Комисията по конкуренция ще разследва "Лукойл" за злоупотреба и проверява за картел (допълнена)

Това продължително задържане на цените е изключително смущаващо, заедно с липсата на своевременна реакция на голяма част от фирмите, които участват на този пазар. От наша гледна точка това би могло да е резултат от антиконкурентни практики между тях, коментира говорителят на комисията Марио Гаврилов.

© Юлия Лазарова

Това продължително задържане на цените е изключително смущаващо, заедно с липсата на своевременна реакция на голяма част от фирмите, които участват на този пазар. От наша гледна точка това би могло да е резултат от антиконкурентни практики между тях, коментира говорителят на комисията Марио Гаврилов.



Комисията за защита на конкуренцията започва производство срещу "Лукойл Нефтохим Бургас" АД за злоупотреба с господстващо положение. В допълнение ще има производство и за съгласуване на цените на пазара на горива в България. То е насочено освен срещу "Лукойл България" и срещу "Шел България", "Ромпетрол България", "Еко България", "ОМВ България", "Петрол" и "НИС Петрол".


Това е записано в решение на комисията, което не подлежи на обжалване и следващо обширен секторен анализ на пазара на горива. Той е поредният в този сектор, като този път обхваща периода януари 2012 г. - 30 юни 2015 г.


С решението си комисията информира министъра на финансите за нуждата според неговите правомощия да се предприемат мерки, които да подобрят конкурентната среда на пазара на горива.




Министърът на финансите да подобри конкуренцията


Комисията е установила в анализа си, че възможните отклонения от средните дневни стойности на продажните цени на автомобилните горива между различните търговски обекти са обикновено между 2% и 5%.


За така наречените ведомствени бензиностанции се препоръчва приемането на цялостна регламентация, която би създала прозрачна и предвидима законова рамка за всички участници на съответния пазар и възможност за упражняване на ефективен държавен контрол върху дейността на тези обекти.


Антимонополното ведомството отчита значително нарастване на надценките на търговците след 2012 г. Установено е и преразпределение на процентното съотношение на надценките в полза на търговците на дребно за сметка на търговците на едро.


"Докато през първия изследван период (2012 г.) по-голяма част от цената остава на нивото на търговеца на едро, то през останалите периоди тази тенденция се променя и вече по-голямата част се пада на търговците на дребно", заключава комисията.


В анализа й се посочва, че въпреки че всички изследвани дружества снабдяват обектите си с горива, които не са произведени от "Лукойл България", ценовата им политика е идентична и не се отличава от тази на веригите бензиностанции с търговско наименование "Лукойл".


Данните за вноса на горива и количествата по дружества както и данните за пазарния им дял в анализа не се посочват. Същото се отнася и за данните за доставчиците на суров петрол. Посочва се само, че както лидерът на пазара, така и другите играчи (десет основни) през последните години поддържат приблизително постоянен дял.


Комисията отчита висока степен на концентрация на собствениците на данъчни складове, но не се посочва коя от компании какъв процент от тях държи. При предишен свой секторен анализ комисията беше установила, че 90% от акцизните складове се държат от "Лукойл", която съответно диктува условията на наемателите.


Изводите за "Лукойл Нефтохим България"


След анализ на продажните цени на "Лукойл" комисията установила, че цените на горивата за вътрешния пазар са с различни цени от тези, които компанията изнася в съседни страни.
"Трайната тенденция сочи, че за периода 2012 г. – юли 2015 г. цената, на която "Лукойл" продава изследваните продукти в страната, е по-висока в сравнение с цените, на които рафинерията продава горивата си, предназначени за реализация в други държави", се посочва в анализа.


От комисията посочват, че това би било логично, ако предлаганите количества навън са по-големи от тези на вътрешния пазар. Данните обаче сочат, че се случва тъкмо обратното. Това поставя съмнението дали клиентите в страната не са поставени в по-неблагоприятно положение в сравнение с тези, които реализират продуктите извън граница, включително и в държави от ЕС и ЕИО.


Като се позовават на основите на икономическата теория, от комисията обясняват, че при това положение ситуацията може да означава, че върху определянето на производствените цени масовият бензин и дизелът в България "могат да влияят и непазарни фактори, чрез които бургаската рафинерия би могла да извлече допълнителни икономически ползи по отношение на стопанската си дейност в страната и особено предвид специалното си положение на изявен лидер на пазара на производство и внос на горива". За изследвания период се посочва, че "Лукойл" има дял между 50% и 60% от общия пазар на производство и внос на бензини и дизел в страната.


Как се образува цената на бензина и дизела


При проучването си комисията е установила, че при всички изследвани компании покупната цена на бензина (без ДДС и акциз) заема между 33.8% и 45.8% от крайната продажна цена на дребно или съставлява средно около 40% от крайната продажна цена, предлагана от търговците. При две от изследваните дружества покупната цена включва и акциз и възлиза на 75% от крайната продажна цена на бензин А-95Н. Не се посочва кои са те.


Търговската отстъпка при повечето компании се движи в интервала 0.7% – 5.3% , или средно около 3%.


Транспортните разходи при преобладаваща част от дружествата заемат около 1-2% от крайната продажна цена на дребно при бензин А-95Н.


Нормата на печалбата за това гориво се движи в широк интервал - от 0.3 до 14.8%, като преобладават стойностите в интервала 7% -11%.


Малко над 50% от крайната продажна цена заема перото "други разходи". В т.нар. други разходи се включват основно акциз и ДДС, но част от изследваните предприятия посочват също така и разходи за горивни добавки, разходи за съхранение, административни разходи, разходи за амортизация, фира и др.
При дизеловото гориво комисията е установила малко по-висока норма на печалбата, която се движи в интервала 0.3 – 17.6%  с преобладаваща при повечето дружества стойност от 10-12%. Тук обаче "другите разходи" заемат по-малко от 50% от крайната цена – при повечето около 48 на сто.


Методиката


В това проучване комисията е прегледала ситуацията само на пазара на така наречените светли горива -  дизел и бензин, предназначени за автомобили по цялата верига от производство/внос до краен клиент. Анализът засяга трите вертикално свързани пазара на: а) производство и внос; б) търговия на едро; в) търговия на дребно (до крайни потребители).


За изготвянето на анализа е изискана детайлна пазарна информация както от участниците на тези пазари, така и от административните органи -  Министерство на финансите, Агенция "Митници", Национална агенция за приходите, Национален статистически институт, Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" и др. В хода на проучването комисията е изпратила въпросници до представители от различни нива в сектора, които притежават значително пазарно участие. Използвани са официални данни, доклади и маркетингови проучвания, публикувани от ЕК, държавни ведомства, неправителствени организации и други независими източници.

Коментари (110)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4765 Неутрално

    Честито на "Печелившите"!

    Тук е целият доклад:
    http://reg.cpc.bg/Dossier.aspx?DossID=300048099

    Кой продаде къщата, дарена от проф. Елисавета Карамихайлова на катедра физика към СУ, а впоследстие на нейно място бе построен хотел? Кой/и са тези престъпници?!
  2. 2 Профил на Qnyx
    Qnyx
    Рейтинг: 470 Неутрално

    T.e. още няколко години ще разследват и евентуално след 5-6 ще има резултат?

    Trust no one.
  3. 3 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1625 Неутрално

    Бре, какво е това чудо?

    The best way to predict the future is to invent it.
  4. 4 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4765 Неутрално

    На последно място следва да се отбележи, че всички изследвани дружества, а
    именно „Шел България“ ЕАД, „Ромпетрол България“ ЕАД, „Еко България“ ЕАД,
    „ОМВ България“ ООД, „Петрол“ АД, „НИС Петрол“ ЕООД, снабдяват своите
    търговски обекти на дребно и от алтернативни на „Лукойл България“ ЕООД
    източници. Въпреки този факт обаче, ценовата политика и ценообразуването на
    горецитираните дружества е идентична и не се отличава от тази на веригите
    бензиностанции с търговско наименование „Лукойл“.

    Кой продаде къщата, дарена от проф. Елисавета Карамихайлова на катедра физика към СУ, а впоследстие на нейно място бе построен хотел? Кой/и са тези престъпници?!
  5. 5 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 629 Неутрално

    До коментар [#2] от "Qnyx":

    Под формата на условна присъда на някоя деловодителка, че не описала някоя фактура надлежно.

    Моралът не е порок!
  6. 6 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 629 Неутрално

    [quote#3:"EU defender"]Бре, какво е това чудо? [/quote]

    Нека първо да видим резулатат пък тогава ще врешим дали е чудо, ПР акция или някоя мошенгерия.

    Моралът не е порок!
  7. 7 Профил на emil stefanov
    emil stefanov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    А дано най-накрая нещо да се подобри.

  8. 8 Профил на today
    today
    Рейтинг: 984 Неутрално

    Е тая комисия се сети!

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  9. 9 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 753 Неутрално

    КЗК няма наказателни функции,а само може да предписва!
    Особено за очевАдните нарушители!

    Tony
  10. 10 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 878 Неутрално

    Пак ли ще разследват за същото?

    И какъв картел бе! Марешки нали се конкурира и продава евтино (вярно, нискокачествено и разредено гориво, хората се оплакват), но все пак е конкуренция.

  11. 11 Профил на Qnyx
    Qnyx
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#3] от "EU defender":

    Чудо би било ако има резултат и солена глоба (в ЕС е до 30% от оборота умножен по годините, в които е имало подобно споразумение). А в това вече изключително много се съмнявам

    Trust no one.
  12. 12 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 599 Неутрално

    До коментар [#10] от "Отнесен":

    Нискокачествено и разредено? Това ли са последните опорни точки?

  13. 13 Профил на chushka
    chushka
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Е, стига де ... през втората половина на януари цената преди акциз и данъци спрямо средноевропейската бе САМО 50% , разбирам да е 100, а те само 50. Аз не виждам нищо нередно, щом могат да ни крадат така явно и никой копче да не каже, значи си го заслужаваме. Орден Стара Планина им турете

  14. 14 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1760 Неутрално



    [quote#10:"Отнесен"](вярно, нискокачествено и разредено гориво, хората се оплакват), [/quote]

    Пусни линк!
    А всичко това е благодарение
    на Марешки,даян и дупе трябват!
    Голямо мрънкане беше в тази комисия,
    ама нейсе.

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА
  15. 15 Профил на dimov_a
    dimov_a
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Лукарски нали каза веднъж, че картел нямало. Сега по примера на Шефа се активизираха. Той спира поръчки, те почнаха проверка. Нека да изчакаме резултата, да не се окаже пак, че "парата е отишла изцяло в свирката".
    Ако успеят да сложат и измервателни уреди в Лукойл.
    Ако Лукойл поне веднъж "покаже" печалба.
    Знам, че уредите не са в правомощията на комисията и че Лукойл е "държава в държавата", ама се размечтах....

  16. 16 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2402 Неутрално

    С големи мъки стигнахме до елементарното прозрение, което е обществена тайна. Аре, по-чевръсто, моля!

  17. 17 Профил на Hafen der Wahrheit
    Hafen der Wahrheit
    Рейтинг: 352 Весело

    Тъй се радвам, че ще карам моята бричка, на 0,01$. Сега като си копнем и кладенец, направо без пари. 🚓💨😊

    Да направиш добро е толкова лесно- просто се усмихни!
  18. 18 Профил на Qnyx
    Qnyx
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#12] от "gogo2011":


    До коментар [#14] от "Амброзия(аман от профани)":

    И аз се учудих като прочетох - досега съм чувал оплаквания за горивото само за бензиностанциите наоколо, които смъкнаха цените. За ВМ оплаквания не съм срещал.

    Trust no one.
  19. 19 Профил на stttt
    stttt
    Рейтинг: 524 Неутрално

    странни неща се случват напоследък.... жалко, че ми се развали микровълновата, ще гледам сеира без пуканки.

  20. 20 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 1485 Весело

    Брюксел, благодарим ти

  21. 21 Профил на Slick
    Slick
    Рейтинг: 2327 Неутрално

    Добрутро, алелуя.
    Все пак, резултат няма да има.

  22. 22 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 599 Неутрално

    До коментар [#11] от "Qnyx":

    Дори да наложат солена глоба, ще последва обжалване и влачене с години. Картел се доказва трудно. Като добавим и не особено почтената ни съдебна система, много е вероятно глобата в крайна сметка да отпадне. Значи след 3 години да кажем, когато всички вече са забравили, делото приключва, а съдраните кожи от гърба на потребителя са минало. Ако министерството на финансите чака предписания, резултати от съдебни процеси и разни други подбутвания - пиши го нулев резултат. На Горанов не му трябва секторен анализ от КЗК за да разбере, че има картел, и че пазарът на горива в България е изкривен. До сега трябваше да направят всичко възможно за да улеснят вноса и днес нямаше да си говорим такива неща.

  23. 23 Профил на Бенефициенто Корупционе
    Бенефициенто Корупционе
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Хвани единя, удари другия! Демокрацията ли лебералстващият пазарен фундаментализъм изискват силни институции, а не корумпирани такива! В противен случай, всички се НАГОВАРЯТ срещу горкия потребител, който донякъде си е винивен, щото избира тези с които Вальо Златев играе карти!

  24. 24 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    До сега чий го крепяхте бе "защитници"? В Гърция в момента има бензиностанции, които продават по- евтин дизел от Лукойл. Отговорете и ясно на хората, продава ли Марешки под доставна цена или не, горивото му некачествено ли е и т.н.т., защото точно това е опорната точка за оправдание на високите си цени от страна на маститите ни "вериги". Да печелиш повече не е грях, но да дереш по сто кожи поради факта, че ти диктуваш правилата си е престъпление. У нас цените се определят на "око" ... важно е да са с няколко цента под цените на няколко европейски държави и нищо, че при тях акциза е с десетки центове по- висок, заплатите в сектора са в пъти по-високи и качеството също.

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  25. 25 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Мога предварително да заявя, че КЗК няма как да намери доказателства за съществуването на картел. Първо, защото такъв картел, какъвто те търсят, с подписани споразумения, сигурно няма. Бизнесмените не са чак толкова гламави, че сам да си слагат таралеж в гащите. Второ, защото дори ако има уговорен картел, без създаден докумен за това те, КЗК, няма как да го докажат. Никой няма сам да каже ЕЛА МЕЧКО, ИЗЯШ МЕ, след като има интерес да мълчи. Пък и след като знае, че ако се обади както не трябва, може и предсрочно да се прости с видимия свят и да премине в задгробния. И трето, защото когато пазарът се владее почти напълно от няколко големи играча, те не са толкова гламави, че да не се сетят, че ако се придържат към такова поведение, към каквото биха се придържали ако имат сключен писмен договор за създаване на картел, всички ще спечелят. И затова правят точно това: ТЕ ИМАТ КАРТЕЛНО ПАЗАРНО ПОВЕДЕНИЕ, БЕЗ ДА ИМАТ ОФИЦИАЛНО ИЛИ НЕОФИЦИАЛНО СКЛЮЧЕНО КАРТЕЛНО СПОРАЗУМЕНИЕ.

    Така че ако в закона никъде не е написано, че се наказва картелното пазарно поведение, независимо дали има сключено някакво картелно споразумение или не, най добре е КЗК да се разпусне, защото от нея никаква полза няма. Тя само харчи всяка година милиони от и без това бедния ни бюджет, без да свърши на практика работа поне за един пукнат грош.

  26. 26 Профил на Qnyx
    Qnyx
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#22] от "gogo2011":

    Освен ако не се включи ЕК, а тогава ще стане доста интересно. Преди месец има глоба за производители на авточасти за около 150 милиона (бъркам сумата, приблизително толкова беше). Предполагам оборотите въпреки сравнително малкия пазар няма да са малки. Ще видим, но съм доста песимистично настроен все още

    П.С. На Горанов и Лукарски има трябват доста повече анализи за да го разберат

    Trust no one.
  27. 27 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 825 Неутрално

    До коментар [#3] от "EU defender":

    никакво чудо според мен. Даже си го представям ББ как се е обадил на Златев да каже "малко ще ви разръчкаме шъ знайш ама споко"

  28. 28 Профил на dimov_a
    dimov_a
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#18] от "Qnyx":

    ++++++++
    Няколко месеца редовно зареждах на ВМ. Сега съм далеко. По никакъв начин не усетих разлика в поведението на двигателя.
    Не ме интересуват политическите му мераци.
    НЯМА да гласувам за него, ако се кандидатира за каквото и да е било. Ако той с този си ход постигне някакви политически амбиции, то напълнио си заслужаваме управниците.

  29. 29 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1760 Любопитно

    [quote#20:"neznaiko.bg"]Брюксел, благодарим ти
    [/quote]

    Да разбираме ли,че зад Марешки
    е Брюксел?

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА
  30. 30 Профил на Qnyx
    Qnyx
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#25] от "glog":

    Разбира се че няма написано нищо черно на бяло. Но институциите (подчертавам - ИЗВЪН България) следят за поведението на замесените. А всеки може да види как се движат цените при нас - да не говорим , че и в анализа по-горе има описани нередности.

    Trust no one.
  31. 31 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Тя прокуратурата пеевски проверява.
    Ама.

  32. 32 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 972 Неутрално

    "Ало, Ваньо....."

    Да разлая троловете!!
  33. 33 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 897 Весело

    Сега е момента Валето Златев да излезе и да каже "Аз нямам нищо общо с Лукойл" както каза миналата седмица "Аз нямам нищо общо с фирма Джи Пи Груп" ('дето щеше да строи автомагистрала Хемус).

  34. 34 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1454 Весело

    Гледам и не вярвам на ушите си!
    Нима доживях?
    Не, не смея да се надявам още........

    Знанието е сила, информацията - власт
  35. 35 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 528 Неутрално

    До коментар [#3] от "EU defender":

    Това си е пиар акцийка, нищо повече. То в белите страни картели се доказват трудно па какво остава за нашата изстрадала администрация. Според мен може да изкарат нещо мижаво, колкото да покажат, че вършат нещо.

  36. 36 Профил на нема такава държава
    нема такава държава
    Рейтинг: 302 Неутрално

    Само да не пратят прокуратурата да ги разследват че по-добре тогава да я прекратят веднага.

  37. 37 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Ми аз съм се заблудил явно, че те това правиха досега.
    Извинявам се!

  38. 38 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    До коментар [#33] от "Smoke":
    Нито искам да го виждам, нито да го чувам тоя мазник. Ние можем да направим като в Прибалтийските републики ... не зареждайки в Лукойл... достатъчно е да ги пренебрегнем само за месец. Аз го правя повече от година.

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  39. 39 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    Най-после!
    Лукойл трябва да се изгони тотално от България! Един лев данък не са платили и са един от проводниците на московско влияние в България.
    Ако съм държавник, в България ще има само Петрол (но владян от нормални хора, а не от олигарси) плюс западни компании (най-вече БП, Шел, Тотал).

  40. 40 Профил на kotrag
    kotrag
    Рейтинг: 524 Весело


    Сега е момента посланиците на Холандия, Австрия, Великобритания, Гърция и Русия да се активизират и да внушат на правителството в лицето на Шефа, че комисията е корумпирана и следва да отмени производствата.
    После главния прокурор да повдигне обвинения на всички членове на комисията, а междувременно да излязат записи на лични разговори между тях.

  41. 41 Профил на penchoo
    penchoo
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Цена на бензина, Чикаго, 14.02.2016 година, за 1 галон: $ 1.65 / 3.785 литра...
    Разбира се, акциза и данъците са друго, но все пак разликата е в пъти, а горивата са борсова стока!

  42. 42 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 1513 Неутрално

    Да си представим, че разследваните се проведе по възможно най-стритния начин, че докаже злоепотреба с господстващо положение, че КЗК наложи максималната санкция: 10 на сто от общия оборот за предходната финансова година; да си представим, че ВАС потвърди акта на КЗК, след обжалване на "Лукойл". Да си представим, че наложената и влязла в сила санкция бъде и ефективно изпълнена. Какъв ще е резултатът? Ще стана така, че 10 % от оборота на "Лукойл" е отишъл в държавната хазна. НО НЕ СЕ Е ВЪРНАЛ там, където му е мястото - в джоба на редовия гражданин. Вярно е, че санкията е силен стимул за "играчите" да не прекратят злоупотребата, но и съвсем не значи, че тя ще изчезне.

    Значи истинското решение трябва да се търси в друга посока. И тя е: законодателни промени в ЗАДС, които да "развържат" реалната конкуренция. На практика трябва да се разбие монополът върху акцизните складове. Знае се от години (още от предишния секторен анализ на КЗК), че имено това е смисленото решение. Само че нещо законодателната инициатива нещо липсва. А уж МинФин и ГЕРБ били "от добрите" ...

  43. 43 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1239 Неутрално


    До коментар [#39] от "transvaal":

    Правите ли разлика между монопол и картел! Ако бяха виновни само те щеше да се използва другата думичка.

    Мисля, че се учеше някъде около 9 ти клас.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  44. 44 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2659 Неутрално

    Комисията не трябва да разследва Лукойл, а правителството. То ограничава пазара, изисквайки всяка цистерна от чужбина да се изсипва в данъчен склад, да се изпомпва обратно и тогава да продължава.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  45. 45 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4268 Гневно

    Много късно се сетихте за това г-да управляващи!!!!!!!!!

  46. 46 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1661 Неутрално

    До коментар [#38] от "ь":

    Идеята не е лоша, но не би била ефективна тук, защото в 70- 80 % процента от бензиностанциите пак би бил заредил лукойлско гориво. От цялата шумотевица едва ли ще има жестоко пострадали фирми, но дори и само да се промени поведението им на пазара, пак ще е огромен успех.

  47. 47 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2349 Весело

    [quote#14:"Амброзия(аман от профани)"]даян и дупе трябват[/quote]

    хехе, в Македония лукойлския дизел се върти около 1.60 от миналото лято... толкова за дупето и гащите на Марешки

  48. 48 Профил на Един Българин
    Един Българин
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Само "вятър правят". Много пушилка и накрая няма "отпушване" на конкуренцията и нищо! Каква ни е далаверата 90% от петролните складове да са на един и то "чужденец"....?

    Един Българин
  49. 49 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#30] от "Qnyx": ≪Но институциите (подчертавам - ИЗВЪН България) следят за поведението на замесените.≫

    Е, и? По този начин може да се докаже, че бизнесът има картелно поведение, но не и да се докаже, че между бизнесмените има сключено, официално или неофициално, някакво картелно споразумение.

  50. 50 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Весело

    ДубруТру сватя, ха чИстит ти сбор.....

  51. 51 Профил на lefkovitz
    lefkovitz
    Рейтинг: 287 Неутрално

    Борба с олигарсите в действие! Забележете #кой води борбата - Боко, Прасето и свищовският корифей. И народецът търпи и си вика: брей тези са много безстрашни, бе. Заплашват ги, ама те, ей на, жертват живота си, за да прибират каквото може. Прибират, ама не в хазната, а в ...собствения си джоб!

  52. 52 Профил на bladeroko
    bladeroko
    Рейтинг: 466 Неутрално
  53. 53 Профил на Николай_1
    Николай_1
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Крайно време е правешкият каскетлия и селски яръм-тарикат , заедно с неговите господари от Лукойл , да бъдат изметени от Бълагария......................

  54. 54 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 770 Весело

    Ха , ха ,
    кой ще се осмели да безпокои "бългаският" Рокфелер и българската "Стандарт ойл" ?

    Ха дано , ама надали !

  55. 55 Профил на гарата
    гарата
    Рейтинг: 877 Неутрално

    И съвсем случааайно днес Марешки открива първа бензиностанция извън Варна.

  56. 56 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2349 Весело

    До коментар [#51] от "lefkovitz":

    забелязахме, забелязахме... напоследък след всеки гаф на дедето цената на горивата резко пада

  57. 57 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Да позная ли от първия път дежурния резултат н всяко голямо нарушение и престъпление?
    ВИНОВНИ НЯМА!

  58. 58 Профил на 1_bulgarin
    1_bulgarin
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Знае ли някой откъде зарежда Марешки...... Щото той бори картела и обяснява на народа какви са цените и какви са печалбите на производител и дистрибутори....КЗК щеше да пише пак глупости , ако не беше Марешки.....

  59. 59 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    До коментар [#46] от "zle_platen_trol":
    Не си прав. Лукойл освен пазара на едро, държат и голяма част от пазара на дребно. Тяхната едрова цена за търговците е добра, но предполагам, че който ползва най- голяма отстъпка се ангажира да поддържа цените на Лукойл на колонките си. Имам карта за отстъпка 16 ст. за гориво от малка бензиностанция, която работи с горива на Лукойл. Та Лукойл печели нормално от продажбите на търговци и лапа яко и от продажбите на дребно, които съвсем не са малко, визирайки че са най- голямата верига в страната. Аз лично не зареждам от тях, защото не можех да използвам мизерната отстъпка при заплащане с карта. Не знам дали още е така при тях ... но не ме и интересува. )

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  60. 60 Профил на д р Чарли Мишкин от ГРУ
    д р Чарли Мишкин от ГРУ
    Рейтинг: 2293 Неутрално

    Сетила се Мара да се Побара, та и КЗК си прави ПР.

    А и шефа и май е за смяна?

    Путин kiss май ЕС! ----- wwww . ДЕНьГИ .ru.net :-)
  61. 61 Профил на ddemivor
    ddemivor
    Рейтинг: 237 Неутрално

    [quote#10:"Отнесен"]нискокачествено и разредено гориво[/quote]
    С кока кола; да не ги хване шофьорите бързо...

  62. 62 Профил на д р Чарли Мишкин от ГРУ
    д р Чарли Мишкин от ГРУ
    Рейтинг: 2293 Неутрално

    [quote#26:"Qnyx"]Горанов и Лукарски има трябват доста повече анализи за да го разбера[/quote]

    До коментар [#26] от "Qnyx":

    Тези двамата са "купени".

