Лъжа на "Фолксваген" предизвика скандал и загуба на поне 25 млрд. евро

Лъжа на "Фолксваген" предизвика скандал и загуба на поне 25 млрд. евро

© Reuters



Акциите на германската компания "Фолксваген" продължиха да поевтиняват втори ден след избухването на огромен скандал, който струва дотук загуба на почти 25 млрд. евро от капитализацията на най-големия в света производител на автомобили.


Признанието, че са излъгали в САЩ за вредните емисии, отделяни от нейните двигатели, предизвика криминално разследване и заплашва с глоба до 18 милиарда долара. Не е изключено да последват колективни съдебни искове за още милиарди долари от природозащитници, акционери и клиенти, които се смятат за подведени.


Разследване започна и в Южна Корея за 4-5 хиляди автомобила, а френският финансов министър призова във вторник същото да бъде направено и в целия Европейския съюз. "Трябва да е на европейско равнище. Ние сме на европейския пазар с европейски правила, които трябва да се спазват. Точно такива правила са били нарушени в САЩ", каза той пред френското радио Europe 1. Швейцария проверява дали дизеловите автомобили, заради които избухна скандалът в Америка, са се продавали и в страната.




Европейската комисия заяви в понеделник, че е във връзка с компанията и американските регулатори, но че е твърде рано да се коментира дали е в Европа са нужни някакви конкретни мерки за контрол и дали проблемът засяга автомобили на европейския пазар. "Приемаме ситуацията много сериозно", каза говорител на Еврокомисията.


Расте и натискът за оставка на  главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн. Той тъкмо спечели битка с дългогодишния президент Фердинанд Пиех, но в сряда кризата се обсъжда от специална комисия, а в петък предстои борд на директорите, на който трябва да се реши дали да бъде продължен договорът му до 2018 г.


Лъжа на "Фолксваген" предизвика скандал и загуба на поне 25 млрд. евро

© Reuters


В понеделник акциите на "Фолксваген" рухнаха във Франкфурт с 18.6%, като в един момент обезценяването им наближи 23%. Капитализацията на компанията намаля от 77.3 млрд. евро на 62.9 млрд. евро. Във вторник тенденцията продължи, макар и със забавени темпове - в сутрешната търговия поевтиняването бе с над 6%.


Регулаторите в САЩ казват, че компанията ги е лъгала в продължение на повече от година за вредните емисии на близо половин милион автомобила, продадени на американския пазар след 2008 г., като отклоненията по някои показатели са достигали 40 пъти. Въпреки това колите не са опасни за здравето и може да се карат и продават.


Според ЕРА от "Фолксваген" са монтирали софтуерен алгоритъм, който засича "кога колата е подложена на тест за емисии и включва на пълна мощност контрола за тези емисии единствено по време на проверката". Ефективността на устройствата на автомобила за намаляване на емисиите "е силно занижена при нормално шофиране". Според закона Clean Air Act въпросният софтуер е със статут на defeat device.


От 2007 г. насам Винтеркорн отговаря за изследванията и разработките, както и за бранда "Фолксваген". "Той или е знаел за случващото се в САЩ, или то не му е било докладвано. В първия случай трябва да подаде оставка незабавно. При втория трябва да се отговори защо толкова масово нарушение не е било докладвано на ръководството, след което нещата пак ще загрубеят", коментира за "Ройтерс" Арнд Елингхорст, анализатор от Evercore ISI.


Негови колеги разчитаха след победата на Винтеркорн над Пиех той да се фокусира върху неубедителното представяне на компанията в Северна Америка и рязкото свиване на търсенето в Китай - основният източник на печалби за "Фолксваген".


От американската Агенция за защита на околната среда (EPA) казват, че ще разширят разследването си и върху други автопроизводители. Засега от водещите германски конкуренти в сектора -  BMW и Daimler, казват, че случилото се не ги засяга.


Акциите в европейския автомобилен сектор във вторник обаче бяха поевтинели с 4% поради притеснения на инвеститорите, че предстои затягане на режима за тестване на продукцията им. В Южна Корея властите обявиха, че може да изтеглят всички съмнителни коли на "Фолксваген" и да разширят проверката си за всички германски дизелови автомобили.


Лъжа на "Фолксваген" предизвика скандал и загуба на поне 25 млрд. евро

© Russell Boyce, Reuters


Начинът, по който компаниите тестват колите си, отдавна е обект на критики от природозащитници в цял свят. Според тях производителите използват вратички в регулациите, за да манипулират данните за икономичността и вредните емисии от автомобилите си. Скандалът с "Фолксваген" ще засили натиска им над регулаторите да затегнат режима и прави още по-труден пазарът за дизелови автомобили в САЩ.


"Разбира се, че сме загрижени от това, че страда заслужено прекрасната репутация на германската автомобилна промишленост и в частност тази на "Фолкскваген", каза вицеканцлерът и министър на икономиката Зигмар Габриел. Кризата бе обсъждана в понеделник между Винтеркорн и министъра на транспорта. "Това е невъобразимо бедствие", коментира Фердинанд Дуденхьофер, ръководител на Центъра за автомобилни изследвания към Университета на Дуисбург-Есен.


Инго Шпийх, фонд мениджър в Union Investment и акционер във "Фолксваген", смята, че кризата ще излезе от разследваните модели Jetta, Beetle, Golf и Passat плюс Audi A3 и ще засегне целият продуктов спектър на компанията - от Seat и Skoda до луксозните Bentley и Lamborghini. "Пазарът смята, че не става дума само за САЩ. Трябва да признаем, че от тези факти се вижда огромна загуба на доверие в ръководството. Това е основният въпрос", казва той за "Ройтерс".


Агенция "Фич" предупреди, че случващото се може да доведе до понижаване на кредитния рейтинг на "Фолксваген".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK