За железопътна връзка със Западните Балкани ще трябват 4.320 млрд. евро

За железопътна връзка със Западните Балкани ще трябват 4.320 млрд. евро

© Надежда Чипева, Капитал



За да изгради България всички приоритетни железопътни направления до 2030 г. са необходими инвестиции на стойност 4.320 млрд. евро. Това обяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, цитиран от пресцентъра на министерството, на дискусия за транспортните проекти в Западни Балкани.


Събитието се организира по инициатива на Ивайло Московски и е част от днешната Среща на върха Западни Балкани – Европейски съюз. Участие взеха още транспортните министри на Македония и Косово, държавният секретар на Черна гора, както и представители на Световната банка, Европейската инвестиционна банка, Съвета за регионално сътрудничество. От българска страна в срещата участваха Николай Нанков, президентът Росен Плевнелиев, Симеон Сакскобургготски и др.


Московски каза още и, че 4.147 млрд. евро от парите ще са нужни за проектите по "основната" TEN-T мрежа, а останалите 173 млн. евро ще се използват за модернизация на жп направлението Карнобат – Синдел, което е 123 км. и е част от "широкообхватната" жп мрежа. По думите му това трасе има съществено значение, тъй като свързва двете най-големи морски пристанища Варна и Бургас.




Ивайло Московски посочи, че най-сложният за изпълнение участък и поради тази причина най-скъп, е жп линията Видин – София, като индикативната стойност на инвестициите там са 2.31 млрд. евро. Министърът добави, че друга важна жп линия, която е част от коридора Ориент/Източно-Средиземноморски, е София – Кулата, като нейната стойност е 1.22 млрд. евро.


По направлението към Сърбия Ивайло Московски представи проекта за модернизация на жп линията Волуяк – Драгоман – сръбска граница, който също е част от "основната" TEN-T мрежа и е идентифициран от Съвета на ЕС като приоритетен трансграничен участък. Той изтъкна, че за реализацията на проекта са необходими инвестиции от 132 млн. евро.


За осъществяването на жп свързаността с Македония министърът обяви, че вече се работи по проект Техническа помощ за модернизация на жп линията София – Перник – Радомир – Гюешево – македонска граница, като за изграждането на жп линията Радомир – Гюешево – Македонска граница цената е 477 млн. евро.

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 1953 Неутрално

    София-Видин: с тунел под Петрохан за два часа

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  2. 2 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Мечтая да седна на гара Варна във чист и уютен спален вагон от нивото на CNRS или Deutshebahn и да стигна до Париж както във времената на "Ориент експрес". Романтично и практично. Само че по-бързо! Ето това за мен ще означава европейска свързаност!

  3. 3 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9486 Неутрално

    Дали ще си възвърне парите една такава линия, с кола е по удобно и по бързо.

  4. 4 Профил на qed35563938
    qed35563938
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Какви Западни Балкани, то с членките на ЕС Румъния и Гърция немаме нормална ЖП-връзка, нито пък завършена автомагистрала. Високоскоростни двойни ЖП-линии София-Солун-Атина и София-Русе-Букурещ кога? Вместо това наливат средства в безсмисления коридор, свършващ във Видин.

  5. 5 Профил на qed35563938
    qed35563938
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#1] от "neut":

    Селски мечти. Защо не ЖП и автомобилен тунел, свързващ Варна с Бургас? Какво има във Видин, 40-хиляден град? Защо да е толкова важен, че чак и с приоритет пред Варна, Бургас, Русе, Плевен и пр.?

  6. 6 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1480 Неутрално

    Мечтая да седна на гара Варна във чист и уютен спален вагон от нивото на CNRS или Deutshebahn и да стигна до Париж както във времената на "Ориент експрес". Романтично и практично. Само че по-бързо! Ето това за мен ще означава европейска свързаност!
    —цитат от коментар 2 на Мавродинов


    Хубава мечта имаш, но мечта ще си остане, ако не и по-лошо. Хората искат да строят за да крадат, а не да реализираш мечтата си. Така крадат, че и мечтите ни унищожиха!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  7. 7 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1480 Неутрално

    До коментар [#1] от "neut":Селски мечти. Защо не ЖП и автомобилен тунел, свързващ Варна с Бургас? Какво има във Видин, 40-хиляден град? Защо да е толкова важен, че чак и с приоритет пред Варна, Бургас, Русе, Плевен и пр.?
    —цитат от коментар 5 на qed35563938


    Че то и Плевен е като Видин - полумъртъв.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  8. 8 Профил на qed35563938
    qed35563938
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#7] от "quatro_4x3":

    Не чак толкова, поне има надежда за него и все още некакво младо население. А и Плевен стои на пътя към Русе, Варна, Шумен и др. големи градове, както и към Букурещ, така че каквото и да се прави нема да е специално за Плевен, а общо за големите градове на Северна България. Докато Видин е слепо черво и град с 40 хил. население.

  9. 9 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    2.3 милиарда евро за линията да Видин е странна идея. Първо, маршрутът през Видин има смисъл най-вече като част от европейски коридор. Но дори и така би дублирал маршрута през Сърбия. Не ми става ясно защо трябва да се пръскат милиарди за такъв дублаж. После, дори и като част от европейски коридор цялата идея зависи от Румъния. На румънска територия след моста край Видин линията е на дървени траверси с ограничение върху скоростта от 45км. Ние ако ще златни релси да поставим веднага след моста цялата идея угасва със страшна сила.

    Въобще, тази словесна диария затвърждава мнението ми за Москов като не особено компетентен.

    Като става дума за жп транспорт за нас приоритет трябва да е свързването на 5-те най-големи града (София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе) в мрежа от що-годе високо-скоростни линии (поне 130км/час). Между София и Бургас се работи по въпроса макар и бавно. Но нищо не се прави по връзката с двата града на север (Варна и Русе). Това би трябвало да е приоритет за министъра. А не имагинерни транспортни коридори през Видин за милиарди евро.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  10. 10 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 534 Любопитно

    Докато Видин е слепо черво и град с 40 хил. население.
    —цитат от коментар 8 на qed35563938


    Точно.

    Съболезнования към всички либераст-толерасти за евроатлантическите ви ценности!
  11. 11 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 841 Неутрално

    До коментар [#5] от "qed35563938":

    Е79

  12. 12 Профил на qed35563938
    qed35563938
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Международният коридор през Видин беше актуална алтернатива около войните в Югославия, сега на фона на новите проекти за свързване със Западните Балкани и предстоящата им евроинтеграция е напълно неконкурентен и безперспективен заради по-големата му дължина. А и бързата ЖП-връзка с Белград за нас е по-важна от връзката с Тимишоара. Протакаха го толкова десетилетия, Сърбия вече ще влезе в ЕС, а "алтернативата на Сърбия" все още нема да е и на 10% завършена. Пълен цирк и пилеене на средства.

  13. 13 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 813 Неутрално

    До коментар [#3] от "Peni Nikol":

    Не сте пътували с модерен и бърз влак, може би! Инвестицията в модерни и бързи влакове е по добра от тази за магистрали.

  14. 14 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7961 Неутрално

    Ние си убихме ЖП транспорта. заради автобусни фирми на съмнителни бизнесмени. А това е най-чистия и евтин транспорт.

  15. 15 Профил на qed35563938
    qed35563938
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#14] от "Роси":

    Той и без това се нуждае от тотална реорганизация и оптимизация. ЖП-мрежата ни е изграждана в друга епоха и в момента е по-скоро със социални функции, има безброй излишни отсечки, а и самите ЖП-линии са бавни и не минават по-най-добрите и прави трасета между големите градове. Не виждам как настоящата ЖП-инфраструктура може да се подобри, всичко требва да се изгражда наново, начисто, от нулата, за да бъде печеливш и успешен транспорт. Но за това са нужни десетки милиарди, а ЕС не дава. Остава вариант или със заеми, или с финансова амнистия да се върнат капитали от чужбина и да се вложат в инфраструктурата.

  16. 16 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#3] от "Peni Nikol":Не сте пътували с модерен и бърз влак, може би! Инвестицията в модерни и бързи влакове е по добра от тази за магистрали.
    —цитат от коментар 13 на ralita68
    Жп транспортът е конкурентно-способен в гъстонаселени страни като тези в Зап. Европа. У нас гъстота на населението е в пъти по-малка, а и то е доста неравномерно разпределено - почти половината живее в 5-6 града докато огромна част от страната е сравнително слабо населена.

    Но дори и в Зап. Европа жп транпсортът не е в състояние да се само-издържа (поне що се отнася до пътническите превози). У нас това хептен няма как да стане.

    Въпросът е, че в момента в който на пазара излязат автономните автомобили нещата започват да изглеждат по-различно. Просто сядаш в колата си и те кара все едно си в такси. През това време може да седиш на задната седалка и да си работиш на лаптопа. Нито време губиш да караш, нито се уморяваш.

    Докато нашите се наканят да ъпгрейднат релсовите трасета жп транспорта като цяло започна морално да остарява.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  17. 17 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9568 Неутрално

    Баба знае 2 и 200. Обявява за 200 харчи за 2 и отчита за 200 :)
    Пита се къде са останалите 198 :)?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  18. 18 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1480 Неутрално

    До коментар [#7] от "quatro_4x3":Не чак толкова, поне има надежда за него и все още некакво младо население. А и Плевен стои на пътя към Русе, Варна, Шумен и др. големи градове, както и към Букурещ, така че каквото и да се прави нема да е специално за Плевен, а общо за големите градове на Северна България. Докато Видин е слепо черво и град с 40 хил. население.
    —цитат от коментар 8 на qed35563938


    Плевен е замръзнал във времето на социализма и последните 30 години ги е пропуснал. Не виждам никаква причина през следващите 10 и повече години там нещо да се промени. И не е на главните пътища, а малко встрани от тях, и в регион, в който няма нищо друго освен замръзналия в социализма Плевен.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  19. 19 Профил на qed35563938
    qed35563938
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#18] от "quatro_4x3":

    От кои пътища е в страни по-точно? За Русе и Букурещ пътят минава през Плевен, по бъдещата магистрала Хемус, макар и с идиотски избор на трасе, пак ще се стига до града, а ЖП-линията (тука се говори именно за железница ако не си видел) минава и винаги ще минава точно през Плевен.
    Какво значи нищо да не се промени, ако се инвестира в пътища и ЖП-линии, в индустриални зони, как точно нема да се промени? Шансовете на Плевен да привлича инвестиции и да задържа младите са в пъти по-големи от тези на Видин, Монтана, Враца и пр. взети заедно.

  20. 20 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1706 Неутрално

    Тоя убиец що не е в затвора, а ръси мозък как да крадат още. /София-Видин 5 млрд. лв.:)))))))/
    Пропаднала държава
    Махайте се.

  21. 21 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1481 Весело

    абе кво че чекаме до 2030... напрао елан мъск с хайпарлупа да викат и че джиткаме у тръбопроводо за нула време

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK