Как бюрокрацията във Франция спира полета на водно такси

Френският яхтсмен Ален Тебо иска да превърне дизайна на лодката, използвал, за да подобри през 2009 г. световния рекорд за скорост на плуване, в чист и бърз такси превоз по вода в големите градове. Идеята му среща одобрението на инвеститорите и се очаква за проекта да се наберат между 50 и 100 млн. евро до края на септември, пише "Ройтерс".


Агенцията припомня, че докато настоящият президент Еманюел Макрон (който днес пристига в България - бел. ред.) е бил министър на икономиката, е обявил, че иска да превърне Франция в нация на стартъпите. Сега от канцеларията му не са коментирали дали все още подкрепя проекта в новото си качество.

Как бюрокрацията във Франция спира полета на водно такси

© Philippe Laurenson, Reuters


Проектът SeaBubbles среща трудности в това да убеди властите в Париж да увеличат разрешената скорост за движение по Сена. Създателят на проекта се притеснява, че развитието на компанията ще бъде препятствано от бюрокрацията.


Тебо дава пример с това, че му е отнело два месеца да подпише договор за лизинг за два автомобила и месец на адвокатите му да регистрират компанията - нещо, което би отнело няколко часа в други страни.




Прототипът на SeaBubbles запазва енергията в батерията си, като се изправя "на крака" при висока скорост. Кметът на Париж Ан Идалго подкрепи идеята, като се качи на борда на таксито през юни. Но проектът има шанс само ако се увеличи разрешената скорост за движение по реката. От офиса на кмета не са отговорили на въпроси на агенцията по темата.

Как бюрокрацията във Франция спира полета на водно такси

© Philippe Laurenson, Reuters


Засега проектът на яхтсмена е получил известно финансиране от държавна инвестиционна банка, но заявките за получаване на 200 хил. евро правителствена субсидия не са били одобрени с мотива, че такава подкрепа може да получат само компании, които са се доказали.


Тебо казва, че поне пет града проявяват интерес към този вид превоз, който би могъл да стане част от обществения им транспорт, но не посочва кои.


Държавната инвестиционна банка Bpifran е една от движещите сили за стартъпите в страната с вложени в тях общо 191 млн. евро през 2016 г. Наред с това има и частни инициативи като мегакампуса в Париж - Station F, разположен на 366 хил. кв.м, който отвори врати в края на юни след инвестиция от 250 млн. евро на милиардера Ксавие Ниел. Помага и нарастващото доверие на инвеститорите след победата на Макрон, който наложи публичния си образ като политик, който подкрепя бизнеса, допълва "Ройтерс".


Ако се съди по данните към момента, 2017 г. може да достигне над 700 сделки със стартъпи до края на годината, което е ръст от 40%. През първата половина на годината в сектора са инвестирани 2.03 млрд. долара. Това прави Франция втората след Англия по най-субсидиран стартъп сектор.


Инвеститорите смятат, че стартъпите във Франция нямат толкова проблеми с финансирането, колкото с бюрокрацията и трудовото законодателство, което защитава служителите, но може да бъде проблематично и твърде скъпо за прохождащия бизнес.

Как бюрокрацията във Франция спира полета на водно такси

© Philippe Laurenson, Reuters


Франция заема 21 място по конкурентоспособност в тазгодишната класация на Световния икономически форум. Но е 115-а сред 138 страни по критерия "тежест на държавните регулации" и на 129 място по бързина, с която може да се наеме или освободи персонал.


На първо място сред оплакванията на инвеститорите във френската икономика е тъкмо трудовото законодателство. Всяка местна фирма с над 50 служители трябва да създаде съвет на служителите, а също и синдикат. Съкращенията и освобождаването на служители може да се окажат доста скъпа процедура за работодателите. По тази линия новият президент Макрон обеща да направи промени, припомня "Ройтерс".


На този фон много малко френски стартъпи са се превърнали в т.нар. еднорози - тоест компании, оценени на над 1 млрд. долара.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 960 Любопитно

    Добре, това очевидно е лодка, а не хидроплан, какъв полет, к`ви пет лева?

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  2. 2 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2693 Неутрално

    Е то в САЩ има толкова стар тъпи, щото държавата не се меси. Тука хубава работа, ама бюрократична.

  3. 3 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2512 Неутрално

    Красиво такси. Дунав и Черно море плачат за такива неща, дори и по големи. Така държат живота в огромни обезлюдени територии. Не споменавам за лодки от 4-то поколение , които вървят по реки с вода до 30 см. Това дава нова логика на транспорта като цяло и градския дизайн.

  4. 4 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2656 Неутрално

    "... През първата половина на годината в сектора са инвестирани 2.03 млрд. долара. Това прави Франция втората след Англия по най-субсидиран стартъп сектор..."!

    :) ...
    Бюрокрация..., ама френска бюрокрация! :)

    Бивш tww09306483.
  5. 5 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 396 Неутрално

    Дано Макрон да успее да опрости трудовото законодателство във Франция - има исторически шанс какъвто други нямаха. Тепърва му предстои да се опълчи срещу синдикатите, които няма да сдадат влиянието си без бой. Реформи се правят в началото на мандата, за да покажеш резултати към края му за да те преизберат.

    В Германия сходна реформа направиха социалдемократите още 2003та и нямаше организирана съпротива отляво, докато тук той е центрист и ще има силна съпротива и политическа и от синдикатите.

    До края на годината ще е ясно дали ще успее с тази ключова реформа.

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5210 Неутрално

    Еднорозите навсякъде са малко :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2653 Весело

    До коментар [#3] от "dejmos":

    ..... Не споменавам за лодки от 4-то поколение , които вървят по реки с вода до 30 см.
    —цитат от коментар 3 на dejmos


    По Перловската река стават ли? А дано Бойко Борисов уреди нещо с Макрон!


  8. 8 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2512 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK