Вносът от началото на годината се свива повече от износа

Според данните на статистиката най-сериозен е спадът за трети страни в експорта по перото "Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн" - от 38.7%.

© Юлия Лазарова

Според данните на статистиката най-сериозен е спадът за трети страни в експорта по перото "Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн" - от 38.7%.



През първите шест месеца на годината износът на България за трети страни се свива с 15.1% спрямо същия период на предходната година, показват данните на Националния статистически институт.


Ако към данните се добавят и тези за търговията със страните от Европейския съюз обаче, годишният спад на българския експорт е с 3.2 на сто.


От януари до юни за трети страни са изнесени стоки за малко над 7 млрд. лв., а целият експорт е за 21.7 млрд. лв.




Според данните на статистиката най-сериозен е спадът за трети страни в експорта по перото "Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн" - 38.7%. При обединените данни с тези и за ЕС се вижда, че


Съответно най-голям ръст се отчита в сектор "Разнообразни готови продукти, н.д." - 27.2%. Тук влизат сглобяеми конструкции; осветители, санитарни артикули, котли и радиатори за отопление, н.д.; мебели и техните части; медицинска и хирургическа мебелировка; спални артикули и други подобни; пътнически артикули, ръчни чанти и др.; облекло, обувки и др.


Основни търговски партньори на България извън ЕС са Турция, Китай, Македония, Сърбия, Русия и САЩ, които формират 51.2% от износа за трети страни.


Вносът от януари до края на юни от трети страни също се свива - с 16.5% на годишна база, и е за 7.8 млрд. лв. Най-голям е стойностният обем на стоките, внесени от Русия, Турция, Китай и Украйна. Като се добавят данните и за ЕС, общо вносът за шестте месеца е за 23.8 млрд. лв., или с 6.4% по-малко спрямо същия период на 2015 година.


Според данните най-голям спад има при вноса на сурови материали, негодни за консумация - с 42.4%, а най-голям ръст - при разнообразните готови продукти - 18.3 на сто.


Така външнотърговското салдо през първото полугодие е отрицателно и е в размер на 811.9 млн. лeвa.


Общото външнотърговско салдо също е отрицателно за шестте месеца и е на стойност от 2.1 млрд. лв.

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mtzvetkov
    mtzvetkov
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Всеки път когато чета статистика за търговията ни с други страни се обърквам тотално и се питам има ли поне малко мисъл в главите на нашите политици, сиреч някаква посока / политика / стратегия.

    Какво имам предвид:

    основните ни партньори са Балканите - Турция, Румъния, Сърбия, Гърция и Македония, изключвам Германия и Италия. Как може с нито една от тези страни да нямаме едно нормално КПП, ЖП и шосейна инфраструктура?

    Русия няма да я коментирам, че не съм толкова компетентен, но мога само да кажа, че ми писна от промени в политиката спрямо тях. Независимо дали ми харесва тази политика или не.

    Ако погледнем тези страни, само проблеми и несигурност в тях. Тогава какво правим, за да диверфицираме и адресираме рисковете?

    Прости въпроси, без адекватни отговори

  2. 2 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5148 Неутрално

    "Според данните на статистиката най-сериозен е спадът за трети страни в експорта по перото "Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн" - от 38.7%"
    Ех, ще съжалява държавата за Шишо.Правеше далавери с тютюневи изделия, но и реално изнасяше.

  3. 3 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 532 Неутрално

    До коментар [#1] от "mtzvetkov":

    Сърбия и Македония са много дребни търговски партньори. Най-големи са Германия и Италия, след това са Гърция, Турция, Румъния, Франция и др. Износът към Русия е нищожен, но има голям внос - на газ и петрол. С Турция имаме магистрална свързаност, с Гърция няма напълно готова магистрала, но също свързаността е добра, има 4-5 КПП-та вече и всички погранични райони са добре свързани. С Турция скоро ще имаме и скоростно ЖП трасе. С Гърция няма да имаме, просто защото гръцките железници са мижави и няма смисъл. С Румъния имаме само два моста, но има фериботи на всеки град, така че и там за бизнеса няма проблем, но все пак там има нужда от развиване на инфраструктурата, вкл шосе от Русе до магистрала тракия...

    Вече вървят и редовни влакове с контейнери до Германия и обратно - евтин транспорт, при който скоростта не е важна така или иначе. На запад по скоростните ЖП линии така или иначе се движат предимно пътнически влакове, а товарните пътуват по старите обикновени трасета.

    Така че стига мрънкане.

  4. 4 Профил на mtzvetkov
    mtzvetkov
    Рейтинг: 284 Неутрално

    До коментар [#3] от "Батков-вън":

    Не става въпрос за мрънкане. Струва ми се, че нивото усилия са далеч от целите, които искаме да постигнем. За Турция и Гърция, сте прав, че има напредък и никой не го отрича. Но за мен не е достатъчно. Една магистрала свършваща в КПП и километрични опашки от ТИРове не е достатъчна със сигурност. Това, че Гърция няма ЖП структура не е извинение за нас.

    Относно Сърбия и Македония, независимо, че са малки пазари, ако ги сравбяваме с Турция ил Гърция, това са страни, които трябва да са приоритет номер едно за нас! Не само от икономичекса, но културна и тн точка. Ако искаме да сме номер едно в региона, стратегията трябва да започва с тях.

  5. 5 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8651 Неутрално

    Отрицателното салдо е главно заради вноса на енергопродукти от Русия, а износа за там е много по-малък.

  6. 6 Профил на pivoley
    pivoley
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#5] от "Роси":
    Защо? Ако вносът на енергопродукти не е от Русия, а например от Румъния или Турция, то как смятате, по-малко ли ще е външнотърговското ни салдо?

    Pivoley




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK