Нов жп коридор от Китай за Европа чака продължението си през България

Турският президент Реджеп Тайип Ердоган, азербайджанският му колега Илхам Алиев и грузинският премиер Гиорги Квирикашвили присъстват на церемонията по откриване на линията Баку - Тбилиси - Карс в Алят, Азербайджан.

© Handout, Reuters

Турският президент Реджеп Тайип Ердоган, азербайджанският му колега Илхам Алиев и грузинският премиер Гиорги Квирикашвили присъстват на церемонията по откриване на линията Баку - Тбилиси - Карс в Алят, Азербайджан.



Железопътен коридор между Китай и Европа, предоставящ логистична алтернатива на съществуващите линии през Русия и Иран, беше официално пуснат в понеделник. По него тръгна първият влак по линията Баку - Тбилиси - Карс, която се проектира от 2007 г. Завършването на проекта беше отлагано дълго време, особено в частта от линията, която минава през Грузия.


Европейският съюз приветства новия железопътен коридор и отбеляза, че "заедно с инвестициите, подобрената инфраструктура и логистична координация ще доведе до по-добра свързаност, нови бизнес възможности и по-интензивна търговия. Това е сърцевината на "Източно партньорство", както и на централноазиатската стратегия (на ЕС)". Европейската дипломатическа служба добави в съобщение, че ако "транспортните връзки между Турция и България се подобрят допълнително, както и тези между Азербайджан и Централна Азия, проектът ще даде бърза и надеждна наземна връзка между Европа и Азия по древния Път на коприната".


Откъде ще минават влаковете


Жп линията ще има обща дължина 826 км и според информация от азербайджанското правителство, цитирана от Bloomberg и "Капитал", трябва да направи възможно транспортирането на стоки от Китай до Европа за между 12 и 15 дни. За сравнение - контейнерите, тръгващи от Варна, стигат до Китай за 35 дни. До 2025 г. азербайджанските власти очакват по линията да преминат 8 млн. тона товари, като първоначалният годишен капацитет на линията ще е 5 млн. тона с потенциал да се увеличи до 15 млн. тона. Проектът беше започнат след тристранна среща на лидерите на Азербайджан, Турция и Грузия през 2007 г. и първоначално трябваше да бъде приключен през 2010 г., но след това беше отложен веднъж за 2012 г. заради скок в цената му и невъзможност да се осигури американско съфинансиране заради позицията на Вашингтон относно диспута в Нагорни Карабах между Армения и Азербайджан.




Вместо това Баку осигури финансиране за обновяването на 153 км жп линия между Акхалкалаки и Марабда в Грузия и на още 26 км в грузинската част от отсечката Карс (Турция) и Акхалкалаки срещу два заема от общо 757 млн. долара. Инвестицията беше направена със средства от суверенния петролен фонд на Азербайджан и до момента са изплатени около 640 млн. долара от сумата. Азербайджанските железници очакват около 2020 г. приходите от транзит през страната да са между 600 млн. и 700 млн. долара.


Продължение към България?


Новата жп линия отваря алтернативен маршрут за доставка на стоки от Китай към Европа през Централна Азия, Каспийско море, Кавказ и Турция, като обаче все още има няколко алтернативни сценария как да се развие сухопътната ѝ част от Турция към ЕС. Все още не е довършен жп тунелът, който трябва да преминава под Босфора и евентуално да продължи през България към Западна Европа. Ако това се случи, страната ни може да стане транзитна част от маршрута по линиите през Пловдив, София и Драгоман към Белград или през Свиленград към Русе в посока Букурещ. За да предпочетат китайските спедитори маршрутите през България обаче, страната трябва да довърши ремонтните дейности по тях и да позволи преминаването на влакове със скорост 120 км/ч по тях, за да става достатъчно бърз преносът на стоки.


Макар да не е официално финансиран с китайски средства, жп маршрутът през Турция и кавказките страни може да се разглежда като част от инфраструктурната мрежа "Поясът и пътят" на Пекин, който трябва да улесни сухопътните и морските връзки между Китай и останалия свят, включително Европа. Китай заложи "Поясът и пътят" като приоритет на XIX конгрес на комунистическата си партия миналата седмица, но осъществяването му остава сложно както поради финансови и геополитически причини, така и по бюрократични.


През 2015 г., когато страната тества за пръв път жп и морската връзка между провинция Сидзян в Западен Китай и грузинското пристанище Поти, стоките достигат до Грузия за девет дни, като обаче три от тях са прекарани в чакане заради административни процедури. Към момента Китай е най-големият търговски партньор на всяка от централноазиатските републики, както и четвъртият най-голям партньор на Грузия.

Ключови думи към статията:

Коментари (93)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    Както и предполагах, новия път на коприната вероятно ще мине през България. С всички произтичащи за нас ползи от това.

    The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1903 Неутрално

    Както и предполагах, новия път на коприната вероятно ще мине през България. С всички произтичащи за нас ползи от това.
    —цитат от коментар 1 на EU defender


    Потенциал има, стига да не го пропилеем както не веднъж досега.

  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3378 Неутрално

    Както и предполагах, новия път на коприната вероятно ще мине през България. С всички произтичащи за нас ползи от това.
    —цитат от коментар 1 на EU defender

    Всъщност не е сигурно! Има вероятност линията след Босфора да мине през Гърция и Македония,Сърбия и от там към ЕС, евентуално логистични нужди на Румъния могат да сменят посоката,но не е съвсем сигурно!
    Разбира се ако България продаде БДЖ за жълти стотинки на немската търговска и индустриална обсада може и нашата дестинация да се впише като алтернативен маршрут !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    А дано се реазлизира така.

  5. 5 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1903 Неутрално

    До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Първо през алтернативния маршрут ще е по дълъг пътя, второ така стоката веднъж ще влезе в ЕС през Гърция, после ще излезе и пак трябва да влиза през Унгария, което не е много логично. Всичко зависи от нашата ЖП инфраструктура, БДЖ е просто оператор на ЖП превози а собственик на инфраструктурата е НКЖИ т.е. държавата.

  6. 6 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    А през матушката ти няма ли да мине?

    The best way to predict the future is to invent it.
  7. 7 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 289 Весело

    Китай ще премине през България.
    Добре са дошли - дисциплинирани, адекватни, трудолюбиви и перспективни.

  8. 8 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2053 Неутрално

    И тук пак опира до поредния тест за нашите управници, дали навреме и адекватно от финансова гледна точка ще направят възможно минаването на този коридор, а че
    ще имаме ползи е ясно и без да сме големи умници.

  9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3748 Неутрално

    ми ако изчакат 10-15 години може да мине . еколози , птички , пчелички ....

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  10. 10 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2052 Неутрално

    За идеята вече се работи - ЖП връзката Солун-Русе през Свиленград. Сърбия и Румъния не случайно присъстваха на срещата в Евксиноград. Този проект лесно ще поеме и разклонение към Турция.

  11. 11 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1062 Любопитно

    Буйко: Абе , вий там си оправете първо "транспортните" връзки между Азербайджан и Централна Азия, а пък аз после ще ви кажа една цифра за "прас-трас-портните" връзки между България-Юг и България-Север, в тоз пояс ли , път ли , ще видим!
    Засега асфалтирам, после ще се разправям с комунягите от ККП, и ще видят те що е "десен" политик с много голям десен.....джоб!

  12. 12 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2052 Неутрално

    Всъщност не е сигурно! Има вероятност линията след Босфора да мине през Гърция и Македония,Сърбия и от там към ЕС...
    —цитат от коментар 3 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Тази линия беше мечта на газпромци за Турски поток. Мечтата умря!

  13. 13 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    Тази линия е двупосочна. Китай също е пазар с потенциал. До август износа ни за там е почти 800 милиона лева. 12-15 дни транзитно време е доста добре.

    The best way to predict the future is to invent it.
  14. 14 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    С тая единична току що ремонтирана жп линия между Поповица и Свиленград не виждам как ще се поеме такъв трафик. Не знам на кой идиот в НКЖИ или друга дъбжавна организация му текна че точно от това и точно тук може да се направи икономия, която за.пореден път ще ни излезе солена?
    И за децата е ясно че това трасе е с голям потенциал, особено като пуснат тунела под Босфора. Същата работа се случи и с моста на Видин, където "експертите" казАли че няма нужда от нов път и жп линия щото нямало да има чак толкова движение. Е в момента има постоянни килэматрични задръствания. Същото ще се случи и с жп линията Пловдив-Свиленград!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  15. 15 Профил на shakez
    shakez
    Рейтинг: 480 Разстроено

    Тук в момента едни хора се чудят как могат да заграбят едни пари с този проект, а не да направят нещо за изтерзаната ни татковина.

  16. 16 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10842 Неутрално

    И старият е минава през България.
    Иначе имах възможност да пътувам по тази линия в различни отсечки и държави. Китай финансира голяма част от тях. А цените в някои случаи са смешни. Баку-Тбилиси например е 30 евро (спален вагон). Части от пътя струват по-скъпо , но избягват държави (примерно пресичането на ферганската долина) за да се намали риска...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  17. 17 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 584 Любопитно

    Нещо не виждам жици - ще е много тъпо ако с дизелови локомотиви транспортират на такова разстояние.
    То не че в Щатите не правят точно така, ама сме 21- век все пак, нали трябва да пазим планетата.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  19. 19 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    До коментар [#5] от "zxp53317185":

    Докато стане линията, Македония и Сърбия ще влязат в ЕС
    :)

  20. 20 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Браво, истински път на коприната. А бяхме се притеснили щото по нашите пазари изчезна :-)

  21. 21 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    И как точно продажбата на БДЖ ще наклони везните в наша полза? Може би имаш пред вид "ЖП Инфраструктура"? БДЖ никой не желае да купува. Освен това ползата за България от този проект е твърде съмнителна. Това ще е нещо подобно на Южен поток. Ще подсмърчаме покрай пълните с китайски боклуци вагони. Тази линия подпомага само китайската инвазия в Европа.

  22. 22 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    До коментар [#6] от "EU defender":

    Чукча не читател, чукча писател. Хем статията почва с това:

    "Железопътен коридор между Китай и Европа, предоставящ логистична алтернатива на съществуващите линии през Русия и Иран,"
    * * *

    Да ти го смелим ли? Китай е свързан с Европа със СЪЩЕСТВУВАЩ ЖП коридор, който минава през Русия... ама то русофобията не прощава....
    :)

  23. 23 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    Нещо не виждам жици - ще е много тъпо ако с дизелови локомотиви транспортират на такова разстояние. То не че в Щатите не правят точно така, ама сме 21- век все пак, нали трябва да пазим планетата.
    —цитат от коментар 17 на cristo_n


    Понякога излиза по-евтино и по-екологично да гориш дизел в оптимални условия за това, да въртиш генератори и да задвижваш колелетата на место(както е в тези локомотиви), от колкото да пускаш мрежа, подстанции през определени разстояния, високоволтови-захранвания до тях, и да гориш въглища на майната му за да задвижваш ел. локомотиви.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  24. 24 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3353 Весело

    До коментар [#10] от "plebs":

    За идеята вече се работи - ЖП връзката Солун-Русе през Свиленград.
    —цитат от коментар 10 на plebs


    Жп връзката Солун-Русе през Свиленград е все едно вечер Бойко Борисов да се прибира в Банкя през Перник. Ако не ми вярвате - погледнете картата.

  25. 25 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 550 Неутрално

    имаше интересна статия, мисля, че в карнеги, за таз линия. правена е само и единствено да се заобиколи русия. китайците засега обаче предпочитат да минават през русия - по-кратко е, а и на обратно има товар, докато по тази линия на обратно това няма. средноазитаските станове таз линия ние могат да я напълнят. азерите са забранили на армения дори да помирисва таз линия, докато не се уреди конфликът в карабах. грузинците нямат пари са взели нещо като 750 млн долара заем от азерите да построят своя участък, но ще видят дивиденти от линия в далечно бъдеще, ако въобчте видят. с една дума - линията е политически проект, от който на русия нито и е топло, нито студено, азерите си чешат от кеф онази работа. нас обаче не ни виждам там.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  26. 26 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпокра

    "... Разбира се ако България продаде БДЖ за жълти стотинки на немската търговска и индустриална обсада може и нашата дестинация да се впише ..."

    А как, аджеба, бе умнико, другояче може да се продаде предприятие, което е било на печалба за последно, навярно, когато цар Борис е карал влака?
    И ако не е ежегодното наливане на стотици, дори милиони лева държавна пара, отдавна да е фалирало.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  27. 27 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5064 Неутрално

    До коментар [#25] от "彼得。斯托亚诺夫":

    "ТАЗ" е термин от анатомията и няма връзка с железниците.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  28. 28 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 752 Неутрално

    Помня навремето как не продадоха БТК щото била стратегическа компания, а ни даваха 2 млрд. за нея. После юпитата я шитнаха за няколко стотин милиона и незнайна комисионна. Ако някоя наистина немска компания иска да купи БДЖ трябва да я продадем на мига за 1 лев. Да я преструктурират, обновят и да започне да работи за обществото чрез плащаните данъци и заплати. Иначе само наливаме в каца без дъно. Да продадат и релсите, като запазят държавна само земята под тях.
    Никой не иска обаче. Това са доходи, които няма как да бъдат обложени с данък ГЕРБ.

  29. 29 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Само на мен ли ми се струва, че след Азербайджан ЖеПе-то отива или в Русия, или в Иран, или в Каспийско море? Как си представят 200 км ЖП мост през Каспийско море? Или ще возят влаците с ферибот? Егати ефективността

  30. 30 Профил на Бай Благой
    Бай Благой
    Рейтинг: 593 Неутрално

    имаше интересна статия, мисля, че в карнеги, за таз линия. правена е само и единствено да се заобиколи русия. .
    —цитат от коментар 25 на 彼得。斯托亚诺夫


    Това е очевидно. И стратегически далновидно.

  31. 31 Профил на Прокопеевски
    Прокопеевски
    Рейтинг: 564 Неутрално

    Добре дошъл, Китай.
    Новият господар на планетата.
    По-мъдър, по-умерен и по-мирен.

  32. 32 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 794 Неутрално

    "..трябва да направи възможно транспортирането на стоки от Китай до Европа за между 12 и 15 дни. За сравнение - контейнерите, тръгващи от Варна, стигат до Китай за 35 дни.."

    Само дето стоката ти не минава през 7 държави, с местни митници, коя от коя по корумпирани и несигурни.

  33. 33 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 297 Неутрално

    ако китай реши да даде бакшиш на бг правителствено-полит. мафия - може и да мине тренот през бг.

  34. 34 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3548 Неутрално

    Само на мен ли ми се струва, че след Азербайджан ЖеПе-то отива или в Русия, или в Иран, или в Каспийско море? Как си представят 200 км ЖП мост през Каспийско море? Или ще возят влаците с ферибот? Егати ефективността
    —цитат от коментар 29 на Ivailo Ivanov


    Изглежда само ти не знаеш , че с китайски инвестиции е изградена фериботна връзка между Казахстан и Азербайджан през каспийско море. В много случаи фериботната връзка е много по-ефективна. Зависи от терените.

  35. 35 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1558 Неутрално

    С тая единична току що ремонтирана жп линия между Поповица и Свиленград не виждам как ще се поеме такъв трафик. Същата работа се случи и с моста на Видин, където "експертите" казАли че няма нужда от нов път и жп линия щото нямало да има чак толкова движение.
    —цитат от коментар 14 на traveler1
    При Видин проблемът е, че от румънска страна жп линията е на дървени траверси - на практика е по-бавна дори и от българската. Ние може линия за чудо и приказ да направим, ама румънците не си ли свършат работата - кел-файда.

    Според мен е по-резонно да постегнем линията Ст. Загора - Русе. Първо, защото това би било добре за Северна България. Второ, тази линия продължава към Букурещ и румънците е по-вероятно да се ангажират с ъпгрейд.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  36. 36 Профил на iget
    iget
    Рейтинг: 307 Неутрално

    Много е интересно да се наблюдава как никоя от "демократичните" страни в ЕС или в Северна Америка не критикуват Китай за липсата на демокрация там. Просто им заглъхнаха гласчетата като им замириса на мангизи. Комично, нали?

  37. 37 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1558 Неутрално

    До коментар [#14] от "traveler1": Другият проблем на линията през Видин се нарича Искърско дефиле. Там скоростта е ниска и ъпгрейд само на този участик ще струва почти 2 милиарда заради сложния релеф. Ъпгрейда на линията Ст. Загора - Търново и той би струвал толкова, но поне може да се върже с тунела под Шипка и така някои разходи да се намалят (респ. поделят с трасето за автомобилния транспорт). Отделно, трасето през Централна Стара Планина би обслужвало повече хора (Централна Южна България и Централна Северна България).

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  38. 38 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1558 Неутрално

    До коментар [#24] от "Един препатил": Същото е. Погледни картата. Вертикално (север-юг) трасето е с една и съща дължина. Хоризонтално - пак. Просто се минава по различен маршрут. Разликата е минимална (под 10%). Не забравяй, че от Свиленград има отбивка за Гърция (т.е. няма нужда да се минава през Турция).

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  39. 39 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1558 Неутрално

    Само на мен ли ми се струва, че след Азербайджан ЖеПе-то отива или в Русия, или в Иран, или в Каспийско море? Как си представят 200 км ЖП мост през Каспийско море? Или ще возят влаците с ферибот? Егати ефективността
    —цитат от коментар 29 на Ivailo Ivanov
    Явно ще е ферибот. Това със сигурност забавя транспорта. Но пък заобикалянето на Каспийско море също води до забавяне. По принцип китайците и сега минават през Русия, но руснаците ги доят яко за транзитни такси. Та те просто искат да имат алтернативно трасе.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  40. 40 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3991 Неутрално

    секи 4ти км

    Вместо да чака, що не продължи по древноримския път
    виа граф Игнатия?

    С западните ни Балкани да се свържем... със Тирана.

    А пък Солун (не с Бургас или изток/север ТАСС),
    напрез Русе, Букурещ, Будапеща и Виена
    със Европа да се среща.

    "Нов жп коридор от Китай за Европа чака
    продължението си през България"

  41. 41 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3548 Неутрално

    С тая единична току що ремонтирана жп линия между Поповица и Свиленград не виждам как ще се поеме такъв трафик. Не знам на кой идиот в НКЖИ или друга дъбжавна организация му текна че точно от това и точно тук може да се направи икономия, която за.пореден път ще ни излезе солена?И за децата е ясно че това трасе е с голям потенциал, особено като пуснат тунела под Босфора.
    —цитат от коментар 14 на traveler1


    Абсолютно си прав. За модернизация на линията Пловдив - Свиленград бяха похарчени стотици милиони евра, а накрая линията остана единична. Това е един от големите грабежи в България , който остана неизвестен за широката публика. Никакви икономии не са правени. Парите се вложиха в ремонт на жп гарите и спирките по трасето на тази линия , като за целта се изградиха обширни перони, подлези и надлези сякаш по гарите ще се качват и слизат стотици пътници , а не по едно две човечета както е сега. Милиони пари се прахосаха за ненужни подобрения на гарите , а линията остана единична. Сега трябва да разчитаме на китайски инвестиции тази линия да бъде удвоена, за да посрещне увеличения товарен трафик от Китай за Европа. Иначе прав е колегата, който допуска пътя да мине през Гърция и да заобиколи България поради недостиг на транспортен капацитет на българска територия заради алчността, безхаберието, безотговорността и тъпотията на българските власти, откраднали и пропиляли стотици милиони евра от ЕС.

  42. 42 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4316 Разстроено

    За да предпочетат китайските спедитори маршрутите през България обаче, страната трябва да довърши ремонтните дейности по тях и да позволи преминаването на влакове със скорост 120 км/ч по тях, за да става достатъчно бърз преносът на стоки.
    —цитат от коментар 0 на статията


    Много бих искал да стане, обаче ето този цитат хич не ми харесва!
    Особено като знам как и за колко време се работи в България!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  43. 43 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    До коментар [#22] от "diegos":

    Тъй тъй и като е СЪЩЕСТВУВАЩ, защо не го ползват, а мурзилке?

    The best way to predict the future is to invent it.
  44. 44 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1641 Неутрално

    Аз от Китай не виждам път по тоя маршрут къде го пише в статията, само от Баку. А дори и от Баку прекият път за Европа е Баку- Табилиси, Сочи, новият мост през Крим и Украйна.

  45. 45 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    До коментар [#44] от ".":

    Какъв нов мост бълнуваш, ушанка? Само на картинка го има засега.

    The best way to predict the future is to invent it.
  46. 46 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3991 Неутрално

    секи 4ти км

    Дей Русия... дeй Иран. :)
    А за фактор Казахстан?

    В училище сме учили, че железопътните пътища в СССР биле с нестандартна ширина, за да се (под) препятства достъпа на чужди елементи.

    ПРОБИВ, значи, НА КИТАЙ, в необятния безкрай?

    До коментар [#22] от "diegos":
    До коментар [#6] от "EU defender":

    Чукча не читател, чукча писател. Хем статията почва с това:

    "Железопътен коридор между Китай и Европа, предоставящ логистична алтернатива на съществуващите линии през Русия и Иран,"
    * * *

    Да ти го смелим ли? Китай е свързан с Европа със СЪЩЕСТВУВАЩ ЖП коридор, който минава през Русия... ама то русофобията не прощава...

  47. 47 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4316 Разстроено

    До коментар [#12] от "plebs":

    Един поглед върху картата може да покаже, че най-икономично и най-директно би било ако линията мине през България.
    Ако истинската цел е централна Европа няма никакъв смисъл да се прави отклонение през Гърция и Македония. Такова отклонение значи повече разходи за строителство (линията и без това вече е оскъпявана един път) и повече време за транспортиране.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  48. 48 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4316 Весело

    До коментар [#22] от "diegos":

    И в статията е написано, че строителството на тази линия е с цел тя да бъде по-добра алтернатива на трасетата през Русия и Иран.
    Причината, че това ще е по-добра алтернатива ти я кажи!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  49. 49 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2052 Неутрално

    До коментар [#10] от "plebs":Жп връзката Солун-Русе през Свиленград е все едно вечер Бойко Борисов да се прибира в Банкя през Перник.
    —цитат от коментар 24 на Един препатил


    До коментар [#24] от "Един препатил":

    "Жп линията ще минава през Варна и Бургас, Карнобат, Нова Загора и Свиленград до гръцките Солун, Кавала и Александруполис. В проекта е включено не само изграждането на жп линия, но и пристанищна инфраструктура." - nova.bg/news/view/2017/09/05/192184/по-релсите-подписваме-с-гърция-за-новото-жп-трасе-между-русе-и-солун/

    Също https://www.24chasa.bg/novini/article/6430472

  50. 50 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    Комундери, Китай избягва матушката ви поради поне две причини:
    1. Ужасна митническа администрация. Тези стоки ще са T1 за ЕС и митничарите ще правят китайците на диви калинки. Бюрокрация, рушвети, малоумни руснаци - всичко в комбинация.
    2. Расия не може да гарантира неприкосновеността на тези товари и няма да си мръдне пръста за тях. Ще се краде. Може и цели вагони да изчезнат.

    The best way to predict the future is to invent it.
  51. 51 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1641 Неутрално

    До коментар [#44] от ".":Какъв нов мост бълнуваш, ушанка? Само на картинка го има засега.
    —цитат от коментар 45 на EU defender

    Догодина за лятото ще пуснат автомобилния, а жп моста след година.
    https://pp.userapi.com/c840624/v840624316/19da4/CmTDcMqQXR8.jpg
    Китай има същата ширина на релсите като Казахстан и Русия, през Баку трябва ферибот, и изобщо не ми е ясно защо точно през Азербайджан ще минава....


  52. 52 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    На проект без цифри мусавика уманитарско езикочесане. Едните чакАли 8 млн тона, другите сигурно вече милярд сънуват.

    Никакъв стокооборот нема се увеличи, трена е 4 пъти по- скъп от кораба и може да крадне само от самолета за по - евтини стоки, дето не носят на навло.

    През 2016 с трен са били 311 хил тона, голяма част остават в Русия и за Зап Европа са 180 хил тона. Общо самолета е 700 хил тона - това е и таванът дето може се стигне.

    180 хил тона са 7200 контейнера на година. Значи дай да земеме милярди заеми да ги набием у жепе, щото после веднъж в седмицата ше минава трен от Китай и ше печелиме яко от него.

    http://econ.st/2jFy1ZH

  53. 53 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2052 Неутрално

    До коментар [#12] от "plebs":Един поглед върху картата може да покаже, че най-икономично и най-директно би било ако линията мине през България. ...
    —цитат от коментар 47 на Храбър


    До коментар [#47] от "Храбър":

    Безспорно. Солун -Русе шунтира Босфора, но минава през Свиленград. През Свиленград за Европа има два пътя - или Свиленград-Букурещ - Европа, или Свиленград - София-Белград-Европа. Тази дилема прилича на дилемата за Турски поток и вертикалния газов коридор в който ЕК вече е ангажирана. Геополитика на Балканите...

  54. 54 Профил на Ивайло
    Ивайло
    Рейтинг: 13 Неутрално

    Транзитно време от 35 дни Китай-Варна? Това ще да е някакъв рекорд. Китайското карго за България върви основно през Солун (който в момента е най-голямото пристанище на България :))), където транзитното време е да, около 35 дни, ако имаш късмет с претоварванията по пътя. В Черно море карго за България се стоварва или в Бургас, или в Констанца, които са значително по-големи пристанища от Варна (особено Констанца). И рядко пристига под 45 дни, щото като си помисли за Босфора на капитана на контейровоза му прилошава. Пък и има значение от къде именно в Китай тръгва, понеже Китай хич не е малка страна.

    Така че една жп транспортна връзка с Китай има смисъл, и то голям. Времето ще се намали значително, а времето е пари.

  55. 55 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 730 Неутрално

    Не трябва да се съгласяваме .:)) Това е китайска комунистическа държавна железница ,след ЖП идва и комунизма , това е толкова просто!

  56. 56 Профил на Прокопеевски
    Прокопеевски
    Рейтинг: 564 Неутрално

    Проектът "Новия път на коприната" включва 60 държави и площ от 40 млн кв. км.
    Ще има разклонения и алтернативи.
    Това не е просто някакъв транспортен коридор, а глобална стратегическа цел на новия хегемон.
    Проектът няма за цел да заобиколи нито една държава, точно напротив - целта му е да обхване в един пояс цяла Евразия.
    Всъщност, действително има за цел да заобиколи нещо.
    Това са седми и осми флот на Съединените щати.

  57. 57 Профил на ferry
    ferry
    Рейтинг: 628 Весело

    Това може да се случи само когато БДЖ и НКЖИ влязат в ХХ..., пардон, в ХХI век.

  58. 58 Профил на 0bi
    0bi
    Рейтинг: 571 Весело

    Много хубаво заглавие "Нов жп коридор от Китай за Европа чака продължението си през България".
    Чакането му е майката. Цяло пято чакам да ремонтират булевард "Дондуков". Днес гледам, че пак са му удължили пусковия срок, та си мисля, ще дойде пътя на коприната до нас и ще видят китайците средни векове.

  59. 59 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 233 Неутрално

    братята Китайци идват с влака....така ще изгоним руските терористи от България

    Долу рушистите и фашистите
  60. 60 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1641 Неутрално

    Транзитно време от 35 дни Китай-Варна? Това ще да е някакъв рекорд. Китайското карго за България върви основно през Солун (който в момента е най-голямото пристанище на България :))), където транзитното време е да, около 35 дни, ако имаш късмет с претоварванията по пътя. В Черно море карго за България се стоварва или в Бургас, или в Констанца, които са значително по-големи пристанища от Варна (особено Констанца). И рядко пристига под 45 дни, щото като си помисли за Босфора на капитана на контейровоза му прилошава. Пък и има значение от къде именно в Китай тръгва, понеже Китай хич не е малка страна. Така че една жп транспортна връзка с Китай има смисъл, и то голям. Времето ще се намали значително, а времето е пари.
    —цитат от коментар 54 на Ивайло

    Това е моста през Амур при Благовещенск,
    http://vostok.today/uploads/posts/2016-09/1472798707_bridge.jpg
    Това за Манджурия е най-прекият път за Европа и Русия. Но това е китайската страна, руснаците нищо не са построили, а имат само малка част да строят. Нарочно го мотат.
    Но основният жп път от Китай за Европа е през Казахстан. Друг възможен път е само през Киргизия и Иран-Турция. През Каспийско море си е фериботи и заобикаляне на Армения, изобщо Китай няма и да прочете проекти писани от разни пишман политици едно към гьотвер ,

  61. 61 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    Това за Манджурия е най-прекият път за Европа и Русия. Но това е китайската страна, руснаците нищо не са построили, а имат само малка част да строят. Нарочно го мотат.
    —цитат от коментар 60 на .


    Не е нарочно. Денег нет.

    The best way to predict the future is to invent it.
  62. 62 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1492 Неутрално

    Армения леко я шунтират. Явно я смятат за руска провинция. И с право.

  63. 63 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1641 Неутрално



    Армения леко я шунтират. Явно я смятат за руска провинция. И с право.
    —цитат от коментар 62 на galapagas


    Азербайджан и Армения се нямат заради Нагорни Карабах.

  64. 64 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3378 Неутрално

    До коментар [#5] от "zxp53317185":
    Пряко пряко колко да е пряко? Ако беше много на Игуменица-Бриндизи нямаше да е такава навалица към Европа с тирове и вагони а италианците имат 100% инфраструктура!?
    За САЩ, Косово е най-любимата държава на Балканите и ще гледат да си я обгрижат!



    Libertarianism is just anarchy for rich people
  65. 65 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3378 Неутрално

    До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":А през матушката ти няма ли да мине?
    —цитат от коментар 6 на EU defender

    Абе я си погледни там либертофонското тефтерче да видиш какъв е стокообмена между Китай и Русия!?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  66. 66 Профил на hugo_chaves
    hugo_chaves
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Комундери, Китай избягва матушката ви поради поне две причини:1. Ужасна митническа администрация. Тези стоки ще са T1 за ЕС и митничарите ще правят китайците на диви калинки. Бюрокрация, рушвети, малоумни руснаци - всичко в комбинация.2. Расия не може да гарантира неприкосновеността на тези товари и няма да си мръдне пръста за тях. Ще се краде. Може и цели вагони да изчезнат.
    —цитат от коментар 50 на EU defender

    Пишеш пълни глупости Китайците ще строят нова линия Москва-Пекин и по-нея ще се движат влакове до 400 км и ще се стига само за 24 часа! Този нов жп коридор се прави за да може влаковете да стигат по-бързо от Европа и Китай с Русия вече имат ще правят още един за какво да правят още ?

  67. 67 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#39:"Николай Николов"][/quote]

    Въпроса с Русия не е само транзитни такси, а политическа непридвидимост и мазало от санкции, контра-санкции, запорирани банкови сметки и т.н. Затова е нужна резервна линия, а ако може--три резервни линии.
    Примерно ако руската ситуация се прецака--да се минава през Турция.
    Ако Ердоган нещо буйства--то през Черно море и към БГ и Румъния. А
    ко там не важи по някаква причина--то през северна Африка и после Сицилия или Испания, и т.н.

    Ама то половината причина за този нов копринен път не е само "бързина", колкото "независимост от американския контрол на моретата". Т.е. ако ще минават през средиземно, там пак за един отрязък стават зависими от примерно 12-та флота, или който е там, затова сигурно рано или късно ще изкопаят тунел към Гибралтар.
    ...Но най-важното е какво ще направим ние като Европейци, в смисъл ние целия континент, и особено ЕС. И става въпрос не само за инфраструктура--става въпрос да оцелее самия проект ЕС, и да продължи да бъде богат и силен.

    Целия смисъл е да се съюдинят двата богати краища на Евразия--най-източната част с най-западната част. И ние в тази най-западна част, за да се получи всички трябва да...не се разпаднем.

    Впрочем това е добра причина Пекин да натиска Москва да не дестабилизира ЕС отвъд разумното, щото ако ЕС не издържи и се разпаднем пак на агресивни националистични джуджавки, отиде на кино пазара за който Китай вложи бразилиони.

    (Това е от стар виц за Буш младши дето му казват че при атака в Рио са загинали "файв бразилън солджърс" и той въкликва "господи! А колко точно е един бразилион?)

  68. 68 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Пишеш пълни глупости Китайците ще строят нова линия Москва-Пекин и по-нея ще се движат влакове до 400 км и ще се стига само за 24 часа!
    —цитат от коментар 66 на hugo_chaves



    Това е добро, признавам! 6000 км за 24 часа, през Монголия/Казахстан и Сибир, 250 км/час средна скорост

  69. 69 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    До коментар [#29] от "Ivailo Ivanov":...мост пред Каспийско море.
    ....»»Това била ахилесовата пета на проекта засега.Превозването на контейнери през морето било с ограничен капацитет и значително оскъпявало превозите.
    Предимство на съществуващите връзки през Русия било в доста по ниските цени.

  70. 70 Профил на gogata1955
    gogata1955
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Китайската комунистическа партия е отречена и забранена в РБ, така реши мъдро Народното ни събрание. Символите на комунизма също са забранени и това включва китайското знаме - червено, с петолъчки и сърп и чук. Така напълно правилно ние, гордите евроантлантиковци протестираме и отхвърляме залобването ни от азиатските орди на комунистически Китай.

  71. 71 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#69] от "тулса":

    На теория могат да направят тунел под морето - пускат се бетонни клетки, свързват се, изпомпва се водата. Каспийско море не е дълбоко. Но такива неща правят само САЩ и Норвегия. Китай-Азербайжан... трудна работа

  72. 72 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 458 Гневно

    Докога модераторите ще толерират определен участник във форума, който има навика на нарича други участници "ушанки", "мурзилки" и т.н.

  73. 73 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1181 Весело

    Дневник:"-Жп линията ще има обща дължина 826 км" ама наистина ли??
    ОБЩА ДЪЛЖИНА???
    Китй винаги съм си го представял по-далечко някак.Но какво ли не правя новите технологии,станахме едно не толкова глобално СЕЛО!

  74. 74 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9050 Неутрално

    Ами ние, ако продължаваме да се туткаме, може и да ни заобиколи.

  75. 75 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3777 Неутрално

    До коментар [#69] от "тулса":

    Подозирам, че след посещението на Тилърсън в Индия и доста недипломатичните му изказвания по повод на Китай като потенциален противник на демокрацията в Индия и САЩ , интересът на Китай ( който от своя страна сътрудничи с Пакистан и настъпва Индия по мазола от десетилетия) към допълнителни транспортни пътища по територии извън контрола на съперника ще се засили и реализира под формата на скоростни жп връзки през Монголия и Русия, енергийни и други системи.
    http://www.npr.org/sections/parallels/2017/10/26/560224471/tillerson-visit-highlights-indias-evolving-relationship-with-u-s

  76. 76 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3672 Неутрално
  77. 77 Профил на Свободният за Съвършенство! (Ново ВМРО)
    Свободният за Съвършенство! (Ново ВМРО)
    Рейтинг: 289 Весело

    До коментар [#71] от "Ivailo Ivanov":

    И Великобритания ;)

  78. 78 Профил на Свободният за Съвършенство! (Ново ВМРО)
    Свободният за Съвършенство! (Ново ВМРО)
    Рейтинг: 289 Весело

    До коментар [#72] от "Panda":

    Докато има соросиди ;)

  79. 79 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3689 Неутрално

    "...ЕС приветства новия железопътен коридор и отбеляза, че "заедно с инвестициите, подобрената инфраструктура и логистична координация ще доведе до по-добра свързаност, нови бизнес възможности и по-интензивна търговия. Това е сърцевината на "Източно партньорство", както и на централноазиатската стратегия (на ЕС)". ..."

    нещо не ми се връзва ЕС да приветства отворените врати за внос на китайски стоки. От една подобна линия интерес би имал единствено Китай.

  80. 80 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2389 Любопитно

    Бацета, давате авторитетни мнения, без да сте чели нищо по въпроса. Идете по строителните форуми и четете - от 3 години се обновява коридора Свиленград-Пловдив-Септември, като е вече почти завършен. Сега започват и ЖП възел София, който обхваща цялата софийска област, тунелите, чак до Септември мисля, на изток, и Калотина на запад. Прави се и линията до Бургаското пристанище.

    Проблема е другъде - Свиленград - Русе е най-натовареното ЖП трасе у нас, но няма никакви проекти за подобряването на параметрите му. А това си го говорим по форумите от години, че като стигне до нас китайския път, няма от къде да мине на север...

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  81. 81 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3689 Неутрално

    [quote#68:"Ivailo Ivanov"][/quote]

    високоскоростните влакове са пътнически, а не товарни. как си представяш товарни вагони с 250 км/ч. (70 м/сек.)?

  82. 82 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 765 Неутрално

    До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    БДЖ не е собственик на инфраструктурата, позитански тъпако

    BohrMottelson
  83. 83 Профил на gogata1955
    gogata1955
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Забравяме господа, че Китайската Народна Република се управлява от Китайската Комунистическа Партия чрез агентите на желязната Държавна Сигурност. Това не ви е фалшивият модерен ляв Станишев.
    Лоши времена се задават по железниците!

  84. 84 Профил на gogata1955
    gogata1955
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#82] от "BohrMottelson":

    Позитано е сборище на олигарси. По-големи от ДПС, СДС-то/бившето/, ГЕРБ и прочее. Виж, китайските комунисти са сериозна работа. Е, не чак толкова като северните корейци, но все пак - железни са. Да не съм лош пророк, но ще се сбъднат думите на Вангия - Народната власт ще се върне със страшна сила! Събирайте пари за куршумите, ако се сещате за какво става дума.

  85. 85 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 471 Неутрално

    До коментар [#71] от "Ivailo Ivanov":


    До коментар [#77] от "Star Trek Discovery":




    И Турция.Вероятно има и други държави.Холандия Япония.
    https://www.youtube.com/watch?v=RZf3rMigAfc

    ne mutlu türküm diyene.
  86. 86 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 828 Неутрално

    До коментар [#65] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Този път е просто алтернатива на съществуващите жп трасета през Русия и Иран. Такава могъща икономика няма да се остави зависима от една или друга държава още повече, че Русия им е само временен съюзник. Китай и Русия имат различни дългосрочни интереси.
    ЖП трасетата са по-бързи от морския транспорт но като цена и обем са смешно малки в сравнение с него. Един влак дърпа сигурно 200-300 контейнера докато един кораб по линията Китай-Европа вози 15000 контейнера за два пъти по-дълго време.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  87. 87 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 2048 Неутрално

    И тук пак опира до поредния тест за нашите управници, дали навреме и адекватно от финансова гледна точка ще направят възможно минаването на този коридор, а че ще имаме ползи е ясно и без да сме големи умници.
    —цитат от коментар 8 на tsvetko_51


    Ти уби всички надежди! Българските управници ще предпочетат да се занимават с нещо като АЕЦ Белене, Южен паток и т.н. Руската схема "Ще крадем от България и ще делим парите" ги устройва къде-къде повече от разни абстракции, при които в собствения джоб я влезе нещо, я не. Горе-долу като при онзи азиатски, мюсюлмански владетел, който на предложението на англичаните, да се опитат да отгледат картофи в страната му, за да решат проблемите с глада, отговорил: "Докато го направите, мен я ме има, я не. По-добре подарете 200 метра от оня хубавия, червения плат, че да зарадвам ханъмите в харема."

  88. 88 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 803 Неутрално

    Умният човек се учи от грешките на другите! Образова се! Глупавият се учи от собствените грешки. Трети вариант няма! Просто загиваш! На времето цар Ивайло разгромил татарските орди и ги прогонил от България. После, когато самият той бил разгромен и потърсил убежище при предишните си врагове, му отсекли главата! Българските "мъдри", супер тъпи управници направиха първо магистрали към Турция, разсипаха плодородните поля на Тракия с магистрала "Тракия", А СЪЩЕВРЕМЕННО тотално зарязаха, забравиха за най- прекрасната на света Дунавска равнина и Северна България, а сега напъват и Китай да свържат към Европа. Кога най- после ще започнат да мислят за България, за българския ХРИСТИЯНСКИ НАРОД.

  89. 89 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 2048 Неутрално

    Българският народ никога не е бил християнски. Малко знаеш за собствената си история.

  90. 90 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1558 Неутрално

    Армения леко я шунтират. Явно я смятат за руска провинция. И с право.
    —цитат от коментар 62 на galapagas
    Шунтират я защото Азербайджан е в състояние на необявена война с Армения. А проекта се движи от Азербайджан.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  91. 91 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#22] от "diegos":Тъй тъй и като е СЪЩЕСТВУВАЩ, защо не го ползват, а мурзилке?
    —цитат от коментар 43 на EU defender

    Бомбе, пак си се изказало неподготвено.
    Уж си коментирало първо:
    http://www.dnevnik.bg/sviat/2017/01/18/2901901_v_london_pristigna_purviiat_tovaren_vlak_ot_kitai/

  92. 92 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 765 Неутрално

    До коментар [#84] от "gogata1955":

    Не се сещам. Обясни по-подробно

    BohrMottelson
  93. 93 Профил на psh01538037
    psh01538037
    Рейтинг: 5 Неутрално

    И отново в статията, както и в много други статии се пропуска направлението през моста при Видин. Като че ли това направление е прокълнато. През Русе се отива в направление към Русия и Балтийските републики, а те си имат връзка с юго-източна Азия. На гърците това направление им е необходимо за да си развиват търговията с Русия и да не зависят от Турция.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK