Китайски консорциум ще управлява летището в Пловдив 35 години

Отварянето на офертите през май 2017 г.

© Надежда Чипева, Капитал

Отварянето на офертите през май 2017 г.



Консорциумът между "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест" е определен за концесионер на летище Пловдив след проведена процедура. Днес правителството упълномощи министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията да сключи концесионния договор в двумесечен срок, съобщи правителствената пресслужба.


Концесията е за 35 години, като за този срок концесионерът се задължава да инвестира 79 млн. евро в ремонт, поддържане и рехабилитация на съществуващата инфраструктура, както и изграждане на нови съоръжения.


След изтичането на гратисния период от 48 месеца, за всяка календарна година концесионерът ще извършва плащане, което се състои от фиксирана и променлива част. Фиксирана част е в размер на 600 000 лева без ДДС, а променлива част представлява 6% от общия размер на нетните приходи от всички дейности за съответната година, свързани с ползването на обекта на концесията.




Процедурата за отдаване на концесия на летище Пловдив е открита на 16 януари 2017 г. , припомня пресслужбата. Първоначално офертите са три - ДЗЗД "Силк роуд Пловдив Еърпорт"; "Консорциум Летище Пловдив"; Обединение (Консорциум) между "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест". След разглеждане на документите е установено, че ДЗЗД "Силк Роуд Пловдив Еърпорт" не отговаря на критериите за подбор и дружеството е отстранено от процедурата. На 27 юли 2017 г. са отворени публично предложенията и обвързващите предложения на "Консорциум Летище Пловдив" и на обединение между "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест". Отстраненият участник "Силк Роуд Пловдив Еърпорт" обжалва решението и процедурата е временно спряна до 1 март 2018 г., когато Върховният административен съд отхвърля жалбата като неоснователна, след което процедурата отново е стартирана. Комисията пристъпва към оценяване на участниците и класира на първо място обединението между "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест".


Единият от участниците в обединението, определено за концесионер, HNA Group (Хайнан Груп) към момента разполага с активи за около 145 млрд. долара, годишните му приходи са над 90 млрд. долара, а служителите му в цял свят - над 410 000. Дейностите на компанията са в различни сфери, като основно са съсредоточени в авиацията, технологиите, туризъма, финансите, иновациите и логистиката. "Хайнан Груп" управлява 14 авиокомпании с над 1250 самолета, като оперира 13 летища и над 1000 вътрешни и международни линии. Годишно компанията превозва над 100 милиона пътника до над 260 града.


"Пловдив Еърпорт Инвест" е дружество, регистрирано в Холандия и според публикация в "Медиапул" от преди година има инвеститори с опит в авиацията, както и такива с капитал от Европейския инвестиционен фонд,

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 905 Любопитно

    Първа голяма китайска инвестиция в България, при това на компания, която е лидер в сектора в Китай. Ще е изключително интересно да видим как ще се развие.

  2. 2 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 3081 Весело

    Любопитно ми е какви ще бъдат лозунгите като дойде време да поискаме държавата да си го купи обратно подобно на ЧЕЗ

    подпис
  3. 3 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 368 Неутрално

    Всичко различно от ТИМ и сие е добре дошло - дано се отпуши това летище най накрая.

  4. 4 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5168 Неутрално

    Изглежда добре в началото, но винаги спестяват някои точки от договора които в последствиее го правят неизгоден. Дано случая не е такъв.

  5. 5 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8961 Неутрално

    Партньорът от Пловдив май е бил "смазващата" връзка за печелене на офертата...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  6. 6 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 655 Неутрално

    Единият от участниците в обединението, определено за концесионер, HNA Group (Хайнан Груп) към момента разполага с активи за около 145 млрд. долара, годишните му приходи са над 90 млрд. долара, а служителите му в цял свят - над 410 000. Дейностите на компанията са в различни сфери, като основно са съсредоточени в авиацията, технологиите, туризъма, финансите, иновациите и логистиката.
    ------------------------------

    Ето такива инвеститори ни трябват! Огромни приходи, огромен актив, солиден бизнес. Свикнали са завалиите да плащат рушвети и не са гнусливи като партньорите ни от Запада които не припарват в България заради ширещата се корупция.

  7. 7 Профил на г-н Саранди Говедаров
    г-н Саранди Говедаров
    Рейтинг: 788 Неутрално

    Уфф,
    А дано!
    Да си пожелаем дитектна линия 2 пъти седмично Пловдив - Шанхай.

    Чрез глобализация и интеграция, към циганизация и всеобща кретенизация !!!
  8. 8 Профил на kdo52372883
    kdo52372883
    Рейтинг: 1193 Любопитно

    Дружество, регистрирано в Холандия от инвеститори с опит... сред тия инвеститори срещат ли се вълци, мечки и лисици? Щото нали Буда ги изгони от София, по собствените му думи - може пък да са се приютили в Пловдив... кой знай?

  9. 9 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9031 Неутрално

    Китайците настъпват!

  10. 10 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1822 Неутрално

    Абе кат са толкова баровци китайците що им правят 48 месеца гратис.

  11. 11 Профил на Попов
    Попов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#3] от "lustmord":
    А Вие от къде знаете, че зад "Пловдив Еърпорт Инвест" не стои ТИМ или пък даже Шиш кебапа? Много ми е интересно кои са те. Както знаем от досегашния ни български опит, няма случайни играчи при концесионни или приватизационни сделки.

    Попов
  12. 12 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 556 Неутрално

    Комунистически Китай концесионер в държава - членка на НАТО и ЕС. Трябва незабавен коментар от експерт анализатор от ИПИ или Центърът за изследване на демокрацията. Или както казва Веспасиан - "Парите не миришат". Впрочем, това летище отдавна трябваше да се нарича "Тракия". Поради някои геополитически съображения свързани с "духовните граници" на югоизточния съсед. Бог да пази България.

  13. 13 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 829 Неутрално

    "Дейностите на компанията са в различни сфери, като основно са съсредоточени в авиацията, технологиите, туризъма, финансите, иновациите и логистиката."

    Дневник,
    Пише се "туризма", а не "туризЪма"!

  14. 14 Профил на Дневник  пропагандна газета
    Дневник пропагандна газета
    Рейтинг: 169 Неутрално

    "Единият от участниците в обединението, определено за концесионер, HNA Group (Хайнан Груп) към момента разполага с активи за около 145 млрд. долара, годишните му приходи са над 90 млрд. долара, а служителите му в цял свят - над 410 000."

    Много голяма фирма. Това е обнадеждаващо.

  15. 15 Профил на Дневник  пропагандна газета
    Дневник пропагандна газета
    Рейтинг: 169 Неутрално

    До коментар [#3] от "lustmord":А Вие от къде знаете, че зад "Пловдив Еърпорт Инвест" не стои ТИМ или пък даже Шиш кебапа?
    —цитат от коментар 11 на Попов

    Ако някой твърди, че зад ПЕИ стои ТИм или шиш-кебапа, той трябва да го докаже. В правото няма доказване на отрицателни факти. Няма как да докажеш кой не стои зад някого. Вие като сте навътре в материята докажете кой стои зад пловдивската фирма.

  16. 16 Профил на Denis Stoyanov
    Denis Stoyanov
    Рейтинг: 233 Весело

    До коментар [#3] от "lustmord":А Вие от къде знаете, че зад "Пловдив Еърпорт Инвест" не стои ТИМ или пък даже Шиш кебапа? Много ми е интересно кои са те. Както знаем от досегашния ни български опит, няма случайни играчи при концесионни или приватизационни сделки.
    —цитат от коментар 11 на Попов


    Защото от другата страна седят директори на компания с приходи от 90 милиарда годишно и 410 000 служители. Дреме му на китаеца за мнението някакво си малко бяло обло човече на хиляди километри с някакви мижави милиони, която китайската компания ги прави на ден.

  17. 17 Профил на dobrev
    dobrev
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#3] от "lustmord":

    В интерес на истината двете летища, които са със съвместно тяхно управление са най-добрите в България и постоянно се наливат инвестиции. Дано и Пловивското се управлява добре.

  18. 18 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Това е само началото. Новият копринен път има шест коридора по суша, и един по вода. От тези по суша един отива в Сибир, три отиват в различни част на Южна Азия, а два влизат в ЕС.
    Северният, през Русия, влиза в ЕС чрез Вишеградците, а Южният, през Турция, влиза в ЕС чрез България и после или Сърбия или Румъния.
    Т.е. до десет години Унгария, Полша, Чехия, Словакия, България, Румъния, Сърбия, Гърция, и вероятно всякакви балтийски дребосъци, ще са "изкупени" както в бизнес, така и в политическия смисъл, от Китай.
    Вече ще има в източната половина на ЕС не два играча както досега (Запада и Русия), а три играча. А на балканите, не три както досега (Запада, Русия, и Турция), а четири играча.
    Но имайки предвид че Китай е единствената въшна сила която НЕ граничи с Европа, а има между себе си и Европа цял континент, то може би в най-примитивния смисъл, това е най-безобидната външна сила. Щото не може като Русия или Турция изведнъж да иска да преразглежда граници.
    Напротив, на Китай са му през ориза кой с кого и как граничи в Европа, важното е да има мир и икономическа стабилност, за да функционира търсенето.
    А иначе Китай отдавна мощно инвестира и в Британия
    https://www.telegraph.co.uk/finance/china-business/10490287/China-ready-to-invest-50bn-in-UK-infrastructure.html
    и САЩ,
    https://www.marketplace.org/2016/03/14/economy/china-investments
    и това е напълно нормално. Както през 1980-те Япония беше главния инвеститор, преди да стигне своя таван на ръста в началото на 1990-те и да почне стагнацията.

  19. 19 Профил на carpe_diem_
    carpe_diem_
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Дневник, пише се "туризма", а не "туризЪма"!
    —цитат от коментар 13 на uporit


    Съобщението е препечатано - видях го и в други медии 1:1...

  20. 20 Профил на znaesht
    znaesht
    Рейтинг: 647 Неутрално

    Абе кат са толкова баровци китайците що им правят 48 месеца гратис.
    —цитат от коментар 10 на 442


    Така сен прави навсякъде , когато искаш да заинтересуваш хубави инвеститори. Включително в много по успешни и развити страни от България.

  21. 21 Профил на znaesht
    znaesht
    Рейтинг: 647 Неутрално

    Абе кат са толкова баровци китайците що им правят 48 месеца гратис.
    —цитат от коментар 10 на 442


    Така сен прави навсякъде , когато искаш да заинтересуваш хубави инвеститори. Включително в много по успешни и развити страни от България.

  22. 22 Профил на znaesht
    znaesht
    Рейтинг: 647 Неутрално

    Абе кат са толкова баровци китайците що им правят 48 месеца гратис.
    —цитат от коментар 10 на 442


    Така сен прави навсякъде , когато искаш да заинтересуваш хубави инвеститори. Включително в много по успешни и развити страни от България.

  23. 23 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    До коментар [#12] от "subaru":

    Ами, че той Китай има няколко хиляди юилиарда долара инвестиции в САЩ, та какво остава в някаква малка държавичка.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  24. 24 Профил на Slick
    Slick
    Рейтинг: 2456 Любопитно
  25. 25 Профил на ivan_ko9
    ivan_ko9
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#3] от "lustmord":

    Съдейки по летищата във Варна и Бургас, Пловдив може само да съжалява, че Фрапорт (или който и да е друг сериозен оператор) дори не пожела да участва.

  26. 26 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Времето ще покаже... Аз лично се притеснявам от възможния шум. Защото заради военните и Родопите на юг... заходите не са лесни.

  27. 27 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    До коментар [#25] от "ivan_ko9":

    И по добре - летището в Бургас ако си беше останало на Копенхаген щеше да бъде първо в България, но царските хора направиха подарък на Варна - сега и най малката гайка трябва да се достави от Варна и да се завинти от варненска фирма.

  28. 28 Профил на BlueBoss
    BlueBoss
    Рейтинг: 406 Неутрално

    Ако някой си беше направил труда да разгледа внимателно китайската компания щеше да види, че е собственик на Суиспорт :) Не си мислете, че това автоматично значи, че едни милиарди инвестиции ще потекат, че ще има по два полета на ден до Китай и т.н. Компанията е собственик на няколко никому неизвестни по нашите географски ширини локални авиопревозвача, но не очаквам те да направят сериозна експанзия в посока пловдив, защото ако са искали са можели до сега да го направят до всички места на които оператор е Суиспорт.
    Свалете розовите очила и нека видим какви са им плановете за развитие пък тогава да настава всенародна радост. Аз залагам на каргото ;)

  29. 29 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1266 Неутрално

    Основният трафик ще е карго.

    Кажи ми, жалко ти творенье, как се покачи тъй високо? - С пълзенье! - извика рогатата гадинка.
  30. 30 Профил на lcp01393483
    lcp01393483
    Рейтинг: 262 Неутрално

    Уважаеми господа, не се радвайте толкова много.
    Само, който не е живял и работил с китайци, може да се радва на такива новини. От 15 години работя с китайци, това са нагли и безпардонни човечета.
    За тях ние сме едно нищо, по-точно такива, като нас са само предястието.
    Ако зависеше от мен, китаец в Европа никога!
    Мамят, лъжат, крадат повече от едни наши познати-шведите.
    Те вече смятат, че светът им е длъжен за нещо и трябва да им купува боклуците, които са произвели, след като са откраднали технологиите от Запада!
    Ще има много полети от Китай, след 10 години ще станат повече от нас!
    Отваряйте шампанското и се радвайте, те отдавна вече са тук и имат цели контрабандни канали за стоки.

  31. 31 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1542 Неутрално

    Най-после! Да видим колко са сериозни, но ако направят поне колкото Фрапорт във Варна и Бургас ще е прекрасно. По едно време планираха да е предимно каргж летище. HNA държат Франкфурт-хан.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  32. 32 Профил на Хакуна Матата !
    Хакуна Матата !
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    Времето ще покаже... Аз лично се притеснявам от възможния шум. Защото заради военните и Родопите на юг... заходите не са лесни.
    —цитат от коментар 26 на Tod


    Според мен това е по-скоро добра новина.За техническата страна /месторазположението/ си прав. Не случайно едно време Графа беше и гражданско летище. Има и друго, очаквам, че може да се случи и китайско преселение в Пловдив. Ще покрият нуждата от работна ръка а в последсвие може да се случат и други инвестиции.

    Stupid people make me sick
  33. 33 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1542 Неутрално

    [quote#32:"Хакуна Матата !"][/quote]

    как ще ги пуснат тези китайци в България, и ЕС? Ще трябва някакъв специален режим, нещо като сини карти за временно пребиваване и работа, без право на паспорти. Това може и да помогне на индустрията наистина - китайци са помогнали да построят западните щати в 19/20 век.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK