Комисията за потребителите предупреди да се внимава с договорите с телекомите по празниците

Комисията за потребителите предупреди да се внимава с договорите с телекомите по празниците

© Надежда Чипева, Капитал



Един от рисковете при купуване на телекомуникационни устройства или подписване на договори с мобилни оператори при рекламираните празнични оферти е потребителите да се обвържат с търговеца за дълъг срок при уж по-изгодни условия, които обаче впоследствие да се окажат различни от представените. За това предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в ефира на Би Ай телевизия.


"Търговците използват момента на празничната еуфория и че хората са отделили по-големи за техните възможности средства и опитват да пробутват договори, които могат да ги обвържат за много дълъг срок с услуги, за които те дори не са и подозирали и въобще не им трябват", каза Маргаритов, цитиран от пресцентъра си.


Той препоръча дори и да се бърза, да се прочетат внимателно договорите, преди да бъдат подписани. "Когато си купувате нещо, макар и за конкретен повод, обаче се обвързвате с дълготраен договор, винаги трябва да сте абсолютно наясно точно какво ще плащате, колко време ще го плащате и какъв е начинът да се откажете", добави председателят.




Тези, които все пак решат да подпишат договор, а впоследствие по една или друга причина решат да се откажат, биха могли да се възползват от условията на постигнатото от комисията споразумение с два от мобилните оператори – с неустойка до три месечни такси, напомня той.


По информация на "Дневник" комисията е постигнала извънсъдебно споразумение за такова правило с "Мтел" и "Виваком".


При покупката на хранителни стоки за празничната трапеза трябва да се внимава със срока на годност на продуктите, особено по-скъпите или предлаганите в пакет, допълва още Маргаритов. "Има сега афинитет към по-скъпи и хубави неща, може да се окаже, че са залежали. Законът е категоричен по отношение на стоките с изтичащ срок на годност. Когато не са опасни за здравето, могат да бъдат продавани, но задължително трябва да бъдат обособени на отделен щанд и със съответната информационна табела да бъде пояснено на потребителите, че става въпрос именно за такъв тип стоки", уточни Маргаритов.


По време на празници възниква и въпросът за възможността за връщане или замяна на подаръци, които не са харесани от тези, които са ги получили. Връщане е възможно в 14-дневен срок на купените от интернет стоки, както и по силата на предоставяната от все повече магазини в конвенционалната търговия възможност под формата на добра практика. Необходимо е обаче да се пази касовата бележка.


И "ще има това малко неудобство, че ще трябва този, на когото са подарили подаръка, да разбере някои неща относно цената и другите характеристики, които се съдържат в документа, защото това е единственият начин да се докаже, че действително този продукт е закупен от този търговец", обяснява Маргаритов.


За почивните дни Комисията за защита на потребителите ще има дежурни екипи и при проблеми гражданите могат да се обръщат към институцията за консултации и помощ.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kritikar
    kritikar
    Рейтинг: 478 Неутрално

    Мой познат наскоро ми разказа последната си неприятна изненада от МТЕЛ. Той подписал нов 24 месечен договор за ХЛ, дали му купища минути, мегабайти, минути към ЕС, както и минути и данни към Балканите. Зарадвал се той, че няма да се притеснява от Сърбия, Македония и Турция, да се ограничава, да си спира трафика данни дори за няколко часа и т.н.

    Почнал новият договор, влязал в първия период. И ходил в Германия и Холандия. Там - ЕС, няма проблем, дъра-бъра, смартфонът си върви в нета, няма грижи. Прибрал се, проверил текущото потребление в профила си.

    И шокиран открил, че от всички минути и гигабайти, които има за страната и за ЕС, първо бил похарчил ония 100 мижави мегабайта за Балканите, щото те се оказало, че не били само за Балканите, ами и за ЕС. Той не вярвал на очите си, обадил се в МТЕЛ, питал ги и те му отговорили точно това:

    Няма значение, че вече няма роуминг в ЕС, от вашите планове първо се изчерпват минутите и данните от пакета ЕС и Балкани, а после от национални (+ЕС план),

    И той ги питал защо така изеднически е направено това, но те вдигали рамене. Всичко било правилно и точно описано.

    Та се замислих и аз - уж дават, а с другата ръка вземат. Освен мошеническа, няма никаква друга идея зад това да ти вземат минутите и данните за Балканите в Германия и Холандия, само защото така са направили пакета, че да те прилъжат да подпишеш.

    МТЕЛ са абсолютни измамници!

  2. 2 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1218 Неутрално

    До коментар [#1] от "kritikar":

    Това не е новост. Аз го знам от древни времена.
    Ментел.

    Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  3. 3 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3341 Весело

    Нещо много са се задълбали.

    Можеше и по-простичко и разбираемо. Просто:
    "Предупреждаваме да внимавате с мошениците по празниците!"

    А потребителят си ги знае. От бакшишите и телекомите, през пазарните тарикати, та до тец, мец и всякаквито му там веиката, и на тях да им ... таковата ... честитя празниците ...

  4. 4 Профил на Симеон
    Симеон
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Въпросът е, че не са само М-тел така. Всичките са един дол дренки.

  5. 5 Профил на ptichka007
    ptichka007
    Рейтинг: 303 Неутрално

    Трябва максимален бойкот на МТел, вкл от младите хора и тийнейджърите, защото много от тях се полъгват по разните им там лъскави обещания за забавни игри, томболи и намквоси. Преди бяха главно възрастните хора, сега Мтел разчитат все повече на тази група млади потребители да си пробутват измамите.

  6. 6 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 8264 Неутрално

    МТел са абсолютни бандити!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  7. 7 Профил на jif44392826
    jif44392826
    Рейтинг: 711 Гневно

    И Виваком се издъниха сега лятото в едно преподписване на договор.
    Оператор ми предложи много добри условия по телефона, изпратиха ми договора, всичко точно, изчака ме куриера да го прочета няколко пъти преди да го подпиша.
    Единственото ми условие беше, че искам да си взема телефон на лизинг.
    Няма проблеми да го взема от кой да е офис на оператора, стига да е в рамките на същия месец на подписване на договора.
    Взех си телефон на лизинг, всичко точно, подписваме допълнителен анекс към договора, който е само за телефона, четох го няколко пъти и го подписвам.
    След месец ми свършват бързите данни, докато гледам мач на телефона и получавам съобщение, че автоматично ще ми бъде активиран пакет 100 мегабайта данни за 1 лев, и ако съм желаел да го прекратя да изпратя съобщение с текст СТОП на някакъв номер.
    Можело да ползвам до 4 такива пакета.
    Звъня на оператор след това и т.н. Четем договора, от там ми твърдят, че има такова условие в тяхното копие. В моето го няма.
    Какво се оказва като отидох в офис на оператора?
    Има промяна на общите условия на оператора, която уж не е промяна на договора и затова не са ми я дали на хартия, а само допълнителния анекс за телефона на изплащане.
    Нямало възможност да спра такива пакети да ми се активират занапред, а трябва всеки месец да пращам съобщение със знак СТОП.
    Егати държавата, егати КРС, егати КЗП и тем подобни.
    Телекомите са най-големите МОШЕННИЦИ!

  8. 8 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8634 Неутрално

    Абе те и бабите са предупредени да не хвърлят пари от балконите, ама пак продължават.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах