Антимонополната комисия разреши на министър от кабинета "Орешарски да купи ТЕЦ "Варна"

Данаил Папазов

© Мария Съботинова

Данаил Папазов



Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на българското дружество "Сигда" ООД да придобие ТЕЦ "Варна". Официалното одобрение означава, че чешкото енергийно дружество ЧЕЗ ще продаде първия си актив в страната, след като в началото на годината обяви, че ще търси купувач на бизнеса си в България.


"Сигда" е собственост на Данаил Папазов, който беше министър на транспорта в кабинета "Орешарски". В дружеството той е съдружник с дъщеря си Ивелина Папазова, а синът му Станислав Папазов е съуправител.


Цената по сделката така и не бе оповестена. Очаква се тя да бъде завършена до края на годината.




ТЕЦ "Варна" е временно затворен от началото на 2015 г. Централата разполага с 1260 мегавата инсталирана мощност.


От решението на КЗК се вижда, че новият собственик иска да възобнови производствения процес. За целта ТЕЦ "Варна" ще бъде преоборудван да работи на природен газ. Самата централа пък има и пристанище на брега на Варненското езеро.


След сделката бизнесът на ЧЕЗ в страната ще е свързан с електроразпределителното дружество в Западна България, както и с две централи за възобновяема енергия.

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8945 Любопитно

    Пристанищният терминал е важен , ТЕЦ -а кучета го яли.....

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    Интересна сделка!

    Като цяло новината е доста добра и ще е добре да се види реализацията.
    Ето прекрасната балансираща мощност за българската енергийна система.

    Забравят въглищата минава се на природен газ като първично гориво, Козлодуй и ВЕИ.

    В добавка енергийна ефективност плюс реверсна връзка на газопровода към Гърция.

    Модератора е неадекватен!
  3. 3 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    До коментар [#1] от "karabastun":

    Карабастун, това е невероятно скъп начин да си купиш пристанище...

    Модератора е неадекватен!
  4. 4 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1365 Неутрално

    Явно дебело плащат на министрите, глей кви активи купуват !!!

  5. 5 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4549 Весело


    ,,Антимонополната комисия разреши на министър от кабинета "Орешарски да купи ТЕЦ "Варна",,

    Ееех кви времена настъпиха, министри да си купуват ТЕЦ-ове

  6. 6 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    "За целта ТЕЦ "Варна" ще бъде преоборудван да работи на природен газ."

    Това би могло да означава три различни неща:

    1) Централата да работи с изгаряне на природен газ вместо въглища в съществуващите котли (в някои от 6-те блока това и сега е възможно, без преоборудване). После парата от котлите се подава към съществуващите парни турбини. Така се решава въпросът с емисиите (заради което централата бе временно спряна). Другият проблем, който се решава, е че вносът на специалните антрацитни въглища АШ със сравнително ниска температура на пепелта (тези котли не могат да работят с други въглища) става все по-труден с годините. Но пак остава необходимо време от 1-2 часа за загряване на парните турбини от студено състояние. И големият проблем е, че себестойността на електроенергията ще е около 3 пъти по-висока в сравнение с използването на въглища.

    2) Да се инсталират нови газови турбини. Те са сравнително евтини съоръжения и могат бързо да се монтират. Освен това могат бързо да се пускат и спират (за разлика от парните турбини). Затова са и подходящи за балансиращи мощности. Но пак остава проблемът, че заради природния газ електроенергията ще е много по-скъпа в сравнение с електроенергията от вносни въглища.

    3) Да се приложи комбиниран цикъл - т.е. изходящите от газовите турбини газове да се подават към съществуващите парни котли, така че освен нови газови турбини да се използват и съществуващите парни турбини. Така ще се повиши к.п.д. и електроенергията ще е вече около 2 пъти по-скъпа в сравнение с електроенергията от вносни въглища. При това би могло да се изгради и нов топлопровод до Варна (разстоянието беше май около 6 км до съществуващата отоплителна централа във Варна). Но всичко това е свързано вече със значително преустройство на централата.

    В крайна сметка, и при 3-те варианта електроенергията ще е чувствително по-скъпа. Това създава и известни рискове. Но все пак добре би било да може да се направи нещо с тази централа.

  7. 7 Профил на starlighter
    starlighter
    Рейтинг: 289 Неутрално

    КОНПИ няма ли да се сезира?

  8. 8 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2045 Неутрално

    До коментар [#6] от "ijj":
    Дали сметката не е, че т.нар. балансова мощност се заплаща по-скъпо?

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  9. 9 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    До коментар [#8] от "Николай Колев":

    За да може ТЕЦ "Варна" да играе ролята на балансираща мощност, там би трябвало да се инсталират газови турбини. А това по принцип може да стане навсякъде, където съществува възможност да се ползва необходимото количество газ.

    У нас газови турбини има вече на няколко места (например в "Биовет" - Пещера), но (доколкото помня) засега те ползват ценови преференции по друга линия (като когенерационни заводски инсталации).

    При един бъдещ свободен пазар на електроенергията естествено би се получила по-висока цена на балансиращата енергия, но честно казано - нямам представа колко по-висока. Все пак у нас и сега има много балансиращи мощности - водноелектрическите централи могат бързо да се пускат и спират, а има също и ПАВЕЦ.

  10. 10 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9011 Неутрално

    Да влезе КОНПИ, да провери парите.

  11. 11 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1709 Неутрално

    Е за няколко месеца министерстване толкова.

  12. 12 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4487 Любопитно

    Важното е кой точно седи зад др.Папазов и начинанието му?Цената за преоборудване ,нови газови турбини,терминал за природен газ...нови електро съоръжения и т.н е около 45 -100 млн.евро.Вече се вижда куфарчето на едни руски друзя..решили да пер....пардон да инвестират в другаря.Нещо като втори Марешки.....

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  13. 13 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    Дали ще се преоборудва ТЕЦ Варна не зная, но според мен целта на тази сделка е пристанището. Бившият министър има бизнес в тази област, забравих какъв точно беше термина на български.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!
  14. 14 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    До коментар [#3] от "ivan_":

    Колко пристанища мислиш че има в БГ? И колко от тях се продават. Бреговите съоръжения и пирсове са изключително скъпи.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!
  15. 15 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    До коментар [#6] от "ijj":

    До коментар [#8] от "Николай Колев":

    Най-логичен е вариант 2 от посочените и пускането на централата като базова, а не като балансираща мощност.

    Не сравнявайте цената при първично гориво въглища в момента, сравнете я с проекция във бъдещето при всички еко изиквания. Сметката би следвало да излезе без проблем.

    Модератора е неадекватен!
  16. 16 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    До коментар [#12] от "Messerschmitt":

    Терминал за втечнен газ не е необходим, до там има действащ газопровод, ако не греша там има кораборемонтен завод със собствено отклонение.

    Модератора е неадекватен!
  17. 17 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    До коментар [#13] от "tsyrvulan":

    Папазов и семейството му нямат бизнес в тази област, не са пристанищен оператор.
    Имат бизнес свързан с морски превози.

    Това е изключително скъп начин да купиш пристанище, освен това въпросното пристанище е специализирано и за да го ползвате трябва да го преработите и прелицензирате!

    Ако искахте да си купите пристанище щеше да бъде много по-бързо и лесно да закупите намиращия се на няколкостоин метра от там кораборемонтен завод, който дано не се изненадате има много по добро пристанище от това на ТЕЦ а.
    Въобще в това езеро има няколко други опции за пристанище ако искахте това.

    Сделката е за ТЕЦ а.

    Модератора е неадекватен!
  18. 18 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    До коментар [#14] от "tsyrvulan":

    Отвори си Гъгъл Мапс, включи на сателит и разгледай варненското езеро и ще разбереш само там колко пристанища има.

    Както вече ти написах само на няколкостоин метра от ТЕЦ а има частен кораборемонтен завод, който има пристанище, ако това беше целта щеше да е много по-бързо и лесно да закупи него.

    Освен това за това пристанище ще трябват товари, не е толкова лесно да запълните капацитете с товари, да не си мислиш, че България е Холандия?

    Провери колко частни пристанища има във България и ако ти се занимава пробвай ги всичките да видиш, че с радост ще поемат допълнителни товари.

    Модератора е неадекватен!
  19. 19 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    До коментар [#12] от "Messerschmitt":

    По-скоро става дума за едни български пари, които да се завъртят във сигурен бизнес в следващите 40 години.
    Купуваш, сменяш горивната база, дават ти дългосрочен договор за изкупуване на енергията и след това имаш сигурен печеливш бизнес.

    Модератора е неадекватен!
  20. 20 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    До коментар [#17] от "ivan_":


    До коментар [#18] от "ivan_":

    От Варна съм, макар и от години да не живея там. Заводът за който говорите се нарича Делфин и до колкото ми е известно не се продава. Пристанището на ТЕЦ Варна е със сравнително дълбоко газене, а такива поне на пазара в БГ в продажба няма. Но ще поживеем и ще видим. Имота на ТЕЦ Варна е апетитен, може да се развие индустриална зона или нещо от сорта. Все си мисля че веднъж спре ли голямо предприятие, след това рестарта излиза доста солено.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!
  21. 21 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    До коментар [#20] от "tsyrvulan":

    Няма нещо което да не се продава.
    Всичко е въпрос на цена.
    Газенето не зная колко ще е различно като двете пристанища са на няколкостотин метра, освен това това не е проблем защото може да се промени бързо и лесно.
    Още километър два по-напред е другото пристанище, което ако не греша беше собственост на ТИМ.
    От другата страна на езерото имате още два ако не греша кораборемонтни завода със пристанища, плюс двете варненски пристанища на едно от които Папазов или брат му бяха дълги години директори.
    Във Бургаския залив имате ако не греша още 4 пристанища две от които със сигурност частни.
    Имате и останалите черноморски пристанища, плюс Русе.

    Този ТЕЦ така или иначе не може да работи на въглища, така че смяната на първичното гориво ще оправи всякакви недодостатъци по съораженията.
    В района имате газопровод и всичката останала инфраструктура.
    Имате и все по сериозните екоизиквания.

    Тази централа има своето място в енергийната система.

    Много по-евтино и много по-лесно е да намерите пристанище отолкото подобна централа.

    Не зная детайли но според мен това ще бъде ТЕЦ и занапред.

    Модератора е неадекватен!
  22. 22 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    До коментар [#15] от "ivan_":

    "проекция във бъдещето"

    Може би наистина в бъдещето, но то ще е сравнително далечно бъдеще - вероятно след повече от 10 години.

    В момента например цената за правата на емисии на СО2 е около 7 евро/тон. А за да се получи реално поскъпване на използването на въглища за електропроизводство, тази цена трябва да достигне някъде над 25-30 евро/тон СО2, което едва ли ще се случи в близките няколко години.

    Природният газ се състои главно от метан, който също съдържа въглерод. Действително емисиите на СО2 от изгарянето на природен газ са по-малко за едно и също количество топлина в сравнение с емисиите при изгарянето на въглища, но все пак и при природния газ такива емисии има - т.е. и при такова гориво също има някакви (по-малки) разходи за купуване на квоти за емисии.

  23. 23 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#22] от "ijj":


    Далечно, далечно, колко да е далечно това бъдеще?

    "Нарастването на въглеродните квоти ще играе основна роля за намаляването на субсидиите за изкопаемите горива. Очаква се, че през 2020 г. квотите ще достигнат до 40 долара за тон. За сравнение през месец май те варират до почти 6 долара на тон, отбелязвайки повишение през последните месеци. Това означава, че само за три години цената ще скочи почти седем пъти, което както припомнят анализатори ще подпомогне намаляване на изхвърлянето на емисии с цел постигането на целите на Парижкото споразумение за климата. Припомняме, че документът предвижда задържане на повишението на глобалната средна температура с два градуса.

    От страна на Европейската комисия смятат, че през 2020 г. цената на въглеводородните квоти ще се увеличи между 40 до 80 долара на тон, а десет годни по-късно, през 2030 г. вече ще е в диапазона от 50 до 100 долара на тон."

  24. 24 Профил на Ivan е
    Ivan е
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Като се замисля, засега нямаше алтернативи които да заместят тец-овете в маришкия басейн, защото те не могат да преминат на газ. Сега вече може да има.

  25. 25 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    До коментар [#23] от "Ivan е":

    "Очаква се, че през 2020 г. квотите ще достигнат до 40 долара за тон."

    Имаше такива очаквания наистина, преди да почне кризата от 2008 г. Но тогава квотите за емисии паднаха почти до 4 евро за тон, защото намаля консумацията на горива в енергия и индустрията, а иначе квотите вече си съществуваха. Сега в момента струват малко под 7 евро за тон:

    http://markets.businessinsider.com/commodities/co2-emissionsrechte

  26. 26 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    Към коментар 25:

    Извинявам се:

    В предния коментар исках да кажа:

    "защото намаля консумацията на фосилни горива в енергетиката и индустрията"

    Иначе имаше един период преди 2008 г., когато квотите струваха някъде около 10-12 евро за тон.

    По принцип броят на издаваните квоти съответства на броя на квотите от предната година, с формула за намаляване на броя. И част от тях са безплатни, а друга част трябва да се купуват. Но в един момент търсенето на квоти намаля много по-бързо от броя на издаваните квоти и тогава цената им (на търговете за продажба на квоти и на вторичния пазар) намаля вместо да се увеличава.

    Иначе ако се погледнат сделките, с които България продаде свои намаления на емисии по механизма за съвместно изпълнение по Протокола от Киото), цената беше в много случаи около 3-4 долара за тон СО2, но имаше и проекти ("Цанков камък" например, ако не ме лъже паметта) с цена близо до 8 долара за тон СО2).

  27. 27 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    До коментар [#22] от "ijj":

    Подобен проект за смяна на горивната база е с хоризонт 40 години...

    Модератора е неадекватен!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK