Промоциите в реалните магазини спират стремителния ръст на онлайн продажбите

Промоциите в реалните магазини спират стремителния ръст на онлайн продажбите

© Георги Кожухаров



Може и да изглежда очевидно, че онлайн търговията завзема все по-голям дял, но данните показват друго. Дори поколението Z (родените след края на 90-те години - бел. ред.) обича да посещава физически магазини. За потребителите все по-важно е качеството на стоките и цялостното изживяване при пазаруването, независимо че са отишли в магазина с предварително приготвен списък. До такива изводи са стигнали специалисти, занимаващи се с търговия на дребно, които участваха в поредното издание на конференцията Retail in detail, организирана от списание "Регал".


Потребление, но не чак толкова


В Европа икономическият растеж е умерен, същото е и с пазаруването. Все още много хора се въздържат от големи покупки и това няма да се промени в обозримо бъдеще, показват данни, цитирани от Кристиан Вершюрен, генерален директор на EuroCommerce. Данните на организацията показва,т че в периода 2013-2018 г. онлайн пазаруването отбелязва двуцифрен растеж в стойност от 56% до 602 млрд. евро годишно.


По данни на Euromonitor International през 2017 г. интернет пазаруването в Източна Европа бележи годишен ръст от от 28% в стойност като става все по-важен канал за продажби и на него вече се дължат 5% от всички продажби на дребно.




Според последното глобално изследване за навиците при пазаруване на потребителите (Global consumer Trends Survey 2017) пет са водещите причини да се пазарува онлайн. Най-много са потребителите, които го правят заради възможността да направят най-изгодната покупка (45%), 44% пестят време, 40% харесват възможността за безплатна доставка, 37% залагат на това, че може по всяко време от всяка точка да се пазарува, 34% посочват, че има избор от много брандове.


Според същото изследване смартфоните често се използват за дейности, свързани с пазаруването - сравняване на цени, докато потребителят е в магазина (35%), четене на отзиви (31%), плащане през телефона (25%).


Прогнозата на Euromonitor International е, че в периода 2018-2023 г. интернет пазаруването ще нарасне с 29% в България, коментира Мария Милашевич, консултант в компанията.


Търговията ще стане vireal


Електронната търговия расте, но с големи вариации между отделните страни и региони на света, коментира Робърт Кешкес, директор в GfK. Той показа данни на организацията, според които най-големите ръстове в електронната търговия са съсредоточени в Азия - Тайван, Китай, Япония, в Европа най-големи ръстове има във Франция и Великобритания, докато в Северна и Южна Америка са много ниски. Данните на организацията сочат още, че в периода 2015-2017 г. най-голям ръст има при онлайн продажбите на продукти, свързани със здраве и красота - от 6.9% на 10.5%.


Все повече хора пазаруват онлайн, но харчат по-малки суми, коментира Кешкес. Допълни, че колкото повече спадат цените в реалните магазини толкова повече намалява динамиката при онлайн продажбите, тъй като много потребители очакват тъкмо онлайн да намерят най-добрите цени.


Това е една от причините търговците в близко бъдеще да търсят комбинация между реално и виртуално при търговията на дребно, което той нарича vireal - от virtual и real. Причината за това е, че все още много хора, при това от новите поколения, за които погрешно се смята, че потребяват всичко онлайн, предпочита да отидат във физически магазин, където да премерят, пипнат, огледат стоката и после може да я купят онлайн.


Донеси ми храната вкъщи


Малко по-различно изглежда ситуацията за Иван Александров, основател и управител на ebag.bg. Компанията от няколко години предлага онлайн пазаруване на храни доскоро в сътрудничество с "Фантастико", а в момента самостоятелно. Според него онлайн продажбите растат по-бързо от инвестициите в сектора.


Той посочва като доказателство данните на компанията, според които продажбите през 2016 г. са за 1.8 млн. лв., а през 2017 г. вече са 4.5 млн. лв. като растежът е осуетен от логистични затруднения. Посочва, че в момента средната стойност на поръчаните през платформата стоки е над 90 лв. като хората купуват все повече неща и във все по-големи количества. Най-продавани са плодовете и зеленчуците, следвани от млечните продукти и месните.


Триумфът на промоциите


Пазаруването на все повече българи на храни и напитки се диктува от промоциите, показват данните на GfK, цитирани от Весела Калчишкова. Според тях делът на промоциите при пазаруването през 2013 г. е бил 9.2%, а през 2018 г. вече е 27.2%. Очаквано най-голям дял имат промоциите на стои в хипермаркетите - 60%.


Калчишкова коментира, че за разлика от повечето страни в Централна Европа в България потребителите залагат на покупка на утвърдени брандове - 91% от продажбите на дребно се падат на такива продукти и едва9% на собствени брандове, които развиват магазините. Едно от обясненията за това е и, че в другите страни в региона има много повече вериги и съответно делът на собствените брандове е по-голям.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2320 Неутрално

    "...делът на промоциите при пазаруването през 2013 г. е бил 9.2%, а през 2018 г. вече е 27.2%...."

    Съобщавам за сведение, че в моето семейство от двама пенсионери този дял е 100%. Което е нашият скромен принос към озаптяването на цените.

  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3293 Неутрално

    Все повече хора пазаруват онлайн, но харчат по-малки суми, коментира Кешкес. Допълни, че колкото повече спадат цените в реалните магазини толкова повече намалява динамиката при онлайн продажбите
    __________________
    Американския модел е успешен по-бедните,по-ниско образованите и тъпите, ходят и бутат количките с промоции на рекламираните брандове с доста съмнителна полза от тях , докато умните и красивите купуват от интернет или в по-скъпи магазини където познават консултантите и разчитат на консултация а не да влязат с нужди за 20$ и на излизане да източат кредитната карта с ненужни боклуци , за замърсяването с пластмасови опаковки и найлони направени специално за глобалните вериги да не говорим!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на gonz0104
    gonz0104
    Рейтинг: 746 Неутрално

    Американския модел е успешен по-бедните,по-ниско образованите и тъпите, ходят и бутат количките с промоции на рекламираните брандове с доста съмнителна полза от тях , докато умните и красивите купуват от интернет или в по-скъпи магазини където познават консултантите и разчитат на консултация а не да влязат с нужди за 20$ и на излизане да източат кредитната карта с ненужни боклуци
    —цитат от коментар 2 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    В България все още на са ни приучили да пазаруваме масово с кредитни карти.Тъй че по-вечето хора си влизат със списъка,както пише в статията и пазаруват.Да не говорим,че за някакво дребно забавяне да ти свие банката ей така 50лева,ама за умнокрасивите живеещи на кредит това не ги касае,разбира се



  4. 4 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 8837 Неутрално

    Магазинът в близко бъдеще няма да бъде отживелица, за далечното-нищо не се знае :-)

  5. 5 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 647 Неутрално

    Нека го кажем иначе - онлайн търговията принуди търговските вериги да пускат редовно промоции, колкото и да не им се иска.

  6. 6 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Аз техника, която да не е купена онлайн, не съм имал от бая време. Да не говорим, че вече може да си пазаруваш и от амазон в България.

  7. 7 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2563 Неутрално

    До коментар [#5] от "Smoke":

    По—скоро не. Онлайна си е онлайн със своите специфики на пазаруване, магазина си е магазин с общуването и т.н. Друго си е, да си спазариш едно намаление на живо, друго е да събираш точки за промокод.😉

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  8. 8 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 689 Неутрално

    Много от промоциите в търговските вериги са фалшиви (по етикет), на стоки с изтичащ срок на годност или леко увредени.
    Предпочитам да плащам с депозитна карта, с която нямам удръжки.

  9. 9 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Много от промоциите в търговските вериги са фалшиви (по етикет), на стоки с изтичащ срок на годност или леко увредени. Предпочитам да плащам с депозитна карта, с която нямам удръжки.
    —цитат от коментар 8 на Минувач


    То голяма част от домакинските уреди, също е залежала/била на сервиз преди това. Добре е да се проверят и консумативите, когато си получите уреда, често за да не се изпуснат срокове се подменят, на такива в гаранция и не се знае, когато са получили новия от завода, дали са върнали всичко обратно в кутията. А по номера на уреда, може да се разбере на доста марки, когато е бил произведен.

  10. 10 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2749 Неутрално

    "Според тях делът на промоциите при пазаруването през 2013 г. е бил 9.2%, а през 2018 г. вече е 27.2%. Очаквано най-голям дял имат промоциите на стои в хипермаркетите - 60%."

    На всякъде по Света пенсионерите пазаруват на промоции. Иначе с една пенсия не се издържа.

  11. 11 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    аз си пазарувам онлайн само части за колата.
    много практично.
    а за дрехи, забрави.
    ако не си я пробвам, не става.
    така че, сори мистър Безос,
    ама и твойто си има лимит.

  12. 12 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8023 Неутрално

    Вместо да си седиш в къщи, ще ходиш да се тъпчиш по опашки.

  13. 13 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3335 Неутрално

    Мисля, че не са само пенсионерите по промоциите. Просто определени стоки периодично се промотират, и нищо не пречи да си купиш артикула с 30-40% по-евтин. напр. зехтин, вина, сирена, и др.
    Друга тема е дали цената на промоцията не е реалната...

  14. 14 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2737 Неутрално

    И двете си имат предимства и недостатъци. По интернет е по-евтино и ти оставят поръчката пред вратата. В магазина убиваш време, може да купиш нещо импулсивно, може да ти хареса нещо на разпродажба. За по-скъпи покупки докато си в магазин си отвори продукта на Амазон или откъдето пазаруваш онлайн за да сравниш цените.

  15. 15 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3420 Неутрално

    До коментар [#13] от "historama":

    Така е. В нашето семейство редовно сме пазарували при промоции, дори когато родителите ми все още не бяха пенсионери. В момента и единият, и другият също следят листовките на определени супермаркети и си съобразяват покупките спрямо тях. Аз, ако имах възможност, бих пазарувал почти всичко онлайн - много по-удобно и комфортно ми е по този начин. Нямам потребност да се разхождам по магазини за едно или друго. В случай че нещо ми потрябва в спешен порядък, мога да се обърна към кварталното магазинче, когато се касае за храни и напитки.

    Колкото до цените при самите промоции - възможно е понякога да са спекулативни, тоест предварително биват увеличени и след това намалени и публиката остава с впечатлението, че е на далавера. Но общо взето този подход да се търси намалена стока е много рационален. Важи и при покупката на книги например, когато има такива предложения.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK