
© Цветелина Белутова, Капитал
След като готвената наредба, с която се въвеждат поощрения и наказания за шофьорите (известна като "бонус-малус"), предизвика широк обществен дебат, Комисията за финансов надзор, която я подготвя, изпрати до медиите отговори на въпросите, които според институцията най-често се дискутират. Проектът на наредбата днес е оповестен за обществено обслужване и може да бъде видян тук.
Защо системата "бонус-малус" не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?
Защото в България задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите се сключва във връзка с моторно превозно средство. Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на другиго само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на МВР. Автомобилът може фактически да бъде владян от лице, различно от вписания собственик, само на базата на писмено пълномощно и може да бъде управляван от всекиго само с устно разрешение. Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътнотранспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила.
Система със сключване на застраховка само на водача не съществува никъде в рамките на Европейския съюз.
Европейското законодателство изисква изрично "Гражданската отговорност" да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление. Това по същество налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил.
Наред с това система на чиста персонална застраховка "Гражданска отговорност" (както при нотариуси и адвокати например) ще създаде други икономически утежнения. Да вземем за пример едно семейство, което притежава един автомобил, който се управлява от двама или повече водачи, в най-честия случай съпруг и съпруга, а и някой друг член от домакинството. Тогава за управлението на този автомобил ще трябва да се плащат повече от една застраховка.
При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка "Гражданска отговорност" да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата "бонус-малус" не може да отчита единствено и само поведението на даден водач.
Защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?
Системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на "бонус-малус". Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя. Съгласно предоставената от МВР статистика по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът "бонус" няма как да бъде по-голям от процента "малус". Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по големия процент на увеличение.
Защо се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътнотранспортни произшествия или административни нарушения?
Ако "бонус-малус" класът на автомобилите не се запазва, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения. Например при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.
При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи информация от Гаранционния фонд за статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола, или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.
Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?
Тези автомобили се застраховат на базата на обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата "бонус-малус" много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките, и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.
Защо при старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?
Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.
Маршалов
Рейтинг: 556 НеутралноТия "аргументи" не издържат и пред първокласник, а оневиняването на престъпниците при приравняването, си е бая бонус. От затвора ще вади.
мурзилкаkarabastun
Рейтинг: 9168 ГневноВсичко е ясно :
[email protected]Бонусът за тях - малусът за нас !
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноНапълно формални и неубедителни отговори като този за колите по обществена поръчка- откровено отговарят че НЕ СПАЗВАТ Закона и го нарушават във вреда на обществото. АМА НЯМА ПРОКУРАТУРА !!! НЯМА И КФН !!!
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Маршалов
Рейтинг: 556 НеутралноВсе още не щат да покажат каква статистика им е представена от МВР и доколко КФН, имат образователният ценз да извеждат валидни и приложими конструкти на нейна база.
мурзилкаКМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноАз питам друго : В коя европейска държава има СЪЩАТА система Бонус Малус ???
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноАбе това с "виновната кола" е върха на сладоледа...
България ще стане морга от "виновни коли", а новия внос на таралясници от вън ще процъфтява, те всичките са чисти...
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноУмниците в КФН да кажат : Правят ли разлика между нарушение на ППЗДвП и ПТП
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!и на какво основание вкарват всички нарушения в системата.
shisharko
Рейтинг: 455 ВеселоКато гледам системата от бонус-малус може набързо да стане бонус-фалос.
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноИначе ако трябва да сме честни, тя системата е осрана още на ниво ЕС.
Погледнете си зелената карта. Там застраховката е пак на автомобила, а не на шофьора, а това е документ признат в ЕС.
Мамуна
Рейтинг: 561 НеутралноИмате грешка в заглавието и статията....
Системата се казва
БОНУС- ФАЛОС
*за кой е фалоса го знае всяко хлапе
plebs
Рейтинг: 298 НеутралноСистемата "бонус - малус" е вторичен въпрос. Основният въпрос е защо ВКС не изработи и методология за компенсациите, която да се прилага от всички съдии, уеднаквявайки практиката им. Дали пазят "право" за свои хора като Стависки, САПАРД и подобни?
Günther
Рейтинг: 655 ВеселоНезнам за вас, но аз от сутринта се смея, че сълзи ми текат от очите. Хората вече дадоха много хомофобско име на това произведение.
Бог да благослови Америка за България!"КФН провежда обществено обсъждане на Наредбаъа за системата "анус-фалос"'.
realguru
Рейтинг: 2846 Неутрално"Също така трябва да се покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление."
Демек ако някой ми открадне колата и направи катастрофа с нея. Това ще се води на досието на автомобила. И щетите трябва да се покриват от застраховката на автомобила.
Е баси логиката - нямам думи просто.
ejl15566519
Рейтинг: 8 НеутралноПри ПТП колите трябва да бъдат съдени и да излижават присъди !
deviant
Рейтинг: 524 Неутрално"Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по големия процент на увеличение." - прави се опит да се пробута стария трик от статистиката : средностатистически всички ядат свинско със зеле ,като едните само зелето ,другите свинското. Реално и най-дребния фиш те лишава от бонус ,следователно не само се пазят старателно интересите на застрахователите ,но се отваря и вратичка за растеж на печалбите. Ориентирането на критерия към колата прави системата изключително сложна и е ясно кой ще плати сметката.
Не отговарям на хейтъри.Мамуна
Рейтинг: 561 НеутралноДо коментар [#13] от "realguru":
Не само, този "риск" бъди сигурен ще го плащаш ТИ ,защото ще бъде включен в изчисленията на риска....
442
Рейтинг: 1333 НеутралноАко продължавате така, Бойко може и да не издържи на тези безобразия.
vassilun
Рейтинг: 4767 НеутралноНай-правилно е застраховка на водача! Водачът е този, който нарушава правилата, а не автомобила!
vassilun
Рейтинг: 4767 ЛюбопитноИ ще "хвърли кърпата"? Пак ли няма да изкара пълен мандат?
pale4ko
Рейтинг: 237 НеутралноАвтомобилът (поне засега) не може да се САМОуправлява. Следователно трябва да се положат усилия да се търси отговорност от шофьорите!
Petleshev
Рейтинг: 3276 НеутралноБа-а-а-а-си и тъпите отговори и нефелната логика на родните застрахователи!!!
Бивш tww09306483.Значи, всеки един пътен бабаит, може да си купува някаква таратайка за 2-3 хиляди лева, да си вършее на воля по пътищата и след 1-2 години, директно продава таратайката за скраб, започвайки на чисто със следващата таратайка, нов внос...!
Останалите, дето им правят снимки покрай многото безумни ограничения по родните пътища, ще ги цакат с едни 30-40 процента отгоре, за "Добър ден"...! То всъщност, май това е основният замисъл на тази наредба, да налее едни бързи няколко стотин милиона в застрахователите...!
Канасубиги
Рейтинг: 829 НеутралноКогато системата бонус-малус не е направена 'от въздуха' а с математика :
I don't debate. Too much Word, not enough Excel.https://www.researchgate.net/publication/282555439_Bonus-malus_Systems_in_Vehicle_Insurance
55.91% от застраховките са на 58.55% от номинала
5,46% - 118,6%
6.68% - 130.1%
8.13% - 144.2%
10.34% - 161.9%
13.48% - 185.0%
Günther
Рейтинг: 655 ЛюбопитноАбе в моето ЕООД, ето е собственик на една таратайка, мога ли да обявя обществена поръчка за тази застраховка? Щом Агенция или министерство може, защо аз да не мога?
Бог да благослови Америка за България!Тони КОСТОВ
Рейтинг: 1076 ЛюбопитноЗастраховката може да бъде обвързана с правото на ползване на СУМПС и притежателя му. НЯМА ЗАСТРАХОВАТЕЛНО СЪБИТИЕ БЕЗ ЧОВЕШКА НАМЕСА ! Ако причинителят няма СУМПС - да се дава на прокурор, след като е използвал автомобила за целта на престъпление - телесна повреда или убийство. Застраховката "Гражданска отговорност" може дори да не бъде задължителна - каското задължително ли е?
telqk
Рейтинг: 1133 НеутралноДо коментар [#5] от "КМЕТ В СЯНКА":
Естествено, че няма (втора като бойколандия няма, топлата вода трябва да се открие отново!
sdfsdfsdf
Рейтинг: 237 РазстроеноПонякога изглежда сюрреалистично иреално какви интелектуално низвергнати дебилесто нискочело неадекватносплескани мисловни пигмеи взимат реактивистични управленски решения, бАце !
NO GDPR CONSENT WAS EVER GIVEN !!! Especially considering that the European data protection authorities have made it clear “that if a controller chooses to rely on consent for any part of the processing, they must be prepared to respect that choice and stop that part of the processing if an individual withdraws consent.” https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/reform/rules-business-and-organisations/legal-grounds-processing-data/grounds-processing/what-if-somebody-withdraws-their-consent_bg Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected] Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected]Използваме данните, които ни предоставяте, за да Ви предложим съдържание, продукти и услуги, интересни за Вас. Ако не искате данните Ви да се използват по този начин, пишете ни на [email protected]qtl36551020
Рейтинг: 483 НеутралноНа тия па баш ,ич не им вервам
Fiji
Рейтинг: 1724 НеутралноЗащо системата "бонус-малус" не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение? Защото автомобилите са 2 пъти повече от водачите, а това означава 2 пъти повече пари от нас за тях.
Камен
Рейтинг: 1189 НеутралноЕто им идея: защо държавата просто не осигури достъп до електронното досие на всеки шофьор и МПС за лицензирани застрахователи, и да ги остави сами да изчисляват тарифите си?
Големите фирми (клонове на чужди) като Дженерали, Групама, Алианц и т.н. със сигурност имат методика за оценка на риска. Ако ме преценят за нискорисков клиент, ще се конкурират да ми дадат добри оферти. А когото преценят за рисков - нека му искат 1000 лева, а даже и съвсем да му откажат да го застраховат.
Пък родните мутри, като искат да вземат 200-те лева от всеки джигит, ако ще да е сгазил човек преди това или да има на негово име 20 коли, които правят нарушения из Румъния и Европа - ами да му ги вземат, пък да фалират след това като плащат обезщетения. Само надзорът да ги следи като наближи да фалират и да ги затваря навреме.
Такава пазарна система би била много по-справедлива и ефективна от това някакъв бюрократ да ми определя колко % ще ми е бонуса или малуса. Никак им нямам вяра, че ще го сметнат по-добре от фирмите с десетилетия опит в тази сфера и със съответния софтуер и модели за оценка на риска: според години, стаж, точки в книжката, семеен статус и деца, модел на управляваното МПС, и т.н. и т.н. Който се е застраховал на Запад знае какъв дълъг въпросник се попълва.
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#18] от "vassilun":
Така сие, НО какво ще кажеш да имате една кола и да платите 3 застраховки - за теб, жената която кара веднъж в месеца и тинейджъра, а?
gianni
Рейтинг: 963 НеутралноХо-хо-хо! Ох-ох-ох! Автомобил който има бонус-малус! Тъпи, по-тъпи, Комисията за финансов надзор. Хич не е чудно, че банките се грабят. Виновни са си тези, които обаче ги траят.
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#21] от "tww09306483":
Пак не си разбрал, ама пишеш. Системата е комбинирана. Освен на автомобила, ще се гледа и личното поведение.
Маршалов
Рейтинг: 556 НеутралноЗащото са в конфликт на интересите си и пак вероятно ще броят глобата за неправилно паркиране като рисков фактор, с цел да си оправдаят по-високи цени и съответно печалби. мурзилка
gianni
Рейтинг: 963 НеутралноВ системата Бонус-Малус застраховката е на водача за даден автомобил. Ако семейният автомобил се управлява от двама души и двамата са застраховани. Ако се преотстъпва на трето лице в повечето случаи трябва да се съобщи на застрахователя. Те изискват обаче, това лице също да има някаква застраховка поне от две години.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноДо коментар [#32] от "nickkal":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Недей да ЛЪЖЕШ !!!
dokker
Рейтинг: 409 ГневноКазано накратко : анус - фалос !
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноДо коментар [#33] от "Маршалов":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!или липсата на аптечка, или изгоряла крушка, липса на течност в чистачките, изгоряла крушка , зимни гуми в Бургас, несложен колан, 5км. над разрешената и т.н. и т.н. !!!
igkotzev
Рейтинг: 409 ЛюбопитноСвързването на застраховката с историята на колата е заради самоуправляващи се коли, които в България са хиляди.
Едно въпросче само, как се процедира при наемане на кола под наем, споделеното шофиране, примерно при таксиджиите, шофьорите на градски транспорт или която и е да фирма в която ползват служебни коли.
А още един въпрос - цената на застраховката защо не зависи и от възрастта на водача, от колко време има книжка, пола и дали има деца както в нормалните държави.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноДа питам ; ЗАЩО МАЛУСА ВЛИЗА МОМЕНТАЛНО А ЗА БОНУСА ЧАКАШ 8 ГОДИНИ !?!?!?!?
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Petleshev
Рейтинг: 3276 НеутралноДо коментар [#32] от "nickkal":
Бивш tww09306483.Ти, като си разбрал... Я вземи обясни, какво и как комбинира?
"... При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка "Гражданска отговорност" да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата "бонус-малус" не може да отчита единствено и само поведението на даден водач..."!
Особено, в този цитат...!
gianni
Рейтинг: 963 НеутралноДо коментар [#30] от "nickkal":
И тримата ще имат, а тази на тинейджъра ще е златна. Много пъти се казва колко са примери европейските водачи. Примерни са, ама в по-голяма степен от икономическата принуда. Ако някой има малко повече нарушения и застрахователни събития, може да се окаже, че нито едно нормално дружество не иска да го застрахова. Има обаче такива от рода на "SOS застраховка", които за един месец взимат толкова, колкото другите за година.
traveler1
Рейтинг: 901 НеутралноАбе дебили с дебилите - идете и вземете нещо дето работи в някоя нормална страна и просто го препишете.
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОСпрете да творите, щото само отпадък излиза! Чеп за зеле не става от вас...
Минас Бахдасарян
Рейтинг: 889 НеутралноКорекция: ФАЛОСЪТ Da mihi factum, dabo tibi ius.
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#20] от "pale4ko":
Факт. Просто казвам, че още на ниво ЕС положението е осрано, защото там е заложено колата да е със застраховка. Виж си зелената карта.
Ако имаш само лична застраховка, а колата няма, най-вероятно ще имаш проблем да караш тази кола из целия ЕС.
Маршалов
Рейтинг: 556 ВеселоХубус, значи нямаме подходяща нормативна уредба за бонус-малус какъвто би трябвало да бъде, ама все пак ще Ви го набутаме. мурзилка
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#42] от "traveler1":
Ами ако се огледаш, то и в останалите държави е същия буламач нормативно. Поне за Франция и Германия със сигурност, ГО е смесица между водач и кола... Сега дали има тая феноменална глупост да се наследяват греховете на колата при покупко-продажба, това незнам.
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#24] от "Тони КОСТОВ":
Значи:
1. Кола може сама да причини вреда - например като и гръмне газовата бутилка докато си седи на паркинга.
2. Според Европейските норми, застраховката трябва да покрива случаи, от сорта - дете се качило на кола и убило някого. Тогава застраховката на колата покрива щетите.
Пак казвам, системата е кенеф, но е забъркан още на ниво ЕС. Голяма част от правилата се спускат от там, погледнете си сертификата Зелена Карта, той се води на колата и документ утвърден в ЕС!
gianni
Рейтинг: 963 НеутралноВсяка кола си има собственик и ако тя се намира на обществен път, той трябва да я застрахова. Ако някой друг иска да я кара редовно, той също трябва да има застраховка за нея.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ВеселоДо коментар [#48] от "gianni":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Е те сега откри топлата вода. А ако е на паркинг в МОЛ какво ще кажеш.
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#35] от "КМЕТ В СЯНКА":
чети преди да пишеш... цитат от проекта за наредба
(6) За причиняването на всеки инцидент по смисъла на ал. 4 се определя по-висок рисков
бонус-малус клас на:
1. моторното превозно средство, с което е бил причинен инцидентът,
2. собственика– физическо лице на моторното превозно средство по т. 1 и на
3. водача, отговорен за причиняването на инцидента, когато е различен от собственика.
ЙЕИ
Рейтинг: 548 ВеселоВ нормалните страни ГО си е на водача и се издава на книжката. А Каското на колата.
Ако не си си подновявал всяка година ГО в Ю.Кореа могат да ти сложат стойност като на новобранец и даже да поискат да вземеш часове по кормуване. И ГО е в зависимост от класът автомобили които управляваш. Ако си с категория Д+Е е най-голяма тъй като ако направиш катастрова с автобус щетите могат да се окажат ... Там хората не вземт категория ей тъй да има.
Ще върнем България в Европа
Рейтинг: 2046 ЛюбопитноИма ли пречка, ако някой си хвърли колата за скрап, отписана от КАТ, след това негов роднина да вземе същата бракувана кола и да я регистрира отново?
Нико
Рейтинг: 568 НеутралноЗа пореден път им лъснаха задниците.
Изумително е как такива некадърници заемат длъжности с години!
А че законът е абсолютно пробит мисля вече и първокласниците разбраха.
Vanio Kertikov
Рейтинг: 237 НеутралноДо коментар [#17] от "442":
НАЛИ ТОЙ ГО ПРАВИ ,ИСКА КВАРТАЛ В МАДРИД
ikapitan
Рейтинг: 524 НеутралноИмам въпрос, какво става при покупка на кола на старо от чужбина???
май ще се усетят че са некадърници и предложенията им са тъпи, ама нали шефката си има няколко служебни лимузини и си осигури голям бюджет, това е важното.
и как така в цяла европа са го измислили малусът да си върви с шофьора само в БГ нямало как да стане?
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#40] от "tww09306483":
за още един пишещ, но не четящ....
Чл. 6. (1) Когато класът за бонус-малус на моторното превозно средство и на неговия
собственик са различни при сключване на задължителна застраховка „Гражданска
отговорност“ на автомобилистите се прилага по-високият клас. Когато едно физическо
лице притежава повече от едно МПС и собственикът и МПС са с различни бонус малус
класове се прилага най-високият клас от всички.
(2) Когато МПС е собственост на юридическо лице се прилага само класът за бонусмалус
на МПС.
(3) Когато едно МПС е собственост на повече от едно лице, при сключване на
застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите се прилага най-високият
клас от класовете за бонус-малус на всички съсобственици и на моторното превозно
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#13] от "realguru":
Споко...
(7) Когато инцидентът е причинен с моторно превозно средство, управлявано от лице, което не е негов собственик ал 6, т. 1 и 2 не се прилагат, ако към момента на причиняване на вредите, съответно на причиняване на административното нарушение или престъпление, моторното превозно средство е било противозаконно отнето.
hco08550280
Рейтинг: 8 НеутралноАз съм за!
За мен не се променя нищо, защото не правя нарушения. Карам около 20к км на година.
ikapitan
Рейтинг: 524 Неутралноаргументацията на КФН, само доказва тяхната некомпетентност и накадърност, липсва на всякакъв мисловен процес, непознаване на пазара и липса на желание и воля да изпълняват своето едно от своите основни задъжения и мисия по закон: защита на интересите на застрахованите лица.
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#41] от "gianni":
Що ревем тогава? Да става 1000лв. за всички и ОК....
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ЛюбопитноДо коментар [#50] от "nickkal":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Как ще определиш малуса на един автомобил на МВР и на водачът му. или на някой от градския транспорт
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ВеселоДо коментар [#54] от "Vanio Kertikov":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Или пък е хвърлил око на Саграда Фамилия !
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 НеутралноДо коментар [#58] от "hco08550280":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Имаш ли златен талон ?
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноДо коментар [#60] от "nickkal":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!И как ще оправдаеш тия 1000 лева . Да не ви приседне на гробарите ?
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#61] от "КМЕТ В СЯНКА":
Това ли ти е проблема? На водача е ясно. Друг случаен водач може ли да подкара патрулката или автобуса? От този отговор произлиза и ненужността на малуса на такова МПС!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ВеселоДо коментар [#50] от "nickkal":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Видя ли че лъжеш. Сам се освети.
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#66] от "КМЕТ В СЯНКА":
Да , не вдяваш! Факт!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноДо коментар [#65] от "nickkal":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Кое е ясно - дай ми писан текст умньо !!!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноДо коментар [#67] от "nickkal":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Къде са спазени принципите за равнопоставеност и справедливост , мамин !?!?!?
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#68] от "КМЕТ В СЯНКА":
Малчо, цитирал съм ти текстовете от прослувутата Наредба. Ако не можеш да ги разбереш, съжалявам, нормално. Напъни се прочети проекта!
gianni
Рейтинг: 963 НеутралноОткъде, на къде ще става за всички 1000 лева. На един може да е 300, на друг 600, а трети може и никой да не иска да застрахова. Иначе наистина, с въвеждането на системата Бонус-Малус като цяло застраховките ще се вдигнат.
ikapitan
Рейтинг: 524 НеутралноЩял дя прехвърли колата на непълнолетното си дете??? и така да заобиколи закона, т.е. ако извърши нарушение автомобил собственост на човек без книжка, МВР няма да търси извъшителя, така ли да разбирам? в нормалните държави просто задължават собственика да разкрие, кой е бил водача и ако не го направи има големи глоби
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#71] от "gianni":
Неизбежно е. По-високи обезщетения=по-високи премии.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноДо коментар [#70] от "nickkal":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Ти не можеш да ги разбереш -
(2) Когато МПС е собственост на юридическо лице се прилага само класът за бонусмалус
на МПС.
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#74] от "КМЕТ В СЯНКА":
МВР е юридическо лице, или Общината?
ikapitan
Рейтинг: 524 Неутралноне разбирам, ако направя нарушения и продам колата за да си купя нова: аз нямам малус а тъпака на който съм я продал има 400%. Така ли излиза?
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноДо коментар [#73] от "nickkal":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!И къде са записани тези по-високи обезщетения ?
gianni
Рейтинг: 963 НеутралноДо коментар [#49] от "КМЕТ В СЯНКА":
И нея трябва да я застраховат дрогарьо. Има европейски държави, които изискват не само колата да е спряна от движение и да ти е в двора. Искат да няма колела, гориво и акумулатор. По улиците на тези държави, много рядко ще видиш това което го има у нас. Пред всеки блок да има коли които не са мръдвали от години или семейства с по пет автомобила от 1500 лева.
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноКакво не разбираш? Полицая който е причинил ПТП със слъжебната кола, ще плаща по-висока гражданска за личната. Гражданската за МВР ти обясниха че е по съвсем друг начин...обществени поръчки и т.н.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноДо коментар [#75] от "nickkal":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Градския транспорт Е ! За първостепенни разпоредители нещо чувал ли си ? НЕК какво е ? Енергодружествата и Топлофикация КАКВО СА !?!?!?
ikapitan
Рейтинг: 524 Неутралнои пак да питам. когато си купиш кола на старо от чужбина, ще трябва ли да ходиш в тамошното МВР да искаш информация за всички нарушения на колата на продавача (което няма как да получиш) за да и направят оценка по българската бонус малус система или ще са със 100% като новите коли.
Щото ако ще е като за новите коли , вместо директно на малолетния си син ще прехвърлям колата на някоя румънскяа или гръцка фирма и после си я после на малолетно дете и готово, няма малус
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ГневноДо коментар [#76] от "ikapitan":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!И двамата имате малус, за да е пълна паничката на обръчите .
zlo38528262
Рейтинг: 497 НеутралноДо коментар [#7] от "КМЕТ В СЯНКА":
На основание, че всяко нарушение на правилата за движение по пътищата оказва влияние на общата безопасност. Напр. паркирал си на по-малко от 5 метра от кръстовище. Според теб защо е правилото и иима ли отношение към видимостта на пътя и до какво би довело масовото нарушаване само на това правило. Превишил си максимално допустимата скорост - не е настъпило ПТП, но с това си застрашил останалите участници и си увеличил риска от ПТП. Изобщо, всяко нарушение на правилата за движение има пряко отношение към безопасността и увеличава риска от настъпване на застрахователно събитие. Правилно са решили точките да следват и водача и автомобила. Тариката ще регистрира автомобила на баба си, коята никока не го е карала. Той ще кара като джигит на пътя, а ако се отчитат само нарушенията на собственика, ще ползва бонус. Ако пък застраховката следва водача, ще се разпищите, че семейството ви ползва един автомобил - ти, жена ти, синът ти и т.н., а вместо една застраховка за единствения автомобил, който ползвате, ще трябва да платите няколко. Освен това, за цената на застраховката има значение мощността на автомобила. Една ще е цената, ако управляваш скутер, друга ще е ако управляваш влекач. В Германия напр., при определяне цената на застраховката, която покрива също автомобила, декларираш при сключването й, че автомобилът няма да се управлява от лица под определена възраст - 23 години или нещо подобно. Ако при извършена проверка бъде установено, че е нарушена тази рестрикция, застраховката не става недействителна, но собственика плаща по-високата цена и май имаше някакви допълнителни тежести. Правилно са решили.
val1320
Рейтинг: 651 НеутралноЗа нас "бонус-малус",за застрахователите-"печалбус максимус"!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 НеутралноДо коментар [#78] от "gianni":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Ами уточнявайте ги тия неща бе комунета !!!
izbiram
Рейтинг: 466 НеутралноДо коментар [#47] от "niakoi_si":
Приятел, никой няма да те чуе. Тука е пълно с умници, а всички останали са тъпанари.Така че не си губи времето. Освен това директивате е хейт на всичко.
ikapitan
Рейтинг: 524 Неутрално"Съгласно предоставената от МВР статистика по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди"
нали малусът следва автомобила? какво ме интересува статистиката за водачите? дайте статистика за автомобилите какъв е процентът "изрядни" автомобили
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 НеутралноДо коментар [#81] от "ikapitan":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Там няма подобни малоумщини !!!
zlo38528262
Рейтинг: 497 НеутралноДо коментар [#61] от "КМЕТ В СЯНКА":
Ако беше прочел, нямаше да питаш - "Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?" е предпоследния и точно тук трябваше да имаш възражения. Не може да се прилага за ЮЛ и търговците, а за държавата и общините - не. Трябва да се прилага и това ще мотивира служителите да не нарушават правилата. Аз ако съм началник, хич не бих търпял някай да увеличава разхода ми за застраховки. Първо - няма да получи бонус, а ако продължи с безобразията - ще го сменя. Това правило трябва да е валидно както за търговците, тъй за държавната и общинска администрация.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ВеселоДо коментар [#83] от "zlo38528262":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Още един "умник" !!!
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#81] от "ikapitan":
Не става.
(4) При придобиване на право на собственост или на право на ползване по силата на
договор за лизинг върху МПС, което не е било регистрирано в Република България, се
прилага класът за бонус, съответно за малус на собственика съответно на
лизингополучателя – физическо лице. При прекратяване на регистрацията на МПС и
последваща регистрация на също МПС класът за бонус-малус се запазва, когато
последващата регистрация бъде направена в срок до десет години от прекратяване на
регистрацията.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ВеселоДо коментар [#89] от "zlo38528262":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Ами попитал съм го драги по-горе. Ама не си чел внимателно. Освен това попитах как ще се прилага бонусмалуса и за водачите на освободените от системата ПС.
Тоест ти винаги си на пангара а ченгето кара и нарушава на воля без последици - как ти се струва.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ВеселоДо коментар [#91] от "nickkal":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Ами пак не си разбрал.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5025 ЛюбопитноДо коментар [#83] от "zlo38528262":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Ти знаеш ли правилата за изпреварване ?
russian78
Рейтинг: 683 НеутралноТемата е много интересна и много забъркана. На първо място имаме застраховка, която е задължителна и това значително изкривява пазара. От тук насетне, независимо дали застраховаш водача или автомобила, все ще има изкривяване и възможности за злоупотреби. От друга страна, няма как да се гарантира, че всеки пострадал ще бъде обезщетен по друг начин, освен със задължителна ГО. Излиза, че в това "уравнение" винаги ще има изкривяване, защото то е заложено в "условието на задачата".
"Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)hamiltonf
Рейтинг: 4079 НеутралноБонус-малус, ала - бала... Докато не се регламентира законово и изрично да се запише, кои роднини имат право на обезщетение и затрахователят директно да им го плати, без да се наемат адвокати и без да се водят съдебни дела, ще ставаме свидетели на подобни неща:
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния."Съдът беше присъдил 94 хиляди лева обезщетение на двама души, които се оплакаха, че накрая са получили общо само 12 хиляди лева. Останалото е било задържано като хонорар от адвоката" (в. Капитал, интервю със Светла Несторова от АБЗ)
В този случай адвокатският хонорар е 87%, а до близките на загинал при катастрофа са достигнали по-малко от 13%."?!
nickkal
Рейтинг: 243 НеутралноДо коментар [#92] от "КМЕТ В СЯНКА":
Ченгето няма да има последици, само ако няма лична кола! Наистина не вдяваш? Ама такава е ситуацията за всеки. В единия случай ще го отнесе собственика на МПС, в другия...зависи.
gianni
Рейтинг: 963 НеутралноКмете, имаш очевиден прогрес, разбрал ли, че да си комунде е лошо. Надявам се, че един ден ще започнеш да обиждаш на руснак, а защо не и на путлерист.
borko_to
Рейтинг: 544 НеутралноАй да те питам като си такъв експерт следния въпрос. След като най-важен е водача кво прайм с хора, които управляват служебни коли, а нямат лични? Или подказус - бай Ставри кара фадрома или камион във фирмата, в която работи. Естествено няма лична фадрома или камион и не прави ГО на фадрома или камион - ок ли си да си ги сключва на лични разноски пък фирмата да му ги осребрява? Ако застраховаме водача, цената моментално скача рязко, защото с масовата категория Б можеш да караш от 800 см3 до 5000 см3, та дори и товарни до 3.5 т. Така че недей много мечта да не се застрахова и МПС. Правите дървета в гората, първи се отсичат!
russian78
Рейтинг: 683 НеутралноДо коментар [#83] от "zlo38528262":
"Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)Ако хипотетично приемем, че застраховка ГО ще се сключва за водач, а не за автомобил, то от значение е поведението на водача и доколко това поведение на пътя е "рисково". Ако вземем Вашия пример с неправилно паркиране в зоната на кръстовище, то какво значение има, каква е мощността на паркирания автомобил?
По отношение на множеството водачи на един семеен автомобил, то в този случай не е проблем застрахователите в рамките на един конкурентен пазар да предлагат семейни отстъпки или по друг начин да отчетат, че водач, който не шофира, не представлява риск (Ако се абстрахираме от факта, че велосипедистите и пешеходците също могат да предизвикват произшествия и да нанасят щети. Този риск и към момента не е покрит.) Проблемът е, че едновременно имаме задължителна застраховка и липса на конкурентен пазар, заради ограничения вход в този пазар.