Поръчката на БДЖ за доставка на нови влакове се оказа незаконна

Поръчката на БДЖ за доставка на нови влакове се оказа незаконна

© Надежда Чипева, Капитал



Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) прекрати като незаконна обществената поръчка на БДЖ за доставка и поддръжка на 42 нови влака на обща стойност 675 млн. лв., се вижда от сайта на антимонополния регулатор.


Жалбата е на "Сименс мобилити".


КЗК споделя мнението на жалбоподателя, че възложителят не е дефинирал достатъчно ясно и недвусмислено клаузи в проекта на договор за евентуалните му бъдещи промени. Става дума за обстоятелството, че "БДЖ Пътнически превози" има само частично осигурено финансиране на сделката до края на 2024 г. Неясно остава и дали след тази дата държавата ще сключи с нея договор за осигуряване на услуги по обществен превоз.




Жалбоподателят намира, че въведеното условие, според което в резултат от несключването на нов договор за обществени превозни услуги, вече възникналите парични задължения на възложителя ще престанат да съществуват, противоречи и на основните принципи на правото.


КЗК отхвърля останалите възражения на "Сименс", между които и тези срещу показателите за оценка на офертите. Те са част от оперативната самостоятелност на възложителите, които сами определят онези показатели, които имат по-голяма тежест за избора на участниците, като посочват отделно и тяхната относителна тежест, е становището на антимонополния регулатор.


Решението на КЗК идва дни след групова оставка в ръководството на холдинг БДЖ, част от който е "Пътнически превози".

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2227 Неутрално
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5405 Неутрално

    Прокуратурата какво ще направи ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    Може би незаконосъобразна, ама чак пък незаконна ...

    Предразсъдъците са за ограничените.
  4. 4 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1565 Неутрално

    Ако поръчката не била достатъчно ясна, това прави ли я незаконна?

  5. 5 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3556 Неутрално

    ... КЗК споделя мнението на жалбоподателя, че възложителят не е дефинирал достатъчно ясно и недвусмислено клаузи в проекта на договор за евентуалните му бъдещи промени. Става дума за обстоятелството, че "БДЖ Пътнически превози" има само частично осигурено финансиране на сделката до края на 2024 г. Неясно остава и дали след тази дата държавата ще сключи с нея договор за осигуряване на услуги по обществен превоз.

    Жалбоподателят намира, че въведеното условие, според което в резултат от несключването на нов договор за обществени превозни услуги, вече възникналите парични задължения на възложителя ще престанат да съществуват, противоречи и на основните принципи на правото ...

    Яааа, какви работи се оказва, че се мътели.
    Само до 2024 било сигурно?
    А какво е заложено да се случи тогава? Изцяло частен жп-транспорт и заличаване на БДЖ? Щом и падат и задълженията ...
    Или някой си постила да "приХватизира" пътническите превози на БДЖ без задълженията им, хем новички влакове, хем "на чисто"? По стар адет, както са си свикнали ...

  6. 6 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    Прокуратурата какво ще направи ?
    —цитат от коментар 2 на КМЕТ В СЯНКА


    А бе друго си звучи "незаконна"....

  7. 7 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1768 Неутрално

    До коментар [#4] от "nema_labavo":

    Прави я противозаконна.

    До коментар [#5] от "xm...":

    Ами то се знае, че договорът за обществена услуга на Пътнически превози приключва през 2024. През 2023 г. обаче трябва да е либерализиран пазарът и съответно след изитчането на договора за всички линии ще се обявяват обществени поръчки, като БДЖ ще трябва да се конкурира с частни оператори, вместо държавата директно да сключи договор с тях.
    Което е прекрасно!

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  8. 8 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3435 Неутрално

    изненадани???
    —цитат от коментар 1 на selqnin

    Решението на КЗК идва дни след групова оставка в ръководството на холдинг БДЖ, част от който е "Пътнически превози".
    ________________
    Изненадващо нагласена работа!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  9. 9 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3435 Неутрално

    изненадани???
    —цитат от коментар 1 на selqnin

    Решението на КЗК идва дни след групова оставка в ръководството на холдинг БДЖ, част от който е "Пътнически превози".
    ________________
    Изненадващо нагласена работа!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  10. 10 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3556 Неутрално

    До коментар [#4] от "nema_labavo":Прави я противозаконна.До коментар [#5] от "xm...":Ами то се знае, че договорът за обществена услуга на Пътнически превози приключва през 2024. През 2023 г. обаче трябва да е либерализиран пазарът и съответно след изитчането на договора за всички линии ще се обявяват обществени поръчки, като БДЖ ще трябва да се конкурира с частни оператори, вместо държавата директно да сключи договор с тях.Което е прекрасно!
    —цитат от коментар 7 на Darulio

    Прекрасно е в учебника. :)
    На практика ...
    Това, че са си предвидили "най-небрежно" да са им неизискуеми задълженията по изплащане на доставените нови влакове след тази дата, ако не получат поръчката, не те ли кара да наостряш уши?
    Поръчка, договори, производство, доставка ... към 2024 влаковете ще са си на практика чистак-бърсак нови. И хоп - нЕма поръчка. И ти остават четирсе новенички влака без пари! Което "спечелилият поръчката" за обществения превоз ще купи "на старо".

    Най ми е чудно, че така нагло са тръгнали да онодят баш германците!

  11. 11 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2656 Неутрално

    Щеше да е новина, ако беше протекъл нормално

  12. 12 Профил на happystory
    happystory
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Въпреки десетките фалита на тая държавна фирма, въпреки милионите пари от данъци които се наливат всяка година, въпреки ужасното ниво на обслужване, въпреки ужасната корупция, въпркеки всичко това хората яростно НЕискат БДЖ да бъде приватизирана. Къде е логиката тука? Искате да остане дъжавна фирма ВЪПРЕКИ ВИДИМАТА НЕСПОСОБНОСТ на държавата да управлява качествено това предприятие, и видимите загуби за десетки милиони които идват от ВАШИЯТ ЖОБ, и въпреки всичко това, хората искат да си остане държавно.. защо??? моля някой да ми обясни.

  13. 13 Профил на b0b069
    b0b069
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#12] от "happystory":

    Мазохизъм?

  14. 14 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1760 Разстроено

    До коментар [#12] от "happystory":

    т.нар. дясноцентристко правителство на герб спря приватизацията, неслучайно бсп не може да хване ръка на избори - опонентите им вместо да приватизират, не го правят, бсп пък въведе плоския данък.....
    абе пълен смях.
    а иначе, според мен трябва да се приватизират товарни превози, пътническите в цяла европа са по-скоро държавни и имат социална функция, това, че бдж и тях не може да изпълнява като хората, е съвсем друго.

  15. 15 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 421 Неутрално

    До коментар [#14] от "boevbisser":

    Аз лично съм против БДЖ да изпълнява социални функции.
    За мен това е изключително порочно практика и на практика облагодетелства само грабещите БДЖ.
    Ако правителството иска да се прави, че му пука за бедните, нека раздава социални помощи и то само на нуждаещите се от транспорт. Самите бедни да решават, с какво да се возят.
    Малоумно е да се разкарват влакове с пътници за един микробус. Или автобус най-много. При положение, че дори не достигат локомотиви.
    Ако, в краен случай няма друг достъп, освен по релси, може да се използват малки мотриси.

  16. 16 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2248 Неутрално

    Хубава работа ама гербава...

    Обичам да грухтя и плюскам.
  17. 17 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8541 Неутрално

    Нищо ново при управляващите.

  18. 18 Профил на Чубакът
    Чубакът
    Рейтинг: 288 Неутрално

    До коментар [#14] от "boevbisser":Аз лично съм против БДЖ да изпълнява социални функции.За мен това е изключително порочно практика и на практика облагодетелства само грабещите БДЖ.Ако правителството иска да се прави, че му пука за бедните, нека раздава социални помощи и то само на нуждаещите се от транспорт. Самите бедни да решават, с какво да се возят.Малоумно е да се разкарват влакове с пътници за един микробус. Или автобус най-много. При положение, че дори не достигат локомотиви.Ако, в краен случай няма друг достъп, освен по релси, може да се използват малки мотриси.
    —цитат от коментар 15 на tie_interceptor


    Въпреки десетките фалита на тая държавна фирма, въпреки милионите пари от данъци които се наливат всяка година, въпреки ужасното ниво на обслужване, въпреки ужасната корупция, въпркеки всичко това хората яростно НЕискат БДЖ да бъде приватизирана. Къде е логиката тука? Искате да остане дъжавна фирма ВЪПРЕКИ ВИДИМАТА НЕСПОСОБНОСТ на държавата да управлява качествено това предприятие, и видимите загуби за десетки милиони които идват от ВАШИЯТ ЖОБ, и въпреки всичко това, хората искат да си остане държавно.. защо??? моля някой да ми обясни.
    —цитат от коментар 12 на happystory


    Има огромна разлика между неспособност и нежелание.

    Пазарът няма интерес до Куртово Конаре и Сливата да отива влак. Държавата обаче има. Влаковете просто трябва да ходят до малки населени места, особено в по-трудно достъпните райони, в противен случай те загиват. Нека не се правим на новоизлюпени либертарни активисти и да се залъгваме, че пазарът може всичко.

    "The nation which can prefer disgrace to danger is prepared for a master and deserves one." || Economic Left: -3.75 || Social Authoritarian: 1.38
  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10410 Весело

    С една дума сключвам договор за 100 лева, които ще ги плащам 10 години, но в първите 4 години плащам 40 и казвам пито - платено. Останалите не ги дължа :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 421 Неутрално

    До коментар [#18] от "Чубакът":

    Вие да не сте от правителството, та знаете, че държавата имала интерес?

    Няма никаква логика да се разкарват влакови композиции до места, където пътниците не могат да напълнят и половин вагон.
    По-добре да пътуват автобуси.

    И какъв е смисълът от населени места в труднодостъпни райони, където хората не искат да живеят?

  21. 21 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1760 Неутрално

    До коментар [#20] от "tie_interceptor":

    Не може и не бива всичко с автобуси, както у нас, една от причините за бързото повреждане на магистралите е точно тази и това се прави умишлено, впрочем.
    Как в цяла Европа пътническите превози с влак балансират натовареността по пътищата, а тук не става, какъв е проблемът не разбрах пътят до Бургас с влак да е по-дълъг в момента, отколкото преди 30 години.
    Просто БДЖ е много уродлива структура и толкова назадничава, че чак не е истина, но все пак според мен не бива да се приватизира цялата, а само товарните превози. Може би пък като стане малка няма да прави чак толкова бели, но не виждам някой да има политическа смелост да направи реформи там.

  22. 22 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 421 Неутрално

    До коментар [#21] от "boevbisser":

    До коментар [#21] от "boevbisser":

    Отзад напред... Точно защото БДЖ в този си вид е уродлива структура, времето за пътуване до Бургас или Варна е безумно.
    Изпълнявайки социални функции влаковете спират на всяка спирка, за да качват хора, които пътуват до съседното село за по няколко лева. Така евентуалните платежоспособни клиенти никога няма да се качат на влак, а БДЖ никога няма да излезе на нула дори.
    За да е бърз влакът, освен добрата ЖП инфраструктурата, трябва, примерно, от Бургас до София, той да спира само в Стара Загора и Пловдив. В краен случай още в Ямбол (и то в едната посока) и Пазарджик (в другата).
    Тогава, пък, билетът ще стане много скъп и дори самолетите ще могат да се конкурират.
    В Германия бързите им междуградски влакове са много скъпи и хората пътуват с тях, защото е по-широко, отколкото в самолет, могат да свършат някаква работа, не се чака за паспортни проверки и не трябва да отиват 1-2 часа преди пътуването.
    В момента много често могат да се намерят самолетни билети от/до Варна и Бургас под 100 лв, което означава, че ако билетите за влак станат повече от 75-80 лв., никой няма да се качи на влак.
    Товарните превози ще бъдат лесно приватизирани. Вече има части оператори и те си печелят. Не съм сигурен, че ще има желаещи за пътническите превози.
    И на края, защо да не може, че и да не бива само с автобуси?!
    Пътуваш по-бързо, по-комфортно и, общо взето, на същата цена като с влак.
    Влаковете не повреждат ли ЖП линиите? Не е ли по-скъпо да се поддържа ЖП инфраструктура, отколкото магистрали?

  23. 23 Профил на psb
    psb
    Рейтинг: 151 Неутрално

    По принцип пътническите превози наистина имат социална финкция. И трябва да имат такава. И в цял свят има държавни субсидии зя тях. При нас обаче тази структура не работи. Отчета на бдж за миналата година показва дотации в размер на 10 лв на превозен пътник. Болшинството от които са превозени на разстояние от 10 до 40 км. Простата сметка показва че с личен автомобил да извозваш групи от по 4 човека, пак ще е по-евтино.
    Трябва да се намери коренно различна схема за финансово подпомагане. Тази не работи.

  24. 24 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 421 Неутрално

    До коментар [#23] от "psb":

    Сам си противоречите. Хем с такси да се возят социално слабите е по-изгодно, хем железниците да имали социални функции...

    Стига вече с тоя социализъм!
    Никъде по света до нищо добро не е довел. Даже и Западна Европа започват да си личат вредите от твърде социалната политика.
    Не разбирате ли, че изземването на средства, от тия, които създават благата и даването им безвъзмездно на тия, които не вършат нищо, няма, как да работи безкрайно. Нито работещите, нито неработещите ще се стимулират да работят повече. И освен това изземваното от държата създава огромно изкушение за разрастване на бюрокрацията и корупция.
    Да не мислите, че на политиците, заради които се затварят улици и квартали, за да се повозят в автомобили с цената на двустайно жилище в София, им пука поне малко за бедните и болните?!

    Хората помагат много повече, когато никой не ги насилва да го правят!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK