
© Цветелина Белутова, Капитал
В България предстои да се въведат два нови вида платежни услуги, извършвани изцяло в интернет среда – услуги по иницииране на плащане и услуги по предоставяне на информация за сметка. Те ще бъдат регулирани със закона за платежните услуги и платежните системи, подготвен от БНБ. С него се въвежда съответната директива на ЕС и прилагането й трябва да е факт до 13 януари 2018 г.
Подробности по проекта обяви подуправителят на БНБ Нина Стоянова пред участниците в конференцията "Финансите в дигиталния свят", цитирана от пресцентъра на институцията.
С документа се регулира дейността на доставчиците, които ще предлагат тези интернет базирани услуги.
Доставчик на услуги по иницииране на плащане ще трябва да бъде лицензиран от БНБ като платежна институция, а доставчик на услуги по предоставяне на информация за сметка – да бъде вписан в публичeн регистър при БНБ. Доставчиците на новите два вида платежни услуги изпълняват ролята на посредници между ползвателите на платежни услуги и доставчиците на платежни услуги, обслужващи техните сметки, като не държат средствата на ползвателя на нито един етап от платежния процес. Обмяна на информация между тях ще се осъществява само в случай на използване на новите платежни услуги от клиента и при негово съгласие за това, при прилагане на общи и сигурни стандарти за връзка и защита на информацията.
На ползвателите на платежни услуги, осъществявани в интернет или по друг дистанционен способ, ще бъде осигурена по-голяма защита чрез изискването за задълбочено установяване на идентичността на платеца от доставчика на платежни услуги.
То включва използването на поне два независими елемента за идентификация при извършване на плащане, категоризирани като: знание (нещо, което само ползвателят знае), притежание (нещо, което само ползвателят притежава) и характерна особеност (нещо, което характеризира ползвателя).
Предстои приемането от Европейската комисия на регулаторни технически стандарти относно задълбоченото установяване на идентичността на клиент. Доставчиците на платежни услуги ще имат 18 месеца след влизането им в сила да приведат дейността си в съответствие с техните изисквания, допълва Стоянова.
Въвеждат се мерки за управление на операционните рискове и рисковете, свързани със сигурността на предоставяните платежни услуги. Доставчиците на платежни услуги ще трябва периодично да предоставят на БНБ цялостна оценка на тези рискове, както и да извършват наблюдение и докладване на БНБ в случай на значим операционен или свързан със сигурността инцидент, който ще се определя на база количествени и качествени критерии.
Новост е и изискването за предоставяне на БНБ на статистически данни за измами, свързани с плащанията.
По отношение на доставчиците на платежни услуги, които не са банки, а именно платежните институции и дружествата за електронни пари, се предвиждат допълнителни изисквания за лицензирането им. Въвеждат се изисквания за издаване на одобрение от БНБ при придобиване или прехвърляне на квалифицирано дялово участие в капитала на платежна институция или дружество за електронни пари.
Защита на потребителите
В законопроекта се предвижда намаляване на максималния размер на отговорността и загубите на платеца от 300 лв. на 100 лв. при неразрешени платежни операции, произтичащи от използването на изгубен, откраднат или незаконно присвоен платежен инструмент.
Платецът ще продължи обаче да понася всички вреди и загуби, свързани с неразрешени платежни операции, ако ги е причинил чрез измама или с неизпълнението на задълженията си да съхранява персоналните защитни характеристики на инструмента умишлено или поради груба небрежност.
Промени в рамков договор за платежни услуги, свързани не само с лихвените проценти и обменните курсове, но вече и с дължимите такси и комисиони, ако те са по-благоприятни за ползвателя на платежни услуги, ще се прилагат без предварително уведомление от най-малко 2 месеца. При прекратяване на рамков договор, който е бил в сила повече от 6 месеца (досега повече от 12 месеца), ползвателят на платежни услуги няма да дължи такси или неустойки за прекратяването.
Въвежда се максимален срок за доставчиците на платежни услуги за отговор на жалба до 15 работни дни от получаването й. По изключение, ако доставчикът на платежни услуги не може да се произнесе в срока по независещи от него причини, той е длъжен да изпрати на ползвателя на платежни услуги отговор, в който ясно да посочи причините за забавата, както и срока, в който ползвателят на платежни услуги ще получи решението му по жалбата.
Във всички случаи срокът за получаване на решение не може да надвишава 35 работни дни от получаването на жалбата.
Разширен е обхватът на платежните операции, попадащи в приложното поле на закона, като са повишени и изискванията към предоставяната на ползвателите информация. В приложното поле на закона са включени и операциите, при които дори само единият доставчик на платежни услуги е на територията на ЕС, за тази част от операцията, която е извършена в рамките на евросъюза, както и операции, които се извършват във всички валути, а не както досега само във валутите на ЕС.
Потребителите ще имат безплатен достъп на национално равнище до най-малко една интернет страница за съпоставяне на таксите, налагани от доставчиците на платежни услуги, за най-представителните услуги, свързани с платежна сметка, с цел осигуряване възможност на потребителите за по-лесно сравняване на техните цени.
Такава интернет страница за съпоставяне на такси ще бъде изградена и поддържана от БНБ, като се очаква тя да започне да функционира до края на 2018 г. Този срок е съобразен с предстоящото приемане на делегиран акт на Европейската комисия със списък на най-представителните услуги, свързани с платежна сметка, който ще съдържа стандартизирани термини на най-използваните услуги на ниво ЕС.
adventure
Рейтинг: 213 Неутралновместо да се копира от сайта на бнб, щеше да е признак на добра журналистика да се сложи и някой нагледен пример за по-непросветените.
alw39534024
Рейтинг: НеутралноНищо не се разбира. Какви платежни услуги, за кой са предназначени, какво ще се плаща с тях и т.н.
shiriru
Рейтинг: 422 НеутралноДо коментар [#2] от "alw39534024":
То цялата администрация работи така - дълги изречения без никакво съдържание, пълни с дефиниции, които тепърва някой ще трябва да разтълкува.
dnevnikar
Рейтинг: 3559 НеутралноWWW 1995 г.
WOW!
Обещахме да обещаем да публикуваме обещание, че в 2018 г.
каквато и да е.
"В България предстои
да се въведат два нови вида платежни услуги,
извършвани изцяло в интернет среда –
услуги по иницииране на плащане и
услуги по предоставяне на информация за сметка.
Те ще бъдат
регулирани със закона за платежните услуги и платежните системи,
подготвен от БНБ.
С него се въвежда съответната директива на ЕС и
прилагането й трябва да е факт до 13 януари 2018 г."
dnevnikar
Рейтинг: 3559 НеутралноUNITED EU UNION
Длъжник е значи администрацията
на разбираема информация.
Докога?
До коментар [#3] от "shiriru":
До коментар [#2] от "alw39534024":
То цялата администрация работи така - дълги изречения без никакво съдържание, пълни с дефиниции, които тепърва някой ще трябва да разтълкува.
Камен
Рейтинг: 916 НеутралноИ аз нищо не разбрах от статията, а също така и не разбрах защо въпреки че от Октомври 2016 са задължителни SEPA преводите в евро, банките продължават да начисляват такси за СУИФТ преводи и вземат по 15-20-25 евро минимум за един превод, а в цял ЕС са по 1-2 евро.
Да бяха се захванали с това вместо с разни словесни еквилибристики.
Kamen Iliev
Рейтинг: 70 НеутралноДоста положителни неща има за потребителите, което е добре за всички ползващи банкови услуги.
usero
Рейтинг: 521 НеутралноАз що ли си мисля, че тия услуги отдавна са въведени - Еpay, примерно, го има от десет години поне.
Технолог
Рейтинг: 573 НеутралноТова за директен дебит ли става дума?
Не ми е много ясно, защо банките го лансират. Изглежда улеснено за платеца, ама многото улеснения, да не дадат извънредни преразходи?
usero
Рейтинг: 521 НеутралноОчевидно не, за кой знае да чете: "Доставчиците на новите два вида платежни услуги изпълняват ролята на посредници между ползвателите на платежни услуги и доставчиците на платежни услуги, обслужващи техните сметки, като не държат средствата на ползвателя на нито един етап от платежния процес."