Бъдещият концесионер на летището в София ще трябва да построи нов терминал

Ивайло Московски

© Георги Кожухаров

Ивайло Московски



Бъдещият концесионер на летището в София ще трябва да построи трети терминал до десетата година от концесията и да инвестира общо 600 млн. евро в аеропорта. Това съобщава министърът на транспорта Ивайло Московски по време на последното заседание на Министерския съвет, се вижда от публикуваната днес стенограма.


Годишните концесионни възнаграждения са в размер не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за съответната година, които са свързани с ползването на обекта на концесия.


Московски уверява, че процедурата изцяло повтаря условията по предишния търг, отменен от служебния кабинет "Герджиков", за организацията на който помагаха Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка.




При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение 55%. Оценката на техническото предложение с относителна тежест – 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.


Минималните изисквания към участниците са: да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно; да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години поне 200 млн. евро и да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 млн. евро.

Ключови думи към статията:

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2477 Неутрално

    Хейтването може да започне ВЕДНАГА!!!
    Понеже хората, които го правят нямат много аргументи и богато въображение мога да и4м дам на заем катастрофични визии и сценарии!!!

  2. 2 Профил на alex_8712
    alex_8712
    Рейтинг: 480 Любопитно

    Все още няма отговор на въпроса защо е необходимо отдаването на концесия на една от малкото печеливши български държавни компании?? Ако е за да се налеят после една торба пари от първоначалното концесионно възнаграждение във фалиралото БДЖ - не, благодаря!

    Поздрав

  3. 3 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 670 Неутрално

    До коментар [#1] от "selqnin":

    Поздравления! Разписа се пръв. Ще отчетат усърдието ти в централата.

  4. 4 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    "selqnin" Хейтването може да започне ВЕДНАГА!!!Понеже хората, които го правят нямат много аргументи и богато въображение мога да и4м дам на заем катастрофични визии и сценарии!!!

    Селски, припомни ми, че нещо ми се губи, нЕкой дето е поел нЕкви ангажименти, към държавицата, ДА ГИ Е ИЗПЪЛНИЛ ???

  5. 5 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 608 Неутрално

    До коментар [#2] от "alex_8712":

    Ами понеже не си летял от това летище, за това пишеш глупости. Смръдливо, захабено, скъпо. Това е софийското летище.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на Росен съм аз а  Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2893 Весело

    А?
    То ние колко останахме.
    Ще ни стигнат и старите терминали. Пък и не малко народ ще се изнесем от тази територия през Букурещ.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  8. 8 Профил на Росен съм аз а  Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2893 Неутрално

    До коментар [#1] от "selqnin":

    Какво катастрофично може да се измисли за някакъв терминал пък бил той и три пъти по-голям от старите?

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  9. 9 Профил на Napster
    Napster
    Рейтинг: 377 Неутрално

    Да се построи трети терминал и... вила на министъро някъде по средиземноморието. Тея крадат и с газо си!

  10. 10 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    И да знае, че проектантите и изпълнителите са избрани, вече.

  11. 11 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 670 Неутрално

    До коментар [#6] от "selqnin":

    Как реши, че умът ми е комплексиран? И защо съжаляваш мен? Предлагам ти да се замислиш върху собственото си поведение - мен ме остави, аз не скачат на амбразурата да защитавам партии.

  12. 12 Профил на paralelepiped
    paralelepiped
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#2] от "alex_8712":

    Защото в момента летището се управлява зле и е пълно с назначени роднини до 9-то коляно от всички партии.
    Един частен собственик ще инвестира, ще разшири бизнеса и летището ще започне да изглежда като в белите страни и от това ще спечели държавата и всички данъкоплатци.

  13. 13 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2477 Неутрално

    До 11
    Неуважаеми,
    Къде видя Партии???
    Просто иронизирах способността на за съжаление много хора да виждат "призраци",/като вас, впрочем/ навсякъде и във всичко!
    Просто е, но не за прости хора!!!

  14. 14 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 566 Неутрално

    Да направят Терминал 3 по средата на другите два,да не се налага много вървене.

  15. 15 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 783 Любопитно

    Липсва ми само една основна информация - дали ще е възможно авиокомпании, които използват летището (или свързани с тях лица) да участват в консорциум като кандидати за канцесията?

  16. 16 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3573 Неутрално

    До коментар [#1] от "selqnin":

    Добре, приятелю, нека не "хейтваме". А просто да попитаме: Преминалите през миналата година пътници през летище София са 6,5 млн. души. Колко е печалбата за цялата 2017 г. не зная, но за първите девет месеца е 10,19 млн. лв. Та как при това положение бъдещият концесионер ще прави концесионна вноска от 15 млн. лв. на година и за десет години ще построи трети терминал като инвестира в летището общо 1,2 млрд. лв.? Моето скромно и съвсем "не-хейтърско" мнение е, че това няма как да стане. Каквито и чудеса в организацията и управлението да извърши бъдещият концесионер все пак броят на пътниците не може безкрайно да се увеличава и при така поставените условия сметката му няма да излезе. Освен...Освен ако....Освен ако той не обещае с ясното намерение да не изпълнява. За да не кажете, че "хейтвам" повече няма да питам. Другите въпроси си задайте сам.

  17. 17 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8835 Неутрално

    За сега по-скоро изглежда ,ч е ни трябват едни милиони, за да спасяваме БДЖ.

  18. 18 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    По-важния въпрос защо този субект е още министър или Долнодъбнишкия клан е незаменим?

  19. 19 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1604 Неутрално

    До коментар [#2] от "alex_8712":Ами понеже не си летял от това летище, за това пишеш глупости. Смръдливо, захабено, скъпо. Това е софийското летище.
    —цитат от коментар 5 на hunt


    Един частен собственик ще инвестира, ще разшири бизнеса и летището ще започне да изглежда като в белите страни и от това ще спечели държавата и всички данъкоплатци.
    —цитат от коментар 12 на paralelepiped


    Ако сте летели по други летища, ще сте видяли, че на софийското нищо му няма, освет тъпия терминал за вътрешни полети, и че няма как да се инвестира и разшири бизнеса там, освен ако не се увеличи пътникопотока, което пък не зависи от летището...

  20. 20 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4981 Неутрално

    До коментар [#14] от "Сд":

    Е там са халетата на "Луфтханза Техник". Има място до Т1, но Т2 си остава далечко.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  21. 21 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2873 Неутрално

    Не хранете трола, игнорирайте го...

    Храна за размисъл - да имаме пием един единствен случай подобен договорен ангажимент да е спазен?

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  22. 22 Профил на starlighter
    starlighter
    Рейтинг: 304 Неутрално

    Интересно ми е как сърбите го дадоха тяхното на голяма компания за 1.5 млрд евро за 20 години?!

  23. 23 Профил на Морски
    Морски
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Даване на концесия на сериозна международна компания - лошо няма. На Бургас и Варна им се отрази много добре. Но какво е това глупаво условие за трети терминал. Той и треминал 2 сега е полу-празен през повечето време - просто има нужда от малко облагородяване.
    То ако пътникопотока нарастне до такава степен, концисионера сам ще си го построи и без глупави задълженивя по договор.
    Само че малко закъсняхме. С по-мъдра политика София можеше да се превърне в сериозно транзитно летище - на кръстопът сме и сме ефтини. За съжалени Истанбул е вече такова, а след пускането на новото им летище през Октомври едва ли можем да ги конкурираме.

    Морски
  24. 24 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3573 Неутрално

    До коментар [#22] от "starlighter":

    Интересно ми е как сърбите го дадоха тяхното на голяма компания за 1.5 млрд евро за 20 години?!
    —цитат от коментар 22 на starlighter


    Не е хубаво да се лъже:

    "In January 2018, the Government of Serbia granted a 25-year concession of the Belgrade Nikola Tesla Airport to the French airport operator Vinci Airports for a sum of 501 million euros." Wikipedia

    Три пъти в сумата и 5 години в срока са си бая опашата лъжа, нали?
    Но ние не сме "хейтъри" и нека погледнем само числата. Значи сърбите искат от концесионера по 20 млн. евро на година. А нашите управляващи искат 7,5 млн. евро. плюс инвестиции от 600 млн. евро за 10 години. Или концесионерът да се бръкне с по 67,5 млн. евро на година. E, как я виждате тази работа?
    Като споменахте летището на Белград ме накарахте да погледа и установих, че за 2016 г. броят на пътниците е 5, 3 млн., приходите 69 млн. евро, а печалбата - почти 26 млн. евро. Намерете, моля Ви се данните за софийското летище и дълбоко се замислете като как стават тези неща.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Belgrade_Nikola_Tesla_Airport

  25. 25 Профил на starlighter
    starlighter
    Рейтинг: 304 Неутрално

    До коментар [#24] от "Един препатил":

    Само годините са объркани - 25 са :

    French construction group Vinci Airports has been awarded a 1.5 billion euros ($1.8 billion) 25-year concession to run Belgrade airport, Serbian Prime Minister Ana Brnabic said on Jan. 6.

    “The best offer was that of the French company Vinci ... based on financial, technical and legal criteria,” Brnabic told reporters.

    “In total, across the 25-year concession, [the deal] will amount to close to 1.5 billion euros in revenue, with finance and investment,” Brnabic said after Vinci saw off four rival bids


    http://www.hurriyetdailynews.com/frances-vinci-lands-25-yr-belgrade-airport-concession-125335

  26. 26 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 422 Неутрално

    До коментар [#1] от "selqnin":Добре, приятелю, нека не "хейтваме". А просто да попитаме: Преминалите през миналата година пътници през летище София са 6,5 млн. души. Колко е печалбата за цялата 2017 г. не зная, но за първите девет месеца е 10,19 млн. лв. Та как при това положение бъдещият концесионер ще прави концесионна вноска от 15 млн. лв. на година и за десет години ще построи трети терминал като инвестира в летището общо 1,2 млрд. лв.? Моето скромно и съвсем "не-хейтърско" мнение е, че това няма как да стане. Каквито и чудеса в организацията и управлението да извърши бъдещият концесионер все пак броят на пътниците не може безкрайно да се увеличава и при така поставените условия сметката му няма да излезе. Освен...Освен ако....Освен ако той не обещае с ясното намерение да не изпълнява. За да не кажете, че "хейтвам" повече няма да питам. Другите въпроси си задайте сам.
    —цитат от коментар 16 на Един препатил


    Печалбата е толкова ниско по-простата причина, че летището се управлява зле! Летищата във Варна и в Бургас имат за миналата година 5 милиона пътника и 2 пъти по-малко товари, а имат около 40млн. печалба. Сам си прави изводите.

  27. 27 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Интересно ми е как сърбите го дадоха тяхното на голяма компания за 1.5 млрд евро за 20 години?!
    —цитат от коментар 22 на starlighter


    Числата в статията са минимално заложените, от там нататъка компаниите ще наддават, за да спечелят концесията. Още един факт за Белград, е че в договора е заложено другите сръбски летища да нямат право да обслужват повече от 1 милион пътника през следващите 10 години. Все едно ние да затворим Варна, Бургас и Пловдив.

  28. 28 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    А нещо за параметрите на тоя терминал - или ще бъде от любимата категория на нашите добре облечени бизнесмени - преместваем обект.
    Сега сериозно - условието е неизпълнимо, освен ако не се поеме с ясното намерение да не се изпълни.

    Натиск, постоянство и търпение.
  29. 29 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    Един частен собственик ще инвестира, ще разшири бизнеса и летището ще започне да изглежда като в белите страни
    —цитат от коментар 12 на paralelepiped


    Негатив

    Частен собственик щеше да е , ако беше купил парцели , построи ново летище и там да си печели от него как си сака.

    В конкретния случай имаме дългосрочен наемател. Неговият интерес е не да зарадва целокупната интелегенция с белодържавно летище, а да изцица максимално много от наетия актив са срока на наема.

  30. 30 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 1015 Неутрално

    Хейтването може да започне ВЕДНАГА!!!Понеже хората, които го правят нямат много аргументи и богато въображение мога да и4м дам на заем катастрофични визии и сценарии!!!
    —цитат от коментар 1 на selqnin


    Ако някой краде това не е нещо хубаво за да му се радваш. Поне не в земната цивилизация. Следователно да използваш английски думи като хейтване защото са много секси не значи че не дрънкаш пълни глупости. Краденето и корупцията са рак и само болни неноррмалници и крадци им се радват.

  31. 31 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 1015 Неутрално

    По принцип схемата с летището е практикувана много пъти у нас - взима се печелившо предприятие слагат му се корумпирани чиновници да го окрадат чрез тях а после се приватизира на безценица и се обяснява на матряла че единственото спасение е частния сектор.

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3573 Неутрално

    До коментар [#25] от "starlighter":

    Да, благодаря, права сте, моля за извинение. Чел съм непълен източник.

    А забелязахте ли тази част от статията, която сте ни изпратили?

    "Belgrade has high hopes for the airport, the Balkan region’s largest, as it seeks to become a regional hub with national flag carrier Air Serbia, operating in partnership with Etihad Airways, carrying some 50 percent of passengers flying from the venue.
    According to Vucic, Vinci is banking on passenger numbers rising from 5.3 million last year to an annual 10 million by 2030 and 15 million by the end of the concession.
    The Serbian government, which has an 83 percent stake in the airport, expects profits for 2017 to come in at 29 millions euros from 26 million in 2016."

    Известно ли е българското правителство да прави нещо Летище София да стане регионален "хъб"? (За летището става дума, не за лакърдиите за газов "хъб"). Остава и въпросът за разликата в печалбата на двете летища. А и дали е възможно пътниците през София да станат около 10 млн. след 10 години ако толкова станат и през Белград за същото време? И при очаквани 90 млн. до края на 2018 г. през новото летище на Истанбул? И предвидени 200 млн. пак оттам през 2030 г.?

  34. 34 Профил на Росен съм аз а  Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2893 Неутрално

    До коментар [#33] от "Един препатил":

    За Константинопол е смело да се правят прогнози, защото това там става султанат.
    Освен това е никъде. Виж картата. Никой няма зор за летището в Константинопол.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  35. 35 Профил на Росен съм аз а  Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2893 Неутрално

    До коментар [#32] от "sqrt":

    Минуса ти е, заради простотията за детето му.
    При това нямам предвид, че е невинен. Нещастията просто се случват.
    Вчера най-малкият ми син си удари главата в едно външно заведенийце на ДЕТСКАТА ПЛОЩАДКА не защото майка му не е гледала. Напротив, пред нея се случва. Слава БОГУ нищо особено, но можеше да е много зле.
    Не пиши такива неща за децата.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  36. 36 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3573 Неутрално

    До коментар [#26] от "primerno":

    Не сте ме разбрали. То това, че не се управлява добре и че печалбата може да бъде много повече е ясно. Мисълта ми е, че като дойде един кандидат и научи колко е печалбата и какво се очаква от него най-вероятно е да си хване пътя. И накрая да се навие само Гинка Върбакова. (Нищо лично и конкретно, разбира се. Това е само пример).

  37. 37 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 422 Неутрално

    До коментар [#36] от "Един препатил":

    Големите компании за това са за големи, защото могат да преценят какъв е потенциалът на подобен обект и как да го постигнат. Никой голям летищен оператор няма да тръгне да прави бакалски сметки от сорта на: печалбата му сега е 10 милиона, значи за 35 години няма как да изкарам повече от 350.

    Една от причините печалбата в момента да е толкова малка, е че държавният оператор е изтикан от пазарите на продажба на гориво и на наземно обслужване. Като се добави и факта, че една авиокомпания не си плаща задълженията бързо се разбира, че има скрит потенциал за десетки милиони годишно.

  38. 38
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  39. 39 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3573 Неутрално

    До коментар [#37] от "primerno":

    Добре, приятелю, няма да спорим. Искрено ми се иска да сте прав. Но много се плаша, че като дойде голяма компания и разбере за какво иде реч трудно ще оцени потенциала на този обект. Особено след като се запознае и със субекта на снимката.

  40. 40 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    Три терминала.
    Една единствена писта за кацане и излитане.
    Е, кво праим тогава?
    Как ще ги стигнем американците?

  41. 41 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3573 Неутрално

    До коментар [#34] от "Росен (Путлер капут)":

    Росене, моля Ви се, недейте и Вие с този султанат. Ако оставим настрана личността на Ердоган все пак в конституцията, която той прокара ясно е записано - два мандата по пет години. Без хър-мър както в руската конституция и на памперси както Путин.
    Не съм специалист, но и това за картата не е съвсем така. Доколкото разбирам целта и на Белград, и на Истанбул не са толкова пътниците за и от страната. А транзитните, които идват и се прехвърлят по други направления, които не са свързани с директни полети. В този смисъл и Белград, и Истанбул са си много добре на картата. Тя София е най-добре, ама при нея проблемът не е в географското положение. Но и да не спечелим от пътници все нещо ще капне за РВД от увеличения трафик над страната. Та съпругът на Цецка Цачева да не вземе да остане без заплата.

  42. 42 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2106 Неутрално

    Три терминала.Една единствена писта за кацане и излитане.Е, кво праим тогава?Как ще ги стигнем американците?
    —цитат от коментар 40 на ppopov_67


    Не е проблем пистата. Гатуик в Лондон оперира само с една писта (въпреки, че има 2), и обслужва по 45 милиона пътници годишно.

    Трети терминал според мен не е нужен, тъй като втори е полупразен през почти цялото време. Би могло да се удължи с няколко гейта ако е необходимо.
    Не съм пътувал през Терминал 1 от поне 10 години, още тогава беше много тясно и неудобно. Но не е необходимо всички нискоразходни компании да ползват Терминал 1, при положение, че 2 стои празен. Раян Ер ползват 2, доколкото зная, но всички останали Уиз, Миз и прочие са на 1. Но в крайна сметка човек получава това, за което плаща.

  43. 43 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Весело

    Трети терминал в Ямбол ли?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  44. 44 Профил на гарата
    гарата
    Рейтинг: 745 Неутрално

    [quote#16:Освен ако той не обещае с ясното намерение да не изпълнява. За да не кажете, че "хейтвам" повече няма да питам. Другите въпроси си задайте сам.[/quote]

    ...или освен ако няма да отменим за пореден път отдаването на концесия. На летището е пълно с "наши" хора, а техните семейства са верни гласоподаватели на "стабилността".

  45. 45 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2649 Неутрално

    До коментар [#2] от "alex_8712":

    Мини през летищата на Фрапорт, после отиди до софийското. Скоро и провдивското ще бъде по-джбро от Враждебно.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK