България е сред атрактивните страни в региона за автомобилните компании

Производството на автомобили "Грейт уол" в България претърпя неуспех и заводът край Ловеч е в процедура по фалит

© Юлия Лазарова

Производството на автомобили "Грейт уол" в България претърпя неуспех и заводът край Ловеч е в процедура по фалит



България е сред атрактивните места в Югоизточна Европа за производителите на автомобили, въпреки че в страната не се сглобяват коли. Въпреки това общо 170 компании за компоненти работят в страната и повечето от тях планират да разширят бизнеса си. Това съобщава capital.bg.


Автомобилната индустрия е сред най-бързо растящите в страните в региона по отношение на принос към БВП, обем на производството и създаване на работни места, се посочва в анализа на SeeNews "Югоизточна Европа - новата гореща дестинация на световната автомобилна индустрия".


По данни на Международната организация на автомобилните производители (OICA) през 2017 г. са произведени общо 629 014 превозни средства (основни коли), което е близо 3% от общото производство на автомобили в Европа. Ръстът обаче в региона на годишна база значително надвишава средния за континента - 9.7% спрямо 3.1% през 2017 г.




В регионален план България не може да се сравнява с Румъния, Словения и Сърбия, тъй като няма асемблиращи мощности. През 2012 г. китайската Great Wall заедно с "Литекс моторс" на Гриша Ганчев направи такъв завод край Ловеч с годишен капацитет за 50 хил. броя, но той така и не беше достигнат. В началото на 2017 г. компанията спря производството и започна процедура по фалит.


В страната обаче има 170 компании, които произвеждат автомобилни компоненти и които осигуряват 4% от БВП. Продуктите включват много широка гама - от високотехнологични като микроелектроника, климатични системи и инструментални табла до алуминиеви части, кабели, каучукови и пластмасови изделия, тапицерии и т.н. Заетите са над 40 хил. души, показват данни на автомобилния клъстер и Министерството на икономиката за 2017 г. Общите приходи на компаниите в сектора са 3.5 млрд. евро, от които 90% са от износ на основни международни автомобилни пазари.


В анализа на SeeNews се посочва още, че по-рано тази година правителството е обявило намерения да привлече световен автомобилен производител. По информация на Българската агенция за инвестиции разговори първо ще се водят с BMW, а след това с производители от Южна Корея и Индия.

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1689 Неутрално

    Румъния е доста по-напред. Имат около 600 предприятия в бранша.

    The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3979 Разстроено

    За наше съжаление при автомобилите не можем да се сравняваме с никоя от страните в бившият соц.лагер!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  3. 3 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3636 Неутрално

    Ако бяхме атрактивни, отдавна в България щеше да има заводи на поне двама автомобилни производители...! Кой, какво казал е без значение.
    Колкото да намеренията на правителството... С какво ще привлече автомобилен производител? С приказки...? Няма как да се случи.

    Бивш tww09306483.
  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3238 Неутрално

    Румъния е доста по-напред. Имат около 600 предприятия в бранша.
    —цитат от коментар 1 на EU defender

    И комшулука при Ердоган правят бусове и камиони за половин Европа. Май сме последната дупка на кавала за индустрията е региона, още повече няма инфраструктури, няма никаква яснота колко ще струва тока след 3 месеца или колко ще са комисионните за консултанти приближени до управлението!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1839 Неутрално

    Продължава да ни липсва големия инвеститор, под голям да се има предвид по - скоро някой с международен престиж и дългосрочни планове.

  6. 6 Профил на Зори
    Зори
    Рейтинг: 1248 Весело

    Оооо колко тъжно е когато си спомня за автомобилния ,,клъстер" в Смолян.....Автоматично започвам да мисля за ...емиграция

  7. 7 Профил на amh21579466
    amh21579466
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Атрактивни сме заради евтиния ръчен труд по сглобяването на малогабаритни компоненти, които след това отиват в автомобилните заводи в други държави. И фирмите тук са просто единият от поне още два или три поддоставчика, които сглобяват същия компонент. По всяко едно време автомобилната фирма може да реши да смени поддоставчик, без да остане на сухо.

    Размерът на такива бизнеси е правопропорционален на наетите хора, и растеж може да се очаква само ако се изсипят едни имигранти или демографията се промени коренно. Бизнес с добавена стойност е когато една фирма прави продукт, маркетира го сама, и след това реинвестира натрупания капитал обратно.

  8. 8 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1879 Неутрално

    Треба да е ясно, че тикви коли не могат да произвеждат. Само могат да се возят в тях.

  9. 9 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1682 Неутрално

    До коментар [#5] от "zxp53317185":
    Кака Гинка от Пазарджик малък инвеститор ли е?

  10. 10 Профил на Зори
    Зори
    Рейтинг: 1248 Весело

    До коментар [#7] от "Carrera Panamericana":
    Растеж може да се очаква при растеж на заплатите в тези сектори!Ако плащат по около 500-600 лева имигрантите леко
    ще ги подминат по пътя

  11. 11 Профил на amh21579466
    amh21579466
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#10] от "uhl23528019":

    Ако някой е решил да плаща, няма да дойде в бананова република. Ако ще трябва да плащат по 2000 лева за подобни нискотехнологични дейности като шиене на тапицерии и сглобяване на ключалки, по-скоро ще програмират роботи да вършат същата работа.

    Заплатите от 500-600 лева са най-вече отражение на примитивния профил на икономиката, съставен главно от услуги с ниска добавена стойност за местно потребление, заводи на ишлеме, и индийски аутсорсинг. Големите заплати ще дойдат когато тук се появят фирми с известен продукт в Европа и когато започнем да работим както в Европа.

  12. 12 Профил на Зори
    Зори
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    Картели,ефтин труд,12 часови смени,лоши условия на труд,липса на сигурност,нарушения на трудовото законодателство..ред ред сериозни проблеми с които ще трябва да се справят държавата и синдикатите за да може изобщо да останат хора в България!

  13. 13 Профил на Зори
    Зори
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    До коментар [#11] от "Carrera Panamericana":


    Бананова ни е републиката,защото ни е бананово управлението и най-вече мисленето!Когато човек не уважава себе си...и в Европата да иде-пак ще го ползват за мияч на тоалетни!

  14. 14 Профил на Зори
    Зори
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    До коментар [#11] от "Carrera Panamericana":


    А когато работиш на автоматизирана машина с цифрово управление-ти на това ли му викаш ,,нискотехнологично"?

  15. 15 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1839 Неутрално

    До коментар [#9] от "telqk":

    Хахах,точно заради такива като нея поясних какво имам предвид под голям ;)

  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8694 Неутрално

    Ако бяхме нормална държава, можеше и да дойде някой, но при тази мафия....

  17. 17 Профил на vzt34526152
    vzt34526152
    Рейтинг: 243 Неутрално

    Във всички сектори в България, заплатите са по-високи от тези в по-бедните държави на Азия. В същото време сме в пъти по-корумпирани от едни Румъния или Словакия. Затова и чуждите инвеститори не идват и няма и да дойдат. Нямаме никакво конкурентно предимство. А да не подхващаме темата за хроничната липса на кадри във всички сектори.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK