
© Пресслужба на МС
Водят се разговори за привличането на китайски инвеститор за строителството на нови мощности в АЕЦ "Козлодуй", съобщи премиерът Бойко Борисов пред журналисти в Китай, където е на посещение.
"Има голяма възможност, с г-н Дончев работим по тази тема, за голям инвеститор в следващите реактори на АЕЦ "Козлодуй". Всички знаем че след 10-15 години трябва да продължим да имаме реактори", заяви премиерът и уточни, че става дума "за 7-и, а в по-дългосрочен план – и за 8 блок" на атомната електроцентрала.
На журналистически въпрос той обясни, че това не означава, че страната се отказва от американската компания "Уестингхаус", а именно по нейна препоръка се водят разговори с китайска компания. Предложеният модел за финансиране от "Уестингхаус" бе отхвърлен заради липса на яснота за цената на строителството на новите мощности и на произведената от тях електроенергия.
"С тази компания "Уестингхаус" и в момента работи в Китай, прави части, имат си съвместна дейност, и те ни препоръчаха да се срещнем с тях и утре на срещата с премиера да предложим те да финансират примерно 49% от 7-и реактор", обясни Борисов. По думите му има условия да бъдат направени разчети за това колко електроенергия ще бъде необходима на страната и дали след изваждането от експлоатация на 5-и и 6-и блок тя ще стига за вътрешно потребление, или ще бъде изнасяна. Има и условие за предварително подписване на договори със съседните държави за определени количества, които да бъдат изнасяни.
Премиерът каза, че в момента се договарят стратегически планове, но отсега трябва да се планира бъдещето на ядрените мощности след спирането на 5-и и 6-и блок на АЕЦ "Козлодуй".
Борисов анонсира и че ще се водят разговори за проекта за пътя, свързващ Велико Търново и Букурещ.
"Това, за което аз си мечтая, и утре ще го поставя на масата на китайския премиер, е пътят Букурещ-Русе-Търново. Това е изключително, защото тогава ще имаме Букурещ-Търново-магистрала "Хемус"-София, София-Белград, София-Солун, София-Бургас, София-Истанбул, и аз мисля, че това ще ги заинтересува. А от Търново през тунела под Шипка да излезе перпендикуляр долу на "Марица" или на "Тракия", в зависимост от това как г-жа Павлова ще се подготви с проекта", обясни той.