Всеки в София ще може да се движи с електрически автомобил

Всеки в София ще може да се движи с електрически автомобил

© Юлия Лазарова



Споделено пътуване с електрически автомобили и мобилно приложение, с което всеки ще може да ги наема - това е концепцията на услугата "Спарк", която тази седмица дебютира в София.


"Спарк" бе предварително представена в края на септември, в рамките на инициативата на Столичната община Европейската седмица на мобилността, както и на фестивала за качествена храна и напитки StrEAT Fest, организиран от "Бакхус".


Услугата започва с 25 електрически автомобила


които ще бъдат разположени в платените зони за паркиране в столицата. Чрез приложението, което потребителите свалят в телефона си, те ще могат да виждат кои автомобили са свободни и ще могат да ги резервират безплатно за период от 15 минути. Колите ще могат да бъдат ползвани от всеки, независимо дали е български гражданин или турист. Единственото ограничение е шофьорът да има поне една година шофьорски стаж.




Регистрацията в мобилното приложение на "Спарк" изисква номер на лична карта, шофьорска книжа, кредитна карта и имейл, на който потребителите да получават данни за това толкова време са ползвали услугата, колко километра са изминали и колко е сумата, която плащат.


"Спарк" е въведена преди две години в столицата на Литва Вилнюс от местната "УАБ Райд шеър", като в началото също е започнала с 25 електромобила. В София дружеството ще си партнира с българското "еМобилити интернешънъл" ЕАД, обясни Стефан Спасов, който е изпълнителен директор на местната фирма. В дружеството "Райд шеър България" основни акционери са двете фирми - "еМобилити интернешънъл" АД и "УАБ Райд шеър".


Преди две години "еМобилити интернешънъл" създаде платформата "Елдрайв", която също отдава електромобили под наем, но услугата е насочена към фирми. Компанията разположи и 34 точки за зареждане на електрически автомобили на 7 места в София - The Mall, "Сердика център", тенис корт "Малееви", "София решиденшъл парк", търговски център "Метро сити", "Порше център", бизнес център "Брюксел". Сега на тези места също ще могат да бъдат взимани и оставяни електромобилите на "Спарк".


До 30% по-евтино от такси


Първите 12 минути използване на колата ще струват 3.48 лева, а всяка следваща минута по 0.29 стотинки. Максималната сума, която може да бъде начислена на един клиент, е 57 лева. След това автомобилът може да бъде ползван за 24 часа, но това не е задължително.


Направените изчисления показват, че услугата ще струва до 30% по-евтино от такси, особено при по-дълго ползване, каза Стефан Спасов. Той обясни, че има и непредвидими ситуации като задръстванията, но дори в тези случаи цената прави "Спарк" по-изгоден и комфортен начин на придвижване в София.


Стефан Спасов

© Юлия Лазарова

Стефан Спасов


Освен от такси условията на "Спарк" са по-добри от тези рент-а-кар услугите, смята Спасов. "При рент-а-кар 57 лева е възможно най-ниската цена за наем на автомобил, а това е, без да се смята горивото, което клиентите плащат", казва той.


За същата сума клиентите на "Спарк" ще могат да ползват колите за цяло денонощие, а зареждането е напълно безплатно във всички 34 точки в мрежата на "Елдрайв" в столицата. Екип от компанията ще се движи из града, за да зарежда свободните автомобили.


Единственото задължение на потребителите ще бъде да върнат колите в платените зони за паркиране в центъра (синя и зелена зона) или на други обособени места, които са събрани в карта в приложението. В случаи на пътни произшествия отговорността ще се поема от виновния водач. За целта всеки автомобил е снабден с джипиес устройство, което следи скоростта и посоката на движение. Това ще позволи вината да се доказва веднага.


Колкото повече, толкова повече


След въвеждането на "Спарк" във Вилнюс интересът постепенно нараства, като в момента в града се движат 50 електромобила, а съвсем скоро те ще бъдат 70, казва Стефан Спасов. Той посочва, че резултатите на литовската компания показват, че колкото повече увеличават автопарка на "Спарк", толкова повече се повишат интересът и потреблението.


Зарядна станция на "Елдррайв"

© Юлия Лазарова

Зарядна станция на "Елдррайв"


В София услугата също ще започне с 25 коли "Фолксфаген" e-up!, но до края на тази година броят им ще бъде удвоен. Планът е до края на 2018 г. "Спарк" в София да разполага със 100 автомобила, а до 2019 г. – с 300. Според Спасов толкова автомобили са необходими, за да бъдат покрито потреблението в столицата.


Максималният пробег на e-up! с едно зареждане е 160 километра.


Пазарът е интересен, а конкуренцията е добре дошла


За въвеждането на "Спарк" в София са вложени 300 хиляди лева, но от "Райд шеър България" очакват инвестицията да започне да се изплаща след две години. Според Спасов пазарът за отдаване под наем на електрически автомобили ще става все по-интересен за инвеститорите в следващите две години.


От компанията не планират да въвеждат услугата в други градове в страната, поне докато не развият максималния потенциал София.

Винаги очакваме конкуренция, но в компанията няма притеснения по този въпрос, коментира Спасов. Според него ще е много трудно за друга компания да навлезе на пазара с подобна услуга на по-ниска цена, която да е икономически обоснована, като едно едновременно с това развие инфраструктурата, за да бъде реална конкуренция.


Ключови думи към статията:

Коментари (66)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Неутрално

    Добро начало. дано с увеличението на бройките цената се намали. Това можеше да го направи и ЦГМ и да печели честно а не като сега.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на syneidesys
    syneidesys
    Рейтинг: 226 Весело

    " резултатите на литвийската компания" - или литовска или латвийска.

  3. 3 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 738 Неутрално

    Добра идея, но не особено практична, щом е само в центъра.
    Ако искаш да отидеш от Люлин до центъра какво правиш? Или ако си излязъл вечерта по заведения, метрото вече не върви - не можеш да се прибереш с такава кола, трябва пак такси да вземеш.
    В центъра общо взето най-практично е да се ходи пеша, вместо да се виси в задръстване - пък макар и с електромобил, който не пуши.

  4. 4 Профил на syneidesys
    syneidesys
    Рейтинг: 226 Весело

    "литвийската столица Вилнюз" - литовската столица Вилнюс.

  5. 5 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3634 Неутрално

    клиентите на "Спарк" ще могат да ползват колите за цяло денонощие, а зареждането е напълно безплатно
    __________
    Абе в тези задръствания като им свърши батерията какво правим?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  6. 6 Профил на Yadada
    Yadada
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#3] от "Камен":

    Взимането и оставянето на автомобила става само в центъра. Ако искаш и до Видин можеш да отидеш с нея, там да си паркираш някъде, но през това време брояча върви ;)

    БКП = БСП = СДС = ДПС = НДСВ = ГЕРБ = Мафия! The Revolution Will Not Be Televised
  7. 7 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До 30% по-евтино от такси
    -------------------------
    Лъжа.
    ---------------
    "При рентакар 57 лева е възможно най-ниската цена за наем на автомобил
    ------------
    Полуистина.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  8. 8 Профил на georgi_mihailov
    georgi_mihailov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#5] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Абсолютно същото което става и с другите коли с празен резервоар, слизаш и буташ.

    Освен това електрическите коли почти не хабят ток, когато са спрели. Оделно при ниски скорости и задръствания са много по ефективни от тези с ДВГ.

  9. 9 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 489 Неутрално

    клиентите на "Спарк" ще могат да ползват колите за цяло денонощие, а зареждането е напълно безплатно__________Абе в тези задръствания като им свърши батерията какво правим?
    —цитат от коментар 5 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    в тези задръствания, ако плащаш 29ст/минута, какво правиш...Таксиджията поне може да знае по-кратки пътища и накрая да излезе по-евтино. Тия услуги не са за България, където социалната политика е всеки да има автомобил и притежанието на автомобил не е скъпо. Друго щеше да е, ако гражданската беше по 600лв/година (средно) данъкът по 300лв (средно) и в центъра на София се плаща 10лв на влизане. Тогава Спарк можеха да направят договор с общината да не плащат за влизане в центъра.
    В момента, за 20 минути се плащат 5,40лв. Масово се кара на газ. Спирането в центъра в 2лв за паркиране. Може да се окаже, че е не изгодно. Да не говорим за тия 57лв/ден.

  10. 10 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 489 Неутрално

    До коментар [#3] от "Камен":Взимането и оставянето на автомобила става само в центъра. Ако искаш и до Видин можеш да отидеш с нея, там да си паркираш някъде, но през това време брояча върви ;)
    —цитат от коментар 6 на Yadada


    няма да стигнеш до Видин, защото трябва да се заредиш някъде, пък колонки няма толкова из държавата, а и на тях се чака, което цъка още минути.

  11. 11 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 914 Весело

    Всъщност цялото това нещо е прикрита реклама , с всички присъщи на рекламата пороци.
    Е, нямаше да навреди , ако беше посочено че е реклама де... Безплатна най-вероятно.....
    Щото Алфа Финанс държи 20+ % :) :) :) :)
    Друг голям акционер Люксембургска офшорка....
    :) :) :) :) :)

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  12. 12 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 738 Неутрално

    До коментар [#6] от "Yadada":

    Е именно де - ако точката на тръгване И точката на пристигане не са ти в центъра (и двете!) не можеш да ползваш услугата. Което вероятно я прави безмислена в 95% от случаите.
    То ако отиваш от центъра за центъра, по-бързо ще ти е да тръгнеш пеш.
    Всъщност, доколкото чета има и точки в Дъ Мол, Тенис Център Малееви, и няколко други - ама с толкова тясно дефинирани точки извън центъра едва ли ще обхванат голяма клиентела.
    В Германия и Италия има подобни услуги, но там наистина е из целия град. Вземаш/оставяш където си искаш, а ГПС-а отбелязва на картата къде е колата, та следващия който му трябва да може да я намери.

  13. 13 Профил на mapuhcku
    mapuhcku
    Рейтинг: 391 Неутрално

    Няма да е зле да помислят за точки на оставяне на автомобилите в крайни квартали в Сф. В центъра ходя пеша или с градски транспорт. За да се прибера късно вечер ми трябва такси или пак градски транспорт. Между другото какво стана с велосипедите под наем? Там е същата работа - трябва да има стоянки с по 20-30 велосипеди и в точки в крайните квартали. Освен това се води и дискусия за въвеждане на денонощен транспорт. Не е важно само да направиш нещо, но и как ще се изпълни това.

  14. 14 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 914 Весело

    До коментар [#12] от "Камен":

    Не се хабете да спорите...Пределно им е ясно на акционерите, че услугата не е услуга и посмъртно няма как да е печеливша.... без субсидии........ Зарибяване на пазара..... Всички бизнеси на тези акционери са свързани или със субсидии или с грантове..... Което случайно не е - фалира :) :) :) :) :) :)

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  15. 15 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    До коментар [#12] от "Камен":

    Както е казано в статията, това е само началото. Предполагам че с времето ще покрият доста повече места и услугат ще придобое по-голям смисъл.

  16. 16 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1757 Неутрално

    Евала, са остава да кажете и от къде краднете.
    300 000 лева са много малка инвестиция за това, не е реално. Дори 25 е-UPa само са повече. А офис, а хора, а това "приложение"? После тия коли няма да вървят без поддръжка каквото и да си говорим, трябва да се обгрижват.... НЯМА ШАНС да излезе на печалба. Нещо краднат, нещо са "усвоили"

  17. 17 Профил на lnv03536310
    lnv03536310
    Рейтинг: 238 Неутрално

    Супер! Ще го ползвам. Но не става ясно от статията - предлага ли се услугата, кое е приложението, как и къде да се регистрираме?

  18. 18 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 771 Весело

    До коментар [#2] от "syneidesys":

    Блондинка - журналист, специалист по Близкия Изток :

    - Как е правилно да се напише - Иран или Ирак?!

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  19. 19 Профил на adventure
    adventure
    Рейтинг: 221 Неутрално

    като цяло добра идея и я приветствам.
    Само се чудя дали ми излиза сметката. Аз като живеещ в центъра и без кола, би трябвало да съм "идеалния" клиент.

    Тези 57лв се достигат за 3 часа. Значи аз ако тръгна от центъра за някъде ( например да видя баба ми, да се видя с приятел, или на пазар), ще бъде много трудно да свърша тези неща за по-малко от 2 часа, което отива към 35лв. Еми... не е по-евтино от такси в 2 посоки, да не говорим за метро. Ако можеше да се оставят колите на повече места в софия и реално да не плащаш докато не караш, щеше да е доста по-практично, но вероятно и нерентабилно за предлагащите услугата.

    За цял ден мога да си взема кола под наем на по-добра цена.

    Предполагам, че отвреме навреме може да се ползва но няма как да стане мейнстрийм

  20. 20 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Не, че го отричам, но да говорим истината.
    Не е по евтино, а по скъпо с 30 % от такси.
    За пробег 6,5 км и скорост в центъра 12 км/ч ще се плати малко над 10 лева, а с такси - около 6-7 лева.
    Отделно не отчитаме пешеходното разстояние.

  21. 21 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3800 Неутрално

    ВИИ имени Ленина

    Напредваме.
    Некога Прогнозата беше, че при комунизма ще правостоим (без да ходим),
    на хоризонтални ускорители (ескалатори) в добавка към вертикални.

    А има тенденции тотално упадъчни.

    Велоалеии и велосипедисти...
    Соларни централи нахално изтикват онези димящите.
    ...

    "Всеки в София ще може да се движи с електрически автомобил"

  22. 22 Профил на Valeria
    Valeria
    Рейтинг: 512 Неутрално

    Все от някъде трябва да се тръгне все пак.

  23. 23 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 578 Неутрално

    Правилно казват, че не е по-евтино, ама пък това е много як начин да опънеш някоя еколожка, като й се покажеш, че използваш електромобил ;)

    Аз така, на млади години, заемах на един приятел кучето да го разхождам, щото си бях набелязал две "кучкарки" :) И там покрай заучените приказки покрай живота и делата на кучето, много добре ми се получи свалката с едната :)))

  24. 24 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 679 Неутрално

    Два цитата7

    "... и ще могат да ги резервират безплатно за период от 15 минути..."
    и
    "... Първите 12 минути използване на колата ще струват 3.48 лева, а всяка следваща минута по 0.29 стотинки... "

    Авторе, кой е верният?

  25. 25 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    И ето как неусетно електромобилите стават част от ежедневието ни.

    The best way to predict the future is to invent it.
  26. 26 Профил на kukuf
    kukuf
    Рейтинг: 434 Неутрално

    "а всяка следваща минута по 0.29 стотинки. Максималната сума, която може да бъде начислена на един клиент, е 57 лв."
    Задача за трети клас:Ако на минута се плаща по 0,29 СТОТИНКИ,колко денонощия трябва да караш,за да достигнеш сумата от 57 ЛЕВА!
    Журналисти!?!?

  27. 27 Профил на iavorski
    iavorski
    Рейтинг: 369 Неутрално

    До коментар [#3] от "Камен":

    От СУ до пазара на Люлин 5 пеш е час и половина ходене. Същото е и от СУ до Младост 3. Кви таксита, кви пет лева в тази малка наша столица!

  28. 28 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1757 Неутрално

    До коментар [#27] от "iavorski":

    Е ДЕ! Първо пазара не е в Люлин 5 и второ от СУ до пазара в Люлин 3 са 10 км. 7 км средна скорост пеш.. може ако си оня.. Дизела ли беше? Сега за 10 мин и аз я правя ама час и поливина със 7 км .. посмали

  29. 29 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1074 Весело

    Ехе коментарите са ни на ниво.Ама крадат/как като са частна инициатива??/,Не им е изгодно/що правите сметка на чужди пари??/,лъжат таксито е по-евтино/ако не ти е изгодно не ползваш/това е предложение ,не задължение.Не са удобни/ами ок /ако не работи фирмата фалира и толкова.
    А че е реклама реклама е .И все повече предавяния по телевизаия и радио са 'скрити'рекламни съобшения предложени ни като много интересна информация.
    Като наближи концерт ,се дават 'любопитни " факти за изпълнителя ,съвсем случайно започват радиата да пускат през час изпълнение на точно тези музиканти.За изложби ,автомобили ...и прочие мноооого интересуваши ни неща.ПР все по-яко заобикаля'рекламните 'съобщения.И най-доброто....предстой!/Чуйте и ще ВИДИТЕ!!/
    Та така и тази статийка! ;--)

  30. 30 Профил на tko42434569
    tko42434569
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#24] от "irons":

    Различни неща са: през приложението си набелязваш най-близкия автомобил и го "резервираш" за да можеш да стигнеш до него и той все още да е там. Другото е след като вече си се качил и е започнало да ти се отчита време.

  31. 31 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Два цитата7"... и ще могат да ги резервират безплатно за период от 15 минути..."и"... Първите 12 минути използване на колата ще струват 3.48 лева, а всяка следваща минута по 0.29 стотинки... "Авторе, кой е верният?
    —цитат от коментар 24 на irons


    Правиш ли разлика между резервация и ползване? Може да си резервираш автомобила, като го видиш в Апликацията Къде е свободен, за да не се окаже че докато стигнеш до него, някой вече го е взел преди тебе.

    За да няма тарикати, които го резервират за повече от час, са ограничили това време до 15 минути. След това си плащаш на минута, ако искаш го ползвай Ако искаш просто го дръж резервирано няколко часа. Броячът си тиктака докато не го освободиш.

  32. 32 Профил на Yadada
    Yadada
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#12] от "Камен":

    Идеята е, че можеш да вземеш колата от центъра, да отидеш до люлинското МЕТРО на пазар и да се върнеш пак в центъра.

    Няма как да я вземеш от центъра за да си отидеш до вас в кв. Витоша у някой затънтен нов блок и просто там да я оставиш колата и да спреш да ползваш услугата. После тази кола ей така ще си стои там и никой няма да я ползва повече.

    БКП = БСП = СДС = ДПС = НДСВ = ГЕРБ = Мафия! The Revolution Will Not Be Televised
  33. 33 Профил на radost.petrova
    radost.petrova
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Хубав бизнес модел за въвеждане на споделена услуга. Стискам палци да бъде успешен. За съжаление важните елементи на този модел не бяха приложени при обжалваната в момента процедура за обществени велосипеди под наем.

  34. 34 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 553 Неутрално

    57 лева на ден е доста солено. Това прави 1710 лева месечно, което е несравнимо повече от цената за ползване н личен бензинов автомобил, която в масовия случай е 300 - 400 лева с все консумативите и застраховките. Ако целта на общината е да ограби гражданите в полза на частни субекти, то работата е ясна. Ако целта е транспорта в София да е по-екологичен, то цената трябва да намалее поне 3 пъти.

  35. 35 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 1773 Неутрално

    Добра идея, но не особено практична, щом е само в центъра.Ако искаш да отидеш от Люлин до центъра какво правиш? Или ако си излязъл вечерта по заведения, метрото вече не върви - не можеш да се прибереш с такава кола, трябва пак такси да вземеш.В центъра общо взето най-практично е да се ходи пеша, вместо да се виси в задръстване - пък макар и с електромобил, който не пуши.
    —цитат от коментар 3 на Камен


    Камене, написано е, че с едно зареждане може да пропътуваш 160 км! Не само до Люлин ще стигнеш и ще се върнеш обратно, но след това ще имаш възможност и до Панчарево и обратно до отидеш. Никой не те принуждава да караш непременно из центъра на Сосия, където наистина е по-добре или да ходиш пеша, ако си сравнително близо, или да вземеш метрото. Тази идея е повече от добра и е идеална за джоба на българина, а и за намаляване на замърсеността на въздуха над София. Тук чета, че компанията щяла да има голяма печалба, ами нека има, важното е и потребителите да са доволни.

  36. 36 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Уважаеми г-н Спасов с тази цена на минута прозират печалбарските ви мотиви. Нали колата се зарежда безплатно на ток от ваша страна, тогава защо не поставите първоначална такса + стотинки на км пробег ? Пробега може да го проследите с ГПС-а. Едва тогава хората ще могат да си направят сметката в сравнение с такситата. Когато стоите сутрин или вечер на Цариградско шосе, вашата кола харчи 0 ст. на минута нали ?

  37. 37 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#36] от "The Island":

    Дали се движи или не няма значение, при положение че е заета и някой който наистина иска да се движи с нея не може да я ползва. Затова цената е на минута. В идеалния случай я взимаш от едно място и я оставяш и освобождаваш като стигнеш. След като си свършиш работа наемаш друга кола или същата, ако още е свободна.

  38. 38 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1907 Весело

    Хм, 25 електрически каруци за почти 3 милиона "софиянци"(заедно с временно пребиваващите с цел работа и престъпления, пардон, забавления) По повече от 100000 човека за бройка. Такива опашки ще се извият, че е по-добре още сега да се привикат сътрудниците отговарящи за записване на рекордите в книгата на Гинес. Макар че, кой знае дали въобще ще има желаещи, да се борят със столичният трафик, след като за не особено повече пари, могат да предоставят тази задача на редовен бакшиш, с редовен тарифен апарат.

    мурзилка
  39. 39 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 394 Неутрално

    57 лева на ден е доста солено. Това прави 1710 лева месечно, което е несравнимо повече от цената за ползване н личен бензинов автомобил, която в масовия случай е 300 - 400 лева с все консумативите и застраховките. Ако целта на общината е да ограби гражданите в полза на частни субекти, то работата е ясна. Ако целта е транспорта в София да е по-екологичен, то цената трябва да намалее поне 3 пъти.
    —цитат от коментар 34 на znayko84


    Ти май не схващаш идеята. Ако ползваш кола 1-2 пъти в месеца е по-добре да дадеш 2* 57 вместо да плащаш 400 всеки месц за лично МПС. И 400 на месец е само ако караш стара таратайка и не си смяташ времето изгубено в ходене по майстори и т.н. като разход....

  40. 40 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Хм, 25 електрически каруци за почти 3 милиона "софиянци"(заедно с временно пребиваващите с цел работа и престъпления, пардон, забавления)
    —цитат от коментар 38 на Маршалов


    Още малко и ще изкараш София по-голяма от Токио...

  41. 41 Профил на niakoia
    niakoia
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До всички, които се оплакват, че могат да се оставят обратно колите само в центъра. То си го пише:

    "Компанията разположи и 34 точки за зареждане на електрически автомобили на 7 места в София - The Mall, "Сердика център", тенис корт "Малееви", "София решиденшъл парк", търговски център "Метро сити", "Порше център", бизнес център "Брюксел". Сега на тези места също ще могат да бъдат взимани и оставяни електромобилите на "Спарк"."

    А вероятно и точките ще стават все повече.

  42. 42 Профил на b1izzard
    b1izzard
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#26] от "kukuf":

    До коментар [#26] от "kukuf":

    груби сметки

    0.3лв/мин -> 18лв/ч -> 432лв/ден

    отговор от третокласник:
    1 денонощие

  43. 43 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 508 Неутрално

    До коментар [#34] от "znayko84":

    Сега разцъках на сайта на фирмата, има Нисан под наем за 750 лева на месец, което е една идея по-добре като цена. https://www.eldrive.eu/Nissan.html

  44. 44 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 508 Неутрално

    До коментар [#42] от "b1izzard":

    В статията пише 0.29 стотинки, а би трябвало да е 0.29 лева, та затова така... :)

  45. 45 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 738 Неутрално

    Идеята е, че можеш да вземеш колата от центъра, да отидеш до люлинското МЕТРО на пазар и да се върнеш пак в центъра.
    —цитат от коментар 32 на Yadada

    Начи представям си как потропваш нервно на опашката в Метро "айде по-бързо бе, госпожа" - зер ти върви по 29 стинки на минута докато пазаруваш. 1 час = 18 лева.
    Само за времето на пазаруване в Метро ще ти врътне такава сметка, че за обратния път да си платиш 3 пъти таксито. А пък на идване спокойно можеш да дойдеш с метрото (нали си без торби), да не правиш задръствания.

  46. 46 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1073 Весело

    В Румъния дават 10000 /десетхиляди евро/ при покупка на електр. кола. Ние чакаме разрешение от Москва ...

  47. 47 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2175 Весело

    До коментар [#40] от "tvr18355030":

    Бе дали са 3 млн, дали са 1,3 млн - ама пак заглавието "Всеки ще може да се вози на електромобил в София" е чиста проба преувеличение!
    Даже ако автомобилите са заети през цялото време при 52 000 жители на автомобил няма как да стане!

  48. 48 Профил на nsa17624486
    nsa17624486
    Рейтинг: 4249 Весело

    Всеки в София може да се движи с електрически автомобил, ама може и да не се движи, както е казал шопът...

  49. 49 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5383 Весело

    До коментар [#47] от "patsis":

    то и всеки МОЖЕ да спечели от лотарията и от Тотото.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  50. 50 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 1141 Неутрално

    ...Абе в тези задръствания като им свърши батерията какво правим?
    —цитат от коментар 5 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    За разлика от МПС-тата от обгазеното минало (които явно изминават последните си мили на нафталин), ел. двигателя не харчи ток в задръстване просто защото това би било тъпо...
    Също така, като се спускаш по нанадолнище ел.колата всъщност се зарежда, защото като се замислиш - иначе би било малко тъпо.
    Също е доста демоде да се занимаваш с масла, ремъци и хиляди други чаркове, които стават излишни...

  51. 51 Профил на kukuf
    kukuf
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#42] от "b1izzar

    Хайде пак! Жокер от колегата sadparrot

    Значи давам си аз чинно 1 стотинка,плащам си 3 минутно возене,получавам си рестото от от 0,13 стотинки и всичко "Пито-платено":)
    Иначе идеята е читава.Тук в Бургас от години си вземаш колело със СМС ,има приложение къде и колко има свободни и го зарязваш на някоя от десетината стоянки из града.Май има и електрически.

  52. 52 Профил на zyx
    zyx
    Рейтинг: 274 Неутрално

    До коментар [#50] от "naskotop":

    Електрокара има доста консуматори освен ел двигателя. Особено зимата тези консуматори лакомо поглъщат енергията, така , че възхвалата на спрелия електрокар , който не харчи нищо е въздух работа.
    Освен това , по принцип, автомобилите с ДВГ са доста по-сложен "организъм" от електрокарите. Именно поради тази причина електрокара е изобретен доста по-рано от автомобила в ДВГ. Някак някой да изпада в захлас и благоговеене пред електрокара е като някое мекотело да се пъчи пред бозайник.

  53. 53 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    До коментар [#16] от "uq":

    Типично ганьовско мислене - "тука има някаква далавера, някаква кражба". Едни хора са готови да рискуват собсетните си пари с нова идея. Ами техен си проблем - ако са си направили сметката ще спечелят, ако не са ще загубаят тия пари и ще пробват нещо друго. От цялото това упражнение обществото само може да спечели.

  54. 54 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    До коментар [#46] от "Петър Иванов":

    Айде да посмалим "даването" от обществените пари. Има доста по-належащи разходи които да се финансират от държавния бюджет. Има маса необходими инвестиции в образование, в инфраструктура, в отбрана. Има ужасно много хора в нужда. Пък заможните лщбители на Тесла, електрочески голфове и сие могат да спестя от една екскурзия и да си купят мечтаната електрическа играчка.

  55. 55 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1948 Любопитно

    абе, шматароци... великата ви иновация върви по сумати щатски градове вече над 5 години, дали не станаха и 7, мързи ме сега да проверявам точно кога тръгна... и услугата е НАПЪЛНО БЕЗПЛАТНА, селендури скапани...

    БЕЗ-ПЛАТ-НА за клиентите, ясно?

    и без субсиидии от общини и т.п. туземни изобретения. ха познайте как го правят?

    ей, направо ми се повръща от тая овча простотия, дето се вихри в територията

  56. 56 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1948 Весело

    В Румъния дават 10000 /десетхиляди евро/ при покупка на електр. кола. Ние чакаме разрешение от Москва ...
    —цитат от коментар 46 на Петър Иванов


    ми ходи в Румъния да ти дадат като дават бе, чук

  57. 57 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1948 Неутрално

    Евала, са остава да кажете и от къде краднете. 300 000 лева са много малка инвестиция за това, не е реално. Дори 25 е-UPa само са повече. А офис, а хора, а това "приложение"? После тия коли няма да вървят без поддръжка каквото и да си говорим, трябва да се обгрижват.... НЯМА ШАНС да излезе на печалба. Нещо краднат, нещо са "усвоили"
    —цитат от коментар 16 на uq


    ше виснат на общински субсидии, запомни ми думата... този бизнес спокойно си излиза на печалба, при това без ползвателите да плащат каквото и да било, само че вин-вин модела за тази територия не става :)... овци бол, гладни батки още толкоз

  58. 58
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  59. 59
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  60. 60
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  61. 61 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1948 Весело

    така сме ние хейтърите... сешсе намери злобно да изсъскаме, че по белия свят хората печелят нормално от същото без да цоцат по 99 приоритетни оси на ОПРР, еле па да товарят и ползвателите си с ценоразписи :)

  62. 62 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 775 Неутрално

    абе таксито си има предимства, някой друг те вози и можеш да си проведеш разговор, напишеш мейл и пр. Иначе добра идея, даи е печеливш модел ще си покаже..

  63. 63 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#62] от "Yomega":

    Тази стъпка не е преход от такси към споделен автомобил, а от личен автомобил към споделен. Някои хора държат лично да шофират.

    Докато свикнем на този модел за споделени автомобили, за да се отървем от личните, ще е дошло времето времето и на автономните автомобили.

    Тогава дори ще може да дремнеш, докато "шофираш" до морето. Като си поръчаш автомобила сам ще дойде пред входа ти. Като стигнеш, ще разтовариш багажа в хотела, и ще изпратиш автомобила да си ходи сам да се зарежда и да го почистят, за да върне някой до София, като отиде да го вземе от адрес. Няма да мислиш за паркиране, което в повечето случаи е платено и струва повече от горивото. В такъв случай паркингите може да са извън градовете.
    Няма да мислиш дали някой ще те блъсне или открадне автомобила. Няма нужда дори да имаш книжка.

    Като ти трябва представителен автомобил, ще си наемеш нещо скъпо. Ако ще превозваш багаж, ще си вземеш пикап или микробус.

    Ако сте повече хора, можете да си наемете дори автобус, вместо няколко автомобила и да пътувате по отделно от рождения ден до дискотеката.

    Ако искаш да изпиташ удоволствието от шофирането, ще си вземеш нещо над 1000 2000 коня.

    Предполагам обаче, че за малките населени места винаги ще е по-рентабилно да си имаш личен автомобил.

  64. 64 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 1141 Весело

    До коментар [#52] от "zyx":

    Да, да, така е... И старата ми Нокия от преди 15 години е по-добра от новия ми iPhone, защото издържала няколко дни повече, нали?...

    Истината е, че до десетилетие ДВГ-машините ще се наредят до парниковите влакове в музеите за голямо съжаление на производителите на нафталин и гъзьол, както и на ауспух-маниаците, които получават оргазъм като задействат околните аларми докато минават по улицата...

  65. 65 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 738 Неутрално

    Тази стъпка не е преход от такси към споделен автомобил, а от личен автомобил към споделен.
    —цитат от коментар 63 на Ivan е

    Те хората не могат с жена си един автомобил да споделят, та си купуват по 2-3 на семейство.... ти ще ги чакаш да го споделят с целия град.
    След първите 2-3 пъти като ти потрябва и няма наличен, ще се бръкнеш да си купиш твой.

  66. 66 Профил на net
    net
    Рейтинг: 238 Неутрално

    А между клиентите кой ще събира боклуците оставени в купето (стелки, седамки)?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK