Смартфони да се купуват само от оторизирани търговци, съветват от Комисията за потребителите

Смартфони да се купуват само от оторизирани търговци, съветват от Комисията за потребителите

© Анелия Николова



При покупката на смартфони потребителите внимателно да проучват обектите и да избират оторизирани търговци. Офертите в социалните мрежи и електронните платформи на принципа на споделената икономика невинаги дават гаранция за произхода и качеството на предлаганите устройства. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в студиото на Bloomberg TV Bulgaria.


Повод за изказването му са наскоро разпространените данни от глобално проучване на изследователската компания Counterpoint Research, според което хората сменят смартфоните си средно на 21 месеца.


"Ако телефонът се купи, включително и онлайн, от официални представители на съответните производители, тогава има законова, много често и търговска гаранция. Тя дава на потребителя правото при дефект на устройството да предяви претенция към търговеца и съответно той да има задължението да го ремонтира за своя сметка в едномесечен срок. А когато това стане в първите шест месеца след закупуването, потребителят въобще не е необходимо да доказва причината за дефекта", разяснява Маргаритов, цитиран от пресцентъра си.




По отношение на разходите Маргаритов препоръча хората да не си купуват нещо, което не им трябва. "Ако един телефон е със свръхвъзможности, но те не са ни необходими, това би могло да доведе само до нежелани допълнителни разходи", посочи той, като обърна внимание и на това да се преценява доколко офертата действително е изгодна.


"Понякога цената на устройството е много ниска, но това е съпровождано с абонаментни планове, които предполагат по-сериозни разходи", каза председателят на КЗП. Той обяви, че Комисията вече е постигнала споразумение и с трите мобилни оператора за облекчаване на неустойките при предсрочно прекратяване на договор.


"Когато има срочен договор и потребителят желае да го прекрати без конкретна причина предсрочно, той дължи максимум три такси като неустойка, а не всички до края на периода. Но ако при сключването на договора е било закупено мобилно устройство, се дължи обратно и съответният остатък от цената му", допълни Маргаритов.


Статистиката сочи, че от над 20 хил. оплаквания в комисията годишно около 30% са свързани с телекомуникационните услуги. В изминали периоди процентът е бил и по-висок, но вече и други сфери на потреблението навлизат с повече сигнали. "Дължи се на факта, че всеки от нас има такова устройство, затова чисто статистически вероятността да се случи някакъв проблем е по-голяма, отколкото в други сфери на потреблението", обяснява Маргаритов.


По думите му най-често оплакванията са по повод дефекти и отказ на търговеца да ремонтира безплатно устройството, въпреки че то все още е в гаранция. "Често търговците отказват ремонт, защото твърдят, че в устройството има инсталиран нерегламентиран софтуер, който е причинил повредата. Затова трябва да бъдем предпазливи, когато към нас се отправят оферти за инсталиране на различен софтуер, например игри, тестове и т.н., тъй като те могат да съдържат някакви вируси", дава пример председателят.


Понякога обаче търговците злоупотребяват с това и неоснователно отказват да извършат рекламация или изискват заплащане. "В големия брой случаи успяваме да съдействаме на потребителя да получи или ремонт на повреденото устройство, или – ако това е невъзможно – замяната му с друго, или връщане обратно на парите", подчертава Маргаритов.


Той съветва търговците да приемат рекламациите на потребителите, да разглеждат всеки случай с необходимото внимание. Когато пък отправят оферти, да не спестяват важна информация, за да може потребителят да направи своя правилен избор.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на germina
    germina
    Рейтинг: 849 Неутрално

    Това е нещо, което човек трябва да си знае по подразбиране!

  2. 2 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4513 Весело

    Особено сега когато всякъкви сайтове предлагат най-непознати устройства...китайски ментета с чудни имена!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  3. 3 Профил на mqj41586140
    mqj41586140
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Адски малоумни съвети.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  5. 5 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1806 Весело

    Май нещо народа започна да си поръчва смартфони директно от Китай на половин цена и бизнеса на прекупвачите намаля.....
    Защо да дава 400-500 лв на прекупвач, след като същото устройство ще го поръча за 120-150 долара с безплатна доставка?
    Колкото до смешната гаранция, винаги ще ти измислят неправилна експлоатация - изтърване, мокрене, неоригинално зарядно и какво ли не още...

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  6. 6 Профил на yellow_hater
    yellow_hater
    Рейтинг: 484 Неутрално

    Е. как...
    Най-нормалното нещо е да идеш и да си вземеш телефон от първия на улицата, който ти предложи.
    КЗП наистина ни смята за малоумни. Макар да има известен резон...

  7. 7 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1806 Весело

    До коментар [#4] от "12345":

    Прекупвачи!!! Официален вносител и представител на Xiaomi за България е Солитрон, от него купуват Технополис, Мтел и други търговци.

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  8. 8 Профил на NikB
    NikB
    Рейтинг: 483 Неутрално

    Да, цялата статия е ориентирана към 80% орт потребителите :)

  9. 9 Профил на fonon
    fonon
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#5] от "mitko11":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

  10. 10 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 542 Неутрално

    До коментар [#4] от "12345":Прекупвачи!!! Официален вносител и представител на Xiaomi за България е Солитрон, от него купуват Технополис, Мтел и други търговци.
    —цитат от коментар 7 на mitko11


    Не знаех. Благодаря. Продават ли на дребно или са само дистрибутори?

  11. 11 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1453 Неутрално

    Като не искате да четете договори преди да ги подпишете.
    Винаги помнете че при подписването се прецаквате а не кярите.
    Изключенията са толкова рядко че се считат за статистическа грешка.
    Когато подписвате срещу вас са високоплатени топ юристи.
    А разчитате на защита от ниско платени и неквалифицирани държавни чиновници и юристи.
    И на омбусман който е по шумните и бляскави пиар акцйи.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  12. 12 Профил на dongastone
    dongastone
    Рейтинг: 8 Любопитно

    До коментар [#7] от "mitko11":

    Xiaomi нямат официални представителства в Европа - за справка - официалния сайт на XIaomi - www.mi.com. Солитрон са също прекупвачи, но в по-големи количества и предлагат само телефоните с EU спецификации, докато Xiaomishop предлага пълната гама телефони. Гаранцията си е гаранция и тя е 2 години, независимо към кой търговец е.

  13. 13 Профил на Гадьо
    Гадьо
    Рейтинг: 735 Неутрално

    До коментар [#2] от "Messerschmitt":

    Ами аз от две години съм с китайско менте и пак бих си купил. Така и така във всички телефони частите им за сглобяване са едни и същи. Процесори Qualcomm или Mediatek, камери Sony или Samsung. Екран Sharp или LG. А цената е на половина.

    Прост народ - слаба държава!
  14. 14 Профил на Гадьо
    Гадьо
    Рейтинг: 735 Неутрално

    До коментар [#2] от "Messerschmitt":

    Ами аз от две години съм с китайско менте и пак бих си купил. Така и така във всички телефони частите им за сглобяване са едни и същи. Процесори Qualcomm или Mediatek, камери Sony или Samsung. Екран Sharp или LG. А цената е на половина.

    Прост народ - слаба държава!
  15. 15 Профил на ivan_ko9
    ivan_ko9
    Рейтинг: 241 Неутрално

    Така или иначе, напоследък телефоните издържат по година и са за смяна!

  16. 16 Профил на mqj41586140
    mqj41586140
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Така или иначе, напоследък телефоните издържат по година и са за смяна!
    —цитат от коментар 15 на ivan_ko9


    Лошото е, че и при скъпите е така. Galaxy S6 имам на 2 год и батерията е почти умряла.

  17. 17 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1540 Весело

    Що бе? Спас ги предлага по-евтино даже и от самолетните билети!
    А най-интересното е, че му се вързаха ония, дето се мислят че са от 20% българи......

    Знанието е сила, информацията - власт
  18. 18 Профил на Гадьо
    Гадьо
    Рейтинг: 735 Неутрално

    Що бе? Спас ги предлага по-евтино даже и от самолетните билети!А най-интересното е, че му се вързаха ония, дето се мислят че са от 20% българи......
    —цитат от коментар 17 на pag


    Спас може да ги предлага по-евтино само в Олелекса! А от китайците пазарувам само през пейпал. На времето си бях направил отделна дебитна карта, която се ползваше само за онлайн пазаруване и винаги стоеше занулена. Вкарвах толкова колкото трябва да платя за покупката и пак си оставаше на нула. Така ,че ако някой имаше мерак да тегли втори път, можеха да изтеглят само дедовия!

    Прост народ - слаба държава!
  19. 19 Профил на KaV
    KaV
    Рейтинг: 260 Неутрално

    Ако си решил да си пазаруваш скъп телефон е нормално да си го вземеш от сигурен магазин.

  20. 20 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1181 Неутрално

    Това е нещо, което човек трябва да си знае по подразбиране!
    —цитат от коментар 1 на germina



    Особено сега когато всякъкви сайтове предлагат най-непознати устройства...китайски ментета с чудни имена!
    —цитат от коментар 2 на Messerschmitt


    И с двата телефона,купени от оператор имах проблеми и с телефона и с гаранционното обслужване.С телефоните ,купени от И бей не съм имал проблеми,всички работиха доста по-дълго от гаранционния срок,и още работят.Просто остаряха.А за китайците,почти всички телефони,дори прехваления Айфон се правят там,Марката отдавна няма общо с качеството

  21. 21 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#5] от "mitko11":

    Май нещо народа започна да си поръчва смартфони директно от Китай на половин цена и бизнеса на прекупвачите намаля.....Защо да дава 400-500 лв на прекупвач, след като същото устройство ще го поръча за 120-150 долара с безплатна доставка?Колкото до смешната гаранция, винаги ще ти измислят неправилна експлоатация - изтърване, мокрене, неоригинално зарядно и какво ли не още...
    —цитат от коментар 5 на mitko11


    Нещата не се измислят. Оторизираните сервизи печелят от гаранционен ремонт и нямат полза да режат гаранция, освен това следват стриктни процедури и ако върнат мокрена платка например при направен гаранционен ремонт не им се плаща. Следите от изпускане, мокрене и други не се "измислят". При закупен от надежден търговец телефон имаш права. Ако си купиш китайско, дето не знаеш ново ли е, от Али Баба ходиш после сам да се оправяш с гаражни сервизи с евтини части с неизвестен произход. Четете гаранция, научете какво е ИП код и винаги помнете че все пак боравите с чувствителни електронни устройства, позлвайте калъфи и протектори. Приятел преди време си купи "нов" китайски телефон онлайн и след проблем го дадоха на оторизиран сервиз за проверка и установиха че телефонът е бил продаден в САЩ преди година, ремонтиран 2 пъти и после върнат в Китай за онлайн препродажба...

    Умерен толераст
  22. 22 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1806 Весело

    До коментар [#21] от "Наблюдател":

    Съгласен съм, че скъп марков телефон с цена над 1000 лв е добре да се купува от официален представител или оператор с гаранция и застраховка. Аз лично купувам телефони под 200 долара за мен и за семейството ми. Последните 3 години съм купил 4 телефона с директна доставка от Китай и нямам никакви оплаквания.

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK