Строители на жилища искат ясни правила, за да няма напрежение в обществото

Строители на жилища искат ясни правила, за да няма напрежение в обществото

© Цветелина Белутова, Капитал



Общо 23 строителни компании, работещи основно на пазара в София, настояват за ясни и прости правила, свързани с инвестициите в строителството, така че да не се създава напрежение между гражданите, фирмите и администрацията. В допълнение се настоява обменът на документи между бизнеса и администрацията най-сетне да започне да се осъществява по електронен път. Фирмите са обединени от около 2 г. в Национална асоциация на строителните предприемачи, чийто бизнес представлява между 55 и 65% от обема на строителството в София по данни на самата организация.


Политиците непрекъснато усложняват нормативната уредба, което я прави неразбираема за хората и ги кара да гледат лошо на всеки строеж, обясни Георги Шопов, председател на управителния съвет на организацията.


Да не се работи на парче


Асоциацията настоява устройствените планове да са дългосрочни с хоризонт поне 20 г. и да не се работи на парче. По този начин и инвеститорите ще имат яснота за години напред, а и потребителите на жилища, които ще знаят какво и къде е предвидено да се строи, без да има изненади. "Вместо това политиците мислят на къса позиция и така се създава излишно напрежение в обществото", посочи Шопов.




Красимир Шалев, член на управителния съвет, даде и друг пример с цената на строителните разрешителни, които в някои райони достигат и до 250 хил. лв., а дори част от приходите от тях не остават за съответния район, за да бъде после облагороден и да се построи например детска градина. Хората вече не искат просто жилище, а такова с прилежаща инфраструктура. Доста сделки зависят от това дали в близост до сградата, която правим, ще има детска градина със свободни места в нея, посочват строителите.


Електронно управление - кога


И към днешна дата на практика няма никаква яснота кога ще е възможно строителният бизнес и администрацията да обменят документи електронно, а самата администрация служебно да си събира нужната информация от други структури, вместо да иска фирмите да се движат като куриери между тях. От асоциацията казват, че са поставяли този въпрос на различни нива и отвсякъде са получили вдигане на рамене. Дават пример дори със съседните Македония и Сърбия, където това вече е факт.


Пословичен проблем е закъснението, с което администрацията се бави с решенията си по проектите, а в последната година и Агенцията по кадастъра с мотив, че няма персонал, издава нужните документи на строителите за 3 месеца вместо за 2 седмици.


Същата е ситуацията и с предложението им, което да защитава клиентите, купуващи жилища "на зелено" - предварителните договори да се вписват, което е защита срещу нелоялни строители. Такова предложение било отправено към Агенцията по вписванията и към камарата на нотариусите, но без резултат.


Законът за устройство на територията - 3 в 1


Променяният над 70 пъти Закон за устройство на територията очевидно не работи добре, след като е претърпял толкова ремонти, посочват от асоциацията. Затова те предлагат на Министерството на регионалното развитие той да се ремонтира основно, като се раздели на три отделни, които се отнасят до градоустройството, инвестиционното проектиране и строителството.


Строителите обясняват, че това са напълно различни материи и смесването им в един закон води до настоящите неуредици. За промените в проекта са създадени две работни групи - в Министерството на регионалното развитие и в Камарата на строителите.

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    Какви ясни правила - нали човекът си го каза, че толкова голям подкуп не бил давал? Искат ценоразпис ли?

  2. 2 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3644 Неутрално

    Интересно. Според мен напрежението в обществото се поражда поради неправомерни реституции, поради които се получава твърде плътно презастрояване на кварталите, без градинки, паркове и алеи, без детски градини и училища, дори без улици на места, което понижава качеството на живот. Няма ясна цел и визия как да се развиват градовете ни и в частност столицата. Всичко се случва стихийно и на парче. И под натиска на комисионните.

    Колкото до е-управлението - и аз го чакам. Засега явно остава все така мираж въпреки налетите огромни средства в тази посока. Срамно е, че Македония и Сърбия са ни изпреварили и по този показател. Ще излезе, че сме последни не само в ЕС, но дори в цяла Европа. И всичко това под напоителните приказки за стабилност и прочее.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  3. 3 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2754 Неутрално

    Доживяхме мутро бизнесмените да искат правила ... явно дори на тях корупцията и бюрокрацията им е в повече ... само че ако има правила първи юе шиснат да не важат за тях

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  4. 4 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Най-важното правило е към всеки апартамент да има поне по един гараж в рамките на имота, в който се строи, а за апартаменти над 100кв.м. и по два!

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  5. 5 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2237 Неутрално

    Най-важното правило е към всеки апартамент да има поне по един гараж в рамките на имота, в който се строи, а за апартаменти над 100кв.м. и по два!
    —цитат от коментар 4 на Дразнител


    Наскоро един приятел си взе апартамент в сграда дето се строи - каза предприемачът му искал 25 000 евро за едно гаражче 17 кв. м още на зелено. Съответния е застроил петното на 70% и на 25 апартамента е предвидил 4 гаража.

  6. 6 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 812 Неутрално

    Най-важното правило е към всеки апартамент да има поне по един гараж в рамките на имота, в който се строи, а за апартаменти над 100кв.м. и по два!
    —цитат от коментар 4 на Дразнител


    Напротив, аз пък искам да ги строят без гаражи, но до метро и до друг удобен транспорт, който общината да развива. Само така ще се освободи място за хора в града.
    Ти сметнал ли си ако на всеки апартамент има по две коли, колко улици ще трябват и колко километрични ще са опашките на светофарите?
    В Тръмп Тауър, като е на 100 етажа и има 1000 апартамента, да не би да има 2000 гаража в мазето? Има няколко, за най-големите баровци, другите се возят на метрото, нищо че и те са баровци. Така е в Ню Йорк, така е в други гъстонаселени градове. Общината гледа да ограничи броя на колите, а не да ги насърчава.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK