Когато и последният парфюмерист напусне страната на розите

Когато и последният парфюмерист напусне страната на розите

© Юлия Лазарова



В България са единици специалистите парфюмеристи, коментира изпълнителният директор Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика" Гергана Андреева пред БТА.


Младите заминават за чужбина, а техните възрастни колеги се споминаха преди години. По света най-добрите парфюмеристи са ангажирани в научно-развойни центрове на големи компании с традиции от над 100 години.


През социализма в България в предприятията "Арома" и "Ален мак" и "Българска роза" - Карлово, "Българска роза" - Пловдив, "Българска роза Севтополис" - Казанлък, "Лавена" - Шумен, имаше прекрасни специалисти парфюмеристи, но след като те се оттеглиха от активна работа, никой не ги замени, спомня си експертът.




Перспективен и талантлив млад специалист работеше в популярна българска фирма за наливна парфюмерия, но заедно с друг млад колега замина за Южна Франция, където е Меката на научно-развойните центрове по парфюмерия. Така постепенно в годините на прехода изчезна последната нотка спомен от соцпарфюмите "Бон шанс", "Джулия", "Албена", "Трезор", "Калина", дезодорант "Жасмин", разказва Андреева. Със съвременни технологии и професионални усилия понастоящем в няколко български компании се създават актуални трендове на парфюми, тоалетни води и дезодоранти, които са на високо професионално ниво, като състав, опаковка, трайност и напълно конкурентни на международния пазар.


За да се създаде парфюмерист, той трябва да има талант - изострено обоняние, изключителното умение да различава нотките на парфюма - ниски, средни, дълги, високи... След това трябва да се обучи за органолептичен анализ, а това е сложно и фино нещо, което се овладява с години, отбелязва Гергана Андреева. Уменията на парфюмериста отчасти могат да сравнят с таланта на сомелиерите, с уговорката, че тяхното обучение е изключително специфично, обяснява експертът.


Обучение по специалността "парфюмерист" в България не се предлага. В Университета по хранителни технологии има специалност "Технология на мазнините, етеричните масла, парфюмерията и козметиката", където се подготвят инженер-химици. Тези специалисти трябва след това да бъдат профилирано обучени, да запишат допълнителна магистратура и друга образователна и квалификационна степен. Перспективата за адекватна работна позиция и професионално развитие, както и високото заплащане, което младите специалисти очакват от самото начало, е предизвикателство за собствениците, коментира Андреева. По тази причина страната на розите внася и готови парфюмни композиции и така под собствен бранд създава парфюми, като крайни форми. Но пък, ако имахме възможност, ароматът на българското лято би бил, както се казва на професионален жаргон - "цветочен" - на роза дамасцена, прясно ожъната лавандула, смята експертът.


Козметичната ни индустрия изпитва дефицит не само на парфюмеристи, а и на други кадри и той е между 30 - 40 на сто. Много трудно намираме така наречените профилни приложни специалисти, коментира изпълнителният директор на асоциацията. Работим съвместно с БСК, по проекта My Competence, с който се опитваме и имаме намерение за развием 4-5 ключови длъжности - оператор-дестилатор парфюми, химик, физикохимик, машинен оператор на технологичен процес, производител на тоалетни препарати, инженер химик и др.


Българско био по европравила


До края на годината се очаква повече от двадесет български производители да бъдат сертифицирани за крайна форма от международни организации като ECOCERT, Франция, NaTrue, Белгия, COSMOS по новия еврорегламент за натурална и биокозметика, съобщи Гергана Андреева. На продуктите на тези фирми ще има съответното лого на международната организация, която е направила сертификацията. ЕК обмисля върху изделията на сертифицираните биофирми да има и баркод, който ще може да бъде проверен чрез онлайн платформа, на която да може да се провери за какво точно е получен сертификатът. Правото за биосертификата ще трябва да се защитава от компаниите всяка година пред сертифициращите органи.


Изпълнителният директор на агенцията коментира, че това ще е свързано със сериозни разходи за компаниите, аналогични на разходите за ISO 9001 и GMP, но допълни, че това е сред условията компаниите да са част от световния пазар. Гергана Андреева напомни, че по линия на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" през октомври ще бъдат отворени две оси за технологично обновление и за въвеждане на международни стандарти и фирмите биха могли да се възползват от средства за сертификация.


ЕС променя правилата


От началото на годината сме свидетели на динамична промяна в еврозаконодателството в областта на козметичната индустрия, разказва Гергана Андреева. Променят се ресорни регламенти, с тенденция за ограничаване на влагането на химически суровини за сметка на натуралните. Заради множеството спекулации, от тази година ЕК дори въведе ISO стандарти за това какво е натурално и био, а от април има и БДС стандарт за такъв тип козметика. Освен на съдържанието стремежът към натуралното се пренася и върху опаковките, като все повече продукти се предлагат на пазара рециклирани, коментира Гергана Андреева.


В измиващите и почистващи продукти - маски, гелове, ексфолианти и други, вече се избягват пластичните микрочастици, добивани от световните океани, заради замърсените с пластмаса води. Тези частици се заменят вече с активен въглен от бамбук, слуз от охлюви, стволови клетки на растения - например извлечени от семките на ябълка. Последната година българските компании пуснаха цели серии, базирани на свойствата на лавандулата, розата, разказва експертът.


Последните биотенденции дори променят навиците ни при употребата на козметика и така, вместо да имаме пряк контакт между ръката и съдържанието на бурканчето с крем, продукти от този вид вече се предлагат в опаковки с помпички или с капкомери. Целта е да се запази чистотата на продукта, пояснява Гергана Андреева.


Българските фирми не са под заплаха


Българските фирми се подготвят за екоизискванията от няколко години. По тази причина изпълнението на новите еврорегламенти, което е свързано с допълнителни инвестиции, не е довело до фалити на компании, коментира Гергана Андреева. Фирмите постепенно заменят забранените суровини с разрешените натурални. Появиха се и много малки фирми, които работят бутикови серии. По-голяма част от малките компании, за които е по-трудно да пренастройват инвестициите си, избегнаха сътресенията, защото изготвят определени нишови продукти - серии за бебета, бременни или продукти за коса, за профилактика при козметични и медицински проблеми, като акне, себорея, изпотяване, розацея, дерматити и др. Съответно и пазарите, които са си осигурили, са за нишови продукти.


Глътка въздух за компаниите е била и диверсификацията на пазарите след свиването на традиционните - Русия и някои европейски държави. Отвориха се пазари в Близкия и Далечния изток, отбелязва експертът, като изтъква, че на тези нови пазари едно от основните изисквания към вносните продукти е да бъдат произведени от фирми със сертификат за добри производствени практики, а изделията да са натурални, съдържащи розово и лавандулово масло, невен, безсмъртниче, исоп, здравец. Потребителите от тези пазари са взискателни и търсят естествените аромати - това означава, че когато се използва крем от рози, то предпочитанията са той да мирише на цветето, а не на изкуствена парфюмна композиция, обяснява експертът.


По данни на Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика", базирани на националната статистика от изследване на 67 предприятия от подсектор "Производство на парфюми и тоалетни продукти", девет са на загуба за 2016 г.: С печалба над 1 млн. лв. за 2016 г. са седем дружества.
С въвеждането на новите регламенти потребителят не е усетил чувствително повишаване на цените на българските козметични изделия, защото от последните години нашата продукция плавно премина от ниския към средния ценови сегмент, коментира Гергана Андреева и дава пример с български дневен крем против бръчки, който съдържа розово масло и е на средна цена 15 - 20 лева и нагоре. По думите на експерта това се приема от пазара, защото потребителят вече осъзнава, че няма как едно нещо да е качествено и в същото време да е евтино.


През последните години броят на фирмите се запазва


През последните години броят на фирмите, които работят в България в козметичния сектор, е относително постоянен. Единствено няколко микрофирми са сред нововъзникналите през първата половина на тази година и те се занимават с актуалното производство натурална и hand made козметика. Тези фирми работят на ишлеме във вече съществуващи производствени мощности, коментира Андреева.


Ароматната статистика


През 2016 г. по данни, представени от Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика" и базирани на националната статистика, производителите са продали на вътрешния пазар 56 хил. литра парфюми на стойност 3.1 млн. лв. и 86 хил. литра тоалетни води на стойност 4.2 млн. лева, като продажбите продължават да растат. Единствените по-актуални данни на статистиката от месечно извадково изследване, в което се наблюдават тези две изделия, показва, че през 2017 г. предприятията са продали на вътрешния пазар 2 хил. тона шампоани на стойност 6.5 млн. лв. и 9.6 млн. броя пасти за зъби на стойност 6.6 млн. лв. При шампоаните има намаление спрямо 2016 г. със 140 тона, но при пастите за зъби има увеличение на продадените в България количества - с 1.6 млн. броя. През 2017 г. има намаление на произведените количества шампоани от наблюдаваните предприятия в сравнение с 2016 г. с 405 тона (или с 8.9 на сто). Намаление има и на произведените количества пасти за зъби с почти 1.8 млн. броя или с 2.1 на сто.


През 2017 г. продължава тенденцията на намаление на внесените количества парфюмерийни и козметични продукти в България. Делът във вноса на страната през 2017 г. е 0.81 на сто при 0.99 на сто през 2016 г. Внесените през 2017 г. количества парфюмерийни и козметични продукти са с 2.4 хил. тона или със 7.6 на сто по-малко в сравнение с 2016 г., но спрямо 2012 г. те продължават да са повече - с 4.8 хил. тона или 19.8 на сто.


В продуктовата структура на вноса през 2017 г. продължава да е най-голям делът на препарати за поддържане на косата - 27.8 на сто. Стойностният обем на внесените през 2017 г. парфюмерийни и козметични продукти е 246 млн. евро. В сравнение с 2016 г. има намаление с 13.9 млн. евро, или с 5.3 на сто. Спрямо 2012 г. обаче има увеличение със 76.3 млн. евро, или 45 на сто.


Внесените парфюми и тоалетни води през 2017 г. са 2.2 хил. тона на стойност 44 млн. евро. Спрямо 2016 г. има намаление с 527 тона, или с 19.7 на сто, но спрямо 2012 г. внесените количества са повече със 729 хил. тона, или с 51.2 на сто. Стойностният обем също намалява в сравнение с 2016 г. - намалението е със 7.3 млн. евро, или с 14.2 на сто. Спрямо 2012 г. има увеличение - с 20.3 млн. евро, или с 85.5 на сто. Средните цени на внесените парфюми и тоалетни води нарастват - с 6.8 на сто спрямо 2016 г. и с 22.7 на сто спрямо 2012 г.


Какво изнасяме?


През 2017 г. има увеличение на изнесените от България количества парфюмерийни и козметични продукти. Изнесени са 38.3 хил. тона, което представлява 0.7 на сто дял от общия износ на страната за 2017 г. За 2016 г. този дял е 0.84 на сто. Прирастът спрямо 2016 г. е с 2.1 хил. тона, или 5.9 на сто. В сравнение с 2012 г. прирастът е само с 34 тона, или с 0.1 на сто. В продуктовата структура на изнесените през 2017 г. количества най-голям дял имат "препаратите за поддържане хигиената на устната кухина или зъбите" - 26.3 на сто от износа в групата. Делът на препаратите за поддържане на косата е 24.7 на сто, а на препаратите за бръснене, дезодоранти за тяло, препарати за баня - 23.6 на сто.


Изнесените през 2017 г. парфюмерийни и козметични продукти са на стойност от 188.1 млн. евро, като в сравнение с 2016 г. има намаление с 14.2 млн. евро, или със 7 на сто, а спрямо 2012 г. - увеличение с 64.4 млн. евро, или 52 на сто. В структурата на износа в стойностно изражение през 2017 г. най-голям е делът на група "препарати за бръснене, дезодоранти и други" - 28.3 на сто.


Резултатите от месечното изследване на НСИ показват, че през 2017 г. предприятията, включени в извадката, са произвели 129.8 тона етерични масла, което в сравнение с 2016 г. е увеличение с 10.3 тона, или с 8.6 на сто. При розовото масло произведените количества са с 697 кг, или с 30.7 на сто повече спрямо 2016 г., а при лавандуловото масло - с 31.5 тона, или с 35.8 на сто.

Ключови думи към статията:

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2250 Разстроено

    Изнасяме етерични масла, внасяме парфюми. И парфюмеристи няма, и мениджъри.

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9691 Неутрално

    Интересна ниша :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2620 Любопитно

    Това не е само в този бранш. А когато последния експерт напусне българия и останат само цигани и олигархо мутроиди?

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  4. 4 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2338 Неутрално

    За кой ли път да си кажем, че капитализма се прави със стотици години, пътя на коприната, на подправките и пр. атрактивни стоки. Ние, за трийсетина години, създадохме пътя на майната си, към готовите дадености на Запада. Тоя тънък занаят колко му е платата, че млади специалисти бягат в Южна Франция. Да остане работникът да ти работи, ще го задържиш с голяма заплата и внимание, да ти е благодарен цял живот, така мисля аз.

  5. 5 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    Бон шанс можеше да се сравни по гадост с „духи” И ”тройньй”! Толко за големите специалисти, дето се оттеглили

  6. 6 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1463 Неутрално

    Изнасяме етерични масла, внасяме парфюми. И парфюмеристи няма, и мениджъри.
    —цитат от коментар 1 на PisnaMi


    Четеш ли?

    "Изнесените през 2017 г. парфюмерийни и козметични продукти са на стойност от 188.1 млн. евро"

  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3679 Неутрално

    До коментар [#6] от "Jumbo Jet":

    А ти прочете ли какви са тези продукти ? Основно пасти за зъби.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 1872 Неутрално

    Както пееше Стефчо километъра в хей-живот-здравей-здравей годините си:

    'на Шанел ухаеш, аз на Ален Мак'.

    Та какво викате за старите специалисти?

  9. 9 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2980 Неутрално

    Перспективен и талантлив млад специалист работеше в популярна българска фирма за наливна парфюмерия, но заедно с друг млад колега замина за Южна Франция
    ________________
    Тя наливната парфюмерия си е ментета на парфюми , нормално е специалистите да търсят развитие другаде!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  11. 11 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2980 Неутрално

    Изнасяме етерични масла, внасяме парфюми. И парфюмеристи няма, и мениджъри.
    —цитат от коментар 1 на PisnaMi

    Слоред либерастите трябва да сме много щастливи ,че сме загубили пазарите козметика в Руска Федерация които се обслужват от западни брандове и дори поляците продават там повече от нас!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  12. 12 Профил на zlo38528262
    zlo38528262
    Рейтинг: 735 Неутрално

    То пък едни парфюми са "Бон шанс", "Джулия", "Албена", "Трезор", "Калина" и дезодорант "Жасмин" … Имаше и дезодорант "Зелена ябълка", помня. Всички миришеха на мухозол и според мен баш специалистите са работили там, където са го правили - мухозола! Да заминават всичките във Франция и да мият чинии.

  13. 13 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 454 Неутрално

    До коментар [#8] от "О, ко ма напрай!":

    Точно щЕх да напишЕм, че не си спомням някое ЕМБЛЕМАТИЧНО ИМЕ на прфУм, дето са го създале тия чантаджии от близкото минало,дето тоя склефук си спомнял за тЕх....

  14. 14 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 1381 Неутрално

    Имаше и дезодорант Дива река, пропуска да спомене експертът.

  15. 15 Профил на Неизвестен Извършител
    Неизвестен Извършител
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    Един тв репортер от пожарите в Гърция каза "Около нас още се носи ароматът на изгорели автомобили и овъглени къщи..." Може пък вкусовете да се променят с времето.

  16. 16 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 908 Весело

    Прафюмеристите обикновенно са фрийлансъри. Или притежават собствени линии парфюмерия. Те създават авторски продукти. А по цял свят авторското право е скъпо нещо.
    Нашите пишман мениджъри придобили предприятия с бог знае какви далавери искат да получат служители на които да плащат малко. Е получавт служители - инжинер-химици. Те съответно НИЩО не могат да сътворят. И после са учудени че тия които стават за нещо отивали в Южна Франция където защитават и умеят да плащат за авторско право

  17. 17 Профил на xali
    xali
    Рейтинг: 2766 Неутрално

    Това е бизнес за Аристократи, изобщо не споменавайте.
    Както Борисов каза "бъркаме си олио с вода".

  18. 18 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1948 Неутрално

    То пък едни парфюми са "Бон шанс", "Джулия", "Албена", "Трезор", "Калина" и дезодорант "Жасмин" … Имаше и дезодорант "Зелена ябълка", помня. Всички миришеха на мухозол и според мен баш специалистите са работили там, където са го правили - мухозола! Да заминават всичките във Франция и да мият чинии.
    —цитат от коментар 12 на zlo38528262

    Не е ли по-правилно да се привлекат инвестиции за да се внедрят технологии и да се произвеждат качествени продукти? Не само в областта на парфюмерията и козметиката.
    Перспективата огромен брой българи да потърсят реализация във Франция и други страни е съвсем реална. Дори вече е реалност. Без значение дали и Вие мислите така, но много от тези българи не "мият чинии". Няма да Ви убеждавам. Не е необходимо. Фактът че някои, вероятно не малък брой, специалисти с образование, квалификация, знания, опит и умения предпочитат да "мият чинии" в чужбина вместо да се реализират в България не е обиден за тях. Дори и Вие да изпитвате удовлетворение. Те работят и си заработват заплатите. Обиден е за България, че дори подобна реализация е предпочитана пред възможностите, които нашат държава предлага.
    Все още има достатъчно материал, който успява да поддържа държавния бюджет. Докога? След това?

  19. 19 Профил на BlaBlaBG
    BlaBlaBG
    Рейтинг: 321 Неутрално

    [quote#11:"comandante vs либерални ентусиасти&корпократи"][/quote]

    И трябва да сме щастливи, колкото по-далеч от Русия, толкова по-добре!

    Най-ужасната държава на света е тази, която атакува други, за да може отново да контролира територии, които вече не са нейни. Накратко - Русия.
  20. 20 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1900 Неутрално

    До коментар [#3] от "danvan":

    Може би така трябва.
    Природата си знае работата и унищожава пропадналите общества.
    Колкото и насилие да се влага в опитите да се избегне разпада, толкова по бързо той ще настъпи.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK