Антимонополната комисия препоръча прозрачност при публичното финансиране на медиите

Юлия Ненкова, председател на КЗК

© Цветелина Белутова, Капитал

Юлия Ненкова, председател на КЗК



Всяко финансиране на медии с публични средства, в това число с целеви средства по програми следва да се извършва при ясни правила, прозрачни, недискриминационни условия и при ефективен контрол. Това препоръчва Комисията за защита на конкуренцията в секторен анализ на медийния пазар, публикуван днес.


Препоръката е по повод оплакване от Съюза на издателите, че "разпределянето на суми от еврофондовете към определени медии е съпроводено с пълна липса на прозрачност" и "така се гарантира благосклонното отразяване на дейността на правителството и прикриването на скандали". Според оценки на съюза на годишна база парите по тези програми значително надвишават рекламните приходи на всички издатели, взети заедно.


В анализа си КЗК обяснява препоръката си с факта, че рекламните бюджети се насочват към големите медийни групи, а това поставя на изпитание по-малките участници. Комисията е на мнение, че осигуряването на медиен плурализъм, не е нейна работа, но този въпрос е във връзка с икономическото представяне на пазарните участници.




КЗК препоръчва да се създаде регистър с информация за крайните собственици на всички медии – телевизии, радио, печатни издания, онлайн новинарски издания, а също и на


крайните собственици на разпространителите


(дистрибуторите) на медийно съдържание. Сега само собствениците на печатните издания имат това задължение.


В заключенията на регулатора препоръката за създаване на регистър на крайните собственици на фирмите - разпространители е единственият коментар на оплакванията (Съюз на издателите, "Сега", "Икономедиа", информационна агенция "Блиц") за монопол в разпространението. Съюзът на издателите информира за доминиращата роля на "Табак Маркет" АД на пазара на разпространение на печатни издания и агресивното завземане на публични търговски площи в цялата страна, което, според членовете му, на практика прави невъзможно участието на по-малки разпространителски фирми. "Табак маркет" на свой ред сочи, че не му е известно по какъв начин се уреждат отношенията между дистрибутори и издатели при извършване на дейността по разпространение на печатни издания, тъй като не е страна по сключени с издатели договори за разпространение на печатни издания. Посочва още, че разпространението на печатни издания не е регулирана по специфичен начин от държавните органи дейност.


Комисията намира, че на пазара за разпространение на печатни издания не са налице непреодолими бариери за навлизане на нови участници и разрастване на съществуващите.


И Би Ти Ви, и Нова телевизия пишат до регулатора, че основен техен проблем е пиратството и укриването на абонати от разпространителите. По данни на Нова 26% от кабелните оператори работят в сивия сектор. Би Ти Ви допълва, че


съществуват кабелни пирати,


които разпространяват програми без каквото и да е разрешение. може да е изцяло неразрешена - когато разпространява програми без каквото и да е разрешение. На това оплакване КЗК реагира с препоръката "да се търси провеждането на политики за изчистване на "сивия сектор", за да могат да настъпят пазарните ефекти".


Антимонополният орган не е открил проблем с конкуренцията в оплакванията на някои медии ( "Оберон радио макс" и "Медия клуб") за липсата на единна система за измерване на аудиторията. Според КЗК не се откроява конкурентноправен проблем, който да изисква намеса на комисията, а доколкото пазарът е конкурентен би трябвало да сработят пазарните механизми за нормалното му функциониране.


Комисията препоръчва на компетентните държавни органи и на действащите браншови организации в сектора да започнат задълбочена дискусия за въвеждане на подходящи мерки, законодателни или под формата на саморегулация, с които да се преодолеят проблемите в сектора и да се стимулира нормалната конкуренция.


КЗК започна анализа си в началото на април по искане от министрите на икономиката, на финансите и на културата. Правителството взе решение да подготви законопроект за собствеността и финансирането на медиите в България и тяхното разпространение след като преди това депутати от ДПС, между които и собственикът на медии Делян Пеевски, внесоха в Народното събрание свой проект, афиширан като намерение за постигане на "максимално прозрачна медийна среда".

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5482 Неутрално

    За горивата ще има ли някакви новини ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2243 Любопитно

    Служителите на Антимонополната комисия подават ли публични данъчни декларации?

  3. 3 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 6998 Любопитно

    Дельо пеевски е много прозрачен та чак призрачен :).

  4. 4 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 217 Неутрално

    "Според оценки на съюза на годишна база парите по тези програми значително надвишават рекламните приходи на всички издатели, взети заедно."

    Това значи ли, че всико което четем е платен репортаж на ЕК?

    То медии вече няма.

  5. 5 Профил на K2
    K2
    Рейтинг: 1783 Неутрално

    За жалост сметките на посолството до Парк-хотела са недостъпни. Дипломатическия имунитет ги пази.

    SHADOWS of SOFIA
  6. 6 Профил на Ефросина
    Ефросина
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Защо е сменено заглавието от "Комисията отби номера", което си беше самата истина?

    офоф




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK