Системата за въвеждане на тол такса ще струва 200 млн. лв.

Системата за въвеждане на тол такса ще струва 200 млн. лв.

© Мария Съботинова



Агенция "Пътна инфраструктура" подготвя поръчка за 200 млн. лв. без ДДС. Тя е за създаването и внедряването на система за държане на тол такси на камионите и суми за електронните винетки на автомобилите, които се предвижда да се въведат у нас от началото на 2018 г. Очаква се поръчката да бъде обявена през април, съобщава в днешния си брой "Капитал daily".


Моделът за тази система е на Световната банка и беше представен през ноември. Той предвижда камионите с тегло над 3.5 тона да плащат такса за изминато разстояние. Те ще трябва да имат на борда си специално устройство, което ще се проследява чрез сателит.


Експертите на Световната банка бяха разгледали няколко сценария със ставки на тол таксата на километър - 0.12, 0.20 и 0.26 лв. Решението кой от тях (или някой друг) ще бъде възприет зависи от правителството и то трябва да бъде взето преди началото на 2018 г. Годишните приходи - в зависимост от предпочетения от държавата сценарий за тарифа и обхват на пътищата - биха варирали между 661 млн. и 1.483 млрд. лева от 2018 г. нататък. Засега държавата се е спряла на варианта тол системата да обхване цялата републиканска пътна мрежа - автомагистралите и пътищата от първи, втори и трети клас.




По оценка на банката първоначалната инвестиция в изграждането на електронната тол система в България би трябвало да е между 479 млн. и 745 млн. лв. в зависимост от обхванатите пътища.


Регионалният министър Лиляна Павлова обяви няколко пъти, че системите ще се изградят на принципа на публично-частното партньорство - от частен оператор и за негова сметка. Той трябваше да получава определен процент от събраните средства, уреден в договора. В крайна сметка държавата се е отказала от този вариант и решила да инвестира сама в системата. Така ще излезе по-евтино, това беше правилното решение, коментира източник от пътната агенция пред вестника. После системата ще бъде оперирана и поддържана отново от държавата.


Избраният изпълнител трябва да достави софтуер и апаратура за новата система. За следене на автомобилите ще се използват съществуващите съоръжения за контрол на трафика, ще се изградят и нови. Достъп до базата данни ще имат АПИ, МВР, Агенция "Митници", НАП и др.


Ще се изградят специални помещения за съхранение на сървърите и за обработка на данните. Двата операционни центъра трябва да са раздалечени на повече от 150 км един от друг. Системата трябва да е в състояние да води на отчет минимум 10 млн. активно регистрирани превозни средства.

Ключови думи към статията:

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1539 Неутрално

    Трябва ли да се пуска такава поръчка за да се спира после за лъскане на имидж?

  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2855 Неутрално

    200 милиона са много.Бойко,спри я.

  3. 3 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    А Бойко кога ще спре поръчката, дали вече е определил кой ще я спечели, че да няма пак съмнения.

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  4. 4 Профил на bobacho
    bobacho
    Рейтинг: 466 Неутрално

    "После системата ще бъде оперирана и поддържана отново от държавата."

    Да разбираме, че ако изобщо тръгне ще спре при първия по-сериозен проблем. Държавата изобщо няма капацитет да намери и менажира специалистите необходими за изграждане на такава система.

  5. 5 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 755 Весело

    баце да пуска поръчката наново!

    седеньето го зголемува задникот
  6. 6 Профил на Индивидуален паметник на културата
    Индивидуален паметник на културата
    Рейтинг: 717 Неутрално

    Сериозно усвояване ни гласят тия хора.
    Разбирам, че искат да папкат и утре. Разбирам, че имат и деца, братя, сестри, други роднини. Но тяхното няма насита.

    Мечтая за България, в която пожарникарите са просто пожарникари.
  7. 7 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1372 Неутрално

    Това малко ще му дойде нанагорно на матряла, ама давай.

  8. 8 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2479 Неутрално

    До коментар [#4] от "bobacho":

    ами кой има капаците ,фирмите на бандитите или на олигарсите ,те и тотото ни организираха така ,че държавата пак да загуби 200 милиона ,а после пътищата били лоши

  9. 9 Профил на balkantourist
    balkantourist
    Рейтинг: 957 Неутрално

    др. Павлова, много нагличка!

  10. 10 Профил на bgman
    bgman
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Тия милиони за нищо ги нямат!
    Тук 200, там 500, еди къде си - 700...
    Парите на данъкоплатците лесно се харчат!

  11. 11 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 680 Любопитно

    Техните "супер магистрали" колко пъти още ще ги плащаме ?
    Павловица изчислила ли е колко пари за ремонт от бюджета ще и трябват ?

  12. 12 Профил на angmar
    angmar
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Грубо 30-35 лв. на човек, моторизиран или не. Интересно колко време ще трябва за да се избият.

    Ментор
  13. 13 Профил на today
    today
    Рейтинг: 1288 Неутрално

    Голяма тъпотия, да въведат такса към цената на горивото, и който кара повече, ще плаща повече, и въпроса е приключен. Само да следят да няма контрабанда де.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  14. 14 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1699 Весело

    О, плювачите вече се отметнали, даже и без да са чели статията, от която е видно, че не "матряла" ще плаща, а фирмите с товарни автомобили, че 200 мил. ще се избият за по-малко от година дори и да се приеме най-ниската тарифа......

    Що не рИвете срещу пръстовите отпечатъци в болниците, м? Не е ли унизително за нежната ви душевност да ви третират като африкански бежанци, м?
    Аа, там шета "наш кучи син".........

    Знанието е сила, информацията - власт
  15. 15 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1699 Весело

    [quote#13:"today"]Голяма тъпотия, да въведат такса към цената на горивото, и който кара повече, ще плаща повече, и въпроса е приключен. [/quote]

    Голяма тъпотия сте изръсили вие.
    Стандартен тир изминава 2000 км с един резервоар гориво, т.е ще може да пресече България таман 5 пъти, без да зареди и един литър.
    Ще зареждате вие, умника, и ще спонсорирате турските тирове........

    Знанието е сила, информацията - власт
  16. 16 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#12] от "angmar":

    Ако се вярва на това което са написали 2 до 4 месеца в зависимост от таксата на километър. ( Ако всички такси отиват за покриване стойноста на системата, без да се включват експлотационните разходи)

  17. 17 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2370 Любопитно

    "В крайна сметка държавата се е отказала от този вариант и решила да инвестира сама в системата."

    Не мога да разбера, като държавата ще е инвеститор, що търси фирма за софтуер и друга за апаратура? Що не създаде екип от програмисти за написване на софтуера и подръжката му в бъдеще, както и да разкрие предприятие за контролно-измервателни уреди. Нали на всеки пет години ще трябва да се подменят, надграждат и модернизират?

  18. 18 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Да купуват немската система за отчитане на ПЪТНИНАТА вместо да ни залъгват с измислиците на някой нашенски олигарх. Немската работи безотказно.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK