Тол-системата не е съвсем разбираема за 61% от българите, сочи проучване

Тол-системата не е съвсем разбираема за 61% от българите, сочи проучване

© Надежда Чипева, Капитал



Българите намират за справедливо тежкотоварните превозни средства да плащат значително повече при преминаване по пътната мрежа. Мнозинство от 76% твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата - така наречената тол-такса. Макар хората да не я намират за особено ясна, те възлагат надежди на нея. Не липсват и опасения.


Това са част от изводите от експресен сондаж, проведен от "Галъп интернешънъл" сред 800 души в цялата страна чрез телефонно интервю, възложен от Агенция "Пътна инфраструктура".


От "Галъп" уточняват, че сондажът ползва иновативна панелна технология, която позволява национална представителност. Подобни сондажи могат да дадат най-вече хипотези за базисната картина на нагласите и за последващо проучване.




Три четвърти от българите твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата, за която повече от година правителството се опитва да проведе обществена поръчка. Закономерно сред тях личат повече хора с високо образование. 61% още не я намират за съвсем ясна.


Запознати със спецификата на новата система, която включва по-високи такси за тежкотоварните превози, 63% намират този принцип за справедлив, а 32% - за несправедлив. Останалите се колебаят.


В допълнение 83% се съгласяват с твърдението, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат повече, а мнозинството от 73% са готови да подкрепят дори въвеждане на такси за тирове и извън магистралите.


В същото време обаче някои от запитваните се съгласяват, че евентуално поскъпване на преминаването на тежкотоварни автомобили по магистралите и останалите пътища ще доведе до трудности в бизнеса и до оскъпяване на превозите. Мнозинство от 59% се съгласяват, че новата система ще затрудни бизнеса на превозвачите, а 73% се опасяват от поскъпване на превозите.


Данните показват обичайните опасения при въвеждането на нови мерки и политики, посочват провелите проучването. Най-устойчивото сред участниците в него е опасението от корупция – затова и твърдението "Новата система ще ограничи корупцията" не среща еднозначен обществен отговор и равни дялове от по 47% се съгласяват или отхвърлят.


Опасенията от корупция са до голяма степен и инерционни и се отнасят към всички обществени сфери, допълват от "Галъп". Във връзка с тези опасения на респондентите е зададен и изричен въпрос по отношение на обществената поръчката за новата система. Наскоро в нейните рамки бяха получени оферти от шест кандидата да изграждат системата.


Запитаните са помолени да изберат между две твърдения, звучащи еднакво вярно. Подобен род въпроси поставят отговарящия пред ценностен избор, дори и респондентът да няма съответната информираност. Няма значение колко се бави един конкурс за обществена поръчка, важен е крайният резултат е мнението на 41% от запитаните. 54% обаче споделят алтернативното мнение: ако конкурсите за обществени поръчки продължават прекалено дълго, това пречи на самата поръчка.


Въпреки всичко въвеждането на системата се смята за приближаване до европейския образец (73% са съгласни), а 66% вярват, че ще се повиши събираемостта на глобите. На този етап това са по-скоро обществени инстинкти, отколкото реално масово мнение.


Запитаните са далече от експертиза по поставените въпроси, но мнозинство от 60% възприема идеята, че парите от новата система за таксуване по пътищата трябва да се дават приоритетно за довършване на магистралите. Това се дължи и на акцента върху магистралите, който се поставя в управленската философия в последните няколко мандата.

Ключови думи към статията:

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2246 Неутрално

    ТОЛ системата е може би най-справедливата система. Който пътува-плаща. Ама за турските тирове трябва таксата да е тройна! Те постоянно катастрофират и рушат!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1427 Весело

    Те тук във форума не я разбират 90 процента от имащите се за най-умни и най-красиви, те за населението ще ми говорят......

    Знанието е сила, информацията - власт
  3. 3 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4972 Неутрално

    Ще изпищят някой от ТОЛ системата, но да видим кои

  4. 4 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    До коментар [#3] от "pet_fire":

    На български език НЯМА нито една дума в множествено число (включително и местоименията!), която да завършва на "Й". Нито една. Следвай това просто правило и никога няма да сгрешиш.

    Доброто е заразно
  5. 5 Профил на Соколов
    Соколов
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Е щото от село до село винетка много го разбират...

    Едни 15 минути по БНТ с примери как е по света и що за чудо е тази система и ви гарантирам че всички ще я заобичат.

  6. 6 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Няма как да е разбираема, след като дори и управниците ни не искат да кажат какви точно такси са намислили! Предвид редовно споменаването сума от 1 млрд., предполагам, че говорят за такса от 0,20 лв./км, което означава около 7% поскъпване на товарните превози, което няма как да се отрази и върху крайната цена на стоките. Хубавото е, че една част от стоките ще се качат на ЖП отново.

  7. 7 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1564 Неутрално

    Горе долу такъв процент от българите не разбират защо би трябвало да се осигуряват на истинските пари, които получават. Също и защо парното трябва да се плаща (в София по-специално)..

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  8. 8 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1953 Неутрално

    До коментар [#6] от "ivanko77":

    Да не би ние да откриваме топлата вода...
    Достатъчно е да се поучим от съседните ни страни.
    Стига глупости.
    Цената за километър трябва да е съпоставима с тази в съседни на нас страни през които също преминава голям тежкотоварен транзитен трафик.
    За автомобили си остава винетен стикер, а за всичко над 3.5т да плаща по 10 лева за 100 км.
    Тоест около 35-50 лева за преминаване през страната ни.

  9. 9 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8675 Неутрално

    Те ТОЛ- системата не разбират, ние искаме да разбират, кого избират.

  10. 10 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2638 Любопитно

    “Това са част от изводите от експресен сондаж, проведен от “Галъп интернешънъл" сред 800 души в цялата страна чрез телефонно интервю, възложен от Агенция "Пътна инфраструктура"."

    Значи Райчев и Стойчев също ще спечелят от Тол-системата, както и тези, които сега ще усвоят бюджет за разяснителната кампания, ала “...как да го включа бе младеж?”
    :-)

    I Want To Believe
  11. 11 Профил на onemanband
    onemanband
    Рейтинг: 1362 Весело

    Тол-системата не е съвсем разбираема за 61% от българите, сочи проучване
    *************************************************************************************************
    Ха, Ха! ...'Ми че ,то ,тя - тол-системата, е неразбираема и за 61% от Правителството, и ЛИЧНО от Него , също :) :)

    И, никому - нищо ...Въвеждат си я :) :)
    .......Суджуци ,сър :) :) :)

    Кажи ми ,КОЙ ти плаща Гранта, та да ти кажа какво си...
  12. 12 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1650 Неутрално

    Телефонния сондаж на галъпци си е телефонен сондаж на първансимеоновци. Но как пък нема някой да каже, че тол системата е базирана на GPS и мери изминато разстояние. Старият и вариант е с "караулки" в краищата, където се плаща - виждали сте го най-малко по филмите.

  13. 13 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 922 Любопитно

    А избрана ли е система за идентификация на МПС-тата? Съвместима ли ще е с чуждите МПС-та?

    Да разлая троловете!!
  14. 14 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 660 Неутрално

    ... по Европейските стандарти, може да се окаже и .... незаконосъобразна!
    После - събраните такси от ТОЛ системата, да отидат за плащане на глоби към ЕС ;) ... ама може и по друг начин - ТОЛ-аджиите( щото със сигурност ще са някои от властолюбците) да си прибират таксите, а народа да плати глобите - дали ще е изненада?!?!?

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  15. 15 Профил на Politemoose
    Politemoose
    Рейтинг: 484 Неутрално

    Че какво чудно има в тези 61%. Натам клони и процентът на неграмотни и полуграмотни граждани на републиката.

  16. 16 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 893 Неутрално

    с тия системи постоянно се поставят препятствия И СЕ НАКЪРНЯВА ЕДНА ОТ ОСНОВНИТЕ ЦЕННОСТНИ СИСТЕМИ НА ЕВРОСЪЮЗА А ИМЕННО СВОБОДНОТО ПРИДВИЖВАНЕ НА ХОРА И ТОВАРИ ,ЗА ВИНЕТНАТА СИСТЕМА ПА ДА НЕ ГОВОРИМ , ИЗБИРАТЕ СИ МУТРИ ЗА ОПРАВНИЦИ ОНЯ СЕДИ НА ПЪТЯ И ТИ ВИКА ПЛАТИ СИ ЗА ДА МИНЕШ , ИНТЕЛЕКТА НА ТИЯ СЕ СВЕЖДА ИДИНСТВЕННО И САМО ДО РЕКЕТ,РЕКЕТ И ПАК РЕКЕТ

  17. 17 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    с тия системи постоянно се поставят препятствия И СЕ НАКЪРНЯВА ЕДНА ОТ ОСНОВНИТЕ ЦЕННОСТНИ СИСТЕМИ НА ЕВРОСЪЮЗА А ИМЕННО СВОБОДНОТО ПРИДВИЖВАНЕ НА ХОРА И ТОВАРИ ,ЗА ВИНЕТНАТА СИСТЕМА ПА ДА НЕ ГОВОРИМ , ИЗБИРАТЕ СИ МУТРИ ЗА ОПРАВНИЦИ ОНЯ СЕДИ НА ПЪТЯ И ТИ ВИКА ПЛАТИ СИ ЗА ДА МИНЕШ , ИНТЕЛЕКТА НА ТИЯ СЕ СВЕЖДА ИДИНСТВЕННО И САМО ДО РЕКЕТ,РЕКЕТ И ПАК РЕКЕТ
    —цитат от коментар 16 на reply


    Ама ти обратното на умното ли си?
    Явно не знаеш, какво е това ТОЛ система, а също така, че такава работи в редица ЕС държави. И "О чудо", досега никой не ги санкционирал, че съботират свободата на придвижването на хората.

  18. 18 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8727 Неутрално

    Могат плащането да го вкарат в горивото за всички местни автомобили и тол система за транзитно преминаващите...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  19. 19 Профил на danitoledov
    danitoledov
    Рейтинг: 292 Неутрално

    Да седнат и хубаво да си прочетат българите, защото тол системата само приходи ще ни донесе , все пак сме транзитна зона, трябва да спечелим от това

    danitoledov
  20. 20 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2306 Неутрално

    От това което излиза в последните месеци и аз мисля, че тази система е добра и справедлива. Как точно ще се отрази на превозвачите ще видим, но не е редно да се пренася процентното увеличение на цената на километър към процентното увеличение на цената на превоза, защото това е само една и то далеч не голяма част от разхода на превозвачите и да не забравяме, че в тази област има сериозна конкуренция, която няма да позволи спекулативно вдигане.

  21. 21 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7405 Неутрално

    По-важното е да се обясни на обикновения български гражданин как ще се използват парите, получени от нововъведението

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  22. 22 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    До коментар [#19] от "danitoledov":

    Всъщност..., не се знае, какво точно ще ни донесе...! Понеже много добре се сещам, как по времето на НДСВ се кълняха, че като въведяли винетките и край! Всичко било така изчислено, че с парите от винетките пътищата щели да се поддържат в идеално състояние...! След повече от 10 години, какво се случва...?!
    Нещо подобно ще е и с ТОЛ-таксите! Ще влизат едни големи пари в бюджета и какво ще се случва с тях, няма да е много ясно. Освен, за няколко богопомазани фирми, които са абонирани за печелене на обществени поръчки за строеж и поддържане на пътища!
    И си мисля, че в момента ни баламосват, че само МПС над 3,5 тона щели да плащат. Само стой и гледай, как за няколко години и леките коли ще трябва да плащат, защото парите, пак няма да стигат!
    Има участъци от първокласната мрежа, които са в ужасно състояние!!! Как ще накараш, някой да плаща за това, че минава по тях и си разбива колата или камиона?!! Приказките на ГЕРБ-аджиите за такси от порядъка на 10-15 стотинки на километър са откровен грабеж...!!! Как си представяш, отиване от Варна до София да струва около 100 лева, само таксата??!!

    Бивш tww09306483.
  23. 23 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Какво ще се случи с винетките? Аз доколкото разбирам тол такса ще се събира само на магистралите? А останалите пътища?

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  24. 24 Профил на Момчил Костов
    Момчил Костов
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Тол система - няма лошо. Но зайчетата още не знаят, че ще тръгне тестово с товарни автомобили, а после и леките коли ще си плащат като попчета. И едни магистрали строени с нашите данъци и европейски фондове, ще станат платени не само за едни 61% от българчетата, дето не я разбират съвсем какво аджеба е, ами и за останалите 39% дето са съвсем наясно...

  25. 25 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3495 Неутрално

    При въвеждането на ДДС много хора също не го разбираха, на някои им се изясни, на други не.
    Както при всички други неща, и тук има начин въвеждането да стане по два начина - правилен и лош. Ще видим какво ще стане.

    Еретик
  26. 26 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    До коментар [#23] от "крайно-десен лузър":

    Винетките си остават. Доколкото усещам, първоначално ТОЛ-таксата ще е само за МПС-та над 3,5 тона. Но, няма да е само за магистрали, защото ще изтърват половината товарен трафик. Каква магистрала минава през Стара планина? Никаква. Как ще плащат камиони от Русе, към Свиленград? Колко магистрала има, между София и Варна? Затова напъват ТОЛ-таксата да е с GPS система, иначе не могат да хванат километрите.
    След това ще се напънат, колите да плащат за магистрала, че целия трафик да се изнесе по другите пътища и да стане някакъв ужас! Защото освен всичко друго, на платена магистрала, трябва да има първокласен път по същия участък. Как и кога ще се правят, не е много ясно...!
    Просто, нашите искат да сложат каруцата пред коня! Първо да съберат едни големи пари, а пък кога ще има пътища и магистрали и Господ няма да знае...!

    Бивш tww09306483.
  27. 27 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3443 Неутрално

    Ще изпищят някой от ТОЛ системата, но да видим кои
    —цитат от коментар 3 на pet_fire


    няма да са турските превозвачи.

    ... Ама за турските тирове трябва таксата да е тройна! Те постоянно катастрофират и рушат!
    —цитат от коментар 1 на lz2

    ами турските превозвачи са пичове! Те са разбрали, че нашите куки са безмозъчни, и целият им гений опира до утрояване на глобите, но не и как ще ги събират. И пичовете с турските ТИРове си хвърчат като шумахеровци, а нашите куки-неандерталци се крият в храстите да хванат някой будала превинаващ със 75 км/ч покрай ограничението от 60 км.

  28. 28 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3443 Неутрално

    До коментар [#26] от "tww09306483":

    а пич, мозъчният тръст на ГЕРБ до там не е стигнал. Те сия ще дадат едни 200 млн, след това ще усвоят още 500 млн, и накрая резултати няма да има. Повярвай, гарантирано е от ГЕРБ!

  29. 29 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#8] от "001":

    Прав сте, стига глупости! Като начало, ТОЛ таксата ще е за над 12т, второ хубаво казвате как било в чужбина, ама защо забравяте, че там ТОЛ е за определени пътища, на които имаш алтернатива, а тук ще е за почти цялата републиканска пътна мрежа! Явно хваща декиш и лъжата с транзитния трафик, ама той не е основния тежкотоварен в България, нищо че сме "транзитни страна", основен е вътрешния превоз. При транзита увеличението ще е до 4 пъти - сега са 21 лв., а ще станат 80, от тежкотоварните автомобили се събират към 120 млн. за винетки, дори и 100% да е транзит това увеличение(4 пъти) би донесло максимално още 360 млн. лв., а желанието е за едни 700 млн горница. Дано съм обяснил, че да разберете, че това ще е данък на вас, а не на транзита, при него ще е доста по-малко.

  30. 30 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#20] от "tsvetko_51":

    В момента на 1 км се плаща 3 лв., когато наемаш камион. 20 ст на км такса са си близо 7% увеличение на услугата, а не само на компонент винетка, която наистина сега е нищожна.

  31. 31 Профил на gobay
    gobay
    Рейтинг: 960 Неутрално

    До коментар [#28] от "historama":

    Ти сега какво ни убеждаваш?Че ГЕРБ ще бъдат вечно управляващи ли?

  32. 32 Профил на Павел Монов
    Павел Монов
    Рейтинг: 272 Неутрално

    До коментар [#4] от "dogwoman":

    Неспазването на това правило има вече епидемични размери.

  33. 33 Профил на Павел Монов
    Павел Монов
    Рейтинг: 272 Неутрално

    До коментар [#28] от "historama":

    ПовЕрвах ти. (Ма моля ти се...)

  34. 34 Профил на gobay
    gobay
    Рейтинг: 960 Неутрално

    Предполагам,че по голяма част от пишещите са водачи на МПС.Сигурен съм,че сте забелязали на много места табели за преброяване на преминаващите МПС и поставените устройства за целта.Явно това е направено с определена цел,която е във връзка с ТОЛ системата.
    Някой да е забелязвал такива автоматични броячи по второкласни и третокласни пътища?

  35. 35 Профил на gobay
    gobay
    Рейтинг: 960 Весело

    До коментар [#4] от "dogwoman":

    Това съм го писал и аз,но явно има твърде много чукчи.

  36. 36 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 5168 Неутрално

    До коментар [#3] от "pet_fire":

    Ужас!

    Gunter glieben glauchen globen
  37. 37 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3443 Неутрално

    Да седнат и хубаво да си прочетат българите, защото тол системата само приходи ще ни донесе , все пак сме транзитна зона, трябва да спечелим от това
    —цитат от коментар 19 на danitoledov



    На някои държави и ВЕИ-тата носят приходи, но не и на нашата.

  38. 38 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3443 Неутрално

    Да седнат и хубаво да си прочетат българите, защото тол системата само приходи ще ни донесе , все пак сме транзитна зона, трябва да спечелим от това
    —цитат от коментар 19 на danitoledov



    На някои държави и ВЕИ-тата носят приходи, но не и на нашата.

  39. 39 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2306 Неутрално

    До коментар [#30] от "ivanko77":

    Не възразявам срещу сметката, макар че в 3 лв/км влизат кой знае какви такси.
    Но дори и така да е, тъй или иначе, трябва да се плаща за строшения път и възможностите са две, или да плати, който го разваля или да плащаме всички ние.
    Разбира се, може и да караме по лоши пътища, свикнали сме както се казва, но ние, а не някой друг си плащаме ремонтите по колите.
    Но имах предвид, че ако возите скъпа стока, тези 7% (20 стотинки/км), са нищо, и освен това, има логистика, има уплътняване на курсовете, все неща, които едва ли са изтискани до края и освен всичко, в бран'а има сериозна конкуренция.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK