Едва 5.9% от пътуванията на българите са със самолет

Едва 5.9% от пътуванията на българите са със самолет

© Надежда Чипева, Капитал



Делът на въздушния транспорт в пътуванията на българите очаквано е по-нисък от тези на другите европейци, но през последните 4 години той е нараснал с 50 процента до 5.9%. За сравнение - в другите страни членки този дял е 13%. Принос за това има по-голямото навлизане на българския пазар на нискобюджетните компании. През 2017 г. пътническият въздушен транспорт отчита ръст от 8.5% в Европа (7.7% в страните от ЕС), докато за летище "София" ръстът е 30.3%, което е най-високият ръст сред 100-те най-натоварени летища в Европа.


Това показва анализ на икономистите от "Индъстри уоч". Те разглеждат развитието на въздушния транспорт в Европа и България през последните няколко години.


Нагоре, нагоре


За последните четири години обслужените пътници от летище "София" нарастват с 86%, за последните две – с 58%, а през 2017 г. – с 30.3%, показват данните. Растежът е следствие на навлизане на нови участници на пазара, засилена конкуренция и общо подобряване на икономическата картина в страната.




За миналата година над 53% от пътниците са ползвали 2 нискотарифни компании ("Райънеър" и "Уизеър"), едва 15% националния превозвач и по-малко от 7% "Луфтханза".


"Откриването" на София за туризъм е именно резултат от трансформираща промяна – едновременното навлизане на конкуренция в полетите до града и разширяването на ползването на онлайн приложения за търсене, оценяване и резервиране на услуги, отбелязват икономистите. Според изследване на столичната агенция за инвестиции през 2016 г. – т.е. преди нарастването с 30% на трафика през 2017 г. – 56% от туристите пристигат с нискотарифна авиокомпания и нощуват в некатегоризирани места за настаняване. Общо за България такъв тип настаняване достига 35% през 2017 г. при 15% през 2012 г., което надхвърля средните стойности за ЕС от 27%, по данни от Евростат.


Водеща дестинация за 2015-2017 г. неизменно е Лондон, като броят на пътниците за столицата на Обединеното кралство е с над 3 пъти по-голям от следващата дестинация Милано. Конкуренцията във вътрешните полети до Варна от своя страна придвижи града до трето място по трафик от летище София с почти удвояване на броя пътници.


Концесията - да, но с подходящ оператор


Планираното отдаване на летище "София" трябва да е насочено към избор на кандидат, който има опит и дългосрочна визия за развитие, насочено към подобряване на услугата, увеличаване на свързаността и достъпа за пътниците, разширяване на ползването на въздушния транспорт, посочват икономистите.


Привличането на стратегически инвеститор при добре формулирана рамка за дейността е шанс за по-добро управление, от което полза ще имат пътниците, местния бизнес и общото позициониране на България като инвестиционна дестинация, се посочва в анализа.


Те посочват, че първоначално платената цена не трябва да е единствен и водещ критерий. Въпреки това при прозрачна и правилно структурирана процедура очакваните приходи не са пренебрежимо малки – в последната година при сделката за летището в Белград, което обслужва с 20% по-малко пътници от софийското, бе договорена сума от 500 млн. евро и бъдещи 700 млн. евро инвестиции, припомнят анализаторите.


Намерението на управляващите обаче е тъкмо да заложат на най-високата цена, и то платена в аванс, за да покрият с нея задълженията на "БДЖ холдинг". Към момента не е известно на какъв етап е процедурата, която бе спирана и започвана вече няколко пъти през последните години.


Летището и в момента, а още повече – в бъдеще – ще трябва да предлага комплексна услуга, да обслужва бизнес пътници, студенти и сезонни работници, търсещи ниски цени, туристи за близки и далечни дестинации, да предлага връзки с големи хъбове, осигуряващи още повече връзки и маршрути. Затова бъдещият оператор трябва да има разнообразен опит и добри позиции както с нискотарифни или регионални авиокомпании, така и с традиционни превозвачи, обслужващи глобален трафик, посочват икономистите.


Двигателят на растежа е нискобюджетен


Анализът на "Индъстри уоч" потвърждава това, което се вижда и на пръв поглед, а именно, че нискобюджетните компании са движещите растежа, който отчитат европейските летища. На тях и на необвързаните превозвачи се падат 99% от ръста на пътниците в периода 2010-2016 г. в ЕС.


Общо за полетите от и за Европа приносът на този вид авиокомпании е малко над 60%, като особено важен е той за летищата, обслужващи между 5 и 10 млн. пътници годишно – около 94%.


Увеличава се броят на обслужваните дестинации, като директните полети са с 5.4% повече през 2017 г., при ръст на предлаганите полети с прекачване е 3.8%. Нискотарифните превозвачи вече заемат 32% от директните връзки, докато преди 10 години делът им е едва 13% - постигайки ръст за периода 2007-2017 г. от 175%, при намаление на предлаганите директни полети от традиционните авиолинии с 8%.


За същия период най-голямо увеличение – над 24% - на предлаганите дестинации с директен полет са летищата с обслужват между 5 и 10 млн. пътници, като там нискотарифните компании вече превозват 43% от пътуващите.

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на glavatar
    glavatar
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Май масово се предпочита личния автомобил или автобусите. Ако БДЖ-то бяха читави хората щяха да ползват и тях, като по-евтин вариант.

  2. 2 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2357 Неутрално

    Еми - със самолет се пътува за почивка и за бизнес. Бизнес климата знаем на какво дередже е у нас а за почивка с европейците трудно можем да се сравняваме.

  3. 3 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4688 Неутрално

    До коментар [#1] от "glavatar":

    Магистралите вършат работа.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  4. 4 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8251 Неутрално

    Как тогава непрекъснато се увеличават пътниците на летище София.

  5. 5 Профил на dobrev1
    dobrev1
    Рейтинг: 251 Неутрално

    То като се увеличат още съвсем малко и съвсем няма да има минаване през летище София....

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9817 Неутрално

    Имам място за растеж. България има хубаво летище (в сравнение с Белград, Скопие, дори Загреб с новото им летище), хубаво местоположение и свързаност с града и може да расте с тези два терминала още повече. Няма какво да се лъжем обаче, растежът се дължи най-вече на факта, ме сме член на ЕС. Иначе нямаше да ги има нискотарифните компании и пътуванията до Англия и Италия...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK