КЗК отказа на най-богатия чех да купи "Нова телевизия" (допълнена)

Студиото на Нова телевизия.

© Цветелина Белутова, Капитал

Студиото на Нова телевизия.



Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) забрани придобиването на контрол от страна на ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В., Нидерландия върху дейността на "Нова Броудкастинг Груп" АД, и непряко върху нейните дъщерни дружества "Нет Инфо" АД и "Агенция Ева" ООД, се казва в съобщение на антимонополния регулатор.


Кандидат купувач на медиите е най-богатия бизнесмен в Чехия – Петр Келнер. От ППФ коментират пред "Капитал", че все още не са запознати с решението на регулатора. Решението може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от получаването му от кандидата.


При анализа си комисията е отчела водещите позиции на придобиваното предприятие в областта на медийните услуги, което повдига у нея опасения за ефекта от сделката върху конкурентната среда на този пазар, както и за хоризонтално припокриване на дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия.


КЗК е установила, че придобиваната група разполага със значителен финансов и организационен ресурс, възможност за реализиране на икономии от мащаба и обхвата, и утвърден имидж.




Според антимонополната комисия значителният брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, ще й даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги. Този извод се прави, въпреки че


кандидат-купувачът няма свои дружества в тази сфера


в България и в този смисъл няма как пазарният му дял да се увеличи от сегашното положение. Единственото изключение е www.pazaruvaj.com.


Комисията посочва, че е поканила всички заинтересовани страни да изпратят свои становища за заявената концентранция, но такива не са получени.


В допълнение се отчита, че кандидатът в България оперира чрез Online Comparison Shopping Kft., Унгария, което осъществява дейност чрез www.pazaruvaj.com, платформа за сравнение на цени и продукти за онлайн пазаруване, подпомагащ магазините с онлайн асортимент и клиентите им при правене на покупки. Изрично се посочва, че делът на компанията е между 0 и 5%. Най-общо сайтовете със сходна дейност, които са част от "Нова" са grabo.bg, ebag.bg, trendo.bg.


За "Нова броудкастинг груп" АД се посочва, че има 35-40% от телевизионния аудитория по данни на "Нилсен" и 40-50% от пазара на реклама.


Общият пазарен дял на всички издания на "Нова Броудкастинг Груп" АД (Grazia, Eva, Joy, Playboy, OK!, Esquire и Forbes) по данни на GARB за 2016 г. е приблизително 7%. Пазарният дял, който включва и дела на "Нет Инфо" АД е 10-20 % за 2016 г., получен на база стойност. Делът на групата в пазар на електронна търговия е под 5% по данни на Euromonitor International.


При анализа комисията установила, че е налице хоризонтално припокриване между дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия, тъй като "ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В" оперира в България чрез унгарското дружество Online Comparison Shopping Kft., а придобиваното предприятие чрез "Кънвиниънс" АД и "Трендо БГ" АД. "В конкретния случай следва да се отчетат водещите позиции на придобиваното предприятие в областта на медийните услуги, което от своя страна повдига основателни опасения за ефекта от сделка върху конкурентна среда на горепосочените пазари", се посочва в решението.


Какви ще са ефектите за пазара според регулатора


Участниците в концентрацията биха имали стимул и реална възможност да променят своята търговска политика под различни форми, изразяващи се в ограничаване на достъпа, повишаване на цените или промяна в условията по сключените договори, се казва в съобщението на регулатора.


Като се има предвид това, както и значителният опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения, се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари, е мнението на КЗК.


Такова поведение би ограничило и нарушило не само конкуренцията на пазара, но и интересите на крайните потребители заради обществената значимост на медиите, е становището на антимонополната комисия


В регулатора са убедени и че пазарното присъствие на предоставянето на медийни услуги пряко влияе и върху пазара на рекламата. Данните за дела на "Нова" на този пазар не са оповестени, защото се смятат за търговска тайна.


Същата компания, собственост на Петр Келнер, иска да придобие и мобилния оператор "Теленор". Тази сделка обаче не подлежи на обсъждане от Комисията за защита на конкуренцията, а от Европейската комисия, тъй като включва поделения на норвежкия телеком и в други страни членки.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK