Защо французите обичат "чадъра на четири колела"

Защо французите обичат "чадъра на четири колела"

© Citroen



Ситроен Дьо шво" (Citroen 2CV) днес е истинска икона и несъмнено най-емблематичният и най-известен френски автомобил. В. "Фигаро" представя неговата история и причините за неговата популярност.


Чадър на четири колела


Дьо шво (два коня - бел.ред.) е създаден, за да отговори на търсенето на французите, желаещи да имат по-бързо и по-надеждно транспортно средство от конете и каретите. Най-прочутият модел на "Ситроен", този с предно предаване, вече се произвеждал от 1934 г., но цената му била висока. Тогава Пиер Буланже, вицепрезидент и главен инженер в компанията, възлага на своя екип да разработи проста и достъпна кола, солидна и лека, с достатъчно мощен двигател, за да може да транспортира поне четирима души и 50 кг багаж.


Едно от изискванията било да преминава през неравен път с кошница, пълна с яйца, без да се счупи нито едно от тях.

Защо французите обичат "чадъра на четири колела"

© Citroen


Дошъл и резултатът: автомобил с платнен покрив, двигател с водно охлаждане отпред и много меко окачване - нещо като чадър на четири колела.


Заровените доказателства




През 1939 г. първата партида от 250 "Дьо шво" излиза от заводите и получава триумфално посрещане от публиката. Франция обаче влиза във война с Германия и заводите на "Ситроен" започват да произвеждат военно оборудване.


В усилията си да скрие проекта си от окупаторите Буланже заравя няколко коли, а останалите унищожава, за да не попаднат в ръцете на врага. Той обаче продължава тайно да разработва модела и постига подобрена версия с двигател с въздушно охлаждане, произведен с по-евтини материали от алуминия, от който се прави в началото.


През 1948 г. на Автосалона в Париж е представена известната днес версия, а производството започва през юни 1949 г. под наименованието "Дьо шво А" (2CV A). Медиите приветстват лесното управление на автомобила и неговата здравина. През 1951 г. е пуснат моделът микробус 2CV.


С течение на годините са лансирани специални издания на "Дьо шво", най-оригиналната от които е версията "4x4 Сахара" (Sahara) - с двигатели отпред и отзад. Те се използват главно в полицията и в армията и днес са много търсени от колекционери, тъй като от тях са произведени само 694 бройки.


През февруари 1989 г. френската поточна линия спира производството. Но с 5 114 940 коли в цял свят "Дьо шво" се е превърнала в синоним на френския начин да се радваш на живота./БТА

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2486 Весело

    Щото хем е френска. Хем някак си върви.

  2. 2 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    Легендарна е...
    Ако можех да имам една от последните серии, двуцветна (мисля, че последните серии излезнаха от завода в Изпания преди години), еххх, мечта.
    Култ.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  3. 3 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#1] от "blondofil":

    Познайте, чия разработка е първият танк с въртящ се купол!
    Не е съветска... :)

  4. 4 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2486 Весело

    До коментар [#1] от "blondofil":Познайте, чия разработка е първият танк с въртящ се купол!Не е съветска... :)
    —цитат от коментар 3 на tie_interceptor


    Готов съм да се обзаложа, че Ситроен е причинил повече жертви на германците от френският танк с въртящ се купол.

  5. 5 Профил на Julius
    Julius
    Рейтинг: 790 Неутрално

    Дайте на монахонята от Сен Тропе да кара кошницата с яйцата:
    https://www.youtube.com/watch?v=aZTxu4uj1bc

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10305 Неутрално

    И е участник в много филми :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    Никога няма да забравя , каква завист ни гонеше , като ученици - когато френски студенти и млади хора, очевидно НЕбогати идвха и пътуваха в България с този модел ...
    А, ние, стояхме и гледахме свободата им да пътуват из цяла Европа ...
    През това време , ние , строяхме комунизЪма , светлото бъдеще , затворени в концлагера - България ...

    BIG AL
  8. 8 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1501 Неутрално

    "Лошият капитализъм" , се ПОГРИЖИ за гражданите си - в разрушена Европа след войната - с такива модели и като 'кръглия Фолксваген , и Фиат Типолино и Мини Морисите в Англия и т.н...
    А нашит родители и дядовци блъскаха на три смени - копаха ,'горди" - ангария по бригади , , ако не бяха в Белене - за да строят ..комунизЪма ..на другарите ..
    .Е, построиха ИМ ГО ...

    BIG AL
  9. 9 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 603 Весело

    До коментар [#4] от "blondofil":
    Не, това е чешката "Татра" със задно разположен V8 мотор.

  10. 10 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1501 Весело

    Имаше хубава сцена - в 'Глупакът' с Луи дьо фюнес .., когато един Кадилак- удари този модел - с Фюнес и той се разтвори , разпадна, като увяхнало лале ::)))

    BIG AL
  11. 11 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1501 Весело

    А Луи- остана сам с кормилото в РЪЦЕ- на седалката на Ситроена ::)))

    BIG AL
  12. 12 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1501 Весело

    На първите модели след войната и ВРАТИТЕ му бяха от брезент , ама вътре - хубави фарнзузойки ...Сигурно идваха - за да ни влияят 'идеологически"- френските студенти от ..Империализъма ..:))

    BIG AL
  13. 13 Профил на p911
    p911
    Рейтинг: 412 Неутрално

    "Патето" е замислено, като достъпен автомобил, който да може да се движи по черни пътища без да счупи натоварените в него пресни яйца, да вози 4 човека и да гори нялоко литра на 100км ... и да е здрав автомобил.
    В следвоенна Европа, подобен автомобил се оказва изключително важен, наред с "бръмбара" на Фолксваген.

    В съвремието тези качества на автомобилите изглеждат много, много далечни ... сега разкарваме 2-тонни паркетници, за да отидем да си купим яйца от мола ;-)

  14. 14 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4749 Неутрално
  15. 15 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1201 Неутрално

    "В усилията си да скрие проекта си от окупаторите Буланже заравя няколко коли, а останалите унищожава, за да не попаднат в ръцете на врага. "

    Те по това време вече са имали VW Käfer, не е било нужно да ги крие.

  16. 16 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1224 Неутрално

    Беше ми интересно да си спомня. Наистина култов автомобил. Малко необичаен за шофиране но беше забавно!

  17. 17 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2455 Неутрално

    Дали не беше на второ място по произведени бройки след Фолксваген. А през годините съм го срещал с различни имена-подвижна палатка, гадкий утьонак/грозно патенце-рус./, но най е бил популярен с названието "колата на сините дънки" поради факта , че е била достъпна като цена и младите са джиткали по плажовете с нея.

  18. 18 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3909 Неутрално

    Класика на четири колела!

  19. 19 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3909 Неутрално

    До коментар [#6] от "penetrating":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Това допълнително допринася за световната слава на Citroen 2CV

  20. 20 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1091 Весело

    Всяка нация си има култови неща, ние чушкопек!!

  21. 21 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10305 Неутрално

    До коментар [#19] от "bat_plamen":

    :) Една от любимите ми коли заедно с костенурката и големия Ситроен :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  22. 22 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1504 Весело

    Притежавах едно такова чудо - генератор на добро настроение!
    Винаги си намирах местенце за паркиране и си различавах ярко зелената колица по паркингите ;-)
    28кс на 550 кг - колко алпийски проходи съм минал - клатеше се като лодка.
    Но на сутобана с над 100км/ч шумът бе нетърпим!
    Кой обаче може да се похвали че е сменял САМ покрива на колата си??!

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK