
© Надежда Чипева, Капитал
Проектозаконът за създаване на Българска автомобилна камара, внесен от депутати от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля" нарушава правилата на конкуренцията, поставя фирмите в бранша в конфликт на интереси и увеличава финансовата и административната тежест за тях. Това се казва в становище на три от четирите национално представителни работодателски организации - Българската стопанска камара, търговско-промишлената палата и Асоциацията на индустриалния капитал.
Вносителите мотивираха необходимостта с голямата концентрация на контролни функции в изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" и последващите "съмнителни практики" там. Идеята им е всички превозвачи да бъдат задължени да членуват в професионалното сдружение, а то да издава лицензите, да следи за спазването им и да ги спира или отнема при нарушения.
Според работодателските съюзи прехвърлянето на регулации към новото сдружение със задължително членство може да доведе до това, че вече стъпилите на пазара да отказват на нови играчи лиценз или поне да го бавят, създават се предпоставки за картелиране, договаряне на прагови цени на услугите и изтласкване на малките и срединте фирми от пазара.
Поради характера на задължителното членство и заплахата от отнемане на лиценз, нарастват възможностите за натиск върху членовете и упражняване на рекет в процеса на вземане на решения, предупреждават трите организации.
Зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси, различни от тези на преобладаващата част от ангажираните в автотранспортния сектор, както и на общия публичен интерес, пишат работодателите до парламента.