
© Юлия Лазарова
Зарядна станция на "Елдрайв"
До края на март следващата година ще бъдат инсталирани общо 16 станции за бързо зареждане на електромобили. Те ще бъдат разположени на основни пътища и магистрали в страната. Това предвижда споразумение между "Шел" (Shell) и платформата "Елдрайв" (Eldrive), която се занимава с популяризирането на електромобилността в Югоизточна Европа.
В началото на ноември бяха открити и първите две подобни зарядни станции. Те се намират в бензиностанции на "Шел" във Велико Търново и Любимец.
Инсталираните зарядни станции са с мощност 50 kWt DC, което прави възможно батериите на най-разпространените марки електромобили да се зареждат до 80% за по-малко от 20 минути.
От "Шел" уточняват, че България е сред първите страни, където компанията въвежда в своите търговски обекти бързозарядни станции за електрически автомобили. По този начин електромобилността ставала реална алтернатива на конвенционалния автотранспорт, като същевременно с това е по-евтина и не замърсява околната среда.
Преди по-малко от два месеца се разбра, че само в София ще бъдат изградени 64 подобни станции. Все още обаче не са уточнени конкретните им локации.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5768 НеутралноКакви са цените и колко автомобила се зареждат едновременно ?
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!EU defender
Рейтинг: 1687 НеутралноБраво, все повече такива новини да четем.
The best way to predict the future is to invent it.АзКлавдия
Рейтинг: 2647 НеутралноСега няма ли тов. Нинова да попита дали е справедливо тук и там в страната да се строят лиготии като станции за електоавтомобили, докато в село Х в Разградско хората протестират срещу цената на водата?
Доброто е заразноEU defender
Рейтинг: 1687 НеутралноТи колко електромобила имаш?
The best way to predict the future is to invent it.
Дългия
Рейтинг: 1339 ВеселоМдааа, днес 16, утре 32 и така лека полека за 10-ина годинки ще се промени коренно изгледа по родните пътища. Започвам да се оглеждам за електромобил втора употреба, батерията ще си я правя сам, ако се наложи, бъдещето вече чука на вратата ни...
442
Рейтинг: 1341 НеутралноАйдееее, бат. Вальо взе да гълта вода.
Веселин Дечев
Рейтинг: 1344 НеутралноАко батерията няма гаранция поне 10-15 години никой нормален няма да си купи такава кола.
В Русия съм! В Русия съм!КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5768 НеутралноДо коментар [#4] от "EU defender":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!а ти ? това не ми пречи да се интересувам.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5768 НеутралноДо коментар [#7] от "Веселин Дечев":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!затова се чудя на тези които днес се заробват с нови петролни коли на лизинг.
shakez
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#9] от "КМЕТ В СЯНКА":
Докато навлязат масово електромобилите в БГ, петролните автомобили ще са по-евтината алтернатива. Аз не си представям как в дадено село Х, хората ще сменят жигулката с електромобил. Да не говорим, че над 60% от автопарка в България е такъв, че средният българин няма да погледне към електромобила. Да не съм лош пророк, но този вид автомобили до 10 години ще формира максимум 10% от автопарка. Да не забравяме и факта, че тепърва започват да се забраняват дизелови автомобили в западна Европа, което ще доведе до един висок внос на такива в България и то на малко по-ниски цени от моментното състояние. Не и първоначално, но след 3-4 години. Изобщо електромобилите са и ще продължат да са екзотика в България, поне следващите 20 години.
tsvetko_51
Рейтинг: 2000 НеутралноДнес може да иронизираме, но това е бъдещето и посоката по която ше вървят нещата. Е, няма да има скокове и революции, за съжаление на част от любителите на такива изпълнения, но така, както мобилните телефони бяха екзотика само преди 15-на години, а днес всяка циганка-чистачка, докато мете с едната ръка, с другата си крепи телефона и оживено "комуникира", утре ще се окаже, че ДВГ-свтомобилите са останали само в притежание на хора с затихващи, да не кажа маргинални функции.
Разбира се може да запазим по някое "Ламборджини" (или Волга с еленче:)) за колекцията, все пак колекционерството няма да изчезне.
ijj
Рейтинг: 1040 Неутрално"Инсталираните зарядни станции са с мощност 50 kWt DC, което прави възможно батериите на най-разпространените марки електромобили да се зареждат до 80% за по-малко от 20 минути."
От практическа гледна точка 20 минути изглежда все пак много време (ако се съпостави с времето за зареждане с гориво). По принцип е технически възможно минутите да са около 5. Съществуват такива зарядни станции за електрически автобуси.
cristo_n
Рейтинг: 566 ВеселоА великите Тесла обявиха 620 млн. долара ЗАГУБА ЗА ТРИМЕСЕЧИЕТО, акциите им тръгнаха надолу, отложиха пускането в продажба на Model 3 с три месеца с някакво глупаво оправдание и се очаква след изтичането на тези 3 месеца да има още едно отлагане :)
БАЛОНИ, БАЛОНИ...
Това, ако Мъск живееше в средновековието, 100% щеше да продава рецепти как се прави злато от вода. :)
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5768 ВеселоДо коментар [#13] от "cristo_n":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!ти му беше голям фен. помниш ли, че го прогнозирах ?
г-н Саранди Говедаров
Рейтинг: 871 НеутралноА колко медна жица има в една такава зарядна станция?
Чрез глобализация и интеграция, към циганизация и всеобща кретенизация !!!Камен
Рейтинг: 784 НеутралноВ един телефон има 150 грама материал - мед, пластмаса, силикон, и малко злато. 1 до 5% от цената му е материала, 95-99% преработката. С напредъка на технологията могат да се обработват материалите по-ефективно, тоест цената им пада.
Сравни сега с колите: и с ДВГ, и с батерия тежат пак по 1.5-2 тона. Даже електромобилите са по-тежки, батерията тежи повече.
Та как мислиш са сравними двата продукта? Колкото и по-ефективно да се обработват материалите, това не променя факта, че ти трябват тон и половина ресурси - стомана, алуминий, мед, литий, гума, пластмаса... Няма как цената на автомобил да пада така както е падала при телефоните.
Не е препоръчително - като отвориш капака, всичко е запечатано и има една лепенка със светкавичка, череп и кости и надпис "Внимание, високо напрежение 380 волта!"
А по статията: на картинката като гледам пише 22кВ, не 50. Но дори да са 50, за 20 минути можеш да заредиш значи 16.666 кВч - това е ако няма загуби. Но кабелите греят, зарядното също (затова мощните станции имат кабели с течно охлаждане, да не се подпалят) и от тази топлина има загуби, така че да кажем ще заредиш 15 кВч. Тоест точно колкото за 100 км пробег. Колкото да стигнеш до следващата зарядна станция - става. И зависи колко колеги чакат на опашката преди теб... ако са десетина, както по празници или в час пик на всяка бензиностанция - пиши го още 10х20 минути чакане.
г-н Саранди Говедаров
Рейтинг: 871 НеутралноНяма лошо.
Чрез глобализация и интеграция, към циганизация и всеобща кретенизация !!!Покрай тези зарядни, Шел ще продават повече кафе и безалкохолно.
CINZANO - оправете си сайта!
Рейтинг: 935 Любопитно16 станции за 5 месеца? Много, бе! По 3 станции на месец. С това темпо, в навечерието на ХХІІ век може да имаме 50% електрически автопарк...
Мома, връщай 12 и 12А!То, верно, че има-няма 100 елки в страната, ама все пак
Камен
Рейтинг: 784 НеутралноЦените ги има на сайта им:
https://www.eldrive.eu/19367296.html
При 22кВ мощност 36-38 ст/кВч
При 50кВ (за каквото става дума в статията) 72 ст/мин. Не мога да дам директно цена на кВч, зависи от електромобила ти. С просто делене за 1 час ако заредиш 50кВч ще платиш 43.2 лв или по 86 ст/кВч. Но предполагам има и загуби при зареждането.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5768 НеутралноДо коментар [#19] от "Камен":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Не е ли малко в повече? излиза НЕрентабилно.
Веселин Дечев
Рейтинг: 1344 НеутралноМъск винаги е бил консуматор на грантове, скача от проект на проект, дава гръмки обещания и така докато има балами да плащат за приказки! В Русия съм! В Русия съм!
J.J.
Рейтинг: 802 НеутралноДо коментар [#12] от "ijj":
Вече има опити със станции до 350 kW, например този публично съфинансиран проект: http://www.ultra-e.eu/
cristo_n
Рейтинг: 566 НеутралноАз??? Никога!!!
Мога единствено да му се възхищавам на умението да лъже овцете!
cristo_n
Рейтинг: 566 НеутралноКМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5768 НеутралноДо коментар [#24] от "cristo_n":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!нямаш никаква представа какви колосални печалби се генерират в този бизнес за всички по веригата от години .
Ivan е
Рейтинг: 8 НеутралноМоже да ти изглеждат малко, но реално е два пъти повече, отколкото ще изградят почти всички големи автопроизводители взети заедно. Обещание от преди точно една година:
Големи производители на коли започват да покриват Европа със зарядни станции© БМВ
253Дневник
20:06, 29 / 11 / 2016, 11090
На първо време Volkswagen, Daimler's Mercedes, BMW и европейското поделение на Ford Motor, ще построят 400 станции. Финансови параметри засега не се съобщават.
В съвместното начинание участват също Audi и Porsche и то е отворено и за други желаещи да се включат. След издигането на 400 зарядни станции по големите магистрали на Европа, групата планира да построи още хиляди из целия континент до 2020г"
До края на годината трябваше да са изградени 400 зарядни станции, но преди няколко дни се събраха и отложиха срока за 2020 година. Тази година щели да изградят 20 броя.
Незнайно защо обаче, никой от вас не споменава това, но пък всички пеете в хор че Илон Мъск не си изпълнявал обещанията. Това наистина е така, защото най-вероятно ще направи 2500 станции по-малко отколкото е обещал тази година . В сравнение с големите производители, лъжата му изглежда наистина голяма, защото те ще са излъгали само с 380 станции.
Погледнато от друга гледна точка обаче, Илон Мъск само тази година ще изгради над 2500 зарядни станции, спрямо 20 от всички останали автомобилни производители. Кой според вас е постигнал повече? Защо не бъдете обективни и заедно с неуспехите, да коментирате и постигнатите резултати. Защо не сравните постигнатото от Тесла с постигнатото от останалите?
cristo_n
Рейтинг: 566 ВеселоАко погледнеш изчисленията в коментара преди твоя, май Шел трябва да започнат да продават и нощувки :) :) :) :)
Ivan е
Рейтинг: 8 НеутралноСметките не са съвсем коректни. Но дори да ги приемам за верни, в момента на три електромобила в България се пада по една публична зарядна станция. Каква е вероятността дори три от тях да се засекат на една и съща колонка?
Ако се запази същата тенденция, вместо една две зарядни станции на обект, Просто ще се инсталират 10 ,15, 20, 100 Или колкото са необходими. Това е бизнес от който се печели и няма да търпи празни ниши.
За разлика от бензиностанциите, за зарядните станции за електромобили има приложения, които следят къде има свободни колонки. Дори предварително може да си я резервираш, за да си сигурен, че няма да чакаш.
Тези които смятат че зареждането става бавно, нека засакат времето между влизането в района на бензиностанцията и излизането от нея на следващото си зареждане. Особено когато става въпрос за магистрала и дълъг път, за каквито става въпрос В статията.
Зареждането в града на електромобил има потенциала да отнема много по-малко време, отколкото зареждането с бензин.
cristo_n
Рейтинг: 566 ВеселоКато посмятах мъничко излиза, че дори да зараждаш на по-евтините 22 кв. станции, то изминаването на 100 км. (при разход 20 квч/100 км, колкото ги дават Нисан Лииф, Форд Фокус и др. по-нормални автомобили) на ток ще струва 9,60 лв, почти колкото струва изминаването на същото разстояние извън-градско на дизел (при разхот 4,7 л/100км) или на пропан бутан (при разход 9л/100км). Само дето с нормалните горива с едно зареждане се изминават стотици километри, а на 22-киловатовата колонка ще трябва да се виси по един час за изминаване на всеки 100 км...
А пък ако зареждате на бързата 50 квч колонка, то пътя ви ще ви излезе златен - 17 лв на 100 км. - ХА ХА ХА ХА ХА...
Ivan е
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#29] от "cristo_n":
Точно така е! Именно затова и на запад не се използват бързи зарядни станции за ежедневно зареждане с изключение на Тесла, която е 145 киловатова безплатна.
Ако все пак плащате, цената е от 17 до 20 цента за киловатчас.
Именно затова, се търсят и електромобили с голям пробег. От София до Варна, няма да ви се наложи да зареждате по пътя с модел 3, ако карате нормално. Това означава че ако сте заредили в къщи на нощна тарифа, пътят до Варна ще ви излезе 10 лв. или дори безплатно ако зареждате на безплатна станция.
За връщане, дори да заредите на 36 стотинки за киловатчас, ще ви струва 30 лв или общо 40 лв за отиване и връщане.
Просто за спокойствие, ако спирате по пътя, може още там да заредите на 22 киловатова станция. В скоро време всяко Крайпътна капанче ще предлага безплатно зареждане за да привлича клиенти.
cristo_n
Рейтинг: 566 НеутралноДо коментар [#30] от "Ivan е":
София - Варна е 450 км и като те хване някое задръстване, дори и 90-100 киловатчасовите батерии, които се слагат на моделите на Тесла за по 130 000 долара, не можеш да минеш това разстояние без зареждане! (тях ги дават до 500 км - "до", а не "минимум"!!!)
Или трябва да караш кола за 130 хиляди долара с 90 км/ч и 30 годишни голфчета да те изпреварват :)
Камен
Рейтинг: 784 НеутралноДо коментар [#30] от "Ivan е":
С коя Тесла викаш, че не разбрах - с тая, дето още никой не си я е купил ли, Модел 3? Като я пуснат в магазина и като има резултати от реалния живот, ела пак да смятаме.
Тъй зер, за да изядеш едни картофки от 3 лева ще ти дадат да заредиш ток за 30 лева, то Бай Ганьо ще прави кръгчета София-Варна тогава, на авантата.
Ти кога отваряш твойто капанче? Ставам ти клиент!
valtoro
Рейтинг: 960 НеутралноДобре е , но много бавно !!!
Ivan е
Рейтинг: 8 НеутралноА тези десетина колеги дето са се наредили опашка на Не изградената още станция реални ли са? По времето когато това ще се случи, да се наредят 10 електромобила на опашката за зареждане, най-вероятно ще караме модел 3 трета употреба, а пробег от 500 км ще ни се струва нищожен!
Относно пробегът:
Tesla advertises the range of the Model 3 with ‘Long Range’ battery pack as 310 miles (499 km) on a single charge.
The advertised range of an all-electric vehicle in the US is generally the EPA-cycle range.
In the case of the Model 3, the document reveals that the vehicle achieved an EPA-cycle range of 334 miles (537 km), but Tesla asked the EPA to lower the official range to 310 miles.
The change is referred to as “Tesla Desired Range” and while it isn’t explained why they requested it, it will likely increase the accuracy of the advertised range for most owners.
Depending on the driving style, temperature, and route, the range of any vehicle can change significantly, but it becomes even more obvious with the extra focus on range that electric vehicles are facing.
Веселин Дечев
Рейтинг: 1344 НеутралноДо коментар [#30] от "Ivan е":
В Русия съм! В Русия съм!Станаха много АКО-та.
Веселин Дечев
Рейтинг: 1344 ВеселоАз викам да изчакаме десетина години да има достоверна история за различните модели и технологии пък тогава ще се преустройваме ако трябва.
В Русия съм! В Русия съм!Ivan е
Рейтинг: 8 Неутралноhttps://electrek.co/2017/10/26/tesla-model-3-range-charging-capacity-underselling-epa-document/
Както виждаш, според сертификатите Tesla има пробег 537 км, новата Тесла желаят да го напишат 500 за да е по-близко до реалността. Ако сертификата е по Европейския цикъл, който цитират обикновено другите марки електромобили, пробегът щеше да е над 600 км.
Освен това Тесла модел 3 може да се зарежда още по-бързо от предишните модели. Мощността с която може да се зарежда е 210 киловата. Това ще рече 5 минути зареждане за 100 километра пробег. 20 и няколко минути за зареждане до морето никак не звучи зле!
10 минути по средата на пътя за да стигнеш до морето. Зареждането на стандартен автомобил не отнема по-малко време, Като се има предвид, че задължително трябва да минеш през касата.
А това е едва първото поколение масов електромобил. Какво ли ни чака по времето, когато ще се редим по опашки на зарядните?
Камен
Рейтинг: 784 НеутралноПърво дай някой да си купи Тесла 3 и да я пробва - защото още няма ни една продадена, освен 30-те пробни бройки.
След това сметката: както виждаш цените по-горе, на 22кВ да зареждаш е 36 ст/кВч; на 50кВ е 86 ст/кВ... значи на 210кВ колко стотинки ще е? Ако въобще направят такава станция някъде. Тукашното енерго ей така инсталира мощност 210кВ, то това е за цял блок мощност. На едно жилище слагат 6-8кВ. Ще те накарат да си платиш трафопоста първо. А ако искаш да има няколко колонки, ще си жив умрял.
Ivan е
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#38] от "Камен
350 киловатовите зарядни станции се свързват направо на средно напрежение, така че дори не им трябва външен трансформатор. Освен това, си имат и буферни батерии, за да не натоварват електрическата мрежа. До няколко години, по-голямата част на зарядните на Тесла дори няма да ползват енергия от мрежата, а ще си я произвеждат на място.
Скоро имаше новина, че единственото място на което е имало ток в цяла област в Англия по време на бурните Ветрове, е била зарядната станция на Тесла. Колкото и абсурдно да звучи, много коли са закъсали защото не могат да заредят течно гориво, защото бензиностанциите нямат ток, за разлика от електромобилите, които зареждали въпреки липсата на ток.
Ivan е
Рейтинг: 8 НеутралноЗавиждам ти на оптимизма! Голям привърженик съм на електромобилите, но смятам че в България дори след 10 години, електромобилите ще са по-малко от 2-3% от автомобилите по улиците!
vhv
Рейтинг: 2028 ВеселоДо коментар [#21] от "Веселин Дечев":
Мъск винаги е бил консуматор на грантове, скача от проект на проект, дава гръмки обещания и така докато има балами да плащат за приказки!
Мъск "издърпа килимчето" изпод краката на кремълци в бизнеса с извеждане на спътници и товари към МКС, сега им дърпа килимчето и в бизнеса с енергия (не само производство на ел автомобили, но и съхраняване на ел. енергия в домовете https://www.tesla.com/energy )
Петролната ера ще приключи много по-скоро, отколкото са си представяли някои отговорни товаришчи.
Peni Nikol
Рейтинг: 8685 НеутралноЕеее браво, хубава новина.
cristo_n
Рейтинг: 566 Неутрално