Само 2 идейни проекта има за "Струма" през Кресненското дефиле

Само 2 идейни проекта има за "Струма" през Кресненското дефиле

© Цветелина Белутова, Капитал



На публично заседание в четвъртък в Агенция "Пътна инфраструктура" ще бъде обявено класирането в конкурса за изработването на разширен идеен проект с парцеларен план за автомагистрала "Струма" в участъка между Крупник и Кресна. Това обявиха от пътното ведомство.


Само два кандидата


Става дума за трасето през Кресненското дефиле, през което еколози настояват бъдещият участък от "Струма" да не минава. В края на кабинета "Борисов 2" обаче беше решено, че движението в посока Гърция ще минава тъкмо оттам, а в обратната посока - над дефилето. Мотивът за това беше, че така ще се избегне опасността България да загуби европейско финансиране.


На публичното заседание експертното жури, номинирано от браншовите организации и академичните среди, ще обяви резултатите от оценяването и класирането на конкурсните предложения. Ще се отвори и пликът със списъка и номерата на участниците, чиито проекти са класирани.




АПИ започна открития конкурс за трасето с приблизителна дължина 23.8 км и обходен път на град Кресна - част от дясно платно с приблизителна дължина 5.45 км, през ноември миналата година.


До крайния срок - 24 февруари т.г., са постъпили две предложения.


Целта на състезанието е агенцията да придобие разширен идеен проект, подробно геодезическо заснемане и инженерно-геоложко проучване и парцеларен план за този участък от автомагистралата, въз основа на който впоследствие ще може да се възложи проектирането на фаза технически проект и строителство на лявото платно на АМ "Струма" в участъка между Крупник и Кресна и на обходния път на град Кресна - част от дясно платно.


Кой оценява


Предложенията на кандидатите, при запазване на тяхната анонимност, са разгледани и оценени от експертното жури, уточняват от агенцията. В журито участват Румен Миланов, представител на Университета по архитектура, строителство и геодезия, Валентин Николов, представител на Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков", Радослав Върбанов, представител на Минно-геоложкия университет "Св. Иван Рилски", Дилянка Безлова, представител на Лесотехническия университет - София, Вълко Бисерков, представител на Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН, Петър Диков, представител на Сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура", познат повече в качеството му на бивш главен архитект на София. Ръководител на организацията пък е Николай Михайлов, председател на съвета на директорите на "Трейс груп холд", но в организацията е посочен като ръководител катедра в архитектурния университет.


В журито участват още Иван Атанасов, представител на Камара на инженерите в инвестиционното проектиране, Павел Диковски, представител на Българска браншова камара "Пътища" (и бивш ръководител на пътната агенция - бел. ред.), Мирослав Мазнев, представител на Камарата на строителите в България, Петко Табаков, представител на Българска браншова асоциация "Пътна безопасност", Веселин Грозданов, представител на клъстер "Зелен транспорт", Елена Асенова, главен експерт в Дирекция ОППО в Агенция "Пътна инфраструктура", Станислава Костова, главен юрисконсулт в същата дирекция.

    Конкурсът се провежда с присъждане на награди за участниците. Наградният фонд е 2.5 млн. лв. за 3 награди: за първо място – 85%, за второ – 10%, и за трето – 5%. Наградният фонд дава правото на възложителя проектът да бъде използван.


    Магистрала донякъде и отнякъде


    Трасето на магистралата е готово в частта от Долна Диканя до Благоевград, както и от Сандански до границата с Гърция при Кулата. По средата между тях е участък лот 3, който е разделен на три части. Двете крайни отсечки вече се изграждат, а по средата между тях остава Кресненското дефиле. Еколози са против магистралата да минава през самото дефиле заради данните за множество блъснати диви животни и заради нарушаването на средата им на живот, поради което немалко от тях изобщо са изчезнали от района.


    Междувременно пък бе прекратена тръжната процедура за тунела "Железница", след като при акция ДАНС установи поредица нарушения, основните сред които липса на папки в документите на кандидатите за изграждането, част от които бяха намерени в дома на член на комисията, която разглежда офертите.


    Всичко, което трябва да знаете за:
    Коментари (30)
    1. Подредба: Сортирай
    1. 1 Профил на xpirate
      xpirate
      Рейтинг: 434 Неутрално

      ЛОТ 3.1 въобще не се изгражда...

    2. 2 Профил на neut
      neut
      Рейтинг: 6174 Неутрално

      "Еколози са против магистралата да минава през самото дефиле заради данните за множество блъснати диви животни и заради нарушаването на средата им на живот, поради което немалко от тях изобщо са изчезнали от района."

      Множество блъснати диви животни - що за обяснение и мотив - съвсем естествено е в тази среда да се изградят защитни съоръжения

      In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
    3. 3 Профил на Незнайко в Слънчевия град
      Незнайко в Слънчевия град
      Рейтинг: 5416 Неутрално

      На това дефиле трябва да му сложат една тънка метална мантинелка по осовата линия, за да няма нахлуване в насрещното, да се сложи син знак с препоръчителна скорост 70 км/ч, както и множество камери. За има-няма 20 мин се минава нормално, без екшън.

      "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
    4. 4 Профил на дуле
      дуле
      Рейтинг: 217 Неутрално

      На това дефиле трябва да му сложат една тънка метална мантинелка по осовата линия, за да няма нахлуване в насрещното
      —цитат от коментар 3 на Незнайко в Слънчевия град

      И ако случайно ти загасне автомобила представяш ли си какво става зад тебе?

      Иван Искров: « Да не се гоним, че да не се хванем ».
    5. 5 Профил на tenevski
      tenevski
      Рейтинг: 411 Неутрално

      Набедените Хеколози нямат думата

    6. 6 Профил на Petak
      Petak
      Рейтинг: 531 Неутрално

      Ще бъде жалко дефилето да бъде унищожено с магистрала - толкова ли не могат да прокопаят един тунел. По права линия едва ли е чак толкова много.

    7. 7 Профил на vassilun
      vassilun
      Рейтинг: 4728 Неутрално

      До коментар [#6] от "Petak":

      Дори и да е дълъг и скъп (и за обслужване, а не само прокопаването), най-правилното решение е тунел! Проблемът е, че няма българска фирма, която може да го построи, а лобито на Шиши и Златев е силно!

    8. 8 Профил на extraCACA
      extraCACA
      Рейтинг: 1544 Весело

      епа този на снимката е шес, какво... само слогана на Агромах не са чете много, ама тва да му е кусура, то е ясно че все ше е нещо от Бах

    9. 9 Профил на Наблюдател
      Наблюдател
      Рейтинг: 229 Неутрално

      Ще съсипем останките от свещената българска земя за един лифт и една почивка в Гърция.

      Умерен толераст
    10. 10 Профил на markblog
      markblog
      Рейтинг: 232 Весело

      Аре стига с тая нас*ана южна българия, правете ХЕмус!!!!!!!!!!

    11. 11
      ****

      Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

    12. 12
      ****

      Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

    13. 13
      ****

      Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

    14. 14
      ****

      Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

    15. 15
      ****

      Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

    16. 16 Профил на popovski31
      popovski31
      Рейтинг: 2850 Неутрално

      Това е нищо повече от рекет от страна на псевдо еколози.

      В Балкана над Севлиево взе гора да не остава, а няма и помен от "зелени". Смешници!

    17. 17 Профил на Judjuk
      Judjuk
      Рейтинг: 3347 Неутрално

      Добре де, имало вече два проекта. И един само да има е достатъчно, стига да е читав.

    18. 18 Профил на Свинчуга
      Свинчуга
      Рейтинг: 2443 Неутрално

      До коментар [#15] от "cisco":

      Хемус е по-добре от Струма. Минава през доста по-цивилизовани места. Македонците са пълни диваци и селтаци и заслужават да си ходят с каруците.

      Обичам да грухтя и плюскам.
    19. 19 Профил на hammurabi
      hammurabi
      Рейтинг: 1800 Неутрално

      Друго си е да направиш две трасета - старото, в едната посока, и новото, в другата посока. Както се вика - ще се краде по две. А от тунела, нищо, щото трябва да го построи чужда фирма, която няма как да се съгласи за 30% отнапред в черната партийна каса. То се е видяло, че накрая пак еколозите ще са им виновни.

    20. 20 Профил на cisco
      cisco
      Рейтинг: 217 Неутрално

      До коментар [#15] от "cisco":Хемус е по-добре от Струма. Минава през доста по-цивилизовани места. Македонците са пълни диваци и селтаци и заслужават да си ходят с каруците.
      —цитат от коментар 18 на Свинчуга


      В Югозапада хората имат пари, имат и коли, и до Гърция непрекъснато пътуват.
      В Северна България няма заможни хора, все са прошляци, нямат пари за пътуване, нямат и коли като хората и бензина им е скъп, а няма и къде да ходят, по околиите на по големите градове се мотаят само и до София или Варна по празници.....по добре да си стоят вкъщи , да работят на полето а не да се занимават с магистрали и глупости.Още им е рано....

      https://chitanka.info/text/8364-sblysykyt-na-tsivilizatsiite-i-preobrazu
    21. 21
      ****

      Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

    22. 22 Профил на cisco
      cisco
      Рейтинг: 217 Неутрално

      До коментар [#21] от "Свинчуга":

      Явно не си идвал в югозапада.....
      Северозапада е пословично беден и запустял, а североизтока само по морето летния сезон живурка, като прислуга за туристите. То и там същите крапляци ходят, разни мамалиги....не е като по южното черноморие.

      https://chitanka.info/text/8364-sblysykyt-na-tsivilizatsiite-i-preobrazu
    23. 23 Профил на penetrating
      penetrating
      Рейтинг: 11222 Неутрално

      Последно какво ще бъде?

      Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
    24. 24 Профил на Костадин Иванов
      Костадин Иванов
      Рейтинг: 2918 Разстроено

      Добрият тон замина на почивка, все едно дали във варненско или в Гърция.

      Еретик
    25. 25 Профил на Наблюдател
      Наблюдател
      Рейтинг: 229 Неутрално

      До коментар [#16] от "popovski31":

      Какво искаш да правят, да опънат палатки и да садят дървета? Местните селяни защо не си пазят гората?

      Умерен толераст
    26. 26 Профил на Свинчуга
      Свинчуга
      Рейтинг: 2443 Неутрално

      До коментар [#22] от "cisco":

      Сигурно, но това не променя факта, че макетата са пословични злетаци, селянчета и диви типчета.

      Обичам да грухтя и плюскам.
    27. 27 Профил на gazolinerabp
      gazolinerabp
      Рейтинг: 304 Неутрално

      Защо се делите безпричинно на Север и Юг?

    28. 28 Профил на niakoi_si
      niakoi_si
      Рейтинг: 2005 Неутрално

      До коментар [#7] от "vassilun":

      Мдам, те едни пикливи (като дължина) тунелчета на Витиня не можем да подържаме, какво остава за 10 километров тунел... Особенно като е ясна нагласата на Ганьо преминаването през него да не се заплаща...

    29. 29 Профил на niakoi_si
      niakoi_si
      Рейтинг: 2005 Неутрално

      До коментар [#18] от "Свинчуга":

      Само, че Хемус не е трансграничен коридор и Европа не дава кинти. А от простотия ще изтървем куп безплатен гювеч от ЕС... Какво ми дреме какви били македонците, Европа го плаща, стройте бе бунаци!

    30. 30 Профил на dun
      dun
      Рейтинг: 671 Неутрално

      като гледате състава на журито можете да добиете ясна представа за структурата на октопода който от години смуче държавния бюджет и еврофондовете за да прелива с джобовете на строителните компании и оттам кой знае къде какви % отиват ... колкото до резултата от строителството - всички сме свидетели!





    За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
    С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK