Бонусите за изрядните шофьори на път да се въведат през 2017 г.

Бонусите за изрядните шофьори на път да се въведат през 2017 г.

© Надежда Чипева, Капитал



В последния работен ден от годината Комисията за финансов надзор (КФН) прие наредба, с която на практика се урежда обмена на информация между институциите и застрахователите за задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Документът на практика отваря вратите и за въвеждането на принципа бонус-малус при тези полици, за който се говори от години. При него цената на застраховката ще зависи от това дали съответният шофьор е правил нарушения или не.


Какво се променя


Приетата от комисията наредба е за регистрите на Гаранционния фонд и за обмена и защитата на информацията и за издаването и отчитането на задължителните застраховки. Тя е одобрена днес и от министрите на вътрешните работи и на транспорта, с които се приема съвместно.




С тази наредба се урежда достъпа на застрахователите до данни от МВР чрез онлайн връзка в реално време, като при сключване на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите ползвателите на застрахователни услуги ще предоставят само регистрационния номер на превозното средство и номера на свидетелството му за регистрация (номер на талон). Така полиците ще се издават много по-бързо, тъй като с въвеждането на регистрационния номер на автомобила автоматично ще се зареждат всички данни от регистъра на МВР, които досега се преписваха от талона-номер на рамата, кубатура, мощност, собственици и т.н.


Това ще спести време и евентуални неприятни ситуации за застрахованите, тъй като се елиминира риска от грешка при въвеждането на данните, посочват от комисията. Освен това с наредбата се създава и правната и техническа рамка МВР да предоставя на застрахователите чрез онлайн услуга информация за извършени нарушения на Закона за движение по пътищата. Тази информация ще бъде елемент от системата "бонус-малус" и по този начин изрядните водачи ще плащат по-малко за застраховката в сравнение с нарушителите.


Обменът на данни в реално време и съответно сключването на полици по описания начин трябва да започне от началото на август 2017 г.


Застраховките отиват онлайн в Гаранционния фонд


Наредбата също така предвижда всяка издадена застрахователна полица да влиза автоматично в реално време в регистър на Гаранционния фонд, до който достъп ще имат МВР и КФН. По този начин МВР ще разполага с информация в реално време за сключените полици.


С наредбата се урежда и поддържането на регистър на предявените и изплатените претенции и регистър по застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите и по застраховка "Автокаско", с което КФН ще може да проследява по електронен път всяка заведена претенция.


Чрез регистъра на претенциите КФН ще осъществява и постоянен контрол дали застрахователите разполагат с достатъчни резерви да изплащат обезщетения по автомобилни застраховки, които заедно формират над 70% от пазара на застрахователни услуги.


По-добре късно...


Възможността цената на задължителната шофьорска застраховка да е по-изгодна за изрядните водачи се обсъжда от над 10 години, но досега не беше правена крачка към въвеждането й. Първата бе направена с промени в Кодекса за застраховането, който влезе в сила през януари. Текстовете предвиждаха до една година да се осигури възможност за сключването на индивидуална "Гражданска отговорност" на автомобилистите, при която не възрастта и видът на автомобила, а качествата на водача ще определят цената.


В края на октомври Гаранционният фонд на застрахователите пусна търг за написване на методологията, по която ще става това. Документът трябва да даде решение на всякакви казуси, които биха възникнали при въвеждането на бонус-малус. Сред тях са случаите, в които дълги години кола се управлява с изрично пълномощно от собственика, съсобственост върху автомобил от повече от едно физическо лице; собственост от юридическо лице; прехвърляне на собствеността върху даден автомобил; покупка на нова кола и така нататък.

Коментари (53)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 490 Неутрално

    Тя системата бонус-малус си я има и сега при някои застрахователи. Какво точно ще е новото?

  2. 2 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Това уж въведение се приказваше от време оно...в началото -90тегодини!!!сега нищо пак приказват ,значи пак сме в Социума на съветите.....Русофилска работа ,държавата е България

    Долу рушистите и фашистите
  3. 3 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    за това се говори от над 10г

    единственият резултат е, че данък "ГО" поскъпна за всички, с идеята, че един ден за някои щяло да е по-евтино.

  4. 4 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1043 Неутрално

    Браво!!!

    Няма шики-мики.
  5. 5 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7300 Неутрално

    "...наредба, с която на практика се урежда обмена на информация между институциите и застрахователите за задължителната застраховка "Гражданска отговорност".

    Защо чак сега? Какво пречеше този въпрос да бъде решен години по-рано?

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  6. 6 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1030 Неутрално

    Ако нещо се говори 10 г., после още 10 се обсъжда, 10г. се приема, променя и донагажда, 10 се внедрява... хай сиктир и държавата и цялата дрънкаща паплач

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  7. 7 Профил на nmw
    nmw
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Или накратко за изрядните водачи застраховката догодина ще е с 10 - 20% по-скъпа традиционно, а за неизрядните - незнайно колко повече.

  8. 8 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 531 Любопитно

    До коментар [#1] от "12345":

    При кои ?

    Sic transit..
  9. 9 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 531 Весело

    "Защо чак сега? Какво пречеше този въпрос да бъде решен години по-рано?"
    Е, при мудността на родната администрация е по-добре късно, отколкото никога. Малко ме съмнява, че и сега ще влезе, но да не бъдем песимисти като колегата.

    Sic transit..
  10. 10 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2586 Неутрално

    До коментар [#3] от "хм":

    Именно!
    Държавата гледа на ГО като на нейни мангизи.
    Не мога да повярвам, че ще кандиса да раздава бонуси, за своя сметка!

    I Want To Believe
  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4616 Любопитно

    При положение, че застраховката ГО е на автомобила, а актове се издават на водача, ми е много интересно как ще работи тази система!

    Карам колата на жената и ме спират за преминаване на червен светофар (много сериозно нарушение). Актът на колата ли ще го запишат или на мен?

  12. 12 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 490 Неутрално

    До коментар [#8] от "antropos":

    Със сигурност го има при Алианц.

  13. 13 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#12] от "12345":

    Благодаря! Тях не съм ги проверявал.

    Sic transit..
  14. 14 Профил на Прокопеевски
    Прокопеевски
    Рейтинг: 334 Неутрално

    Системата е "малус-малус"

    "Не мы такие - жизнь такая."
  15. 15 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1300 Неутрално

    [quote#3:"хм"]единственият резултат е, че данък "ГО" поскъпна за всички[/quote]

    В средата на 90- тях гражданската отговорност беше 25 (дваесе и пет) марки и се правеше при ДЗИ или MIC. След туй "разбиха монопола" и с яки напъни я докараха до сто и шеесе. Сега нова революция - кой е послушен ше му правят 10 лв отбив.

  16. 16 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 348 Гневно

    дебил-милиционеризма пак си ;извоюва ; пространство за КРАДЕНЕ , естествено техните редици не са засегнати / те само си изписват щети и си получават премии/ , а балъците ще плащат скъпо и пре скъпо и за тях , ПРОКЛЕТА ДЪРЖАВА

  17. 17 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    Редовните нарушители е редно да плащат много по-висока "Гражданска отговорност". Много удачен е канадският модел. Там новите шофьори плащат доста голяма "премия". Съответно дългогодишни шофьори без нарушения, плащат минимална вноска. Тези с много катастрофи плащат огромни суми, ако въобще намерят застраховател, склонен да ги застрахова. Отделно, много по-разумно е застраховката да е персонална на шофьора, а не на автомобила, както е в България. Тук естествено, ще направят системата по възможно най-малоумният начин и вероятно разликата между застраховката на редовен нарушител и изряден шофьор, едва ли ще надхвърли 10%, а би-трябвало да е поне 300% за ад има възпитателен ефект!

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  18. 18 Профил на Прокопеевски
    Прокопеевски
    Рейтинг: 334 Неутрално

    Повече трябва да плащат единствено тези застраховани лица, в чиято застрахователна история са записани повече застрахователни събития
    от средното равнище, върху които е изплатено обезщетение. Тоест, това е високорискова категория.
    Всичко останало не е свързано и не е работа на застрахователите да си пъхат носа.
    В застрахователните договори и без това наличието на виновност от страна на застрахованото лице води до отказ от изплащане на обезщетение. Няма защо застрахователните тарикати да си измислят нови поводи за повишение на цените, които и без друго са безобразно високи.

    "Не мы такие - жизнь такая."
  19. 19 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1181 Неутрално

    Нещо или аз не разбрах, или не са го обяснили както трябва - как така според номера на колата, ще преценяват дали да платя по-ниска или висока ГО?

  20. 20 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2345 Неутрално

    До коментар [#12] от "12345":

    вярно е , тази година вдигнаха сумите по каското поне с 10% от предишните години ,поради щети

  21. 21 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    [quote#1:"12345"]Тя системата бонус-малус си я има и сега при някои застрахователи.[/quote]
    ...на каруци предполагам, защото за автомобили не знам да има такива Системи за застраховане има доста, като застраховката зависи от най- важното - оценка на риска. Нови шофьори, както и такива с много нарушения плащат доста повече в някои държави. Според мен проблем е това, че застраховката се прави на автомобила и не включва водача. Когато изряден водач, платил по- ниска премия предостави автомобила си на "рецидивист" нарушител и той нанесе сериозни щети какво става?

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  22. 22 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2345 Неутрално

    До коментар [#17] от "Георги":

    е това става друг вид застраховка ,как ще ме застраховат ,като карам поне 4 коли и си ги сменям постоянно

  23. 23 Профил на sirsven
    sirsven
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#14] от "дръвник":

    системата е:

    Малус ---Фалос

  24. 24 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    [quote#20:"edin drug"]вярно е , тази година вдигнаха сумите по каското поне с 10% [/quote]
    Има много злоупотреби с "Каско".

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  25. 25 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan
    Рейтинг: 689 Весело

    От мен всичко най-хубаво през новата година:

    https://www.youtube.com/watch?v=uQdgwIYSajU

    agent
  26. 26 Профил на tmax500
    tmax500
    Рейтинг: 408 Неутрално

    аз нямам нищо против, нека има поощрение за изрядните шофьори. само да не стигнем до там да награждаваме непилите и недрусаните, че почват да се броят на пръсти

  27. 27 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    [quote#17:"Георги"]Отделно, много по-разумно е застраховката да е персонална на шофьора[/quote]
    И аз мисля, че това ще е по- правилно. Още на втората година ще се усети ефекта и няма да има значение кой какво кара ... важното е да няма нарушения.

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  28. 28 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3108 Неутрално

    Поредния закон който е против българските интереси!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  29. 29 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    До коментар [#22] от "edin drug":

    Точно това е идеята. Често собственика на колата, не я управлява сам. Преди години, маса коли се водеха на инвалиди. А когато е персонална, ако искаш да плащаш малко, ще караш разумно.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  30. 30 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2314 Весело

    [quote#17:"Георги"]Редовните нарушители е редно да плащат много по-висока "Гражданска отговорност". [/quote]
    А нередовните нарушители да не плащат, нали?
    И как нарушението "движение без залепена винетка (за да ограничава видимостта на водача) по републиканската мрежа" (без светло-отразителна жилетка в багажника) се отразява на риска "трето лице" (пешеходец) да пострада от движението на автомобила?

  31. 31 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 807 Неутрално

    [quote#11:"vassilun"]застраховката ГО е на автомобила, а актове се издават на водача[/quote]
    Не е точно така - при ГО и в момента се взимат данните както на автомобила, така и на собственика му (който засега се предполага, че е и негов водач).
    Доколкото разбрах, сега се изготвя нова методика на ГО, в чиято логика да залегнат и да се оценяват различни комбинации. Ако изготвящите методиката си свършат работата, може и да няма проблем.
    Със сигурност ще има находчиви хора, които ще търсят и намират вратички, но ако те се затварят методично, ще бъде добре. Защото и идеята на тая система е добра - който чупи, трябва да плаща повече.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  32. 32 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 807 Неутрално

    [quote#30:"wanderer"]И как нарушението "движение без залепена винетка...[/quote]
    Според мен става дума за нарушения, в които има ПТП и съответно застрахователно събитие, а не просто за "неслагане на колан".
    В крайна сметка нарушенията, в които няма застрахователни събития, нямат никакво отношение към ГО.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  33. 33 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2314 Любопитно

    [quote#32:"keen"]Според мен става дума за нарушения, в които има ПТП и съответно застрахователно събитие[/quote]
    И как ще се отразят нарушенията "предоставяне на паркоместа върху уличното платно" (Столична община, еле на бул. Вапцаров), спирането след знак В27 „Забранени са престоят и паркирането" и В28 „Забранено е паркирането", при което е нарушена видимостта на пътя и в следствие на което е станало ПТП-то?

  34. 34 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2314 Любопитно

    [quote#22:"edin drug"]как ще ме застраховат ,като карам поне 4 коли и си ги сменям постоянно [/quote]
    Да не би да карате четирите коли едновременно? Застраховката "Гражданска отговорност" трябва да е на Ваше име - Вие ще отговаряте в съда, ако има пострадали от Ваше действие, а не автомобилът. За автомобила има друга застраховка - "Автокаско", по която застрахователят отговаря пред собственика на автомобила за щетите, предмет на застрахователния договор.

  35. 35 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2314 Любопитно

    [quote#29:"Георги"]А когато е персонална, ако искаш да плащаш малко, ще караш разумно. [/quote]
    Или ще караш по-малко ... за да платиш само за един месец вместо за цяла година? И "връзвате ръцете" на
    [quote#21:"ь"]като застраховката зависи от най- важното - оценка на риска.[/quote]
    да не може да оцени риска при "несистемните" шофьори, де от дъжд на вятър се качват на автобил. В такъв случай, застрахотелят ще ги тритира за високо-рискови, като абсолютно начинаещи, и ...пенсионерите/домакините ще изквичат на умряло.

  36. 36 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 807 Неутрално

    [quote#33:"wanderer"]при което е нарушена видимостта на пътя и в следствие на което е станало ПТП-то?[/quote]
    Според мен е правилно да се съсредоточим върху вината на конкретния извършител, с чието непосредствено участие е станало ПТП.
    Иначе какво ще ни спре да стигнем в раздробяването до всеобхватното "обществото е виновно"?

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  37. 37 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4056 Неутрално

    Добро решение и дано да започне бързо да функционира реално,за да се усети разликата между това да си редовен и нередовен.

  38. 38 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2314 Любопитно

    До коментар [#36] от "keen":

    Значи, се броят само ПТП-та. В случай на вина, ще има и двойно завишаване на застраховката.
    Въпросът е колко назад във времето? Защото не е все едно за 40 години да има само едно ПТП в сравнение с едно за последната година.

  39. 39 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1702 Весело

    [quote#35:"wanderer"] и ...пенсионерите/домакините ще изквичат на умряло.[/quote]
    Винаги някой ще има за какво да се оплаче Няма проблем и с пенсиите. Първата година ще плати по- малко, но ако допусне нарушение още на следващата ще му треснат тройна премия ... пиши го вечен клиент на автобусния транспорт

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  40. 40 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#38] от "wanderer":
    Не вярвам да започнат от повече от пет годишен период. За да заработи коректно системата са нужни поне две години.

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  41. 41 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1132 Неутрално

    Тя работата е ясна, за тези със златни талони и без нарушения поскъпването ще е 10-20% всяка година, на другите честито с поне 25% докато ги стигнем хамериканцити както пееше Тодор Колев.

  42. 42 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 348 Неутрално

    вбесяващо е че дори и писалите и съставилите наредбата ,най вероятно са си изписвали щети от застраховките и са си прибирали сумички , сега се прехвърля тежеста на плащане върху не участвали в източването на застраховките с некаква измислена категоризация , най вероятно толкова мъглява че да се скубе наред всичко що не е от родата и системата

  43. 43 Профил на ssg
    ssg
    Рейтинг: 381 Неутрално

    [quote#34:"wanderer"]Застраховката "Гражданска отговорност" трябва да е на Ваше име - Вие ще отговаряте в съда, ако има пострадали от Ваше действие, а не автомобилът. [/quote]
    Да! Ама върви го обясни на КФН и МВР...

  44. 44 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Ми аде де! За 30-на години стаж имам само един акт от моя глупост.

  45. 45 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 807 Неутрално

    [quote#38:"wanderer"]не е все едно за 40 години да има само едно ПТП в сравнение с едно за последната година.[/quote]
    Съгласен съм, че е така.
    Но също така не изключвам да има предвидена и нещо като "амнистия" за шофьори без ПТП през последните "Х" години.
    Иначе се поставя стена без шанс някой, който веднъж е сгрешил, да се върне в отбора на "нормалните" шофьори. Един вид "доживотно наказание" с високи цени на ГО не е много приемливо.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  46. 46 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 807 Неутрално

    [quote#40:"ь"]Не вярвам да започнат от повече от пет годишен период.[/quote]
    За мен и това е прекалено много за възможностите на тези институции - те са свикнали да работят с бумащина и електронните документи ги хвърлят в ужас

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  47. 47 Профил на невеж
    невеж
    Рейтинг: 486 Неутрално

    До коментар [#32] от "keen":

    "В крайна сметка нарушенията, в които няма застрахователни събития, нямат никакво отношение към ГО."

    Това не е точно така. Водачите, които не спазват правилата, се считат за по-рискови.

  48. 48 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 500 Весело

    Изключително информативна и полезна статия, пълна с цифри и конкретика. Освен това е нещо ново - нещо, което не сме чули/прочели никъде досега.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  49. 49 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 541 Неутрално
  50. 50 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Не е така маймуни мутренски, защото досега изрядните шофьори платиха хиляди левове за гушите ви. И не мога да разбера какво още ще смятате, като хората са го сметнали отдавна вместо вас. ГО може да падне до 50%. Деба и просташката държава, деба и дървото! Матрялаааа, матряла...

  51. 51 Профил на gogo63
    gogo63
    Рейтинг: 746 Неутрално

    [quote#23:"sirsven"]системата е:

    Малус ---Фалос [/quote]
    ------
    По-скоро е Biggus Dickus (за феновете на Монти Пайтън)

  52. 52 Профил на borko_to
    borko_to
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#19:"deymus"]Нещо или аз не разбрах, или не са го обяснили както трябва - как така според номера на колата, ще преценяват дали да платя по-ниска или висока ГО?[/quote]

    дали тази кола има виновно причинено ПТП

    Правите дървета в гората, първи се отсичат!
  53. 53 Профил на mitakadm
    mitakadm
    Рейтинг: 325 Неутрално

    Колата е на жена ти, тя има книжка но не кара. И така 10 години. Ако с това МПС няма нарушения в КАТ трябва и много ниска гражданска. Ако обаче има - много малус. Собственика трябва да има малка тежест във формулата

    Колкото повече - толкова повече




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK