За какво да се внимава при взимането и връщането на потребителски кредити

За какво да се внимава при взимането и връщането на потребителски кредити

© Надежда Чипева, Капитал



При предсрочно погасяване на заем кредитодателят няма право да изисква от клиента си лихвата за целия период на договора. Това напомни председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, цитиран от пресцентъра на комисията.


Коментарът му е по повод данните, че има силен ръст на потреблението на бързи кредити. По данни на "Кредит център" в края на миналата година е отчетен ръст от 30% в ползването на такива заеми.


"Лихвата е възнаграждението на кредитора за това, че неговите пари са престояли при получателя за определен период. Когато този период е съкратен, то очевидно и това възнаграждение трябва да бъде съкратено", коментира Маргаритов. И добави, че за останалия период на договора потребителят следва да дължи само главницата.




Председателят на комисията предупреди, че в случаите, в които потребителят изпадне в забава, кредиторът има право да обяви заема за предсрочно изискуем и да получи обезщетения за оставащия период на договора в размер основния лихвен процент плюс десет пункта. Други такси или плащания обаче не могат да бъдат изисквани.


За да не се стига до усложняване на отношенията кредитор - потребител, Маргаритов препоръча тегленето на заеми да не бъде "моментен импулс", а да се планира. "Дори и да има остра необходимост от "бързи пари", да се направи внимателна преценка какво точно се взима и какво трябва да се върне. Винаги да си даваме сметка дали, ако сега сме в затруднение и много желаем да вземем кредит, то това няма да ни въвлече в затруднение за по-дълъг период", акцентира той и добави, че този подход стои в основата на възможността впоследствие потребителят да изплаща регулярно вноските си по кредита.


Преди теглене на кредит Маргаритов посъветва да се преглеждат повече от една оферти и напомни, че на пазара в момента оперират над 50 регистрирани в БНБ финансови институции за отпускане на заеми на потребители. "Има вече и възможност за използването на кредитни консултанти. Съществува стандартен европейски формуляр, който може да бъде изтеглен от интернет страницата на комисията. Той е задължителен реквизит в преддоговорните отношения и в него трябва да се съдържат всички съществени елементи по отношение размера на кредита, допълнителните такси, лихвения процент и т.н.", допълни председателят.


След като в първите години на по-интензивно ползване на бързи кредити изискването за подписване на запис на заповед при сключване на договор за заем е засегнало много потребители, законът е въвел ограничение това да не може да става без съгласието на потребителя, посочи Маргаритов.


"Тези действия са много затормозяващи, защото представляват безусловно волеизявление за поемане на финансов ангажимент, и то в целия размер на кредита и дори в по-голям", изтъкна той. И посъветва хората да внимават при отпускането на кредита наред с договора да не им бъде представен недобросъвестно и менителничен ефект, защото при подписването му ще бъдат обвързани.


По думите на председателя постъпващите в комисията жалби от граждани най-вече са свързани с изискването на допълнителни нерегламентирани такси.


Той призова при възникването на проблеми във връзка с изпълнението на договора потребителите да търсят съдействието на институциите. Най-наред трябва да се обърнат към предоставилата кредита финансова институция и кредитните консултанти, а на следващ етап – към Комисията за защита на потребителите като контролен орган и към Помирителната комисия за платежни спорове за намиране на удовлетворително решение и за двете страни.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK