Само една четвърт от българите пазаруват онлайн, сочи изследване

Само една четвърт от българите пазаруват онлайн, сочи изследване

© Анелия Николова



Само 9% от компаниите в България продават продуктите си онлайн при една пета от фирмите средно за ЕС. Около една четвърт от потребителите пък пазаруват електронно. Това показват данните на Евростат, обобщени в доклада "Дигиталната икономика и общество в ЕС", цитиран от "Капитал Daily" в днешния му брой.


Според данните само 27% от българите са пазарували онлайн в последната година преди изследването. За сметка на това страната е начело в ЕС по пазаруване на дрехи и спортна екипировка - 78% от хората в страната, които са купували нещо онлайн през последните 12 месеца, са поръчвали именно такъв тип стоки. При онлайн банкирането българите са на опашката в ЕС с едва 7%, а само 1% са купували онлайн съдържание.


Едва 25% от пазаруващите онлайн българи са купували по този начин стоки за дома, пътувания и почивки (23%), хранителни продукти (22%), електронни устройства (15%), билети за събития (15%) или книги и списания (12%).




Другите данни за страната също показват изоставане на България от ЕС, но все пак отчитат силен ръст през годините. Например данните на Nielsen за българския онлайн пазар сочат, че едва 1.1 млн. са интернет купувачите в България през 2016 г., което е по-малко от 20% от общото население, докато в ЕС средният процент е 46. А според представители от пазара онлайн търговията е между 600 и 700 млн. лв. за миналата година.


През 2016 г. 85% от домакинствата в ЕС са имали достъп до интернет в сравнение със 70% за 2010 г. В България малко над половината от домакинствата в страната (57%) имат широколентов интернет достъп. Все повече потребители влизат онлайн през мобилни телефони – в България делът им е 71% при средно за ЕС 79%, макар че най-често целта е комуникация.


Индивидуалните потребители най-често използват интернет за изпращане и получаване на имейли (86%), търсене на информация (80%), четене на новини (70%) и участие в социални мрежи (63%). Онлайн телефонните и видеоразговори например са най-популярни в България (80%), а участието в социални мрежи – в Унгария (83%) и Малта (82%).


В България интернет като канал за продажби използват едва 9% от компаниите, като по-слабо е представянето единствено на бизнеса в Румъния (7%).


В България през 2016 г. електронните продажби са формирали 4% от общия оборот на местните компании.


През 2016 г. почти една трета (32%) от интернет потребителите в ЕС използват облачни услуги, за да съхраняват данни, което е ръст от 5 процентни пункта спрямо 2014 г.

    Ключови думи към статията:

    Коментари (5)
    1. Подредба: Сортирай
    1. 1 Профил на vucoff
      vucoff
      Рейтинг: 277 Неутрално

      Не сме дорасли още за подобен род пазаруване. Хората са недоверчиви.

    2. 2 Профил на telqk
      telqk
      Рейтинг: 1867 Неутрално

      Дневник, това лошо ли е или добро? А може би feke новини?

    3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
      comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
      Рейтинг: 3381 Неутрално

      Не сме дорасли още за подобен род пазаруване. Хората са недоверчиви.
      —цитат от коментар 1 на vucoff

      Интелигентния човек иска да види да пипне и да се консултира с продавач консултант ако има по по-високи изисквания!
      Начения умник на принципа проба-грешка развива увереност ,че много ги разбира нещата и оставя гуглето и прилежащите рекламодатели да му внушат кое е най-добро за него!

      Libertarianism is just anarchy for rich people
    4. 4 Профил на penetrating
      penetrating
      Рейтинг: 10615 Неутрално

      Няма инфраструктура, хората са недоверчиви (ръка да пипне, око да види), не вярват, че могат да го върнат ако не им хареса, липсва директния контакт (пазаренето е като ходенете в клуба за други) а и парите на другите не стигат, а там хляб и мляко не продават...

      Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
    5. 5 Профил на Darth Plagueis
      Darth Plagueis
      Рейтинг: 2159 Неутрално

      До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

      Кажи верно? Информацията в читав онлайн магазин е значително по-изчерпателна от тази в офлайн.


      До коментар [#4] от "penetrating":

      Каква инфраструктура ти е нужна, която липсва? Няма навик, няма читави търговци, това е.

      Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК




    За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
    С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK