Плащанията в брой стават все по-непопулярни и сред българите, сочи проучване

Плащанията в брой стават все по-непопулярни и сред българите, сочи проучване

© Анелия Николова



За все повече българи плащането в брой става все по-непопулярно, а три четвърти от тях проявяват интерес към плащания през ПОС терминали и чрез мобилните си телефони. Това сочи проучването Masterindex 2018 на "Мастеркард", проведено сред 100 активни картодържатели на възраст между 18 и 64 г.


Проучването показва и че прогресивно намаляват плащанията в брой на суми до 25 лв. - това е размерът на плащането, което в момента се прави с безконтактна карта, без да е нужно въвеждането на ПИН код. Сумата ще бъде удвоена от април идната година за притежателите на "Мастеркард".


Повечето участници в проучването притежават безконтактни карти - 67% дебитни, а 19% - кредитни. Основното предимство, което те посочват са бързината, сигурността, практичността. В момента в България 93% от ПОС терминалите са безконтактни.




През 2018 г. най-голям ръст в онлайн пазаруването на българите се наблюдава в козметиката, подаръците и настаняването в хотели и други места.

Най-важните фактори при избора на разплащателна карта са репутацията на банката (56%, този процент е бил 71% във времето след фалита на КТБ - бел. ред.), която я издава, ниски такси за обслужване (38%), мултифункционалност (40%), наличие на мрежа от банкомати (31%).


Участниците в проучването сочат, че най-много им липсва възможността да плащат с карта в градския транспорт и на ПОС терминали в кварталните магазини.


Средният месечен разход на българските картодържатели е 300 лв., показват още данните. От запитаните 80% притежават дебитна карта, 14% - и дебитна, и кредитна карта, а едва 5% - кредитна карта.

Коментари (98)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 1509 Весело

    "Плащанията в бой стават все по-непопулярни"
    Това е добре:)))))))

  2. 2 Профил на jorosrabskia
    jorosrabskia
    Рейтинг: 457 Неутрално
  3. 3 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9200 Любопитно

    Плащанията в бой кога са били популярни ?

    karabastun1@abv.bg
  4. 4 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2458 Неутрално

    Плащания в бой? Интересно.

    The best way to predict the future is to invent it.
  5. 5 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 514 Весело

    За боят разбрахме, сега за плащане с любов, кажете какви са тенденциите ;)

    Stef
  6. 6 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1837 Весело

    Това статия за садо-мазо услуги ли е?

  7. 7 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3476 Гневно

    Вие сте толкова безхаберни и незаслужаващи да се наричате "журналист", че вече думи не останаха! Може ли да ти дадат цял пресрилийз да копи/пействаш, да ти остане едно заглавие да напишеш - и ти да не гледаш изобщо какво правиш, как е възможно това?
    По колко пъти на седмица ги уволнявате тия хора, бе?

    Доброто е заразно
  8. 8 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1431 Неутрално

    100 ползватели на карти! - егати представителната извадка за обобщителни изводи.
    Това го турете като рекламно съобщение, не като реално изследване.

  9. 9 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    Плащанията в брой са отживелица. Търговците без ПОС, които упорито отказват да си инсталират, винаги са били съмнителни. 100% укриват оборот.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  10. 10 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    Плащанията в брой са отживелица. Търговците без ПОС, които упорито отказват да си инсталират, винаги са били съмнителни. 100% укриват оборот.
    —цитат от коментар 9 на aleks ivan


    Веднага се сещам за Марешки.

  11. 11 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 1909 Любопитно

    А на колко от тези, на които им е източена картата - банката им е върнала бързо и изцяло парите?

  12. 12 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1984 Неутрално

    Мен пък ме дразнят като застанат пред мен разни моми (или баби), взели по една вафла и после 5 минути не могат да си въведат пин кода. Даже тия с безконтактните карти намират как да се мотаят и да бавят опашката. Що не извадиш едно левче от джоба, моме, а сто човека те чакат да се натуткаш?

  13. 13 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    До коментар [#11] от "hammurabi":

    Много по-вероятно е да си изгубиш портмонето или да ти го откраднат, отколкото да ти източат картата, дори да бъде изгубена или открадната.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  14. 14 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11967 Неутрално

    "...Средният месечен разход на българските картодържатели е 300 лв., показват още данните..."
    От тези 300 лева трябва да извадят тегленията в брой на терминали и да оставят само разплащанията.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  15. 15 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2424 Неутрално
  16. 16 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3159 Неутрално

    Така Големият брат винаги знае какво точно правите с парите си.....

  17. 17 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    До коментар [#12] от "Jumbo Jet":

    Щото за някой хора пазаруването е не толкова необходимост а задоволяване на психологически потребности и изпълнението на самия ритуал на покупката и разплащането, както и разменянето на 2 изречения с касиерката, която е длъжна да ги изслушва учтиво им дава усещането за значимост.

  18. 18 Профил на Компетентен
    Компетентен
    Рейтинг: 438 Неутрално

    До коментар [#12] от "Jumbo Jet":

    Защото кешът е отживелица. И теб те чакат да се туткаш да броиш левове и стотинки на касата, но никой не ти повдига въпроси, а те изчакват.

  19. 19 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    До коментар [#12] от "Jumbo Jet":Защото кешът е отживелица. И теб те чакат да се туткаш да броиш левове и стотинки на касата, но никой не ти повдига въпроси, а те изчакват.
    —цитат от коментар 18 на Компетентен


    Кеш разплащането в голяма верига е поне 2 пъти по-бързо от картовото дори и безконтактно.

  20. 20 Профил на Компетентен
    Компетентен
    Рейтинг: 438 Неутрално

    До коментар [#19] от "lustmord":

    Ами разплащай се в кеш ако ти доставя удоволствие това. Но недей съди хората, които се разплащат с карта - това си е тяхна работа.

  21. 21 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    До коментар [#12] от "Jumbo Jet":

    Хаха, много по-малко време се губи като чакаш някой да си преброи стотинките или металните левчета... Или ваучърите, а после да чакат ресто...

    Иначе най-обичам да гледам циркове, когато заявя на бакшиша, че ще плащам с ПОС. Обикновено се почва едно включване, свързване, тюхкане и тръшкане... Но с търпение... ще се научат. Последния го чаках половин час :)))

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  22. 22 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    До коментар [#20] от "Компетентен":

    Аз на никой не съм тръгнал да раздавам съвети какво да прави - ти си тоя дето "компетентно" ни обясняваше горе, че плащането с кеш било отживелица.

  23. 23 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    До коментар [#19] от "lustmord":

    Това НЕ Е ВЯРНО!

    Всеки ден почти плащам и тези с кесийките с жълтици са по-бавни.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  24. 24 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    До коментар [#23] от "aleks ivan":

    Какви кесии с жълтици? Влизаш в супермаркета - имаш сметка 37.80лв - даваш 50лв и касиерката ти връща 12.20лв преди да си преброил до 5. Няма такова картово разплащане, което да отнеме по-малко време.

  25. 25 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1946 Весело

    До коментар [#24] от "lustmord":

    И от тези 12,20 поне 2,20 са на монети. Като платиш на още едно-две места, ще напълниш кесийката :)))

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  26. 26 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8857 Неутрално

    Учим се, бавно и полека, но все пак учим.

  27. 27 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1837 Любопитно

    До коментар [#25] от "aleks ivan":

    И какво като напълня кесийката с монети - ти за паркиране, кафе, химикалка, билет за маршрутка с кредитната карта ли плащаш? Така за по-бързо?

  28. 28 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 5226 Неутрално

    Къде е направено проучването, сигурно в София и в 1-2 от по-големите градове.

  29. 29 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    До коментар [#27] от "lustmord":

    Ами такова, че рано или късно се стига до броене на монетки. А иначе където може, независимо от сумата, плащам с карта. И то кредитна. С 1% мънибек.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  30. 30 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 1509 Весело

    Опитах веднъж в Кауфланд да си взема количка с картата, не ми се получи, не знам защо:)))

  31. 31 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Радвайте се, че намаляват транзакциите в кеш - след години, като махнат кешовицата, ще гледате анонимност през крив макарон!
    Въведат ли и отрицателни лихви, ще виете, но ще е "късно, либе за китка". ;)

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  32. 32 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 480 Неутрално

    М/у другото кешът е единствената пречка пред отрицателните лихви, с които ЕЦБ мечтае да "топи" дълговете.
    Уви - на стадото, какво му пука - важно е да му е удобно...дори пътуването към собственото заколение...

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  33. 33 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    До коментар [#27] от "lustmord":Ами такова, че рано или късно се стига до броене на монетки. А иначе където може, независимо от сумата, плащам с карта. И то кредитна. С 1% мънибек.
    —цитат от коментар 29 на aleks ivan


    Тц-тц-тц...друго си е то да пиеш едно кафе за 1.20лв и да платиш с кредитната карта зарад тая 1 стотинка мънибек...

  34. 34 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 337 Неутрално

    "проведено сред 100 активни картодържатели на възраст между 18 и 64 г."

    попитали сто вълка какво ядат - агнешко или коприва:)

  35. 35 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    До коментар [#33] от "lustmord":

    Да.

    Но не само. И по-малки суми плащам с карта. Целта е възпитателна.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  36. 36 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    Поредната рекламна "статия" платена от Мастъркард.

  37. 37 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3214 Неутрално

    Нещата в тази сфера се движат но доста мудно. Направо не мога да повярвам как така ще плащаш за това че ползваш карта. Невероятно е също колко малко хора имат и ползват кредитни карти.

  38. 38 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 622 Неутрално

    Веднъж в метрото нямаше касиерка и апаратът за билети не работеше с банкноти или нямаше такъв, който работи. домочадието беше с карти, а аз си пуснах 1.60 в апарата, взех си билета и влязох. Но един младеж с петолевка си остана да чака. Парите говорят, но кешът крещи /умна жена го е казала/.

  39. 39 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1837 Весело

    До коментар [#12] от "Jumbo Jet":

    До коментар [#33] от "lustmord":Да.Но не само. И по-малки суми плащам с карта. Целта е възпитателна.
    —цитат от коментар 35 на aleks ivan


    Колега - разбрахте ли сега за хората дето плащали 0.50лв с кредитната карта докато вие седите на опашка зад тях - те можело и да имат монетка ама целта била да се възпитават.

  40. 40 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 797 Неутрално

    Пред касите на супермаркетите всеки ден се убеждавам, че плащането през ПОС терминал е по-бавно от кеш.

  41. 41 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    До коментар [#39] от "lustmord":

    А ако нямам монетка. Като почна да броя жълти стотинки, да ги докарсм до 50, по-малко време ли отнема. А ако дам 50лв нацяло, как ли ще ме погледнат като трябва да върнат 49.50??

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  42. 42 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 797 Неутрално

    Нещата в тази сфера се движат но доста мудно. Направо не мога да повярвам как така ще плащаш за това че ползваш карта. Невероятно е също колко малко хора имат и ползват кредитни карти.
    —цитат от коментар 37 на Таралеж



    До коментар [#37] от "Таралеж":

    Относно кредитните карти - здравият инстинкт на българина му подсказва, че е по-добре да минеш без тях. ... Нещо, което са разбрали и другите https://money.bg/credits/zashto-nikoga-nyama-da-zabogateem-ako-izpolzvame-kreditni-karti.html

  43. 43 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 4065 Неутрално

    Абе... удобство е, вярно. Ама, особено на път, трябва да има и сухо в джоба. По-сигурно и спокойно пътуваш, някак си...! :)

    Бивш tww09306483.
  44. 44 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3214 Неутрално

    [quote#42:"Булаир"][/quote]

    Ако си безотговорен, да, по-добре си без кредитна карта, без кредити за къща, лодка и кола. Но за всички останали е супер предимство и удобство.

  45. 45 Профил на Компетентен
    Компетентен
    Рейтинг: 438 Весело

    Плащането с карта е страхотно удобство. Само че масово Ганьо е свикнал да носи кешовицата в джоба ,,за авторитет''. На него никакъв Мастъркард му не требе

  46. 46 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4108 Неутрално

    До коментар [#19] от "lustmord":

    Ма как не... то вадиш пари, броиш ги. Даваш ги на касиерката, тя избира бутон плащане в брой. Отваря й се касата. Тя ти брои парите. Брои ти рестото обратно. Ти броиш рестото обратно. Напъхваш си парите в портмонето.
    И всичко това викаш е по-бавно от - допираш си картата до терминала, взимаш си касовата бележка и си тръгваш?

    Бе мислете малко...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  47. 47 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4108 Неутрално

    До коментар [#9] от "aleks ivan":

    С останалото съм съгласен, но ти цъкнах минус за идиотското твърдение за укриване на оборот. Направо в Белене да ги караме тия хора? Или да направим терминалите задължителни?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  48. 48 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4108 Неутрално

    До коментар [#42] от "Булаир":

    Егати идиотията. Това дали ще натрупаш пари зависи от някои умения, и основно финансовата култура на индивида. Кредитната карта е инструмент, с който можеш да постигаш различни цели и нищо повече. Ако си прост, със и без карта няма да имаш пари. Ако си умен, ще се оправиш.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  49. 49 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4108 Неутрално

    До коментар [#37] от "Таралеж":

    Много са изостанали банковите продукти и мобилните оператори. Дърпат се, защото си мислят, че губят контрола, но всъщност губят възможност.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  50. 50 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    Плащането с карта е страхотно удобство. Само че масово Ганьо е свикнал да носи кешовицата в джоба ,,за авторитет''. На него никакъв Мастъркард му не требе
    —цитат от коментар 45 на Компетентен


    Ти вземи да отидеш в Япония да видиш бай ти Хироши какъв е цървул/комплексар е, че почти навсякъде носи и брои банкноти.

  51. 51 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    До коментар [#47] от "Darth Plagueis":

    В Гърция Е задължително. От миналото лято.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  52. 52 Профил на Brad Mehldau
    Brad Mehldau
    Рейтинг: 428 Неутрално

    До коментар [#23] от "aleks ivan":Какви кесии с жълтици? Влизаш в супермаркета - имаш сметка 37.80лв - даваш 50лв и касиерката ти връща 12.20лв преди да си преброил до 5. Няма такова картово разплащане, което да отнеме по-малко време.
    —цитат от коментар 24 на lustmord


    Интересно защо все пред мен се случва тези със сметка от 37.80 да не дават 50лв, а да почват да броят стотинки ;) Нещо ти се чупи тезата, защото ако всеки път пазаруваш само с цели банкноти, рестото какво го правиш?

  53. 53 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 1909 Неутрално

    До коментар [#13] от "aleks ivan":

    Не разполагаш с достатъчно информация, затова твърдиш тези неща. Масово се компрометират банкови карти и се източват. Коректните банки възстановяват, освен при доказана груба небрежност (бележка с кода закрепена за картата и други подобни). Но много често сме безсилни или трябва постоянно да сме нащрек. Напр. ако отваряш много файлове от мейлите си могат да те хванат на фишинг, недобросъвестна продавачка в магазин да ти сканира картата и т.н. Причините са много, а тарикатите са изобретателни. А, както казах, някои банки отказват плащане на оспорени транзакции. Ето този въпрос ме интересува - спазват ли банките срокът по закон за извършване на проверките при оспорени транзакции, уведомяват ли клиентите си, след отказ да им платят оспорените транзакции, че могат да се обърнат към Помирителна комисия и т.н. Това са законови изисквания и масово не се спазват, като се разчита на незнанието на обикновените хора или че няма за 200-300 500 или повече лева да плащат на адвокат да им защити правата.

  54. 54 Профил на ppa01574002
    ppa01574002
    Рейтинг: 243 Неутрално

    В страна с 30% сива икономика и огромни такси за транзакции, това са добри данни (ако са верни). Сигурно десетки години трябва да минат за да достигнем нивото на Холандия например, където вече не можеш да си купиш билетче за градския транспорт в кеш, а за разплащания, по-големи от 100 евро кеш се смята, че има нещо гнило.

  55. 55 Профил на Brad Mehldau
    Brad Mehldau
    Рейтинг: 428 Неутрално

    Интересно как нито веднъж не ми откраднаха пари от дебитна/кредитна карта. И също интересно как всеки път, в който са ми крали портфейла, е било след като изтегля 400лв от банкомат. При това много изкусно явно ми го крадат, защото принципно съм доста внимателен, прибран е на сигурно и трудно достъпно място в раницата... Да не говорим, че едно крадене на портфейла е съпровеодено после с преиздаване на ЛК, шофьорска книжка, карти, чудеса, влизаш в ОГРОМЕН ФИЛМ, в който даваш и още много пари! Аз отказвам да нося кеш повече от 20-30лв в мен, които ги ползвам само, за да взимам хляб и сирене от кварталния магазин, където още не поддържат електронни разплащания. Кешът е отживелица и евентуалните опасности, свързани с употреба на кредитни и дебитни карти не могат по никакъв начин да омаловажат тоя факт.

  56. 56 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    Аз с месеци ходя с по $2, $3 в портфейла. Всичко плащам с AmEx. За 30 години само 2 пъти ми се е случвало да ми откраднат данните и двата пъти бяха чарджили около $2000. Веднага ми се обадиха, спрях картата, пращат ми нова с куриер за 24 часа независимо къде се намирам по света. И двата пъти само трябваше да напиша на стейтмънта че това не са мои сметки, да се подпиша и това е. Веднага ги махат тези чарджове. AmEx са фантастични! Голямо удобство!

    California Über Alles
  57. 57 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#9] от "aleks ivan":

    Енерго Про в Шумен централен и единствен офис НЯМА ПОС терминал.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  58. 58 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#37] от "Таралеж":

    Виж сега. Кредитна карта "Виза" имам от години.
    От миналата и "Мастър Кард".
    44 лева някъде е годишната и такса. Дават, обаче някакви точки за харчене на някакви суми и всяка година по Коледа получавам около 250 лева от бонус точки за харчене в "Метро", "Булмаг" и още не помня кои магазини, така че таксата я няма практически.

    Май и на "Мастър Кард" дават точки, но още не съм видял пари насреща.

    Тези пари, които дават са в отделна карта. Прилича на кредитните, но не е същата.
    Досадно е, обаче, че трябва да искаш от офис да ти прехвърлят точките в пари....ама в България явно ще е така.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  59. 59 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#55] от "Brad Mehldau":

    Лична карта и шофьорска книжка НИКОГА не нося заедно.

    Кредитните карти ги забравям по магазините и ми звънят от банката къде да ида да си прибера картата, ама всеки път смяна на ПИН кода и 15 лева глоба.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  60. 60 Профил на b0b069
    b0b069
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    До коментар [#21] от "aleks ivan":

    Те като нямаш точни пак уж нямат дребно... Така оставаш бакшиш.. Ако пък с карта им олесняваш живота те пак недоволни щот тъй няма бакшиш.. Ако пък си за 2км може и да не те качът... Нямат угодия а за качеството на колите......... Няма въобще да говорим

  61. 61 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Само не разбирам защо еднотл трябва да иЗключва другото. Аз винаги имам кеш и някави стотинки, винаги и карти, от които едната револют. Понякога е по-удобно с карта, понякога с кеш. Добре е да има избор, аз съм твърдо против само кеш или само електронно.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  62. 62 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1218 Весело

    .... Що не извадиш едно левче от джоба, моме, а сто човека те чакат да се натуткаш?
    —цитат от коментар 12 на Jumbo Jet


    Сигурен ли си, че е мома?


    : )

    Имало едно време ссср! Маргарет Татчър: "Комунизмът свършва тогава, когато свършат чуждите пари, които харчиш!"
  63. 63 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ онзи същия
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
    Рейтинг: 258 Весело

    Аз с месеци ходя с по $2, $3 в портфейла. Всичко плащам с AmEx. За 30 години само 2 пъти ми се е случвало да ми откраднат данните и двата пъти бяха чарджили около $2000. Веднага ми се обадиха, спрях картата, пращат ми нова с куриер за 24 часа независимо къде се намирам по света. И двата пъти само трябваше да напиша на стейтмънта че това не са мои сметки, да се подпиша и това е. Веднага ги махат тези чарджове. AmEx са фантастични! Голямо удобство!
    —цитат от коментар 56 на Pontif New Dnevnik SUCK


    Не само АМЕКС такива, И Дайнърс, И Виза, И Мастеркард са така (не говоря за издадени в България карти)😀

    Преди бая години (още когато картите ги "гладеха" с едни ръчни машинки) ми се е случвало на няколко пъти да ме "чарджнат" някъде в Източна Азия за суми от порядъка на $1200-1500. Докато се шмотках по Иврупъте😀Разбирах това едва когато 2 седмици след "датата за разплащане/дебитиране по сметка" (при мен беше на 1 всеки месец) виждах в разпечатката-покупка за $1,237, анулирване на сделката.

    След няколко такива случая не се стърпях и посетих лично офисите Виза да ги питам--какво е това. Отговориха ми с усмивка: Господин "Мойше", имаме си наши фатки да усетим кога някой се опитва да ползва Вашите данни за фалшиви покупки. Базирани на Вашия профил. Бъдете спокойни, лошо няма да ви се случи при нас.

    Е, нито при Виза, нито при другите, са ме натоварвали с "чужди фалшиви покупки".
    До коментар [#56] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  64. 64 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1218 Весело

    .... плащам с карта. И то кредитна. С 1% мънибек.
    —цитат от коментар 29 на aleks ivan


    Това трябваше да ни впечатли ли ?

    : )

    Имало едно време ссср! Маргарет Татчър: "Комунизмът свършва тогава, когато свършат чуждите пари, които харчиш!"
  65. 65 Профил на eminem9876
    eminem9876
    Рейтинг: 653 Неутрално

    [quote#19:"lustmord"][/quote]

    Ти бъзикаш ли се? Кеша е най-бавното нещо. Разни хора почват да ровят за дребни стотинки и по едно време изтърват някоя стотинка и се наведат да я вземат.

  66. 66 Профил на eminem9876
    eminem9876
    Рейтинг: 653 Неутрално

    Поредната рекламна "статия" платена от Мастъркард.
    —цитат от коментар 36 на johnniewalker


    От 1-въ април ще можем да плащам до 50 лева безконтактно с Мастъркард.

  67. 67 Профил на eminem9876
    eminem9876
    Рейтинг: 653 Неутрално

    До коментар [#9] от "aleks ivan":С останалото съм съгласен, но ти цъкнах минус за идиотското твърдение за укриване на оборот. Направо в Белене да ги караме тия хора? Или да направим терминалите задължителни?
    —цитат от коментар 47 на Darth Plagueis


    Терминалите трябва да са задължителни за всеки търговец дори и за тези по пазарите и битаците.

  68. 68 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1218 Весело

    От 1-въ април ще можем да плащам до 50 лева безконтактно с Мастъркард.
    —цитат от коментар 66 на eminem9876


    Това е удивително !

    : )

    Имало едно време ссср! Маргарет Татчър: "Комунизмът свършва тогава, когато свършат чуждите пари, които харчиш!"
  69. 69 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1624 Неутрално

    Фирма за карти наречена Мастъркард е попитала 100 (сто) свои клиенти предпочитат ли те да ползват карти, и те казали "да"?
    Това, това променя всичко! Това е титанично!
    А скоро ако продавачи на нескафе попитат 50 свои клиента дали предпочитат нескафе и те кажат "да"--това вече ще е революция! Светът няма да е същия!

  70. 70 Профил на eminem9876
    eminem9876
    Рейтинг: 653 Неутрално



    Фирма за карти наречена Мастъркард е попитала 100 (сто) свои клиенти предпочитат ли те да ползват карти, и те казали "да"?Това, това променя всичко! Това е титанично!А скоро ако продавачи на нескафе попитат 50 свои клиента дали предпочитат нескафе и те кажат "да"--това вече ще е революция! Светът няма да е същия!
    —цитат от коментар 69 на patilanskomeze


    Нормално е да питат икономически активното население
    Ти какво очакваш да тръгнат да питат по селата ли

  71. 71 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1624 Неутрално

    [quote#70:"eminem9876"][/quote]

    Фирма да пита шепа свои клиенти дали предпочитат да ползват продуктите/услугите представяни от нея безмислено. Това е все едно Фантастико да попита 100 свои клиента дали обичат да пазаруват във Фантастико, и после да има новина: "изследване показа че българите предпочитат да пазаруват във Фантастико".

    И после някои с убийствена ирония да каже: "а какво селяните в бакалията ли да питат?"

    За валидно изследване са нужни хора от широка демографска съставка, не само клиенти на питащата фирма (особено когато изследването е за продукт/услуга представени имено от тази фирма), и да са поне 1000 души, минимум.

  72. 72 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 2438 Весело

    Интересно изследване. Наскоро четох подобно от Монетния двор и в него казваха, че хората предпочитат банкноти и монети. Сега това изследване на Мастъркард ме обърква :))))

    Бог да благослови Америка за България!
  73. 73 Профил на г-н Саранди Говедаров
    г-н Саранди Говедаров
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Терминалите трябва да са задължителни за всеки търговец дори и за тези по пазарите и битаците.

    До коментар [#67] от "eminem9876":

    И безплатни, нали?
    И поддръжката им да е безплатна, нали?
    И да не ми вземат процент от оборита, нали - да увеличат таксите за картодържателите, нали?

    Айде няма нужда.
    Ще ми купува едно кафе с карта и ще задържа опашката, щото видите ли - събирал отстъпки или участвал в лотария.

    Чрез глобализация и интеграция, към циганизация и всеобща кретенизация !!!
  74. 74 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 695 Неутрално

    Че то, ако не плащате с карти, банките от къде ще натрупват къде ЕДИН МИЛИАРД печалба за година?

  75. 75 Профил на г-н Саранди Говедаров
    г-н Саранди Говедаров
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Плащанията в брой са отживелица. Търговците без ПОС, които упорито отказват да си инсталират, винаги са били съмнителни. 100% укриват оборот.


    До коментар [#9] от "aleks ivan":

    Естествено бе, пич.
    Защо да плащаме данъци - да храним такива като тебе ли? Или да пълним гушите на Бойко и Делян.

    Стани ти търговец, плащай заплати, наеми, рекети, глоби - па си инсталирай 5 терминала, ако искаш - никой не те спира....

    Чрез глобализация и интеграция, към циганизация и всеобща кретенизация !!!
  76. 76 Профил на г-н Саранди Говедаров
    г-н Саранди Говедаров
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Щото за някой хора пазаруването е не толкова необходимост а задоволяване на психологически потребности и изпълнението на самия ритуал на покупката и разплащането, както и разменянето на 2 изречения с касиерката, която е длъжна да ги изслушва учтиво им дава усещането за значимост.

    До коментар [#17] от "lustmord":

    А, точно в десятката.
    Браво, имало и мислещи, живеещи в реалността хора.....

    Чрез глобализация и интеграция, към циганизация и всеобща кретенизация !!!
  77. 77 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 637 Неутрално

    До коментар [#9] от "aleks ivan":

    оф добре бе... ама дребния бизнес къде му е кяра ако някой за 5 лв иска да плати с карта при тия комисионни и такси на банките и ПОС обслужването

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  78. 78 Профил на г-н Саранди Говедаров
    г-н Саранди Говедаров
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Но не само. И по-малки суми плащам с карта. Целта е възпитателна.

    До коментар [#35] от "aleks ivan":

    Ми ела пробвай да платиш при мен - много възпитателно ще те пратя до банкомата отсреща през улицата. И ще почна да обслужвам следващия клиент......

    Всеки търговец знае, че ако успееш да разкараш от обекта си проблемните и прекалено капризните клиенти - нещата вървят много по-лесно, което многократно компенсира жалките им пропуснати покупки.....

    Чрез глобализация и интеграция, към циганизация и всеобща кретенизация !!!
  79. 79 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#74] от "jmf29537805":

    Парите си ги печелят от магазина, ресторанта и т.н.
    Мисля, че им вземаха 2%. Приятел ми каза да не плащам в автомагазина му с картата.
    Може да не е 2%, но факт, че от тях вземат.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  80. 80 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#73] от "г-н Саранди Говедаров":

    Ти пост терминал в кварталното си магазинче нямаш.
    Просто си гледал как се плаща с карта преди 2 години. Тогава ставаше бавно.
    От поне година и нещо няма забавяне вече.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  81. 81 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#78] от "г-н Саранди Говедаров":

    Тотал селяния си ти. В квартала ти ще те търпят, докато някой твой съсед не отвори в гаража си магазинче. Ще те зарежат на мига.
    Принцип в бизнеса. Ако не уважаваш клиента си рано или късно го губиш.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  82. 82 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#77] от "angevins":

    Процент е. Няма такси. В Шумен много магазинчета имат пос терминали и няма проблеми. Впрочем аз вече не влизам в дюкянчета като на Говедаров с мислене от 19-ти век в стил бай Ганю.
    Особено лятото е безкрайно по-лесно да носиш само карта вместо пари и незнаен брой стотинки, които да се чудиш къде да сложиш като ти ги върнат.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  83. 83 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ онзи същия
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
    Рейтинг: 258 Весело

    Интересно...До сега не се е включил в дискусията някой собственик на бизнес в който продажбите са с банкови карти. Той би могъл да даде точни данни какъв % от оборота (или минимална такса за трансакция) му взимат банките за различните карти, ако плащанията са чрез карта.

    Този % е договарян отделно с всеки нов клиент, предполагам, ако съдя по как бяха нещата по нашенско преди години. Този % е една от НАЙ ГОЛЯМИТЕ банкови тайни (теоретически) но се знаеше че само голямите вериги и бензостанциите плащаха около 1%, ВСИЧКИ останали-нагоре. До 5+% за АМЕКС, ама те бяха най несговорчивите.

    Помня по памет преговорите си с Виза и МастерКард за един бизнес в който бях съдружник (ама колеги от бранжа ме подготвиха):

    -Те почват от 5%.
    -Аз казвам че нето печалбата ни е около 10 %, и не желая да я деля наравно с банката за един престиж-срещу бизнеса имаше две банки с банкомати, с нулева такса за теглене. А и сумите на средна сделка са от порядъка на броени десетки $$$, не стотици.
    -Те слизат на 4%, аз им благодаря и ставам да си ходя.
    -Те слизат на 3,5%, а аз ги питам "Защо Дайнърс (тогава сравнително нова карта) пИчелят от 1.5%, а вие искате двойно?
    -Накрая, след пъшкане и допитване до супервайзъра слизат до 2.25-2.5%. С 2-3 ограничения: Минимална такса на малки сделки (такива почти нямахме), минимален оборот (от порядъка на $2000 средно месечно за година май), и още нещо малко.

    Случи се веднъж да слезнем под този минимум при една от двете карти и ни уведомиха че увеличават договореният %. Тогава ги попитах пряко: КАКВО предпочитате? Да пИчелите САМО $50 месечно чат пат (0бикновенно много повече), или ИЗОБЩО да не пИчелите, щото прекратяваме да приемаме вашите карти?!? И ви правим "реклама":ГОЛЯМА ТАБЕЛА-ТУК НЕ ПРИЕМАМЕ ВИЗА (ИЛИ МАСТЪРКАРД, забравих кои бяха). Информативно, не е забранено😀

    И пак пъшкане, и кръшкане на ръчички, и споменаване на "фирмена политика", и двама супервайзъри се намесиха, и...накрая се скатаха и не промениха условията.
    До коментар [#79] от "Росен съм аз а Путлер ще капитулира":


    До коментар [#78] от "г-н Саранди Говедаров":


    До коментар [#77] от "angevins":


    До коментар [#74] от "jmf29537805":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  84. 84 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    [quote#63:"МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия"][/quote]

    Нещо май не е наред в БЪлгария. Мене не ме чарджат никакви пари за АТМ карта от банката ми. Нито за депозита ми.
    АмЕх също ми е безплатна. Имам и две Визи и те са безплатни.
    Има и карти с годишна такса между $50 и $80 но аз нямам такива. Взел съм си безплатни.
    Кредита не им е висок. Около $40К и мисля че мога да тегля до $300 каш на ден.
    Знам че АмЕх чарджат продавачите до 3% но не и мене. Най-евтина за продавачите е АТМ или дебитна карта - около 1- 1.5% Затова и не на всякъде взимат АмЕх.
    Аз ги харесвам защото ми дават някакви точки. За 3, 4 месеца събирам около $200. Освен това ако си загубиш картата ти доставят нова навсякъде по света за 24 часа. Аз загубих моята в Сингапур. Обадих се на международния им номер в 6 вечерта. На другия ден в 8:30 сутрнта дойде куриер в хотела и ми донесе нова карта. Невероятен сервис!
    Винаги когато се обадя за нещо ми отговорят на чист английски. Те са единствените които си държат кол центровете в САЩ а не в Индия или Украйна да ми мрънка някой Джони от Бангалор или Джейн от село Подгоровка.
    Винаги когато съм имал диспут с някой веднага се обаждам и спирам плащането. Никога не са ми задавали въпроси. Само ми казват че ще разследват и след 24 часа ми пращат емеил че всичко е решено.
    Всеки път когато чарджа дори и $1 на картата до 20 секунди получавам емейл в който ме питат дали това е мой чардж.
    Имат много умен софтуер които ме следи и познава типичния ми начин на пазаруване. Ако види най-малки отклонения веднага ми изпращат СМС да ме питат аз ли съм направил този чардж или не и ако е не веднага ми анулират картата.
    Когато пътувам в чужбина им пращам итенирерито си и те знаят винаги къде съм и за колко време така че картата ми работи само за този район и само за това време.
    Освен това е голямо удобство. Мога да си купя едно кафе за $1.50 или кола за $40,000 без да се притеснявам.
    Единственото нещо с което трябва да се внимава е да си плащам сметката до един месец след като съм я направил. Ако не платя цялата сума започва да ми тече лихва от 24%. Аз до сега в живота си никога не съм просрочил един месец. Направил съм плащането автоматично към банковата ми сметка. Така че и там не могат да ме хванат с лихвата.
    Майка ми наскоро си направи Дебит Карта в Бг, каза ми че я чарджели някакви пари на месец.

    California Über Alles
  85. 85 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ онзи същия
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
    Рейтинг: 258 Весело

    До коментар [#84] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Предполагам че сме съгласни че без разните им такси банките ще печелят по малко пари. Въпросът е дали таксите (за картите) са съобразени с реалността, и дали са поносими. Имам две сметки с дебитни карти в ПИБ ($+ЛВ) и една доларова в Юникредит. От ПИБ ми взимат 1.5 лв/месец за поддържане на сметка + 1 лв/месечно за поддържане на карта. За доларовата-$ 1.2/месец за поддържане на сметка, $ 0.00 за картата. НИКАКВИ такси в България за покупки или теглене от всички банкомати. В чужбина пари не тегля, за покупките в чужбина има 0.25% такса.

    В Уникредит имам само такса $ 2.0/месец за поддържане на сметка, $0.00 за картата. Другите условия са като в ПИБ. И вв двете банки картите са от 2017, важат до 2020. Уведомиха ме от двете банки че няма да ми подновят картите със същите условия, но това за мен едва ли ще е релевантно до 2020.

    Според мен таксите и на двете банки В СЛУЧАЯ са нормални, и съобразени с условията в България. Такссата за издаването им беше еднократна, нещо от рода на 20-30 лв, не помня. Знам че има и други карти, с малко по евтина такса за издаването, но пък там чарджват 40-50 ст' за всяка покупка, и малко повече за всяко теглене на кеш от банкомат на друга банка. Е, който е толкоз неграмотен финансовво та да спести 10 лв' еднократна такса за издаване, и после да тегли 20 пъти на месец кеш от банкомат (и в крайна сметка да плати кратно повече)...негова си работа. Кьорав карти не играе😀

    Относно тези 3% които АмЕкс взима от търговците в САЩ...блазе им. Тук бяха минимум 5%, сега май са повече. Но от друга страна в САЩ АмЕкс май е най разпостранената карта, това обяснява и по ниския %.

    Относно % лихва за "просрочен кредит" от кредитна карта...ПАК въпрос на финансова култура. Ами прави си сметка на разходите и не трупай дълг който не можеш да платиш на договорена дата. Но казват "ню съкърс ар борн еври секънд", та май винаги ще има глупаци които не си правят сметките и накрая плащат 24% годишна лихва.

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  86. 86 Профил на Компетентен
    Компетентен
    Рейтинг: 438 Неутрално

    До коментар [#78] от "г-н Саранди Говедаров":

    Пожелавам ти скоростен фалит. За радост, подобни гаражни търговци-тарикати вече са на доумиране.

  87. 87 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    До коментар [#85] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия":

    Аз мисля че точно от огромната лихва печелят. Има доста хора които си плащат само минимума на месец и трупат лихви до Бога. Това би трябвало да е очевадно за всеки който е учил аритметика, но .... хората са такива. Дори когато нямат пари искат да имат неща и кредитната карта е като да дадеш дрога на наркоман.

    Тук банките също май чарджат някаква малка такса за неща но ако си над определен минимум пари не те чарджат. Аз съм от толкова години тук че е срамно ако не държа достатъчно пари. Спомням си преди 3, 4 години отворих сметка на майка ми. Нейни си пари които не искаше да държи в БГ. Спомням си че нивото май беше $30 хиляди за да бъде всичко безплатно, та добавих малко пари да се качи над тази сума.

    Иначе тук лихвите по влоговете са смешни - под 1% ... нещо като 0.3% Но пък и лихвите по заемите са ниски. До скоро бяха около 3% сега май се качиха на 4 или 4.5%

    Явно системите в Европа и САЩ са различни. Спомням си че някой ми беше казвал че не можеш да имаш кредитна карта ако нямаш пари в банката. Тук не е така. И без пари в банката може да имаш кредит но трябва да имаш добър кредит рейтинг. А това се образува от това дали имаш изплатена къща, коли, каква заплата имаш, какви данъци плащаш. Ако имаш кредин рейтинг над 760 си Ок.
    Аз като типичен имигрант и селянин от Източна Европа гледам да не дължа никакви пари и всичко което имам е изплатено 100%. Затова кредита ми е страшно висок. и разбира се поради годините ми (близо до 60 вече) Вероятно и затова всичките ми карти са безплатни. Нали знаеш старата максима - Дават ти кредит когато вече не ти трябва.;)
    Аз си мисля че дори с тези малки чарджове за които казваш, пак има смисъл да ползваш карта. Най-малко заради това че в края на месеца получаваш пълната сметка и можеш да видиш какво си харчил и кога. Освен това с една карта в джоба си все едно носиш целия си кредит. Аз не бих се разхождал с големи суми каш никъде по света и дори в София. Най-малко в София.
    Тук има и друго нещо, почти не съм виждал някой да размахва каш. Не и от 20 години насам. Смята се малко просташко да извадиш $100. изглеждаш като дрог дилър.
    Да не говорим че в САЩ не можеш да по;зваш каш за суми над $10,000. Ако се опиташ да платиш нещо над $10К с каш започва едно писане на документи едни проучвания - Ад. Никой не го прави. Смята се пране на пари.

    California Über Alles
  88. 88 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ онзи същия
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
    Рейтинг: 258 Весело

    До коментар [#87] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Май банките в НРБ.2 станаха аналитични като застрахователните компании: Изчисляват до втората цифра след десетичната точка процентът на пИчалбата, и действат съответно: Раздават на прИмоция кредитни карти на пенЦионери (с малък, но редовен депозит в сметката от НОИ). И не им пращат ЧСИ ако натрупат дълг от 2-3-4,000 лв: Дават им заем да го погасят. АМА ИМ ПРАВЯТ ЗАСТРАХОВКА ЖИВОТ В ПОЛЗА НА БАНКАТА!!! Премиите ги плаща банката, и ги добавя към дълга!

    Уин'Уин ситуейшън за банките (с клиенти балъци): Или пенционера си плаща кредита/заема с хайдушките лихви (ЧСИ/Банките имат право, и го правят, да удържат до 30% от пенЦията, но да им оставят поне май 350 лв/месец), или пенЦионера се възввисява в небесата, и банката инкасира застраховката, която поне в началото е била що годе равна на дължимата сума.

    Това научих от двама мои близки познати в България, пенсионери. Иначе "вишисти" (като останалите 50% българи, много вожд и малко индианец) ама с нулева финансова култура/дисциплина. Покрай тях разбрах за една друга група пенсионери, които ОТКАЗВАТ да имат карти. Теглят пенцията в кеш, и харчат само което имат!!!

    П.С. Бая ме разсмя с тази стара поговорка: "Нали знаеш старата максима - Дават ти кредит когато вече не ти трябва.;)". Нейсе когато САМО ти го предлагат, на ЧУДЕСНИ условия (оптично де). Кому е нужен кредит в търговски акаунт, ако в личния има депозирани пари повече от колкото му липсват чат пат в търговския (внос на предплатен контейнер стока+заплащането на мита, акцизи и ДДС да освободиш стоката)?!?

    Ама става смешно като някой "банкерчик" ти предлага да не си усложняваш живота като прехвърляш пари от лична сметка в търговска и обратно, а да вземеш кредит (на 3-4-5% повече от почти нулевата лихва в депозите), За по удобно. А гротескното е че понякога те приплакват: Ами от нас се иска "да продаваме пари" (да раздаваме добри кредити), влез ми в положението...

    Офф, имам подобни истории от тук до ново постановление за подобни "фатки" по нашенско. Ама едва ли е тук мястото а ги споделям.

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  89. 89 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    До коментар [#88] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия":

    Хей, тези наща ми изглеждат почти незаконни. Мерси че го сподели. Трябва да кажа на майка ми. Тя е почти 80 но е с акъла си и до реди 2, 3 години правеше счетоводството на бизнеса ни в БГ. Но, нали знаеш, ако искат да те подведат и излъжат ще го направят. Майка ми започнаха да я чарджат по 3, 4 лв всеки път като тегли пари от гишето в банката. Вероятно в тази сметка не държи някакъв минимум. Аз така си го обяснявам, та са и дали дебит карта да си тегли от автомата. Дано не са я наквасили в някаква схема.
    На човек да му писне да се тревожи!

    California Über Alles
  90. 90 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    До коментар [#89] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Трябва да кажете на майка си периодично да проверява таксите на банката. На майка ми пенсията беше в ПроКредит, защото имаха преференциални условия (нулеви такси за всичко) за пенсионери. И в един момент разбрах, че са започнали да й наичисляват 8 лв. !!!поддръжка за разплащателната сметка. Потрес! Веднага сменихме банката.

  91. 91 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    До коментар [#89] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Да доуточня: 8 лв. месечно.

  92. 92 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    До коментар [#89] от "Pontif New Dnevnik SUCK":Да доуточня: 8 лв. месечно.
    —цитат от коментар 91 на Мондиана


    Мерси за съвета!
    8лв са си 8лв! На майка пенсията е 350лв или нещо такова. Тя има още малко други доходи, но живее скромно. Има си пари там има и тук при мене но по принцип тя не харчи много и си гледа сметката.
    Беше много добър главен счтоводител и до педи 2, 3 години тя правеше всичко по финансите на бизнеса ни. Но на тези години мисля че заслужава да си почине малко и да не се оглежда всеки ден за такива магарии. Да му писне на човек!
    Не че и тук не се правят съмнителни работи но поне като ги хванат ги глобяват милиарди $ и са внимателни да не се уливат.
    Навсякъде е трудно ако си стар и с малко пари но имам чувството че в България няма елементарно уважение към възрастните хора. Да не говорим че има една много просташка злоба към тях, просто защото се стари и не могат да ти направят нищо, която е доста срамна.
    Майка ми беше много красива жена и винаги е държала да се облича добре и да се държи добре. Но вече остаря много - близо 80. Преди 2 години падна и си контузи гърба, зле е с очите и не вижда много добре.
    Когато е сезона ходи често на опера. Миналата година била с малко по-дълга пола и като се е опитвала да се качи в трамвая и е било много трудно. Никой не и помогнал и някакъв простак и се развикал - "Аре качвай се бе дърто, нема да те чакаме тебе, не виждаш ли че некролога ти се подава от джоба." Тя се отказала да ходи на опера, взела си едно такси и се върнала в къщи да се нареве. Тази безсмислена злоба и неуважение към старите ми е много противна. Затова гледам да я взимам всяка зима при мене. На тази възраст още пътува сама!
    Та защо да се учудваме че банките също гледат да излъжат старите.

    California Über Alles
  93. 93 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ онзи същия
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
    Рейтинг: 258 Весело

    До коментар [#88] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия":Хей, тези наща ми изглеждат почти незаконни. Мерси че го сподели. Трябва да кажа на майка ми. Тя е почти 80 но е с акъла си и до реди 2, 3 години правеше счетоводството на бизнеса ни в БГ. Но, нали знаеш, ако искат да те подведат и излъжат ще го направят. Майка ми започнаха да я чарджат по 3, 4 лв всеки път като тегли пари от гишето в банката. Вероятно в тази сметка не държи някакъв минимум. Аз така си го обяснявам, та са и дали дебит карта да си тегли от автомата. Дано не са я наквасили в някаква схема. На човек да му писне да се тревожи!
    —цитат от коментар 89 на Pontif New Dnevnik SUCK


    Това със "застраховка живот" ли ти изглеежда почти незаконно😀? Ами не, законно е, и финансово погледнато е оправдано: Рискови кредити са по скъпи. А си е жив риск да дадеш кредит за 3-4-5 г' срок на пенсионер който не се знае кога ще се представи пред всевишния😀 И е легитимно, и се практикува от всички кредитни институции. Изглежда не особенно морално, но в края на краищата никой не е опрял пистолет на корема на някой който търси кредит.

    Кофти търговска практика е да пробутваш на пенсионери, или на финансово неграмотни хора кредитни карти. Ти го написа по горе-да дадеш кредитна карта на финансово неграмотен е като да дадеш дрога на наркома...

    Относно чарджването при получаване на пари от гише-ПО ЦЯЛ СВЯТ те чарджват нещо и с право. Това е скъпа финансова операция (ангажираш касиер и чиновник за нея). За туй е за предпочитане дебитна карта. Ама и там трябва да се питат КОНКРЕТНИ въпроси (според потребителските навици на човека, и кой/на коя банка банкомат му е най удобния).

    От опит знам че в България карти които позволяват (ОК, позволяваха до преди година) теглене на кеш от всеки банкомат са с по скъпа еднократна такса при издаване на картата. Но те спестяват за 3 г' ползване КРАТНО повече пари от колкото по евтина/безплатна карта, където те чарджват по 30-40-50 ст за всяко теглене на кеш
    До коментар [#89] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    --------------------

    8 лв' за поддръжка на сметка ми изглежда ХАЙДУШКА такса. Вероятно има и яка такса за банкова карта, ако сметката е левова. В коментар 85 съм описал таксите за сметка+карта в две банки. Картите са издадени лятото 2017, днес нещата вероятно са различни.

    От друга страна има и фактор "в коя банка ми е удобно/близко до къщи" за по възрастни хора.



    До коментар [#90] от "Мондиана":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  94. 94 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    До коментар [#92] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Да, така е. Отношението към възрастните хора е безобразно. Най-малкото хората трябва да си дават сметка, че и те ще остареят един ден. Но това е положението в общество от лумпени. Ставала съм свидетел и на чести нападки към стари хора защо са се качили сутрин рано в транспорта и пречат на тези, които отиват на работа.
    В последно време почти не ползвам транспорт и наблюденията ми не са "представителни", но все пак имам чувството, че напоследък виждам повече млади хора да отстъпват място на старите в метрото.

  95. 95 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    До коментар [#93] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия":

    Да, 8 лв. е точно хайдушка такса и затова на мига заведох майка ми до друга банка. А тя е доста беззащтна, защото е на 87 години, не вижда добре, за ползване на интернет да не говорим. Щеше да е коректно от страна на банката поне на пенсионерите да изпратят уведомително писмо за подобна драстична смяня на условията, след като на времето ги зарибиха с нулевите си такси за всички услуги по пенсионни сметки,

  96. 96 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ онзи същия
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
    Рейтинг: 258 Весело

    До коментар [#95] от "Мондиана":

    В интерес на истината банките уведомяват своите клиенти при промяна на таксите и други условия. Това САМО ако го поискаш обаче (аз поисках по Емейл, чета ги веднъж месечно, и така научих че ПИБ спира издаването на еедин вид карта). Вероятно може да го поискаш и чрез хартиена поща, ама НИКОГА няма да ти го предложат-това е скъпа услуга.

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  97. 97 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#91] от "Мондиана":

    96 лева годишна такса?

    За кредитна карта е 43 лева или там някъде. Това "визата". За "мастър кард" е 2,65 лв. на месец, но само, ако е ползвана.

    Парите по дебитна карта трябва да се теглят наведнъж, заради таксите им. Така правят мои приятели, които получават заплати и разбира се те са по дебитна карта.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  98. 98 Профил на atticus
    atticus
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Кеша изчезва и това е безспорно. Аз отдавна плащам с телефона си. Откакто пък има phyre ми е супер.
    Инсталирайте phyre и вземете 2 лева бонус с моя промокод PHYREPROMO2 ;)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK