
© Надежда Чипева, Капитал
В последния работен ден от годината Комисията за финансов надзор (КФН) прие наредба, с която на практика се урежда обмена на информация между институциите и застрахователите за задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Документът на практика отваря вратите и за въвеждането на принципа бонус-малус при тези полици, за който се говори от години. При него цената на застраховката ще зависи от това дали съответният шофьор е правил нарушения или не.
Какво се променя
Приетата от комисията наредба е за регистрите на Гаранционния фонд и за обмена и защитата на информацията и за издаването и отчитането на задължителните застраховки. Тя е одобрена днес и от министрите на вътрешните работи и на транспорта, с които се приема съвместно.
С тази наредба се урежда достъпа на застрахователите до данни от МВР чрез онлайн връзка в реално време, като при сключване на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите ползвателите на застрахователни услуги ще предоставят само регистрационния номер на превозното средство и номера на свидетелството му за регистрация (номер на талон). Така полиците ще се издават много по-бързо, тъй като с въвеждането на регистрационния номер на автомобила автоматично ще се зареждат всички данни от регистъра на МВР, които досега се преписваха от талона-номер на рамата, кубатура, мощност, собственици и т.н.
Това ще спести време и евентуални неприятни ситуации за застрахованите, тъй като се елиминира риска от грешка при въвеждането на данните, посочват от комисията. Освен това с наредбата се създава и правната и техническа рамка МВР да предоставя на застрахователите чрез онлайн услуга информация за извършени нарушения на Закона за движение по пътищата. Тази информация ще бъде елемент от системата "бонус-малус" и по този начин изрядните водачи ще плащат по-малко за застраховката в сравнение с нарушителите.
Обменът на данни в реално време и съответно сключването на полици по описания начин трябва да започне от началото на август 2017 г.
Застраховките отиват онлайн в Гаранционния фонд
Наредбата също така предвижда всяка издадена застрахователна полица да влиза автоматично в реално време в регистър на Гаранционния фонд, до който достъп ще имат МВР и КФН. По този начин МВР ще разполага с информация в реално време за сключените полици.
С наредбата се урежда и поддържането на регистър на предявените и изплатените претенции и регистър по застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите и по застраховка "Автокаско", с което КФН ще може да проследява по електронен път всяка заведена претенция.
Чрез регистъра на претенциите КФН ще осъществява и постоянен контрол дали застрахователите разполагат с достатъчни резерви да изплащат обезщетения по автомобилни застраховки, които заедно формират над 70% от пазара на застрахователни услуги.
По-добре късно...
Възможността цената на задължителната шофьорска застраховка да е по-изгодна за изрядните водачи се обсъжда от над 10 години, но досега не беше правена крачка към въвеждането й. Първата бе направена с промени в Кодекса за застраховането, който влезе в сила през януари. Текстовете предвиждаха до една година да се осигури възможност за сключването на индивидуална "Гражданска отговорност" на автомобилистите, при която не възрастта и видът на автомобила, а качествата на водача ще определят цената.
В края на октомври Гаранционният фонд на застрахователите пусна търг за написване на методологията, по която ще става това. Документът трябва да даде решение на всякакви казуси, които биха възникнали при въвеждането на бонус-малус. Сред тях са случаите, в които дълги години кола се управлява с изрично пълномощно от собственика, съсобственост върху автомобил от повече от едно физическо лице; собственост от юридическо лице; прехвърляне на собствеността върху даден автомобил; покупка на нова кола и така нататък.
12345
Рейтинг: 506 НеутралноТя системата бонус-малус си я има и сега при някои застрахователи. Какво точно ще е новото?
marks_nazi
Рейтинг: 229 НеутралноТова уж въведение се приказваше от време оно...в началото -90тегодини!!!сега нищо пак приказват ,значи пак сме в Социума на съветите.....Русофилска работа ,държавата е България
Долу рушистите и фашиститехм
Рейтинг: 975 Неутралноза това се говори от над 10г
единственият резултат е, че данък "ГО" поскъпна за всички, с идеята, че един ден за някои щяло да е по-евтино.
Натътрузен десебар, слуга на БСП
Рейтинг: 1064 НеутралноБраво!!!
Няма шики-мики.neut
Рейтинг: 6025 Неутрално"...наредба, с която на практика се урежда обмена на информация между институциите и застрахователите за задължителната застраховка "Гражданска отговорност".
In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the restЗащо чак сега? Какво пречеше този въпрос да бъде решен години по-рано?
traveler1
Рейтинг: 892 НеутралноАко нещо се говори 10 г., после още 10 се обсъжда, 10г. се приема, променя и донагажда, 10 се внедрява... хай сиктир и държавата и цялата дрънкаща паплач
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОnmw
Рейтинг: 561 НеутралноИли накратко за изрядните водачи застраховката догодина ще е с 10 - 20% по-скъпа традиционно, а за неизрядните - незнайно колко повече.
antropos
Рейтинг: 508 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "12345":
Sic transit..При кои ?
antropos
Рейтинг: 508 Весело"Защо чак сега? Какво пречеше този въпрос да бъде решен години по-рано?"
Малко ме съмнява, че и сега ще влезе, но да не бъдем песимисти като колегата.
Sic transit..Е, при мудността на родната администрация е по-добре късно, отколкото никога.
2.5
Рейтинг: 1636 НеутралноДо коментар [#3] от "хм":
I Want To BelieveИменно!
Държавата гледа на ГО като на нейни мангизи.
Не мога да повярвам, че ще кандиса да раздава бонуси, за своя сметка!
vassilun
Рейтинг: 4557 ЛюбопитноПри положение, че застраховката ГО е на автомобила, а актове се издават на водача, ми е много интересно как ще работи тази система!
Карам колата на жената и ме спират за преминаване на червен светофар (много сериозно нарушение). Актът на колата ли ще го запишат или на мен?
12345
Рейтинг: 506 НеутралноДо коментар [#8] от "antropos":
Със сигурност го има при Алианц.
antropos
Рейтинг: 508 НеутралноДо коментар [#12] от "12345":
Sic transit..Благодаря! Тях не съм ги проверявал.
Шехерезадник
Рейтинг: 386 НеутралноСистемата е "малус-малус"
dosetliv
Рейтинг: 1364 Неутрално[quote#3:"хм"]единственият резултат е, че данък "ГО" поскъпна за всички[/quote]
В средата на 90- тях гражданската отговорност беше 25 (дваесе и пет) марки и се правеше при ДЗИ или MIC. След туй "разбиха монопола" и с яки напъни я докараха до сто и шеесе. Сега нова революция - кой е послушен ше му правят 10 лв отбив.
rossen4i4o
Рейтинг: 229 Гневнодебил-милиционеризма пак си ;извоюва ; пространство за КРАДЕНЕ , естествено техните редици не са засегнати / те само си изписват щети и си получават премии/ , а балъците ще плащат скъпо и пре скъпо и за тях , ПРОКЛЕТА ДЪРЖАВА
Viva la Evolution
Рейтинг: 1552 НеутралноРедовните нарушители е редно да плащат много по-висока "Гражданска отговорност". Много удачен е канадският модел. Там новите шофьори плащат доста голяма "премия". Съответно дългогодишни шофьори без нарушения, плащат минимална вноска. Тези с много катастрофи плащат огромни суми, ако въобще намерят застраховател, склонен да ги застрахова. Отделно, много по-разумно е застраховката да е персонална на шофьора, а не на автомобила, както е в България. Тук естествено, ще направят системата по възможно най-малоумният начин и вероятно разликата между застраховката на редовен нарушител и изряден шофьор, едва ли ще надхвърли 10%, а би-трябвало да е поне 300% за ад има възпитателен ефект!
Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "Шехерезадник
Рейтинг: 386 НеутралноПовече трябва да плащат единствено тези застраховани лица, в чиято застрахователна история са записани повече застрахователни събития
от средното равнище, върху които е изплатено обезщетение. Тоест, това е високорискова категория.
Всичко останало не е свързано и не е работа на застрахователите да си пъхат носа.
В застрахователните договори и без това наличието на виновност от страна на застрахованото лице води до отказ от изплащане на обезщетение. Няма защо застрахователните тарикати да си измислят нови поводи за повишение на цените, които и без друго са безобразно високи.
deymus
Рейтинг: 837 НеутралноНещо или аз не разбрах, или не са го обяснили както трябва - как така според номера на колата, ще преценяват дали да платя по-ниска или висока ГО?
edin drugii
Рейтинг: 2484 НеутралноДо коментар [#12] от "12345":
вярно е , тази година вдигнаха сумите по каското поне с 10% от предишните години ,поради щети
ь
Рейтинг: 1188 Неутрално[quote#1:"12345"]Тя системата бонус-малус си я има и сега при някои застрахователи.[/quote]
Системи за застраховане има доста, като застраховката зависи от най- важното - оценка на риска. Нови шофьори, както и такива с много нарушения плащат доста повече в някои държави. Според мен проблем е това, че застраховката се прави на автомобила и не включва водача. Когато изряден водач, платил по- ниска премия предостави автомобила си на "рецидивист" нарушител и той нанесе сериозни щети какво става?
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!...на каруци предполагам, защото за автомобили не знам да има такива
edin drugii
Рейтинг: 2484 НеутралноДо коментар [#17] от "Георги":
е това става друг вид застраховка ,как ще ме застраховат ,като карам поне 4 коли и си ги сменям постоянно
sirsven
Рейтинг: 229 НеутралноДо коментар [#14] от "дръвник":
системата е:
Малус ---Фалос
ь
Рейтинг: 1188 Неутрално[quote#20:"edin drug"]вярно е , тази година вдигнаха сумите по каското поне с 10% [/quote]
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!Има много злоупотреби с "Каско".
Ronald Reagan
Рейтинг: 915 ВеселоОт мен всичко най-хубаво през новата година:
agenthttps://www.youtube.com/watch?v=uQdgwIYSajU
tmax500
Рейтинг: 478 Неутралноаз нямам нищо против, нека има поощрение за изрядните шофьори. само да не стигнем до там да награждаваме непилите и недрусаните, че почват да се броят на пръсти
ь
Рейтинг: 1188 Неутрално[quote#17:"Георги"]Отделно, много по-разумно е застраховката да е персонална на шофьора[/quote]
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!И аз мисля, че това ще е по- правилно. Още на втората година ще се усети ефекта и няма да има значение кой какво кара ... важното е да няма нарушения.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2396 НеутралноПоредния закон който е против българските интереси!
Libertarianism is just anarchy for rich peopleViva la Evolution
Рейтинг: 1552 НеутралноДо коментар [#22] от "edin drug":
Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "Точно това е идеята. Често собственика на колата, не я управлява сам. Преди години, маса коли се водеха на инвалиди. А когато е персонална, ако искаш да плащаш малко, ще караш разумно.
wanderer
Рейтинг: 2318 Весело[quote#17:"Георги"]Редовните нарушители е редно да плащат много по-висока "Гражданска отговорност". [/quote]
А нередовните нарушители да не плащат, нали?
И как нарушението "движение без залепена винетка (за да ограничава видимостта на водача) по републиканската мрежа" (без светло-отразителна жилетка в багажника) се отразява на риска "трето лице" (пешеходец) да пострада от движението на автомобила?
keen
Рейтинг: 938 Неутрално[quote#11:"vassilun"]застраховката ГО е на автомобила, а актове се издават на водача[/quote]
#КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?Не е точно така - при ГО и в момента се взимат данните както на автомобила, така и на собственика му (който засега се предполага, че е и негов водач).
Доколкото разбрах, сега се изготвя нова методика на ГО, в чиято логика да залегнат и да се оценяват различни комбинации. Ако изготвящите методиката си свършат работата, може и да няма проблем.
Със сигурност ще има находчиви хора, които ще търсят и намират вратички, но ако те се затварят методично, ще бъде добре. Защото и идеята на тая система е добра - който чупи, трябва да плаща повече.
keen
Рейтинг: 938 Неутрално[quote#30:"wanderer"]И как нарушението "движение без залепена винетка...[/quote]
#КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?Според мен става дума за нарушения, в които има ПТП и съответно застрахователно събитие, а не просто за "неслагане на колан".
В крайна сметка нарушенията, в които няма застрахователни събития, нямат никакво отношение към ГО.
wanderer
Рейтинг: 2318 Любопитно[quote#32:"keen"]Според мен става дума за нарушения, в които има ПТП и съответно застрахователно събитие[/quote]
И как ще се отразят нарушенията "предоставяне на паркоместа върху уличното платно" (Столична община, еле на бул. Вапцаров), спирането след знак В27 „Забранени са престоят и паркирането" и В28 „Забранено е паркирането", при което е нарушена видимостта на пътя и в следствие на което е станало ПТП-то?
wanderer
Рейтинг: 2318 Любопитно[quote#22:"edin drug"]как ще ме застраховат ,като карам поне 4 коли и си ги сменям постоянно [/quote]
Да не би да карате четирите коли едновременно? Застраховката "Гражданска отговорност" трябва да е на Ваше име - Вие ще отговаряте в съда, ако има пострадали от Ваше действие, а не автомобилът. За автомобила има друга застраховка - "Автокаско", по която застрахователят отговаря пред собственика на автомобила за щетите, предмет на застрахователния договор.
wanderer
Рейтинг: 2318 Любопитно[quote#29:"Георги"]А когато е персонална, ако искаш да плащаш малко, ще караш разумно. [/quote]
Или ще караш по-малко ... за да платиш само за един месец вместо за цяла година? И "връзвате ръцете" на
[quote#21:"ь"]като застраховката зависи от най- важното - оценка на риска.[/quote]
да не може да оцени риска при "несистемните" шофьори, де от дъжд на вятър се качват на автобил. В такъв случай, застрахотелят ще ги тритира за високо-рискови, като абсолютно начинаещи, и ...пенсионерите/домакините ще изквичат на умряло.
keen
Рейтинг: 938 Неутрално[quote#33:"wanderer"]при което е нарушена видимостта на пътя и в следствие на което е станало ПТП-то?[/quote]
#КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?Според мен е правилно да се съсредоточим върху вината на конкретния извършител, с чието непосредствено участие е станало ПТП.
Иначе какво ще ни спре да стигнем в раздробяването до всеобхватното "обществото е виновно"?
bat_plamen
Рейтинг: 4345 НеутралноДобро решение и дано да започне бързо да функционира реално,за да се усети разликата между това да си редовен и нередовен.
wanderer
Рейтинг: 2318 ЛюбопитноДо коментар [#36] от "keen":
Значи, се броят само ПТП-та. В случай на вина, ще има и двойно завишаване на застраховката.
Въпросът е колко назад във времето? Защото не е все едно за 40 години да има само едно ПТП в сравнение с едно за последната година.
ь
Рейтинг: 1188 Весело[quote#35:"wanderer"] и ...пенсионерите/домакините ще изквичат на умряло.[/quote]
Няма проблем и с пенсиите. Първата година ще плати по- малко, но ако допусне нарушение още на следващата ще му треснат тройна премия ... пиши го вечен клиент на автобусния транспорт
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!Винаги някой ще има за какво да се оплаче
ь
Рейтинг: 1188 НеутралноДо коментар [#38] от "wanderer":
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!Не вярвам да започнат от повече от пет годишен период. За да заработи коректно системата са нужни поне две години.
olimpipanov
Рейтинг: 965 НеутралноТя работата е ясна, за тези със златни талони и без нарушения поскъпването ще е 10-20% всяка година, на другите честито с поне 25% докато ги стигнем хамериканцити както пееше Тодор Колев.
rossen4i4o
Рейтинг: 229 Неутралновбесяващо е че дори и писалите и съставилите наредбата ,най вероятно са си изписвали щети от застраховките и са си прибирали сумички , сега се прехвърля тежеста на плащане върху не участвали в източването на застраховките с некаква измислена категоризация , най вероятно толкова мъглява че да се скубе наред всичко що не е от родата и системата
ssg
Рейтинг: 414 Неутрално[quote#34:"wanderer"]Застраховката "Гражданска отговорност" трябва да е на Ваше име - Вие ще отговаряте в съда, ако има пострадали от Ваше действие, а не автомобилът. [/quote]
Да! Ама върви го обясни на КФН и МВР...
paf
Рейтинг: 616 НеутралноМи аде де! За 30-на години стаж имам само един акт от моя глупост.
keen
Рейтинг: 938 Неутрално[quote#38:"wanderer"]не е все едно за 40 години да има само едно ПТП в сравнение с едно за последната година.[/quote]
#КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?Съгласен съм, че е така.
Но също така не изключвам да има предвидена и нещо като "амнистия" за шофьори без ПТП през последните "Х" години.
Иначе се поставя стена без шанс някой, който веднъж е сгрешил, да се върне в отбора на "нормалните" шофьори. Един вид "доживотно наказание" с високи цени на ГО не е много приемливо.
keen
Рейтинг: 938 Неутрално[quote#40:"ь"]Не вярвам да започнат от повече от пет годишен период.[/quote]
#КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?За мен и това е прекалено много за възможностите на тези институции - те са свикнали да работят с бумащина и електронните документи ги хвърлят в ужас
невеж
Рейтинг: 461 НеутралноДо коментар [#32] от "keen":
"В крайна сметка нарушенията, в които няма застрахователни събития, нямат никакво отношение към ГО."
Това не е точно така. Водачите, които не спазват правилата, се считат за по-рискови.
kirka80286
Рейтинг: 506 ВеселоИзключително информативна и полезна статия, пълна с цифри и конкретика.
Освен това е нещо ново - нещо, което не сме чули/прочели никъде досега.
"Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Timesпетро
Рейтинг: 561 Неутрално"По-добре късно..."
Не
петро
Рейтинг: 561 НеутралноНе е така маймуни мутренски, защото досега изрядните шофьори платиха хиляди левове за гушите ви. И не мога да разбера какво още ще смятате, като хората са го сметнали отдавна вместо вас. ГО може да падне до 50%. Деба и просташката държава, деба и дървото! Матрялаааа, матряла...
gogo63
Рейтинг: 1099 Неутрално[quote#23:"sirsven"]системата е:
По-скоро е Biggus Dickus (за феновете на Монти Пайтън)
Малус ---Фалос [/quote]
------
borko_to
Рейтинг: 506 Неутрално[quote#19:"deymus"]Нещо или аз не разбрах, или не са го обяснили както трябва - как така според номера на колата, ще преценяват дали да платя по-ниска или висока ГО?[/quote]
Правите дървета в гората, първи се отсичат!дали тази кола има виновно причинено ПТП
mitakadm
Рейтинг: 334 НеутралноКолата е на жена ти, тя има книжка но не кара. И така 10 години. Ако с това МПС няма нарушения в КАТ трябва и много ниска гражданска. Ако обаче има - много малус. Собственика трябва да има малка тежест във формулата
Колкото повече - толкова повече