"предоставени, както на пътната агенция, така и на проектанта и компанията, осъществяваща строителния надзор" - явно, че са затворили очите си, но за пИчалбата са ги отворили достатъчно широко. Бързото, в "оперативен порядък", дотамъняване не е само в този случай, но това е в реда на нещата, по отдавнашна наша традиция.
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
Според мен основнага вина е в АПИ. Възложителят е приел ремонтираният участък без забележки. За това със сигурност има протокол. Второстепенна е вината на надзора. Смеските би трябвало да се изпитват в лаборатория на надзора или на възложителя.
Че нали те са правили ремонта? Виждаш ли несъответствия, не го правиш. Правиш ли го, заставаш зад него с името си. “Аз им казах, ама те не ме чуха” е махленски вокабулар.
Ако бяхме нормална държава щяха да бъдат осъдени да платят солидни обезщетения на близките на загиналите. Щяха да влязат в затвора и то за дълго всички отговорни за качеството на пътя. И то не само от "Трейс",а и проектанти,надзорници и всички които учили - недоучили се правят на шефове. А тук ... ще го отнесе шофьора!!
"Проблемът на света е,че глупавите са самоуверени,а умните се колебаят."Бъртранд Ръсел
що решихте че сместа на пътя е виновна при положение че години е ползван този път,шофьора сам призна че си е отклонил вниманието
—цитат от коментар 9 на спас от кочериново(тръмпко капут:)
Ми де да знам? Може би щото тъй рече министъра. Или пък щото го преасфалтираха. Или пък, ей на, трейсърите писали протоколи, че нещо не е наред. 🇺🇦* ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание🇺🇦
Разгледах предложението за БДС от 2016 на скалните материали влагащи се в асфалтовата смес и с учудване видях за пълнител да се влагат хидратирана вар и летлива пепел от каменни въглища...За това и качеството на асфалровата смес е такова.
Очевидно е, че проектът е калпав, стандартите са смешни, изискванията са корупционни, контролът е нулев, наказания няма(освен може би, ако не стане непоправимото). Защо се чудите на резултата?
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
Айдеее... проектантите па виновни! Пичуви, проектантите правят това, което им е зададено от Инвеститора в "Задание за проектиране" и в съответствие с "Техническата спецификация" (т.е. БДС). Проекта минава през най-малко три етапа: 1. Проверка (в АПИ); 2. Доклад за съответствие (дали това, което е по задание е спазено в проекта) от независима фирма; 3. ЕТИС (експертен съвет) - на който проектанта защитава проекта си и приема забележки към проекта (ако има такива) и срока за отстраняването им. АКО забележките са много или много съществени - след отстраняването им се прави отново ЕТИС, и т.н. докато е се изглади (реши) всичко.
Може, може! Ти прочете ли следния абзац в статията:
"...От "Трейс" съобщават, че още през 2011 г. са сигнализирали пътната агенция за това, че за 29 км от пътя, включително при Своге, са "установени несъответствия между съществуващото положение и проектното, както по отношение на габарита на пътното платно, така и по отношение на съществуващата и проектната ос на пътя." Те са отразени в три броя чертежи по пътни участъци и са предоставени, както на пътната агенция, така и на проектанта и компанията, осъществяваща строителния надзор. Строителите били призовани от инженера обаче да търсят решения в оперативен порядък заедно с проектанта, вместо да се възложи препроектиране...."
Е, и да си го прочел-НЕ СИ ГО РАЗБРАЛ, "разбирач" от всичко (всъщност доказан невежа)!
Ако проектирането е било ОК, "инженера" (тъп съм, та не знам за поръчителя ли става дума, или за тех'контрола) НЕ БИ БИЛ ПРИЗОВАЛ "да търсят решения в оперативен порядък заедно с проектанта, вместо да се възложи препроектиране..."
П.С. Относно "проектиране"-малък разказ от състудент, как "поевтинил" един проект и взел премия, ама няколко години след това му треперили мартинките. Предварително се извинявам за грешната терминология (от 68 не съм в България).
Та...пича проектира национално междуградско шосе. В района на насипните земни работи увеличил наклона (пример, сега не помня точните данни) от 30 % (според спесификациите) на 33-4 % наклон. При елевация 20 м' това хем намалява насипните земни работи (малкто спестяване), хем намалява площта на отчуждените земи с към 6,000 кв.м/км, за 15 км-90,000 кв.м. 90 декара. Земеделлска земя на прасе на път (закупена от "наши хора") май не върви по 100 лв/декара а бая повече.
Както и да е, построили участъка, и след първия дъждовен сезон почнали проблемите! Пътя слягал, неравности и т.н. По куп причини: Лееко (в толеранса) некачествено изпълнение на насипните работи (калпав мат'рял и калпаво полагане+трамбоване), калпава система за отвеждане на дъждовните води от шосето довела до РАЗРУШАВАНЕТО на насипа (ГРУБА проектанска грешка) и околната среда (ПАК проектанска грешка), неоткрити от хидролозите течения на подпочвени води (грешка на поръчителя) и т.н.....ПЪЛНИЯТ списък "на Мърфи".
Почнала гюрултията, ама ЯКО наказани нямало. След години моя състудент разбрал че ако не беше спестил с наклона, и би проверил по подробно какво става на 200-2000 м' от "неговото шосе", нещата нямаше да са толкоз зле. С какво се оправдаваше: Ами и глупост да съм предложил, УТВЪРДИХА ми проекта! До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
Това е при проектиране на нов път. По време на соца се наричаше "снижение". Тук играеха стройтеля и проектаната. Проектанта правеше... не глупост, а малко недодялан в някой участък проект, а строителя намираше по-доброто решение (което същия проектат правеше) и го предлага на инвеститора. Строителя получаваше 10% от така направеното снижение на цената за строителство, а проектанта получаваше от него някакъв %. При рехабилитация (какъвто е случая в Своге) и сега и преди това не работи.
С риск да бъда заклеймен вовеки в този форум все ми се върти една мисъл в полупразната кратунка: По този участък на пътя са минали скоро преди тази катастрофа десетки/стотици МПС, част от тях автобуси. НИКОЙ от тях не е делайрирай, и се търкулил по наклона.
Моето немеродавно мнение: ВСИЧКИ са се съобразили със специфичните калпавините на участъка в това време:
-(МОЖЕ БИ) неправилен/недостатъчен наклон на напречното сечение на шосето. -Кал по пътя като резултат от неправилно отвеждане на водите стичащи се от баира/затлачени канавки. -Просто по предпазливи шофьори, по съсредоточени в шофирането и в околните обстоятелства.
Асфалтът е бил един и същ! И дори AASHTO допуска ползването на пепел от ТЕЦове работещи с кюмур, и различни други екзотични инертни мат'ряли в "чакъла" (това е всичко друго освен битумена в асфалт'бетона, наричан за по кратко "асфалт"). Просто имат ДЕФИНИРАНИ процентни ограничения, които трябва да се спазват.
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
Като си такъв корифей кажи защо са изпълнили проекта като е бил калпав и защо смениха горния слой след катастрофата по спешност. освен това явно министърът е бил калинка , защото общо взето преповтарям негови думи.
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
До коментар [#20] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия":Като си такъв корифей кажи защо са изпълнили проекта като е бил калпав и защо смениха горния слой след катастрофата по спешност. освен това явно министърът е бил калинка , защото общо взето преповтарям негови думи.
Корифей не съм. Ама имам опит от десетина+ СЕДМИЦИ като кибик по разни инфраструктурни проекти (не големи, никой не надминаваше $ 100 млн) та чат пат се изказвам по инженерни въпроси. Щото и в пиндостан, и във ВЕЛИКИЯ МАГУЧ СССР (и сателитите му) и в БИ, инженерните изисквания за качествено изпълнение са бая подобни. Разликата е в стриктното им прилагане от страна на изпълнителите, работещи под такъв или инакъв тех'надзор.
От което НЕ РАЗБИРАМ са булгаристанските 'гяволии/престъпно далавераджийство/други "триториални особенности" да се кара "през просото" в проект за който И ИЗПЪЛНИТЕЛЯ, И "НЕЗНАЙНИЯТ ИНЖЕНЕР" от статията признават под сурдинка че не е проектиран добре, ама...да се търсели решения на място.
П.С. Не считам за уместно да се изказвам за качеството на ремонта на Графа, без да съм видял поне една релевантна снимка от близо. Щото от бая време не съм в София До коментар [#23] от "КМЕТ В СЯНКА":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4119 ГневноНаписаното няма как да е вярно. Кой положи калпавата смес. Чия е лабораторията ???
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Затвор и пълна конфискация на откраднатото за виновните !!!
дерибеев
Рейтинг: 3021 Веселовсичко това е лесно проверимо и може да се стигне до проекта на суджук явно предхождащ проекта за път
всеки коментар може и ще бъде използван срещу васЗаНиЗа
Рейтинг: 2635 Разстроено"предоставени, както на пътната агенция, така и на проектанта и компанията, осъществяваща строителния надзор" - явно, че са затворили очите си, но за пИчалбата са ги отворили достатъчно широко. Бързото, в "оперативен порядък", дотамъняване не е само в този случай, но това е в реда на нещата, по отдавнашна наша традиция.
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.442
Рейтинг: 1446 НеутралноМи що преасфалтирафте ??? що не отдохте на съд ??? щом сте толкова курназ, че сте си свършили работата перфектно !!!
ludiakolio
Рейтинг: 518 НеутралноРибата се вмирисва откъм главата...
imi14577654
Рейтинг: 8 НеутралноСамо в България ли на подадените сигнали за нередности няма кой да им обърне внимание, да се вземат мерки?
victortrt
Рейтинг: 302 НеутралноА, плува ли корабче
jif44392826
Рейтинг: 221 ГневноТия ако бяха в някоя истинска държава щяха да им стъжнят животеца от проверки, но не и тук...
свети георги груп от последните дни на герп
Рейтинг: 434 Неутралнощо решихте че сместа на пътя е виновна при положение че години е ползван този път,шофьора сам призна че си е отклонил вниманието
vassilun
Рейтинг: 4974 НеутралноСпоред мен основнага вина е в АПИ. Възложителят е приел ремонтираният участък без забележки. За това със сигурност има протокол. Второстепенна е вината на надзора. Смеските би трябвало да се изпитват в лаборатория на надзора или на възложителя.
Свинчуга
Рейтинг: 1895 НеутралноАре затваряйте я тая селска гербава фирма най-накрая, стига са се избивали хора.
Обичам да грухтя и плюскам.султана глаушева
Рейтинг: 328 НеутралноЧе нали те са правили ремонта? Виждаш ли несъответствия, не го правиш. Правиш ли го, заставаш зад него с името си. “Аз им казах, ама те не ме чуха” е махленски вокабулар.
Мърфи е оптимист!Чичо Ваньо
Рейтинг: 488 НеутралноАко бяхме нормална държава щяха да бъдат осъдени да платят солидни обезщетения на близките на загиналите. Щяха да влязат в затвора и то за дълго всички отговорни за качеството на пътя. И то не само от "Трейс",а и проектанти,надзорници и всички които учили - недоучили се правят на шефове. А тук ... ще го отнесе шофьора!! "Проблемът на света е,че глупавите са самоуверени,а умните се колебаят."Бъртранд Ръсел
Николай Колев
Рейтинг: 3282 НеутралноМи де да знам? Може би щото тъй рече министъра. Или пък щото го преасфалтираха. Или пък, ей на, трейсърите писали протоколи, че нещо не е наред.
🇺🇦* ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание🇺🇦
Toni Ivanov
Рейтинг: 434 НеутралноРазгледах предложението за БДС от 2016 на скалните материали влагащи се в асфалтовата смес и с учудване видях за пълнител да се влагат хидратирана вар и летлива пепел от каменни въглища...За това и качеството на асфалровата смес е такова.
свети георги груп от последните дни на герп
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#14] от "Николай Колев":
е ми явно ще има и други пътища с такъв асфалт щом е допуснат по спецификация
penetrating
Рейтинг: 8708 НеутралноОчевидно е, че проектът е калпав, стандартите са смешни, изискванията са корупционни, контролът е нулев, наказания няма(освен може би, ако не стане непоправимото). Защо се чудите на резултата?
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertOne Hour
Рейтинг: 328 НеутралноДо коментар [#6] от "imi14577654":
Има КОЙ и няма да обърне. Ако беше европроект с 8 годишни подписани гаранции нещата щяха да са други, и съд щеше да има и пари назад.
jagal
Рейтинг: 434 НеутралноАйдеее... проектантите па виновни!
Пичуви, проектантите правят това, което им е зададено от Инвеститора в "Задание за проектиране" и в съответствие с "Техническата спецификация" (т.е. БДС).
Проекта минава през най-малко три етапа:
1. Проверка (в АПИ);
2. Доклад за съответствие (дали това, което е по задание е спазено в проекта) от независима фирма;
3. ЕТИС (експертен съвет) - на който проектанта защитава проекта си и приема забележки към проекта (ако има такива) и срока за отстраняването им.
АКО забележките са много или много съществени - след отстраняването им се прави отново ЕТИС, и т.н. докато е се изглади (реши) всичко.
МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
Рейтинг: 221 НеутралноМоже, може! Ти прочете ли следния абзац в статията:
"...От "Трейс" съобщават, че още през 2011 г. са сигнализирали пътната агенция за това, че за 29 км от пътя, включително при Своге, са "установени несъответствия между съществуващото положение и проектното, както по отношение на габарита на пътното платно, така и по отношение на съществуващата и проектната ос на пътя." Те са отразени в три броя чертежи по пътни участъци и са предоставени, както на пътната агенция, така и на проектанта и компанията, осъществяваща строителния надзор. Строителите били призовани от инженера обаче да търсят решения в оперативен порядък заедно с проектанта, вместо да се възложи препроектиране...."
Е, и да си го прочел-НЕ СИ ГО РАЗБРАЛ, "разбирач" от всичко (всъщност доказан невежа)!
Ако проектирането е било ОК, "инженера" (тъп съм, та не знам за поръчителя ли става дума, или за тех'контрола) НЕ БИ БИЛ ПРИЗОВАЛ "да търсят решения в оперативен порядък заедно с проектанта, вместо да се възложи препроектиране..."
П.С. Относно "проектиране"-малък разказ от състудент, как "поевтинил" един проект и взел премия, ама няколко години след това му треперили мартинките. Предварително се извинявам за грешната терминология (от 68 не съм в България).
Та...пича проектира национално междуградско шосе. В района на насипните земни работи увеличил наклона (пример, сега не помня точните данни) от 30 % (според спесификациите) на 33-4 % наклон. При елевация 20 м' това хем намалява насипните земни работи (малкто спестяване), хем намалява площта на отчуждените земи с към 6,000 кв.м/км, за 15 км-90,000 кв.м. 90 декара. Земеделлска земя на прасе на път (закупена от "наши хора") май не върви по 100 лв/декара а бая повече.
Както и да е, построили участъка, и след първия дъждовен сезон почнали проблемите! Пътя слягал, неравности и т.н. По куп причини: Лееко (в толеранса) некачествено изпълнение на насипните работи (калпав мат'рял и калпаво полагане+трамбоване), калпава система за отвеждане на дъждовните води от шосето довела до РАЗРУШАВАНЕТО на насипа (ГРУБА проектанска грешка) и околната среда (ПАК проектанска грешка), неоткрити от хидролозите течения на подпочвени води (грешка на поръчителя) и т.н.....ПЪЛНИЯТ списък "на Мърфи".
Почнала гюрултията, ама ЯКО наказани нямало. След години моя състудент разбрал че ако не беше спестил с наклона, и би проверил по подробно какво става на 200-2000 м' от "неговото шосе", нещата нямаше да са толкоз зле. С какво се оправдаваше: Ами и глупост да съм предложил, УТВЪРДИХА ми проекта!
До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
jagal
Рейтинг: 434 ВеселоДо коментар [#20] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия":
Това е при проектиране на нов път. По време на соца се наричаше "снижение". Тук играеха стройтеля и проектаната. Проектанта правеше... не глупост, а малко недодялан в някой участък проект, а строителя намираше по-доброто решение (което същия проектат правеше) и го предлага на инвеститора. Строителя получаваше 10% от така направеното снижение на цената за строителство, а проектанта получаваше от него някакъв %.
При рехабилитация (какъвто е случая в Своге) и сега и преди това не работи.
МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#21] от "jagal":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!С риск да бъда заклеймен вовеки в този форум все ми се върти една мисъл в полупразната кратунка: По този участък на пътя са минали скоро преди тази катастрофа десетки/стотици МПС, част от тях автобуси. НИКОЙ от тях не е делайрирай, и се търкулил по наклона.
Моето немеродавно мнение: ВСИЧКИ са се съобразили със специфичните калпавините на участъка в това време:
-(МОЖЕ БИ) неправилен/недостатъчен наклон на напречното сечение на шосето.
-Кал по пътя като резултат от неправилно отвеждане на водите стичащи се от баира/затлачени канавки.
-Просто по предпазливи шофьори, по съсредоточени в шофирането и в околните обстоятелства.
Асфалтът е бил един и същ! И дори AASHTO допуска ползването на пепел от ТЕЦове работещи с кюмур, и различни други екзотични инертни мат'ряли в "чакъла" (това е всичко друго освен битумена в асфалт'бетона, наричан за по кратко "асфалт"). Просто имат ДЕФИНИРАНИ процентни ограничения, които трябва да се спазват.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4119 НеутралноДо коментар [#20] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Като си такъв корифей кажи защо са изпълнили проекта като е бил калпав и защо смениха горния слой след катастрофата по спешност. освен това явно министърът е бил калинка , защото общо взето преповтарям негови думи.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4119 НеутралноДо коментар [#22] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Да те помоля да коментираш ремонта на Графа. Знам че можеш да бъдеш и честен.
МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
Рейтинг: 221 ВеселоКорифей не съм. Ама имам опит от десетина+ СЕДМИЦИ като кибик по разни инфраструктурни проекти (не големи, никой не надминаваше $ 100 млн) та чат пат се изказвам по инженерни въпроси. Щото и в пиндостан, и във ВЕЛИКИЯ МАГУЧ СССР (и сателитите му) и в БИ, инженерните изисквания за качествено изпълнение са бая подобни. Разликата е в стриктното им прилагане от страна на изпълнителите, работещи под такъв или инакъв тех'надзор.
От което НЕ РАЗБИРАМ са булгаристанските 'гяволии/престъпно далавераджийство/други "триториални особенности" да се кара "през просото" в проект за който И ИЗПЪЛНИТЕЛЯ, И "НЕЗНАЙНИЯТ ИНЖЕНЕР" от статията признават под сурдинка че не е проектиран добре, ама...да се търсели решения на място.
П.С. Не считам за уместно да се изказвам за качеството на ремонта на Графа, без да съм видял поне една релевантна снимка от близо. Щото от бая време не съм в София
До коментар [#23] от "КМЕТ В СЯНКА":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!