
© Анелия Николова
При покупката на смартфони потребителите внимателно да проучват обектите и да избират оторизирани търговци. Офертите в социалните мрежи и електронните платформи на принципа на споделената икономика невинаги дават гаранция за произхода и качеството на предлаганите устройства. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в студиото на Bloomberg TV Bulgaria.
Повод за изказването му са наскоро разпространените данни от глобално проучване на изследователската компания Counterpoint Research, според което хората сменят смартфоните си средно на 21 месеца.
"Ако телефонът се купи, включително и онлайн, от официални представители на съответните производители, тогава има законова, много често и търговска гаранция. Тя дава на потребителя правото при дефект на устройството да предяви претенция към търговеца и съответно той да има задължението да го ремонтира за своя сметка в едномесечен срок. А когато това стане в първите шест месеца след закупуването, потребителят въобще не е необходимо да доказва причината за дефекта", разяснява Маргаритов, цитиран от пресцентъра си.
По отношение на разходите Маргаритов препоръча хората да не си купуват нещо, което не им трябва. "Ако един телефон е със свръхвъзможности, но те не са ни необходими, това би могло да доведе само до нежелани допълнителни разходи", посочи той, като обърна внимание и на това да се преценява доколко офертата действително е изгодна.
"Понякога цената на устройството е много ниска, но това е съпровождано с абонаментни планове, които предполагат по-сериозни разходи", каза председателят на КЗП. Той обяви, че Комисията вече е постигнала споразумение и с трите мобилни оператора за облекчаване на неустойките при предсрочно прекратяване на договор.
"Когато има срочен договор и потребителят желае да го прекрати без конкретна причина предсрочно, той дължи максимум три такси като неустойка, а не всички до края на периода. Но ако при сключването на договора е било закупено мобилно устройство, се дължи обратно и съответният остатък от цената му", допълни Маргаритов.
Статистиката сочи, че от над 20 хил. оплаквания в комисията годишно около 30% са свързани с телекомуникационните услуги. В изминали периоди процентът е бил и по-висок, но вече и други сфери на потреблението навлизат с повече сигнали. "Дължи се на факта, че всеки от нас има такова устройство, затова чисто статистически вероятността да се случи някакъв проблем е по-голяма, отколкото в други сфери на потреблението", обяснява Маргаритов.
По думите му най-често оплакванията са по повод дефекти и отказ на търговеца да ремонтира безплатно устройството, въпреки че то все още е в гаранция. "Често търговците отказват ремонт, защото твърдят, че в устройството има инсталиран нерегламентиран софтуер, който е причинил повредата. Затова трябва да бъдем предпазливи, когато към нас се отправят оферти за инсталиране на различен софтуер, например игри, тестове и т.н., тъй като те могат да съдържат някакви вируси", дава пример председателят.
Понякога обаче търговците злоупотребяват с това и неоснователно отказват да извършат рекламация или изискват заплащане. "В големия брой случаи успяваме да съдействаме на потребителя да получи или ремонт на повреденото устройство, или – ако това е невъзможно – замяната му с друго, или връщане обратно на парите", подчертава Маргаритов.
Той съветва търговците да приемат рекламациите на потребителите, да разглеждат всеки случай с необходимото внимание. Когато пък отправят оферти, да не спестяват важна информация, за да може потребителят да направи своя правилен избор.
germina
Рейтинг: 758 НеутралноТова е нещо, което човек трябва да си знае по подразбиране!
Willy Messerschmitt
Рейтинг: 2737 ВеселоОсобено сега когато всякъкви сайтове предлагат най-непознати устройства...китайски ментета с чудни имена!
До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...mqj41586140
Рейтинг: 0 НеутралноАдски малоумни съвети.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
mitko11
Рейтинг: 2157 ВеселоМай нещо народа започна да си поръчва смартфони директно от Китай на половин цена и бизнеса на прекупвачите намаля.....
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!Защо да дава 400-500 лв на прекупвач, след като същото устройство ще го поръча за 120-150 долара с безплатна доставка?
Колкото до смешната гаранция, винаги ще ти измислят неправилна експлоатация - изтърване, мокрене, неоригинално зарядно и какво ли не още...
yellow_hater
Рейтинг: 319 НеутралноЕ. как...
Най-нормалното нещо е да идеш и да си вземеш телефон от първия на улицата, който ти предложи.
КЗП наистина ни смята за малоумни. Макар да има известен резон...
mitko11
Рейтинг: 2157 ВеселоДо коментар [#4] от "12345":
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!Прекупвачи!!! Официален вносител и представител на Xiaomi за България е Солитрон, от него купуват Технополис, Мтел и други търговци.
NikB
Рейтинг: 461 НеутралноДа, цялата статия е ориентирана към 80% орт потребителите :)
fonon
Рейтинг: 561 НеутралноДо коментар [#5] от "mitko11":
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
12345
Рейтинг: 506 НеутралноНе знаех. Благодаря. Продават ли на дребно или са само дистрибутори?
dedoliben
Рейтинг: 2439 НеутралноКато не искате да четете договори преди да ги подпишете.
"Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис IIIВинаги помнете че при подписването се прецаквате а не кярите.
Изключенията са толкова рядко че се считат за статистическа грешка.
Когато подписвате срещу вас са високоплатени топ юристи.
А разчитате на защита от ниско платени и неквалифицирани държавни чиновници и юристи.
И на омбусман който е по шумните и бляскави пиар акцйи.
dongastone
Рейтинг: 8 ЛюбопитноДо коментар [#7] от "mitko11":
Xiaomi нямат официални представителства в Европа - за справка - официалния сайт на XIaomi - www.mi.com. Солитрон са също прекупвачи, но в по-големи количества и предлагат само телефоните с EU спецификации, докато Xiaomishop предлага пълната гама телефони. Гаранцията си е гаранция и тя е 2 години, независимо към кой търговец е.
У Чен
Рейтинг: 1097 НеутралноДо коментар [#2] от "Messerschmitt":
Ами аз от две години съм с китайско менте и пак бих си купил. Така и така във всички телефони частите им за сглобяване са едни и същи. Процесори Qualcomm или Mediatek, камери Sony или Samsung. Екран Sharp или LG. А цената е на половина.
У Чен
Рейтинг: 1097 НеутралноДо коментар [#2] от "Messerschmitt":
Ами аз от две години съм с китайско менте и пак бих си купил. Така и така във всички телефони частите им за сглобяване са едни и същи. Процесори Qualcomm или Mediatek, камери Sony или Samsung. Екран Sharp или LG. А цената е на половина.
ivan_ko9
Рейтинг: 267 НеутралноТака или иначе, напоследък телефоните издържат по година и са за смяна!
mqj41586140
Рейтинг: 0 НеутралноЛошото е, че и при скъпите е така. Galaxy S6 имам на 2 год и батерията е почти умряла.
pag
Рейтинг: 1237 ВеселоЩо бе? Спас ги предлага по-евтино даже и от самолетните билети!
Знанието е сила, информацията - властА най-интересното е, че му се вързаха ония, дето се мислят че са от 20% българи......
У Чен
Рейтинг: 1097 НеутралноСпас може да ги предлага по-евтино само в Олелекса! А от китайците пазарувам само през пейпал. На времето си бях направил отделна дебитна карта, която се ползваше само за онлайн пазаруване и винаги стоеше занулена. Вкарвах толкова колкото трябва да платя за покупката и пак си оставаше на нула. Така ,че ако някой имаше мерак да тегли втори път, можеха да изтеглят само дедовия!
KaV
Рейтинг: 288 НеутралноАко си решил да си пазаруваш скъп телефон е нормално да си го вземеш от сигурен магазин.
slonsco
Рейтинг: 1046 НеутралноИ с двата телефона,купени от оператор имах проблеми и с телефона и с гаранционното обслужване.С телефоните ,купени от И бей не съм имал проблеми,всички работиха доста по-дълго от гаранционния срок,и още работят.Просто остаряха.А за китайците,почти всички телефони,дори прехваления Айфон се правят там,Марката отдавна няма общо с качеството
Наблюдател
Рейтинг: 229 НеутралноДо коментар [#5] от "mitko11":
Нещата не се измислят. Оторизираните сервизи печелят от гаранционен ремонт и нямат полза да режат гаранция, освен това следват стриктни процедури и ако върнат мокрена платка например при направен гаранционен ремонт не им се плаща. Следите от изпускане, мокрене и други не се "измислят". При закупен от надежден търговец телефон имаш права. Ако си купиш китайско, дето не знаеш ново ли е, от Али Баба ходиш после сам да се оправяш с гаражни сервизи с евтини части с неизвестен произход. Четете гаранция, научете какво е ИП код и винаги помнете че все пак боравите с чувствителни електронни устройства, позлвайте калъфи и протектори. Приятел преди време си купи "нов" китайски телефон онлайн и след проблем го дадоха на оторизиран сервиз за проверка и установиха че телефонът е бил продаден в САЩ преди година, ремонтиран 2 пъти и после върнат в Китай за онлайн препродажба...
Умерен толераст
mitko11
Рейтинг: 2157 ВеселоДо коментар [#21] от "Наблюдател":
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!Съгласен съм, че скъп марков телефон с цена над 1000 лв е добре да се купува от официален представител или оператор с гаранция и застраховка. Аз лично купувам телефони под 200 долара за мен и за семейството ми. Последните 3 години съм купил 4 телефона с директна доставка от Китай и нямам никакви оплаквания.