Българският бизнес се стреми към цифровизацията, но не очаква по-високи печалби от това

Мениджърите не очакват свиване на персонала в резултат от цифровизацията.

© Велко Ангелов

Мениджърите не очакват свиване на персонала в резултат от цифровизацията.



Българският бизнес полага усилия да се цифровизира, за да оптимизира ресурсите си, но е скептичен за икономическите и особено екологичните ползи от този процес, затова и стратегиите на мнозинството мениджъри са краткосрочни.


Данните са от проучване на "Сименс България" и Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК). В анкетата се включиха мениджъри от 76 български и чуждестранни компании, които работят в страната, от над 30 индустрии.


Повечето от тях се намират все още в начална или междинна фаза от внедряването на дигитални технологии, едва една четвърт (25%) са посочили, че са в напреднал етап.




Основна част от компаниите (40%) планират да инвестират между 2 и 3 процента от оборота си в дигитални технологии, а под 5 на сто са тези, които смятат да вложат над 10 процента.


Краткосрочни стратегии за цифровизация на компаниите са разработили 78.5% от мениджърите, а 17% - средносрочни. Около 12% заявяват, че имат директор по дигитализацията или съответен отдел, който се занимава с това.


Дигитализацията се възприемана главно като


начин за оптимизиране използването на ресурси


(59%), за автоматизиране на производството (59%), за подобряване на взаимодействието с клиенти (53%) и доставчици (47%), както и за интеграция на процесите (55%).


Повече от половината от анкетираните смятат, че разработването и внедряването на "интелигентни" среди като умни градове и умни фабрики са най-важните тенденции на дигиталната трансформация. Около 51% изтъкват значението на свързаността и на "интернета на нещата". За 46% разработването и използването на мобилни приложения, които интегрират бизнеса и производствените процеси или оптимизират услугите, също са много важни.


Ползите, според очакванията на 89% от участвалите в анкетата, ще са със значителен или огромен ефект при оптимизацията на ресурсите, по-доброто планиране и увеличаването на конкурентоспособността (89%). За 88% от мениджърите ще се подобри събирането и анализът на данни, за 86% ще има подобрение при обслужването, а за 79% - на качеството.


Българският бизнес обаче


няма високи очаквания за нарастване на печалбите


и за намаляване на екологичния отпечатък. Близо 40% смятат, че дигиталната трансформация ще има никакъв, пренебрежим или малък ефект върху печалбите на компаниите им, а половината от запитаните не очакват особен положителен ефект върху екологията.


Квалификацията на служителите (50%) и размерът на инвестициите (46.1%) са основна пречка пред българския бизнес при по-нататъшното внедряване на дигитални технологии и процеси, показва проучването. Компаниите осъзнават и необходимостта от по-голяма прогнозируемост и яснота за ефектите и процесите на дигитализация.
Недостатъчната зрялост на технологиите е посочена като пречка от 31.6%, а неясните икономически ползи – от 23.7%.


Особени сътресения и


загуба на работни места


в резултат от цифровата трансформация на бизнесите не се очакват, показват още резултатите. Близо две трети от анкетираните не очакват промени в броя на служителите, а делът на участниците, които очакват съкращения и наемане на нови служители, е равен.


Компаниите в България ще търсят най-усилено специалисти в технологични сфери като Индустрия 4.0/автоматизация на производството (43.4%), разработване на мобилни приложения (32.9%) и анализ на големи обеми данни (32.9%). Фокусът се поставя и върху експерти в разработването и прилагането на нови бизнес стратегии, най-вече развитието на цифрови бизнес модели (40.8%), и дигиталния маркетинг (46.1%).


Проучването е проведено в периода от края на май до края на юни 2018 г. Над 60% от запитаните са представители на висшия мениджмънт. 12% се определят като среден мениджмънт, а 14 на сто - като оперативен мениджмънт. По-голямата част от компаниите, участвали в анкетата, са средни и малки предприятия (11- 500 служители), а около 12% попадат в категорията големи компании с над 500 служители.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK