадени за въглища и мазут, които наистина дава икономия, ако се горят в ТЦ, но днес сме на газ...[/quote]
    Съгласен съм с констратацията ти.
    Доколкото разбирам,идеята ти е всеки един блок да има отделна станция(не че сега има отделна),като вместо да се транспортира топлина(която логично се губи),да се транспортира суровината(в случая газ)и така всяка отделна станция(в случая блок) да поръчва толкова колкото желае-така ще бъде икономически много по рентабилно т.е нещо като създаване на местни парни станции(във всеки блок).
    За да стане това обаче:
    -колко ще струва оборудването за всеки блок(ориентировачно)
    -трябва да с е разбие монополът на Топлофикация(сега е гарантиран със закон)
    -преносната мрежа/тръбите-те в какво състояние са(за да принася газ) и мисля че там също ще трябватс ериозни инвестиции
    -Инфраструктурата в блоковете(особено за остарелите панелки)-има ли там някаква опасност заради старата и неподържана инфрасктруктура,да стане някой инцидент ?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK