Търговията в социалните мрежи крие рискове, съобщава Комисията за потребителите

Търговията в социалните мрежи крие рискове, съобщава Комисията за потребителите

© Надежда Чипева, Капитал



Бързото навлизане на онлайн търговията в социалните мрежи крие рискове за потребителите. Една от основните опасности е свързана с мними търговци. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в ефира на телевизия "Европа".


"Там се появяват мними търговци. Хора, които в своите профили предлагат определени стоки или услуги и после много бързо този профил изчезва, регистрира се друг и т.н. Това според мен е един от "дефектите" на социалните мрежи – че те позволяват почти ежедневно да бъдат акумулирани милиони профили, част от които за съжаление са направени единствено с цел измама", посочи Маргаритов. Той уточни, че това е въпрос, с който се занимават основно специалистите по киберсигурност.


Маргаритов акцентира и върху друг проблем - психологически момент. "Той е свързан с общуването на реалните потребители в тези мрежи и със случващото се в резултат на това общуване по отношение формирането на потребителските решения, които те взимат в даден момент", каза председателят на КЗП. Той добави, че "много потребители ежедневно качват снимки, информация къде са ходили, как изглеждат, с кого се познават и т.н. и това безспорно се отразява на решенията, които техните приятели и познати в тази социална мрежа вземат като потребители".




В подкрепа на това твърдение Маргаритов цитира проучване, според което най-вече представителите на т.нар. миленуим поколение (родените през 80-те и 90-те години на XX век), които и престояват най-дълго време в интернет и социалните медии, са склонни да вземат спонтанни решения за покупка под въздействието на рекламите и поведението на останалите в свързващите ги мрежи. В пряка връзка с това са и данните от друг сондаж в САЩ, който сочи, че повече от половината американци в този възрастов диапазон нямат абсолютно никакви спестявания.


"В повечето случаи това е така не защото те не изкарват никакви пари, а защото предприемат редица действия и си купуват какво ли не. А в много голяма степен вече и от облъчването от присъствието си в социалните мрежи и от това, което се случва там", коментира председателят на КЗП.


В хода на разговора Маргаритов посочи, че наред с проверките по постъпващите жалби и усилията за съдействие на потребителите да възстановят нарушените им права комисията търси решението и на глобални, принципни въпроси в областта на електронната търговията. Той даде пример с опита на институцията да накаже физическо лице за заблуждаваща информация за предлаган от него артикул в онлайн платформа.


"Отпреди няколко дни има решение на Съда на ЕС в Люксембург по повод запитване на Административния съд във Варна по един наш казус, който касае предлагането на стоки от физически лица в социалните медии и в онлайн платформи. Санкционирано от нас лице е обжалвало нашето решение, като се опитва да се оправдае с аргумента, че не е търговец и не подлежи на този режим", даде пример той.


Маргаритов допълни, че отговорът на Люксембургския съд е, че не може да се приеме априори, че всеки, който предлага в онлайн пространството нещо срещу заплащане, се счита за търговец. Това обаче трябва да бъде преценено в зависимост от всеки конкретен случай.

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2533 Неутрално

    Разбира се, че тази търговия крие рискове. Потребителят нито знае какво ще получи срещу парите си и дали изобщо ще го получи, а при рекламация дали ще бъде удовлетворен.

  2. 2 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2398 Неутрално

    Тия съвсем упорито се борят срещу онлайн търговията във всичките й форми.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  3. 3 Профил на krasenoFski
    krasenoFski
    Рейтинг: 224 Неутрално

    Ха добър ден, открихте топлата вода!

  4. 4 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2927 Неутрално

    Тя всичката търговия крие рискове.

    Купуваш си нещо от магазина, отиваш в съседния и го виждаш на 50% намалено. :)

  5. 5 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1278 Неутрално

    Абе какво им е на онлайн търговците - след три сигнала до cybercrime.bg сайтът за фалшиви дипломи и книжки продължава да си работи
    http://diplomieuropeproton.simplesite.com/

  6. 6 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    До коментар [#2] от "Darth Plagueis":

    Прави разлика между онлайн магазин със собствена страница и фейсбук профил. Има си изисквания към онлайн търговията и сайтовете за такава. А един ФБ профил нищо не го спира да е фалшив и да краде - като се набуташ в такъв, със скрито айпи, забравяш за парите.

  7. 7 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1165 Неутрално

    Пичоуе, вместо Комисия за конкуренцията, Комисия за потребителите, най-чистосърдечно ви предлагам, след като явно ви мързи да пишете правилното име, да пишете само съответната абревиатурата - КЗК, КЗП. Защото така новините ви стоят, все едно са дочути на пейката пред 123 блок. То, не че не е така, ама малко за авторитет си струва да се понапънете.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK