Споделено пътуване с електрически автомобили и мобилно приложение, с което всеки ще може да ги наема - това е концепцията на услугата "Спарк", която тази седмица дебютира в София.
"Спарк" бе предварително представена в края на септември, в рамките на инициативата на Столичната община Европейската седмица на мобилността, както и на фестивала за качествена храна и напитки StrEAT Fest, организиран от "Бакхус".
Услугата започва с 25 електрически автомобила
които ще бъдат разположени в платените зони за паркиране в столицата. Чрез приложението, което потребителите свалят в телефона си, те ще могат да виждат кои автомобили са свободни и ще могат да ги резервират безплатно за период от 15 минути. Колите ще могат да бъдат ползвани от всеки, независимо дали е български гражданин или турист. Единственото ограничение е шофьорът да има поне една година шофьорски стаж.
Регистрацията в мобилното приложение на "Спарк" изисква номер на лична карта, шофьорска книжа, кредитна карта и имейл, на който потребителите да получават данни за това толкова време са ползвали услугата, колко километра са изминали и колко е сумата, която плащат.
"Спарк" е въведена преди две години в столицата на Литва Вилнюс от местната "УАБ Райд шеър", като в началото също е започнала с 25 електромобила. В София дружеството ще си партнира с българското "еМобилити интернешънъл" ЕАД, обясни Стефан Спасов, който е изпълнителен директор на местната фирма. В дружеството "Райд шеър България" основни акционери са двете фирми - "еМобилити интернешънъл" АД и "УАБ Райд шеър".
Преди две години "еМобилити интернешънъл" създаде платформата "Елдрайв", която също отдава електромобили под наем, но услугата е насочена към фирми. Компанията разположи и 34 точки за зареждане на електрически автомобили на 7 места в София - The Mall, "Сердика център", тенис корт "Малееви", "София решиденшъл парк", търговски център "Метро сити", "Порше център", бизнес център "Брюксел". Сега на тези места също ще могат да бъдат взимани и оставяни електромобилите на "Спарк".
До 30% по-евтино от такси
Първите 12 минути използване на колата ще струват 3.48 лева, а всяка следваща минута по 0.29 стотинки. Максималната сума, която може да бъде начислена на един клиент, е 57 лева. След това автомобилът може да бъде ползван за 24 часа, но това не е задължително.
Направените изчисления показват, че услугата ще струва до 30% по-евтино от такси, особено при по-дълго ползване, каза Стефан Спасов. Той обясни, че има и непредвидими ситуации като задръстванията, но дори в тези случаи цената прави "Спарк" по-изгоден и комфортен начин на придвижване в София.
© Юлия Лазарова Стефан Спасов
Освен от такси условията на "Спарк" са по-добри от тези рент-а-кар услугите, смята Спасов. "При рент-а-кар 57 лева е възможно най-ниската цена за наем на автомобил, а това е, без да се смята горивото, което клиентите плащат", казва той.
За същата сума клиентите на "Спарк" ще могат да ползват колите за цяло денонощие, а зареждането е напълно безплатно във всички 34 точки в мрежата на "Елдрайв" в столицата. Екип от компанията ще се движи из града, за да зарежда свободните автомобили.
Единственото задължение на потребителите ще бъде да върнат колите в платените зони за паркиране в центъра (синя и зелена зона) или на други обособени места, които са събрани в карта в приложението. В случаи на пътни произшествия отговорността ще се поема от виновния водач. За целта всеки автомобил е снабден с джипиес устройство, което следи скоростта и посоката на движение. Това ще позволи вината да се доказва веднага.
Колкото повече, толкова повече
След въвеждането на "Спарк" във Вилнюс интересът постепенно нараства, като в момента в града се движат 50 електромобила, а съвсем скоро те ще бъдат 70, казва Стефан Спасов. Той посочва, че резултатите на литовската компания показват, че колкото повече увеличават автопарка на "Спарк", толкова повече се повишат интересът и потреблението.
© Юлия Лазарова Зарядна станция на "Елдррайв"
В София услугата също ще започне с 25 коли "Фолксфаген" e-up!, но до края на тази година броят им ще бъде удвоен. Планът е до края на 2018 г. "Спарк" в София да разполага със 100 автомобила, а до 2019 г. – с 300. Според Спасов толкова автомобили са необходими, за да бъдат покрито потреблението в столицата.
Максималният пробег на e-up! с едно зареждане е 160 километра.
Пазарът е интересен, а конкуренцията е добре дошла
За въвеждането на "Спарк" в София са вложени 300 хиляди лева, но от "Райд шеър България" очакват инвестицията да започне да се изплаща след две години. Според Спасов пазарът за отдаване под наем на електрически автомобили ще става все по-интересен за инвеститорите в следващите две години.
От компанията не планират да въвеждат услугата в други градове в страната, поне докато не развият максималния потенциал София.Винаги очакваме конкуренция, но в компанията няма притеснения по този въпрос, коментира Спасов. Според него ще е много трудно за друга компания да навлезе на пазара с подобна услуга на по-ниска цена, която да е икономически обоснована, като едно едновременно с това развие инфраструктурата, за да бъде реална конкуренция.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5443 НеутралноДобро начало. дано с увеличението на бройките цената се намали. Това можеше да го направи и ЦГМ и да печели честно а не като сега.
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!syneidesys
Рейтинг: 217 Весело" резултатите на литвийската компания" - или литовска или латвийска.
Камен
Рейтинг: 942 НеутралноДобра идея, но не особено практична, щом е само в центъра.
Ако искаш да отидеш от Люлин до центъра какво правиш? Или ако си излязъл вечерта по заведения, метрото вече не върви - не можеш да се прибереш с такава кола, трябва пак такси да вземеш.
В центъра общо взето най-практично е да се ходи пеша, вместо да се виси в задръстване - пък макар и с електромобил, който не пуши.
syneidesys
Рейтинг: 217 Весело"литвийската столица Вилнюз" - литовската столица Вилнюс.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2234 Неутралноклиентите на "Спарк" ще могат да ползват колите за цяло денонощие, а зареждането е напълно безплатно
Libertarianism is just anarchy for rich people__________
Абе в тези задръствания като им свърши батерията какво правим?
Yadada
Рейтинг: 575 НеутралноДо коментар [#3] от "Камен":
БКП = БСП = СДС = ДПС = НДСВ = ГЕРБ = Мафия! The Revolution Will Not Be TelevisedВзимането и оставянето на автомобила става само в центъра. Ако искаш и до Видин можеш да отидеш с нея, там да си паркираш някъде, но през това време брояча върви ;)
qwertqwert
Рейтинг: 897 НеутралноДо 30% по-евтино от такси
След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?-------------------------
Лъжа.
---------------
"При рентакар 57 лева е възможно най-ниската цена за наем на автомобил
------------
Полуистина.
georgi_mihailov
Рейтинг: 275 НеутралноДо коментар [#5] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":
Абсолютно същото което става и с другите коли с празен резервоар, слизаш и буташ.
Освен това електрическите коли почти не хабят ток, когато са спрели. Оделно при ниски скорости и задръствания са много по ефективни от тези с ДВГ.
alabalko
Рейтинг: 490 Неутралнов тези задръствания, ако плащаш 29ст/минута, какво правиш...Таксиджията поне може да знае по-кратки пътища и накрая да излезе по-евтино. Тия услуги не са за България, където социалната политика е всеки да има автомобил и притежанието на автомобил не е скъпо. Друго щеше да е, ако гражданската беше по 600лв/година (средно) данъкът по 300лв (средно) и в центъра на София се плаща 10лв на влизане. Тогава Спарк можеха да направят договор с общината да не плащат за влизане в центъра.
В момента, за 20 минути се плащат 5,40лв. Масово се кара на газ. Спирането в центъра в 2лв за паркиране. Може да се окаже, че е не изгодно. Да не говорим за тия 57лв/ден.
alabalko
Рейтинг: 490 Неутралноняма да стигнеш до Видин, защото трябва да се заредиш някъде, пък колонки няма толкова из държавата, а и на тях се чака, което цъка още минути.
qwertqwert
Рейтинг: 897 ВеселоВсъщност цялото това нещо е прикрита реклама , с всички присъщи на рекламата пороци.
След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?Е, нямаше да навреди , ако беше посочено че е реклама де... Безплатна най-вероятно.....
Щото Алфа Финанс държи 20+ % :) :) :) :)
Друг голям акционер Люксембургска офшорка....
:) :) :) :) :)
Камен
Рейтинг: 942 НеутралноДо коментар [#6] от "Yadada":
Е именно де - ако точката на тръгване И точката на пристигане не са ти в центъра (и двете!) не можеш да ползваш услугата. Което вероятно я прави безмислена в 95% от случаите.
То ако отиваш от центъра за центъра, по-бързо ще ти е да тръгнеш пеш.
Всъщност, доколкото чета има и точки в Дъ Мол, Тенис Център Малееви, и няколко други - ама с толкова тясно дефинирани точки извън центъра едва ли ще обхванат голяма клиентела.
В Германия и Италия има подобни услуги, но там наистина е из целия град. Вземаш/оставяш където си искаш, а ГПС-а отбелязва на картата къде е колата, та следващия който му трябва да може да я намери.
mapuhcku
Рейтинг: 374 НеутралноНяма да е зле да помислят за точки на оставяне на автомобилите в крайни квартали в Сф. В центъра ходя пеша или с градски транспорт. За да се прибера късно вечер ми трябва такси или пак градски транспорт. Между другото какво стана с велосипедите под наем? Там е същата работа - трябва да има стоянки с по 20-30 велосипеди и в точки в крайните квартали. Освен това се води и дискусия за въвеждане на денонощен транспорт. Не е важно само да направиш нещо, но и как ще се изпълни това.
qwertqwert
Рейтинг: 897 ВеселоДо коментар [#12] от "Камен":
След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?Не се хабете да спорите...Пределно им е ясно на акционерите, че услугата не е услуга и посмъртно няма как да е печеливша.... без субсидии........ Зарибяване на пазара..... Всички бизнеси на тези акционери са свързани или със субсидии или с грантове..... Което случайно не е - фалира :) :) :) :) :) :)
m17
Рейтинг: 2346 НеутралноДо коментар [#12] от "Камен":
Както е казано в статията, това е само началото. Предполагам че с времето ще покрият доста повече места и услугат ще придобое по-голям смисъл.
uq
Рейтинг: 2053 НеутралноЕвала, са остава да кажете и от къде краднете.
300 000 лева са много малка инвестиция за това, не е реално. Дори 25 е-UPa само са повече. А офис, а хора, а това "приложение"? После тия коли няма да вървят без поддръжка каквото и да си говорим, трябва да се обгрижват.... НЯМА ШАНС да излезе на печалба. Нещо краднат, нещо са "усвоили"
lnv03536310
Рейтинг: 217 НеутралноСупер! Ще го ползвам. Но не става ясно от статията - предлага ли се услугата, кое е приложението, как и къде да се регистрираме?
Дразнител
Рейтинг: 609 ВеселоДо коментар [#2] от "syneidesys":
Жизнь или Life - избор има.Блондинка - журналист, специалист по Близкия Изток :
- Как е правилно да се напише - Иран или Ирак?!
adventure
Рейтинг: 217 Неутралнокато цяло добра идея и я приветствам.
Само се чудя дали ми излиза сметката. Аз като живеещ в центъра и без кола, би трябвало да съм "идеалния" клиент.
Тези 57лв се достигат за 3 часа. Значи аз ако тръгна от центъра за някъде ( например да видя баба ми, да се видя с приятел, или на пазар), ще бъде много трудно да свърша тези неща за по-малко от 2 часа, което отива към 35лв. Еми... не е по-евтино от такси в 2 посоки, да не говорим за метро. Ако можеше да се оставят колите на повече места в софия и реално да не плащаш докато не караш, щеше да е доста по-практично, но вероятно и нерентабилно за предлагащите услугата.
За цял ден мога да си взема кола под наем на по-добра цена.
Предполагам, че отвреме навреме може да се ползва но няма как да стане мейнстрийм
Софианец
Рейтинг: 546 НеутралноНе, че го отричам, но да говорим истината.
Не е по евтино, а по скъпо с 30 % от такси.
За пробег 6,5 км и скорост в центъра 12 км/ч ще се плати малко над 10 лева, а с такси - около 6-7 лева.
Отделно не отчитаме пешеходното разстояние.
dnevnikar
Рейтинг: 3599 НеутралноВИИ имени Ленина
Напредваме.
Некога Прогнозата беше, че при комунизма ще правостоим (без да ходим),
на хоризонтални ускорители (ескалатори) в добавка към вертикални.
А има тенденции тотално упадъчни.
Велоалеии и велосипедисти...
Соларни централи нахално изтикват онези димящите.
...
"Всеки в София ще може да се движи с електрически автомобил"
Valeria
Рейтинг: 794 НеутралноВсе от някъде трябва да се тръгне все пак.
cristo_n
Рейтинг: 479 НеутралноПравилно казват, че не е по-евтино, ама пък това е много як начин да опънеш някоя еколожка, като й се покажеш, че използваш електромобил ;)
Аз така, на млади години, заемах на един приятел кучето да го разхождам, щото си бях набелязал две "кучкарки" :) И там покрай заучените приказки покрай живота и делата на кучето, много добре ми се получи свалката с едната :)))
irons
Рейтинг: 634 НеутралноДва цитата7
"... и ще могат да ги резервират безплатно за период от 15 минути..."
и
"... Първите 12 минути използване на колата ще струват 3.48 лева, а всяка следваща минута по 0.29 стотинки... "
Авторе, кой е верният?
EU defender
Рейтинг: 1257 НеутралноИ ето как неусетно електромобилите стават част от ежедневието ни.
The best way to predict the future is to invent it.kukuf
Рейтинг: 454 Неутрално"а всяка следваща минута по 0.29 стотинки. Максималната сума, която може да бъде начислена на един клиент, е 57 лв."
Задача за трети клас:Ако на минута се плаща по 0,29 СТОТИНКИ,колко денонощия трябва да караш,за да достигнеш сумата от 57 ЛЕВА!
Журналисти!?!?
iavorski
Рейтинг: 367 НеутралноДо коментар [#3] от "Камен":
От СУ до пазара на Люлин 5 пеш е час и половина ходене. Същото е и от СУ до Младост 3. Кви таксита, кви пет лева в тази малка наша столица!
uq
Рейтинг: 2053 НеутралноДо коментар [#27] от "iavorski":
Е ДЕ! Първо пазара не е в Люлин 5 и второ от СУ до пазара в Люлин 3 са 10 км. 7 км средна скорост пеш.. може ако си оня.. Дизела ли беше? Сега за 10 мин и аз я правя ама час и поливина със 7 км .. посмали
!D !калпав е новия вид Дневник!
Рейтинг: 853 ВеселоЕхе коментарите са ни на ниво.Ама крадат/как като са частна инициатива??/,Не им е изгодно/що правите сметка на чужди пари??/,лъжат таксито е по-евтино/ако не ти е изгодно не ползваш/това е предложение ,не задължение.Не са удобни/ами ок /ако не работи фирмата фалира и толкова.
А че е реклама реклама е .И все повече предавяния по телевизаия и радио са 'скрити'рекламни съобшения предложени ни като много интересна информация.
Като наближи концерт ,се дават 'любопитни " факти за изпълнителя ,съвсем случайно започват радиата да пускат през час изпълнение на точно тези музиканти.За изложби ,автомобили ...и прочие мноооого интересуваши ни неща.ПР все по-яко заобикаля'рекламните 'съобщения.И най-доброто....предстой!/Чуйте и ще ВИДИТЕ!!/
Та така и тази статийка! ;--)
tko42434569
Рейтинг: 282 НеутралноДо коментар [#24] от "irons":
Различни неща са: през приложението си набелязваш най-близкия автомобил и го "резервираш" за да можеш да стигнеш до него и той все още да е там. Другото е след като вече си се качил и е започнало да ти се отчита време.
Ivan е
Рейтинг: 99 НеутралноПравиш ли разлика между резервация и ползване? Може да си резервираш автомобила, като го видиш в Апликацията Къде е свободен, за да не се окаже че докато стигнеш до него, някой вече го е взел преди тебе.
За да няма тарикати, които го резервират за повече от час, са ограничили това време до 15 минути. След това си плащаш на минута, ако искаш го ползвай Ако искаш просто го дръж резервирано няколко часа. Броячът си тиктака докато не го освободиш.
Yadada
Рейтинг: 575 НеутралноДо коментар [#12] от "Камен":
БКП = БСП = СДС = ДПС = НДСВ = ГЕРБ = Мафия! The Revolution Will Not Be TelevisedИдеята е, че можеш да вземеш колата от центъра, да отидеш до люлинското МЕТРО на пазар и да се върнеш пак в центъра.
Няма как да я вземеш от центъра за да си отидеш до вас в кв. Витоша у някой затънтен нов блок и просто там да я оставиш колата и да спреш да ползваш услугата. После тази кола ей така ще си стои там и никой няма да я ползва повече.
radost.petrova
Рейтинг: 229 НеутралноХубав бизнес модел за въвеждане на споделена услуга. Стискам палци да бъде успешен. За съжаление важните елементи на този модел не бяха приложени при обжалваната в момента процедура за обществени велосипеди под наем.
znayko84
Рейтинг: 494 Неутрално57 лева на ден е доста солено. Това прави 1710 лева месечно, което е несравнимо повече от цената за ползване н личен бензинов автомобил, която в масовия случай е 300 - 400 лева с все консумативите и застраховките. Ако целта на общината е да ограби гражданите в полза на частни субекти, то работата е ясна. Ако целта е транспорта в София да е по-екологичен, то цената трябва да намалее поне 3 пъти.
GreenEyes
Рейтинг: 2408 НеутралноКамене, написано е, че с едно зареждане може да пропътуваш 160 км! Не само до Люлин ще стигнеш и ще се върнеш обратно, но след това ще имаш възможност и до Панчарево и обратно до отидеш. Никой не те принуждава да караш непременно из центъра на Сосия, където наистина е по-добре или да ходиш пеша, ако си сравнително близо, или да вземеш метрото. Тази идея е повече от добра и е идеална за джоба на българина, а и за намаляване на замърсеността на въздуха над София. Тук чета, че компанията щяла да има голяма печалба, ами нека има, важното е и потребителите да са доволни.
The Island
Рейтинг: 269 НеутралноУважаеми г-н Спасов с тази цена на минута прозират печалбарските ви мотиви. Нали колата се зарежда безплатно на ток от ваша страна, тогава защо не поставите първоначална такса + стотинки на км пробег ? Пробега може да го проследите с ГПС-а. Едва тогава хората ще могат да си направят сметката в сравнение с такситата. Когато стоите сутрин или вечер на Цариградско шосе, вашата кола харчи 0 ст. на минута нали ?
Ivan е
Рейтинг: 99 НеутралноДо коментар [#36] от "The Island":
Дали се движи или не няма значение, при положение че е заета и някой който наистина иска да се движи с нея не може да я ползва. Затова цената е на минута. В идеалния случай я взимаш от едно място и я оставяш и освобождаваш като стигнеш. След като си свършиш работа наемаш друга кола или същата, ако още е свободна.
Маршалов
Рейтинг: 543 ВеселоХм, 25 електрически каруци за почти 3 милиона "софиянци"(заедно с временно пребиваващите с цел работа и престъпления, пардон, забавления) По повече от 100000 човека за бройка. Такива опашки ще се извият, че е по-добре още сега да се привикат сътрудниците отговарящи за записване на рекордите в книгата на Гинес. Макар че, кой знае дали въобще ще има желаещи, да се борят със столичният трафик, след като за не особено повече пари, могат да предоставят тази задача на редовен бакшиш, с редовен тарифен апарат.
мурзилкаtvr18355030
Рейтинг: 426 НеутралноТи май не схващаш идеята. Ако ползваш кола 1-2 пъти в месеца е по-добре да дадеш 2* 57 вместо да плащаш 400 всеки месц за лично МПС. И 400 на месец е само ако караш стара таратайка и не си смяташ времето изгубено в ходене по майстори и т.н. като разход....
tvr18355030
Рейтинг: 426 НеутралноОще малко и ще изкараш София по-голяма от Токио...
niakoia
Рейтинг: 374 НеутралноДо всички, които се оплакват, че могат да се оставят обратно колите само в центъра. То си го пише:
"Компанията разположи и 34 точки за зареждане на електрически автомобили на 7 места в София - The Mall, "Сердика център", тенис корт "Малееви", "София решиденшъл парк", търговски център "Метро сити", "Порше център", бизнес център "Брюксел". Сега на тези места също ще могат да бъдат взимани и оставяни електромобилите на "Спарк"."
А вероятно и точките ще стават все повече.
b1izzard
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#26] от "kukuf":
До коментар [#26] от "kukuf":
груби сметки
0.3лв/мин -> 18лв/ч -> 432лв/ден
отговор от третокласник:
1 денонощие
sadparrot
Рейтинг: 479 НеутралноДо коментар [#34] от "znayko84":
Сега разцъках на сайта на фирмата, има Нисан под наем за 750 лева на месец, което е една идея по-добре като цена. https://www.eldrive.eu/Nissan.html
sadparrot
Рейтинг: 479 НеутралноДо коментар [#42] от "b1izzard":
В статията пише 0.29 стотинки, а би трябвало да е 0.29 лева, та затова така... :)
Камен
Рейтинг: 942 НеутралноНачи представям си как потропваш нервно на опашката в Метро "айде по-бързо бе, госпожа" - зер ти върви по 29 стинки на минута докато пазаруваш. 1 час = 18 лева.
Само за времето на пазаруване в Метро ще ти врътне такава сметка, че за обратния път да си платиш 3 пъти таксито. А пък на идване спокойно можеш да дойдеш с метрото (нали си без торби), да не правиш задръствания.
Петър Иванов
Рейтинг: 697 ВеселоВ Румъния дават 10000 /десетхиляди евро/ при покупка на електр. кола. Ние чакаме разрешение от Москва ...
Patsis
Рейтинг: 4123 ВеселоДо коментар [#40] от "tvr18355030":
Бе дали са 3 млн, дали са 1,3 млн - ама пак заглавието "Всеки ще може да се вози на електромобил в София" е чиста проба преувеличение!
Даже ако автомобилите са заети през цялото време при 52 000 жители на автомобил няма как да стане!
nsa17624486
Рейтинг: 2350 ВеселоВсеки в София може да се движи с електрически автомобил, ама може и да не се движи, както е казал шопът...
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5443 ВеселоДо коментар [#47] от "patsis":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!то и всеки МОЖЕ да спечели от лотарията и от Тотото.
Kosta Delev
Рейтинг: 874 НеутралноЗа разлика от МПС-тата от обгазеното минало (които явно изминават последните си мили на нафталин), ел. двигателя не харчи ток в задръстване просто защото това би било тъпо...
Също така, като се спускаш по нанадолнище ел.колата всъщност се зарежда, защото като се замислиш - иначе би било малко тъпо.
Също е доста демоде да се занимаваш с масла, ремъци и хиляди други чаркове, които стават излишни...
kukuf
Рейтинг: 454 НеутралноДо коментар [#42] от "b1izzar
Хайде пак! Жокер от колегата sadparrot
Значи давам си аз чинно 1 стотинка,плащам си 3 минутно возене,получавам си рестото от от 0,13 стотинки и всичко "Пито-платено":)
Иначе идеята е читава.Тук в Бургас от години си вземаш колело със СМС ,има приложение къде и колко има свободни и го зарязваш на някоя от десетината стоянки из града.Май има и електрически.
zyx
Рейтинг: 269 НеутралноДо коментар [#50] от "naskotop":
Електрокара има доста консуматори освен ел двигателя. Особено зимата тези консуматори лакомо поглъщат енергията, така , че възхвалата на спрелия електрокар , който не харчи нищо е въздух работа.
Освен това , по принцип, автомобилите с ДВГ са доста по-сложен "организъм" от електрокарите. Именно поради тази причина електрокара е изобретен доста по-рано от автомобила в ДВГ. Някак някой да изпада в захлас и благоговеене пред електрокара е като някое мекотело да се пъчи пред бозайник.
m17
Рейтинг: 2346 НеутралноДо коментар [#16] от "uq":
Типично ганьовско мислене - "тука има някаква далавера, някаква кражба". Едни хора са готови да рискуват собсетните си пари с нова идея. Ами техен си проблем - ако са си направили сметката ще спечелят, ако не са ще загубаят тия пари и ще пробват нещо друго. От цялото това упражнение обществото само може да спечели.
m17
Рейтинг: 2346 НеутралноДо коментар [#46] от "Петър Иванов":
Айде да посмалим "даването" от обществените пари. Има доста по-належащи разходи които да се финансират от държавния бюджет. Има маса необходими инвестиции в образование, в инфраструктура, в отбрана. Има ужасно много хора в нужда. Пък заможните лщбители на Тесла, електрочески голфове и сие могат да спестя от една екскурзия и да си купят мечтаната електрическа играчка.
extraCACA
Рейтинг: 1210 Любопитноабе, шматароци... великата ви иновация върви по сумати щатски градове вече над 5 години, дали не станаха и 7, мързи ме сега да проверявам точно кога тръгна... и услугата е НАПЪЛНО БЕЗПЛАТНА, селендури скапани...
БЕЗ-ПЛАТ-НА за клиентите, ясно?
и без субсиидии от общини и т.п. туземни изобретения. ха познайте как го правят?
ей, направо ми се повръща от тая овча простотия, дето се вихри в територията
extraCACA
Рейтинг: 1210 Веселоми ходи в Румъния да ти дадат като дават бе, чук
extraCACA
Рейтинг: 1210 Неутралноше виснат на общински субсидии, запомни ми думата... този бизнес спокойно си излиза на печалба, при това без ползвателите да плащат каквото и да било, само че вин-вин модела за тази територия не става :)... овци бол, гладни батки още толкоз
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
extraCACA
Рейтинг: 1210 Веселотака сме ние хейтърите... сешсе намери злобно да изсъскаме, че по белия свят хората печелят нормално от същото без да цоцат по 99 приоритетни оси на ОПРР, еле па да товарят и ползвателите си с ценоразписи :)
Yomega
Рейтинг: 714 Неутралноабе таксито си има предимства, някой друг те вози и можеш да си проведеш разговор, напишеш мейл и пр. Иначе добра идея, даи е печеливш модел ще си покаже..
Ivan е
Рейтинг: 99 НеутралноДо коментар [#62] от "Yomega":
Тази стъпка не е преход от такси към споделен автомобил, а от личен автомобил към споделен. Някои хора държат лично да шофират.
Докато свикнем на този модел за споделени автомобили, за да се отървем от личните, ще е дошло времето времето и на автономните автомобили.
Тогава дори ще може да дремнеш, докато "шофираш" до морето. Като си поръчаш автомобила сам ще дойде пред входа ти. Като стигнеш, ще разтовариш багажа в хотела, и ще изпратиш автомобила да си ходи сам да се зарежда и да го почистят, за да върне някой до София, като отиде да го вземе от адрес. Няма да мислиш за паркиране, което в повечето случаи е платено и струва повече от горивото. В такъв случай паркингите може да са извън градовете.
Няма да мислиш дали някой ще те блъсне или открадне автомобила. Няма нужда дори да имаш книжка.
Като ти трябва представителен автомобил, ще си наемеш нещо скъпо. Ако ще превозваш багаж, ще си вземеш пикап или микробус.
Ако сте повече хора, можете да си наемете дори автобус, вместо няколко автомобила и да пътувате по отделно от рождения ден до дискотеката.
Ако искаш да изпиташ удоволствието от шофирането, ще си вземеш нещо над 1000 2000 коня.
Предполагам обаче, че за малките населени места винаги ще е по-рентабилно да си имаш личен автомобил.
Kosta Delev
Рейтинг: 874 ВеселоДо коментар [#52] от "zyx":
Да, да, така е... И старата ми Нокия от преди 15 години е по-добра от новия ми iPhone, защото издържала няколко дни повече, нали?...
Истината е, че до десетилетие ДВГ-машините ще се наредят до парниковите влакове в музеите за голямо съжаление на производителите на нафталин и гъзьол, както и на ауспух-маниаците, които получават оргазъм като задействат околните аларми докато минават по улицата...
Камен
Рейтинг: 942 НеутралноТе хората не могат с жена си един автомобил да споделят, та си купуват по 2-3 на семейство.... ти ще ги чакаш да го споделят с целия град.
След първите 2-3 пъти като ти потрябва и няма наличен, ще се бръкнеш да си купиш твой.
net
Рейтинг: 275 НеутралноА между клиентите кой ще събира боклуците оставени в купето (стелки, седамки)?