    Путин kiss май ЕС! ----- wwww . ДЕНьГИ .ru.net :-)
  63. 63 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 1090 Весело

    Всички се разбудиха и започнаха да шумолят и да имитират дейност.

    Довчера уж нямаше картел, а участниците са същите от години

  64. 64 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4040 Неутрално

    Тази далавера щеше ли да е възможна в страна, неуправлявана от червени боклуци като ГЕРБ, БСП, АБВ и ДПС - все проруски партии?

  65. 65 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Ах ти!!! Стара истина е, че печалба над 7% (10% в екстрени случаи) е чиста далавера.

    chavo64
  66. 66 Профил на vihar
    vihar
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Очевидно е, че веригите са вкарани на принципа "покрай сухото гори и мокрото". При наличие на господстващ играч на пазара не е необходим картел, за да има уеднаквяване на цените. Просто ясно е, че всички следват господстващия участник - той е независим от тях и сам си решава ценовата политика, а те са пазарно зависими от него и затова го следват. Още повече, че този доставчик играе, и на горния, и на долния пазар.

    Никой нормален търговец не би се отказал от допълнителен марж и съответно нормалното адаптивно поведение е да се следва тази политика, която максимизира печалбата.

    Според мен по-важните новини тука са две - че някой държи пазара затворен в полза на Лукойл чрез данъчните складове и второ, че Лукойл прилага в голяма степен монополна цена, т.е. понеже не е изложен на достатъчно конкуренция вътре в страната, цената му се регулира основно от еластичността на търсенето, а извън страната, където има повече конкуренция - съответно цената е по-ниска.

    С други думи така наречения "картел" най-вероятно е един облак, зад който се крие един монопол, който си максимизира изгодите. Дали това максимизиране е злоупотреба, КЗК ще каже.

  67. 67 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1070 Неутрално

    Абе незнам, ама ми се струва малко тъпо да обвиняват Лукоил в картел. В злоупотреба с монопол - да. Ама картела всъщност е при търговците на дребно.

    Ако се погледна какво става с Марешките бензиностанции, всъщност се оказва, че малката надценка всъщност се дължи на Лукоил, а голямата печалба остава в търговците.

    Лукоил трябва да бъде разследвана за укриване на данъци например.

  68. 68 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1070 Неутрално

    До коментар [#66] от "vihar":

    Ами не си прав. И бензиностанциите на Марешки го доказат. Всичките купуват от Лукоил, ама големите вериги си прибират по 30-40ст. на литър надценка при това съвсем съгласувано помежду си.

    Реално картела е между разпространителите.

  69. 69 Профил на vihar
    vihar
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#68] от "niakoi_si":

    А мислил ли си за възможността продажбите на Марешки да са на загуба? Например предвид факта, че той обяви ще се кандидатира за президент.

    Човекът има бизнес за милиони и може да си позволи да продава на загуба в една бензиностанция и да получава ПР за милиони от това.

    При нормален марж от 7-10% очевидно е че цена с 25% надолу вероятно е под себестойност. Има много примери от много пазари, където нов участник влиза под себестойност, за да се намести и да се разбута статуквото.

    В случая на Марешки това обаче според мен е чиста форма на популизъм.

  70. 70 Профил на whj46306175
    whj46306175
    Рейтинг: 8 Неутрално

    аз зареждам във Варна от бензиностанцията на Марешки
    и горивото му е наред. досега не съм имал някакви проблеми,
    иначе щях да усетя по двигателя.
    за цените , години всички знаеха за картела на големите вериги ,
    но никой нищо не предприе , Сега изведнъж нещо става и още не мога да си го обясня!!???

  71. 71 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Всъщност "Лукойл" и В. Златев трябва(ше) много обстойно и прецизно да бъдат разследвани не само от икономическите и финансови регулатори, но и от българските служби и прокуратура, АКО ИМАШЕ ИСТИНСКИ ТАКИВА!

  72. 72 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    Интересно!В тази държава взеха
    да се случват нормални неща!!!

  73. 73 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8979 Неутрално

    Румънците откога ги санкционираха с огромни глоби,ние сега ще се правим на интересни.Ще вдигмен пушилката и с това ще приключим.

  74. 74 Профил на spice
    spice
    Рейтинг: 282 Любопитно

    На секундата трябва да бъдат осъдени! Няма какво да ги разследват!? Ясно се вижда за, този който иска да види!? Тези капитализирани крадци отдавна трябваше да се санкционират!?

    Никой не е вечен! Само вселената е с по-дълъг живот!Мъдростта от Spice
  75. 75 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1485 Неутрално

    До коментар [#72] от "valtoro":

    не прибързвай ,нищо не се е случило само си дрънкат...100% имат разрешение да дрънкат ама да направят нещо ....е съвсем друга бира

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  76. 76 Профил на djb95
    djb95
    Рейтинг: 573 Неутрално

    Докладът е просто една статистика и описание на пазара. Не е посочена дори една търговска практика за съгласуване на цените. Следвали еднакъв ход. И аз като си отворя магазина сутринта оглеждам цените наоколо и веднага реагирам.

  77. 77 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2325 Весело

    До коментар [#38] от "ь":

    Откъдето и да зареждаш, всичките вземат на едро от Лукойл. И това е създадено нарочно с наредбата за данъчните складове, 80% от които са притежание пак на Лукойл. Единствено около границата/ на около 30 км./ конкурентите на Лукойл зареждат от околните държави. Около румънската граница зареждат от Ромпетрол, около гръцката - от Гърция.

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  78. 78 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1371 Неутрално

    Колко пъти ги проверяваха и какво ?

  79. 79 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Знаете ли какво на мен ми направи впечатление по тази тема преди не много време? Чух обяснения и разяснения на "много компетентни" представителй и на доставчиците и продавачите, и на регулаторите по телевизията, и те излизаха със следната теза:
    Ако имало наистина картел и неписсно незаконно картелно споразумение, ТО ВСИЧКИ КОМПАНИИ ЩЕЛИ ДА НАМАЛЯТ ЗАЕДНО ЦЕНИТЕ СИ, ЗА ДА ИЗХВЪРЛЕЛИ ОТ ПАЗАРА МАРЕШКИ! НО ТЪЙ КАТО ТОВА НЕ СЕ ЗАБЕЛЯЗВАЛО, НЕ СТАВАЛО, НЕ ГО ПРАВЕЛЙ, ОТ ТОВА СЛЕДВАЛ ЕДИНСТВЕНИЯТ, ПРИ ТОВА КАТЕГОРИЧЕН ИЗВОД, ЧЕ ... КАРТЕЛНО СПОРАЗУМЕНИЕ НЯМАЛО!?!?!?

    Хайде сега да помислим малко заедно, какво аз поне се зачудих като ги слушах тези. Е, добре бе, след като тези всичките големи и най-големи специалисти, се предполага, че ... поне не са тъпи и недосетливи. И едва ли смятат и не знаят, че и ... доставчиците и търговците също не са идиоти и тъпаци, и знайки, че дъмпингът им ще е фоказателство за картела им, ЕСТЕСТВЕНО, ЧЕ ... НЯМА ДА ГО НАПРАВЯТ, ОСВЕН АКО НЕ СА МАЛОУМНИ ВСИЧКИТЕ! Особено когато цялото българско общество е разтревожено и ги наблюдава!
    И така истинският въпрос според мен отново всъщност е: тези всичките прости ли смятат останалите за толкова прости, като опитват да пробутат подобни простотии?
    Поне да се бяха напънали да съчинят нещо по-подробно, или поне да не говорят глупости и опашати лъжи!

  80. 80 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1485 Неутрално

    До коментар [#79] от "info111":

    то не иска да си абсолютно посветен в нещата за да разбереш че има картел в германия има бензиностанции с разкиа до 10 евроцента ,зависи от локация и прочие преди германо австрийската граница има бензиностанция на която на мен ми направи пчечатление че когато при нас цената беше около 2,20 лв там беше 0.98 евроцента... с другите имаше разлика над 14 цента..а при нас 2-3 стотинки максимум....

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  81. 81 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1485 Неутрално

    а и да добавя че докато не видим реален спад в цените и платени сериозни,подчертавам сериозни глоби от споменатите компании всичко друго си остава вятър на устната кухина ..и според мен пак ще е така ако платят ще е нещо символично и пак бития бит @бания @бан..с баце напредък е невъзможен...това си е кризисен пиар...а изобщо не вярвам лук оил да го отнесе ...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  82. 82 Профил на morskiq.burgas
    morskiq.burgas
    Рейтинг: 237 Любопитно

    За Лукойл ясно, руснаци, Путин, диктатура, корупция. Но какво правят редом до руснаците такива компании като ОМВ и ШЕЛ?!

  83. 83 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1485 Неутрално

    До коментар [#82] от "morskiq.burgas":

    ми нали си имат българи назначени за изпълнителни директори ,съобразяват се с средата и печелят...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  84. 84 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#80] от "не на безразличието":

    Това е видно и с просто око, и от Космоса, но този бизнес в такава монополна конфигурация, държан ОТ РУСИЯ, ОТ ЧОВЕК НА РУСКИТЕ СЛУЖБИ, РУСКОТО ПРАВИТЕЛСТВО И/ИЛИ ОЛИГАРСИ И В ТАКИВА МАЩАБИ ИМА ПРЯКО ОТНОШЕНИЕ И КЪМ НАЦИОНАЛНАТА НИ СИГУРНОСТ! И във всяка държава щеше задължително да е наблюдаван не само от контролните и регулативни органи и правителството, НО И ОТ СЛУЖБИТЕ - разузнаване и контраразузнаване!
    Още повече, че Златев е (бивш) голям спонсор и на бившия президен на руска всла, ДС доносника Гоце, и на премиера Борисов, един от най-големите олигарси в България, тоест ТУК СТАВА ДУМА И ЗА ВЪЗМОЖНА ... ЧУЖДА ГЕОПОЛИТИКА И ИНТЕРЕСИ В БЪЛГАРИЯ!

  85. 85 Профил на Косьо Генчев
    Косьо Генчев
    Рейтинг: 1228 Разстроено

    До коментар [#82] от "morskiq.burgas":

    Е как какво .... купуват от складовете на ЛукОйл, по цени на едро на ЛукОйл, защото не могат да имат свои складове.
    Не е ли пределно ясно!

  86. 86 Профил на just
    just
    Рейтинг: 613 Неутрално

    До коментар [#44] от "cinik":

    Лукойл е притежател на 90% от акцизните складове, така реално е абсолютен монополисти налага т.н. ''бариери на навлизането на пазара" на други производители, при което търговците на едро независимо дали са гръцки,румънски, или други са принудени да купуват от Лукойл, внесените количества са малки и реално не могат да са конкурентни. Абсолютно съм съгласен че държавата има вина за това. От друга страна Лукойл продават горивата си/преди акциз и ДДС/ на значително завишени цени на БГ пазара, цените им за износ са по ниски от тези на които продават в БГ. Изнасят се огромни количества/през офшорни компании/ на по-ниски цени. Както е известно Лукойл преработва тежък петрол в БГ, тоест най-некачествения. Скоро попаднах на статия в канадско издание за цената на която Канада продава своя тежък петрол-не можах да повярвам на очите си цената на барел - 8 ДОЛАРА.
    Представете си каква е себестойността на горивата на Лукойл,
    на каква цена се продават в БГ и каква е печалбата, да не говорим че не плащат данъци а са все на загуба.

  87. 87 Профил на bgmusquetaire
    bgmusquetaire
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Марио Гаврилов от БНТ...ква проверка, кви 3 лв..?

  88. 88 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 582 Неутрално

    До коментар [#59] от "ь":Все още е така!

    Sic transit..
  89. 89 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1818 Весело

    До коментар [#77] от "mitko11":
    Цените им "на едро" са такива, че да се обезсмисля вноса на горива от ЕС от търговци. Кому е нужно това излишно оскъпяване, което се получава от задължителното преминаване през безмитните складове... 60% от които са собственост на ... познай кой

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  90. 90 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 1737 Неутрално

    Трябва да има разследване за бездействието на тази комисия до сега.

  91. 91 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1281 Неутрално

    Доживях да го чуя-да има картел.Най-накрая казаха нещо,което и децата знаят.Картел има ,има го и при мобилните оператори.И Лукойл не продава на загуба живи да го оплачиш тавариш Златьев.

  92. 92 Профил на о сандо
    о сандо
    Рейтинг: 642 Неутрално

    ... представете си ... (бок)лукойл да обяви фалит... или поне залристия по примера на шишкавия да си дигне бохчата, "белязаното" тесте и друм (ааа, дарога длиннаяааааа!)

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  93. 93 Профил на 1_bulgarin
    1_bulgarin
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Един човек , Марешки с две бензиностанции доКАЗА, чЕ картела е гол..........

  94. 94 Профил на dggm
    dggm
    Рейтинг: 544 Весело

    Държавата създава монополи чрез акцизните складове, и Държавата се бори срещу монополите, които е създала.

    ЛОЛ

    И така, до края на света!

  95. 95 Профил на Svetlio
    Svetlio
    Рейтинг: 830 Неутрално

    До коментар [#69] от "vihar":

    От днес работи и бензиностанцията му в Айтос.Даваха го по новините.Имало такава опашка че изпратили полиция да регулира движението!

    sdg
  96. 96 Профил на zdrr
    zdrr
    Рейтинг: 237 Гневно

    срам ме е че живея в държава, където всичко зависи от министър председателя(бащицата). когато той духне, такъв вятър става, че всички власти и "независими" регулатори започват да работят. къде дремахте досега? всяко чудо за три дни е любимата ви тактика, нали?

    zdrr
  97. 97 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 237 Неутрално
  98. 98 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    До коментар [#69] от "vihar":
    До коментар [#69]
    Госпоздин Златев,
    Тази песен я пеете вече два месеца и отгоре! Смешен сте вече!
    До скоро цената на дизела тук в БГ бе втората най-скъпата в цял ЕС. След Малта. И в Австрия и Германия ли бензинаджиите щаха да стават БГ президенти? А, Златев?
    Цената на горивата на едро днес е малко над 60ст. Без търговските отстъпки. Та 7% марж са още около 4-5стотинки. Като добавим акциз и ДДС - ето ти я цената 1.50 за краен клиент. Другото до 1.80 е ГРАБЕЖ! А до 2.00-2.20 както бе до скоро - ГЕНОЦИД!




    АЗ НЕ ЗАРЕЖДАМ В БЕНЗИНОСТАНЦИИ НА ЛУКОЙЛ, ГАЗПРОМ, ОМВ, ПЕТРОЛ, ШЕЛ И ЕКО.
  99. 99 Профил на rrrrrr
    rrrrrr
    Рейтинг: 409 Неутрално

    [quote#39:"transvaal"]Лукойл трябва да се изгони тотално от България! Един лев данък не са платили и са един от проводниците на московско влияние в България.
    Ако съм държавник, в България ще има само Петрол (но владян от нормални хора, а не от олигарси) плюс западни компании (най-вече БП, Шел, Тотал). [/quote]
    Собственик на компанията на Златев е Лукойл Юръп Холдингс, базирана в Холандия, и притежавана от ING Group, ерго - от Ротшилд. Така че Лукойл България Е западна компания.
    А доскоро 20% от "руския" Лукойл държеше американската компания Коноко Филипс, ама никой не се сети докато плюе "московците", да вземе да понаплюе и тексасците

  100. 100 Профил на traydim
    traydim
    Рейтинг: 8 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK