Съдът потвърди, че "Кауфланд" е провеждала нелоялни практики

Съдът потвърди, че "Кауфланд" е провеждала нелоялни практики

© Юлия Лазарова



Кауфланд България" ЕООД е прилагала нелоялни търговски практики при обявяването на цените на хранителни продукти, които е предлагала за продажба в своите обекти. Това се посочва в решения на Върховния административен съд, които потвърждават заповеди на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за наличието и забраната на въпросните практики.


Съдът се произнася по жалба на търговската верига. Тя обжалва и наказателното постановление, но по него съдът още не се е произнесъл. За такова нарушение санкцията може да достигне до 30 хил. лв.


В единия от случаите става дума за разминаване между посочената върху опаковката препоръчителна цена на производителя и продажната цена в магазина, при което не е ясно коя от двете се прилага, припомнят от комисията.




Когато клиентът види върху опаковката на продукта поставените от производителя цени съответно за единица мярка и за количеството в разфасовката, той би решил, че това е цената на стоката. Продажната цена в търговските обекти на веригата обаче в общия случай е по-висока от препоръчителната с от 4 ст. до 1.20 лв., показаха проверки на КЗП.


Например препоръчителната цена за "сурово-пушена шунка" е 7.79 лв., а продажната в магазина е 8.99 лв. Цената на производителя на "Прошуто Крудо" е 8.99 лв., а в търговския обект може да бъде купена за 9.29 лв.


Освен това търговската верига е посочила на етикета само цената за единица мярка, но не и за количеството на продукта в опаковката. По такъв начин, дори потребителят да забележи, че има две различни цени – препоръчителна и продажна, ще му се наложи да извърши изчисления, както за да ги сравни, така и за да разбере колко ще заплати за съответната разфасовка.


Втората нелоялна практика се изразява в това, че търговецът е посочвал върху етикетите в магазините и в рекламните си брошури цените на стоките за количество от 100 грама със значително по-голям шрифт от този, с който е изписвал цената за единица мярка. По такъв начин клиентите остават с впечатлението, че цената за 100 гр. продукт е реалната цена за предлаганата стока.


В хода на проучването на случая експертите на КЗП са установили и това, че потребителят се отказва от покупка след като разбере истинската цена на продукта. Този факт обосновава извода, че без използването на заблуждаващата търговска практика той не би бил привлечен от предложението за покупка.


Съвети на комисията към потребителите:

  • Понякога върху опаковката на продукта може да има препоръчителна цена на производителя или вносителя, която да е по-ниска от тази, на която стоката се продава в магазина.


    При разминаване между препоръчителната и продажната цена уточнете коя от двете се прилага.


    Внимателно погледнете дали обявената цена се отнася за килограм или за количеството в опаковката.


Препоръки към търговците:
  • Обозначавайте продажните цени на стоките ясно и четливо по лесен за разбиране от потребителите начин.


    Поставяйте на предварително опакованите стоки цена, както за единица мярка, така и за количеството в разфасовката. Нелоялна практика е акцентирането по какъвто и да било начин върху цената за по-малкото количество.


    Информирайте своевременно и по подходящ начин клиентите, когато продажната цена на продуктите в магазина е различна от препоръчителната.

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на DJTrump
    DJTrump
    Рейтинг: 275 Неутрално

    Препоръчителната цена няма никакво значение.
    То и световната здравна организация препоръчва да не се пуши, ама...

  2. 2 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#1] от "DJTrump":

    И на мен ми звучи като заяждане. Не познавам някой, който да гледа препоръчителната цена на производителя или да не поглежда за каква разфасовка е цената на табелката от магазина. Или да не прави връзка между двете, щото са с различни шрифтове.

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5597 Неутрално

    а български меринджеи е така.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Поредна бутафорна акция за хвърляне на прах в очите.
    Раздухват някакви несъществени нарушения, от които ще последва смешна за техните стандарти глоба, за да прикрият бездействието си по истинските груби нарушения, сред които картела им с "Лидъл" и др. уж конкурентни вериги, а оттам и монополното им извиване на ръце на производителите, както и обявяването на "промоционални цени" , които реално не са такива.

  5. 5 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#4] от ""Литекс моторс" и "Петрол" - източвачите на КТБ":

    Те с Лидл не са конкуренти, Лидл е дискаунтър на Кауфланд, та картел няма как да се търси.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK