Договорът с мобилен оператор може да се прекрати до 7 дни без неустойки

Договорът с мобилен оператор може да се прекрати до 7 дни без неустойки

© Анелия Николова



Договорът с мобилен оператор може да бъде прекратен без неустойки до 7 дни след сключването му, ако клиентът не е дал съгласието си той да влезе в сила веднага, припомнят от Комисията за защита на потребителите.


Така потребителят ще има право да обмисли условията и ако прецени, че са неизгодни за него, да се откаже – каквато възможност се дава в 14-дневен срок при покупки от разстояние.


Потребителят по никакъв начин не може да бъде принуден да положи подписа си под заявлението за незабавно влизане в сила на договора. Това припомни председателят на Комисията Димитър Маргаритов пред държавното радио.




Той призова потребителите да не подписват нови договори само във връзка с отпадането на роуминга от 15 юни. "Възможно е обаче да има потребители, чиито договори по съвпадение изтичат точно в този момент. Тогава започват настойчиви обаждания от страна на мобилните оператори за това да подпишат нови срочни договори. Предлагат се уж по-изгодни условия, а всъщност целта е потребителят да бъде обвързан със срочен договор, тъй като неговото прекратяване е по-сложно, макар не чак толкова, колкото беше пред известно време", коментира той.


И подчерта, че потребителят не е длъжен и по никакъв начин не може да бъде накаран да подпише нов срочен договор, а след изтичането на текущия, действащият би трябвало да се трансформира в безсрочен, който може да се прекрати с едномесечно предизвестие.


Председателят обърна внимание на това подробно да се четат условията преди подписването на договор. "Колкото и напрегната да е обстановката в офисите на мобилните оператори, винаги преди да подпишете нов договор, проучете внимателно дали освен това, което на пръв поглед е напълно ясно – месечна такса, безплатни минути, колко интернет трафик ползвате безплатно или на преференциална цена, няма и нещо друго, което ще се наложи да платите.


В един договор може да има доста съпътстващи услуги и в рамките на новите условия потребителите да не забележат, че се добавят и други, за които ще трябва да плащат допълнително, предупреждава още Маргаритов.


Например, да излезе така, че наистина говорейки по мобилния си телефон, абонатът да разполага с повече безплатни минути, но същевременно да има още една СИМ карта, за която ще трябва да плаща месечна такса.


Във връзка с абитуриентските балове Маргаритов предупреди да се следи внимателно какви условия се предлагат при организирането на групово посещение на ресторант, заведение и т.н. Така ще отпадне рискът впоследствие да се окаже, че в момент, "когато няма никакво значение какви разходи ще се наложи да направят празнуващите за хубавото доизкарване на вечерта, да плащат допълнително за нещо, което уж предварително е било включено в цената".


Маргаритов добави съвет и за случаите, когато в по-камерна среда родителите със своите близки искат да поздравят абитуриента и прибягнат до услугите на фирма за кетъринг, например.


"Тук също има случаи, в които сме установили, че търговците се възползват от приповдигнатото настроение и умишлено премълчават някои допълнителни услуги – било транспортни, било по логистиката, и когато това вече е факт, родителите нямат избор, освен да доплатят. Но потребителите не трябва да дават възможност търговците да предявяват такива изисквания към тях само под натиска на това, че вече няма връщане назад. Ако има такова притеснение от страна на потребителите, ние сме насреща – можем да им помогнем", каза в заключение председателят.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 570 Неутрално

    "Договорът с мобилен оператор може да бъде прекратен без неустойки до 7 дни след сключването му, ако клиентът не е дал съгласието си той да влезе в сила веднага, припомнят от Комисията за защита на потребителите."

    В Германия срока е 14 дена след подписване на договора. В България винаги е бил минмалният според директива на ЕК.

    Мислех като чужденец да сключа договор с Виваком, заради безплатното телефониране с български мобилни номера от Германия, ЕС роуминг, и 3 ГБ мобилен интернет в ЕС. Но в момента имам договор с 4 ГБ мобилен интернет, изтича тепърва 09.2019 г. и плащам 40 лв/месец(имах обратно заплащане от 460 лв от посредника на договора, така че месечната такса е по-ниска). Цената от 8,50€/месец ми се стори много. Литва изглежда да е по-евтина, договора си заслужава само ако телефонираш извън страната на сключеният договор от ЕС в ЕС, мобилен интернет включително. Тоест при мен не си заслужава да телефонирам от Германия в България, понеже договора е от Германия, но ако живеех постоянно в България ще имам пълен флат към всички мобилни и стационарни номера в ЕС. Така е и при Виваком, според дребно написаното в рекламната им брошура,

    Es muß Geld fließen!
  2. 2 Профил на Вонин
    Вонин
    Рейтинг: 595 Любопитно

    Никакви договори с никакви оператори не подписвам :)
    Месец за месец го давам!

    Аз не съм лош - просто съм ПРОЗОРЛИВ! ЕВРОПО, събуди се! https://www.youtube.com/watch?v=_rVSwXloXoM
  3. 3 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 257 Неутрално

    До коментар [#2] от "Вонин":

    Бравос! Тъй са прай! Язе пък съм на договор, ама чакам още по-добри опции. "Виваком" вече ги предлагат, да видим с какво ще ги конкурират от "М-Тел".

  4. 4 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1051 Любопитно

    Да подскажа, че 7 или 14 дни са крайно недостатъчни, по простата причина, че ще извикате "МЯУ" при първите фактури, които са впоследствие.
    Смених с целия си акъл оператора на баща ми от Вива на Ментел преди 6 месеца, първата му сметка вместо да е както се очакваше по-ниска, беше тройна, защото "безплатни разговори към всички оператори" било означавало "... към всички МОБИЛНИ оператори".
    И така - жалба, ползване на връзки и промяна към "план, който вече не предлагаме, обаче...".
    Таааа...
    Хубаво е, че ги има тези 7 или 14 дни, но през тях няма как да разбереш дали си се прецакал или не...
    Трябва много да се внимава - аз явно се предоверих и не внимавах много.
    Сега имам обица на ухото.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  5. 5 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1051 Неутрално

    До коментар [#2] от "Вонин":Бравос! Тъй са прай! Язе пък съм на договор, ама чакам още по-добри опции. "Виваком" вече ги предлагат, да видим с какво ще ги конкурират от "М-Тел".
    —цитат от коментар 3 на Читател

    До коментар [#3] от "Читател":
    До коментар [#2] от "Вонин":
    Не мисля, че е най-доброто решение с предплатените карти, особено, ако ползвате повече от услугите (телефония и мобилен интернет). Ако за това говорите, де.
    На жена ми й прехвърлих предплатен номер (бях го взел, защото е хубав номер, не че съм го ползвал, стоеше в чекмеджето) от Теленор към Вива преди 6-7 месеца, и за 16 лева има неограничени разговори към всички мобилни и стационарни оператори и 3 гигабайта интернет. Това няма как да го постигнете като "си плащате месец за месец". Има файда, ако сте дедковци които говорят по 100-200 минути на месец и не ползват нет.
    Поне са ми такива впеачтленията, поправете ме, ако греша.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  6. 6 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 257 Неутрално

    До коментар [#5] от "pariah":

    Така е. И според мен с договор човек получава по-добри условия и по някое време, ако е късметлия, може да получи и бонус за лоялен клиент. :-) То не че тези на предплатени карти не са, но си мисля, че повечето, ако не и всички в един момент преминават на договор заради по-добрите условия, неслучайно. Много добре са го измислили мобилните оператори и аз лично нямам нищо против, стига услугата да е качествена и на приемлива цена, а засега тя е точно такава.

  7. 7 Профил на starlighter
    starlighter
    Рейтинг: 280 Неутрално

    Аз имах следния случай:

    Подписвам договор изпратен по куриер, с подпис за незабавно влизане.

    Имах право да се откажа в 14 дневен срок, но договорът влезе в сила след месец и не можах да видя разликите.

    И познайте: Каналите от 160+ станаха -120+ и никакви ХД. ( При условие, че операторкате ме убеждаваше, че всичко ще бъде по-старому само с по-бърз интернет)

    Много добре ме изиграха.

    Така, че внимавайте.

  8. 8 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#5] от "pariah":
    "... от Теленор към Вива преди 6-7 месеца, и за 16 лева има неограничени разговори към всички мобилни и стационарни оператори и 3 гигабайта интернет."
    ***
    И на мен ми трябва само лятото нещо такова. Я ме "светне" ве майна за този план.

  9. 9 Профил на xboy
    xboy
    Рейтинг: 8 Весело

    Търсете си правата! Мтел ме разиграваха повече от 2 седмици за прекарване на интернет. Подадох сигнал към КЗП, че искам договора да бъде обявен за нищожен. И успях! Двустранно се съгласиха да прекратим договора, като видяха,че няма да дам назад и работите отиват към втора жалба към Комисия за регулиране на съобщенията.

  10. 10 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3668 Неутрално

    Наскоро се разправяхме с един приятел, дето сключил договор с Вива... При подписването на договора изрично настоял, че не иска мобилен интернет, което било вписано. Да, ама след няколко месеца, почнали да му включват във фактурата и интернет. Отишъл да пита, как се е получило така, че по договор няма такава услуга, а трябва да я плаща. Заявили му, че преценили, че можело да му потрябва мобилен интернет, та затова му го включили. Много актуализации му правел телефона, та затова навъртял и сметка. Естествено, той даже не си е включвал и мобилния интернет на телефона, ама от Вива настоявали, че бил включен...! Не знам, как ще им завърши разправията, но определено всички мобилни оператори са доста нагли и трябва много да се внимава, какво ти пробутват да подпишеш...!

    Бивш tww09306483.
  11. 11 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1051 Неутрално

    До коментар [#5] от "pariah":"... от Теленор към Вива преди 6-7 месеца, и за 16 лева има неограничени разговори към всички мобилни и стационарни оператори и 3 гигабайта интернет."***И на мен ми трябва само лятото нещо такова. Я ме "светне" ве майна за този план.
    —цитат от коментар 8 на МАТРЯЛОВ

    До коментар [#8] от "МАТРЯЛОВ":

    Е то това са "промоционални" планове, които са обикновено "до другата седмица" и прочее, просто трябва да си поискаш.
    Ако ги потормозиш добре, в общи линии накрая изваждат изпод тезгяха някакъв такъв "актуален промоционален план".
    Но винаги става въпрос срочен договор, и разбира се ако е за 24 месеца, условията са по-добри.
    И винаги ги дават САМО при прехвърляне от друг оператор.
    Като трябва в детайли да разберете какво е включено и какво не в месечната такса - да ви го покажат къде го пише, ако не го пише да го допишат и да се разпишат и сложат печат.
    Аз съм напълно убеден в крадливостта на Ментел вече повече от десетилетие, така че като говорим за "изгодни планове" при прехвърляне, за мен прехвърлянето НЕ ТРЯБВА да е в посока Ментел. Иначе обикновен гориш.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  12. 12 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1125 Неутрално

    Най-простото е внимателно си прочетете договора и ако не Ви е ясно нещо или Ви се вижда двусмислено-питайте. Не мога да разбера, защо като си купуваш кола, електроуред или компютърна техника ползваме познати които разбират, а подписваме дългосрочни договори с финансови ангажименти на крак! Същото и в банките, гледам дават им нови договори за картите и всеки се подписва за минути, защото бързал?! Не че и аз не изгорях с няколко хиляди евро през 2009 за предсрочно погасяване на кредит, като банката можеше да си вдига лихвата колкото си иска, но поне се научих да чета и от тогава нямам проблеми. Просто четете и питайте.

  13. 13 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6686 Неутрално

    Колкото и внимателно да четеш договора преди полагане на подписа, все ще те прекарат с нещо - това е в кръвта/манталитета на всеки търговец

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK