Комисията за потребителите предупреди да се внимава с договорите с телекомите по празниците

Комисията за потребителите предупреди да се внимава с договорите с телекомите по празниците

© Надежда Чипева, Капитал



Един от рисковете при купуване на телекомуникационни устройства или подписване на договори с мобилни оператори при рекламираните празнични оферти е потребителите да се обвържат с търговеца за дълъг срок при уж по-изгодни условия, които обаче впоследствие да се окажат различни от представените. За това предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в ефира на Би Ай телевизия.


"Търговците използват момента на празничната еуфория и че хората са отделили по-големи за техните възможности средства и опитват да пробутват договори, които могат да ги обвържат за много дълъг срок с услуги, за които те дори не са и подозирали и въобще не им трябват", каза Маргаритов, цитиран от пресцентъра си.


Той препоръча дори и да се бърза, да се прочетат внимателно договорите, преди да бъдат подписани. "Когато си купувате нещо, макар и за конкретен повод, обаче се обвързвате с дълготраен договор, винаги трябва да сте абсолютно наясно точно какво ще плащате, колко време ще го плащате и какъв е начинът да се откажете", добави председателят.




Тези, които все пак решат да подпишат договор, а впоследствие по една или друга причина решат да се откажат, биха могли да се възползват от условията на постигнатото от комисията споразумение с два от мобилните оператори – с неустойка до три месечни такси, напомня той.


По информация на "Дневник" комисията е постигнала извънсъдебно споразумение за такова правило с "Мтел" и "Виваком".


При покупката на хранителни стоки за празничната трапеза трябва да се внимава със срока на годност на продуктите, особено по-скъпите или предлаганите в пакет, допълва още Маргаритов. "Има сега афинитет към по-скъпи и хубави неща, може да се окаже, че са залежали. Законът е категоричен по отношение на стоките с изтичащ срок на годност. Когато не са опасни за здравето, могат да бъдат продавани, но задължително трябва да бъдат обособени на отделен щанд и със съответната информационна табела да бъде пояснено на потребителите, че става въпрос именно за такъв тип стоки", уточни Маргаритов.


По време на празници възниква и въпросът за възможността за връщане или замяна на подаръци, които не са харесани от тези, които са ги получили. Връщане е възможно в 14-дневен срок на купените от интернет стоки, както и по силата на предоставяната от все повече магазини в конвенционалната търговия възможност под формата на добра практика. Необходимо е обаче да се пази касовата бележка.


И "ще има това малко неудобство, че ще трябва този, на когото са подарили подаръка, да разбере някои неща относно цената и другите характеристики, които се съдържат в документа, защото това е единственият начин да се докаже, че действително този продукт е закупен от този търговец", обяснява Маргаритов.


За почивните дни Комисията за защита на потребителите ще има дежурни екипи и при проблеми гражданите могат да се обръщат към институцията за консултации и помощ.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK