Седем от най-големите вериги обявиха инвестиции от 3.8 млрд. лв. в България

Седем от най-големите вериги обявиха инвестиции от 3.8 млрд. лв. в България

© Цветелина Белутова, Капитал



Седем от най-големите търговски вериги, работещи в България, обявиха общи инвестиции в страната за над 3.8 млрд. лв. в анкета на Сдружението за модерна търговия, се казва в прессъобщение.


Това са "Кауфланд", "Била", "Лидл", МЕТРО, "Т-маркет", дрогериите ДМ и веригата за обувки "Дайхман", които заемат общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки в страната, по данни на сдружението, чиито членове са компаниите.


Вложенията са в строителството на търговски обекти и логистични бази, поддръжка, охрана и обслужване. Международните вериги навлизат по различно време в България. Първа е МЕТРО, която отваря първия си магазин през 1999 г., година по-късно в България стъпва "Билла", през 2005 г. започва да работи "Т-марект", през 2006 г. - "Кауфланд". Днес седемте вериги имат повече от 430 магазина в цялата страна. С най-много филиали е "Билла" - 115, "Лидл" има 92 магазина, Дрогериите ДМ са 72, обектите на T-Maркет – 65, "Кауфланд" – 56, "Дайхман" 22, МЕТРО - 13.


Броят на заетите в седемте вериги надхвърля 18 600 души като само през 2017 г. са наети около 5 500 нови служители.
Участниците в анкетата обявяват, че техни доставчици са над 1 050 български производители, от които 26
изнасят чрез веригите на външни пазари. Над 50% от стоките във веригите са на български производители, а при някои делът достига 75%, се посочва в прессъобщението. В него се напомнят и инициативите на международните търговци в подкрепа на българското производство - "Градините на Билла" и "Българска ферма" на "Билла", ноу- хауто, предоставяно от "Кауфланд" за сертифициране на фермерите по стандарта Global G.A.Р, серията "Родна стряха" и кампанията "Съхрани българския вкус" на "Лидл", програмата "Отгледано с грижа в България" на "Метро".


Дарените на хранителната банка и Българския червен кръст храни са над 16 тона на стойност близо 70 хил. лв., отчитат компаниите.

.

Коментари (52)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3845 Весело

    Това са некви долни инсинуации. Немските бакалии съсипват бизнеса, карат стоки само от Немция и експлоатират 18000 колаборационисти.
    Настроение —супер весело чакащо останалите коментари.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  2. 2 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2756 Неутрално

    Интересни данни. Аз лично и моето семейство засега сме доволни от големите вериги. На този фон добре позиционираният малък и среден бизнес в търговията с храни също бележи добри успехи. Оттук насетне е важно да се повиши покупателната способност на населението, защото при безпаричието, което мъчи мнозина, съответно и потреблението е доста свито. И тъй като досегашната система е доказано провалена, време е за безусловен базов доход или справедливо преразпределяне на националния доход.

  3. 3 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4941 Весело

    Само 3.8 млрд.?!
    "Нищо не са", Оставка!

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  4. 4 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 581 Весело

    Направете си сметка каква възвращаемост имат тези вериги за да инвестират такива суми в България.
    И после нямали пари Българите :-)

  5. 5 Профил на Минас Бахдасарян
    Минас Бахдасарян
    Рейтинг: 721 Неутрално

    Дневник, да бяхте написали "Платена публикация".

    Дали някой вярва или не на тези празни приказки не е важно. Важно е да не сте проводник на непроверени данни и странни изявления на представители на компании, с които водя преговори и договарям от както са се появили в България.
    Нищо от написаното не кореспондира с действителността, още по-малко с истината.
    Знаете ли къде се произвеждат консервираните домати от "градините на Била" в България? Най-вероятно не. Нямат нищо с нашите географски ширини.

    Da mihi factum, dabo tibi ius.
  6. 6 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1183 Неутрално

    Поне всичките им работници са на трудов договор, плащат си осигуровки на реалните пари, което не може да се каже за прехваления ни туристически или строителен сектор.....

  7. 7 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1202 Неутрално


    Седем от най-големите търговски вериги, работещи в България, обявиха общи инвестиции в страната за над 3.8 млрд. лв. в анкета на Сдружението за модерна търговия.
    * * *

    Някак си ми липсва фактора за колко време са тези инвестиции. Че Метро са у нас от 15 години... и ако ги разхвърляме и останалите, ще се окаже, че на година инвестициите са някаква мижава сума...

  8. 8 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 1857 Неутрално

    С за колко време са тези инвестиции. Че Метро са у нас от 15 години... .
    —цитат от коментар 7 на diegos

    леко бъркаш годините, повече са

  9. 9 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    Мда, след кратка справка...
    Лидъл са у нас от 8 години
    Кауфланд от 10
    Билла от 18 години
    за метро казахме 15, но всъщност стъпват у нас в 1999 година, което прави 19 години!!!

    Разхвърляте инвестициите от 4 милиарда... та да получим нещо реално...

  10. 10 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    " общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки "

    над 80% - монополисти

  11. 11 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1049 Весело

    Баххх ....колко много са дарили,70 бона и то в храни)))))Не са били с изтекъл срок,това е сигурно поне!!!!

  12. 12 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    Цялото изявление е лъжа.

  13. 13 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1692 Неутрално

    А кварталните магазинчета ли са по-добре? И като трябва да напазаруваш, обикаляш цял ден. Няма осигурени работници, няма срок на годност, няма пос терминали и т.н.

  14. 14 Профил на nle14520109
    nle14520109
    Рейтинг: 221 Гневно

    Можеше да си спастите последното изречение!

    На фона на всички изписани хвалебствия, тази стойност е лицемерна.

  15. 15 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    Колко им е оборота и колко им е печалбата. Това е интересно. Крият печалба и я изнасят.
    Колко Корпоративен Данък плащат.
    И какви са тези инвестиции? Стоките са на кредит. А тези тенекиени хамбари не струват нищо.
    Най-мизерните заплати плащат, касиерките са всеки месец различни.

    В кварталната Била е толкова мръсно, че следващия път като отида /не го планирам да е скоро/ ще направя снимки и ще ги пратя в БАБХ и РЗИ.

  16. 16 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    Не е вярно, големите инвеститори бягат презглава. А ако случайно останат, то е за да експлоатират работниците си и да ограбват българите. Питайте форумните плювалници и менторите им на Позитано...

  17. 17 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2255 Неутрално

    Трябваше да се пита на Позитано и Дондуков/пРезидентството / преди да се изнасят подобни ЧИСЛА !!!!Внимавайте ! В България НИКОЙ не инвестира - това е ОФИЦИАЛНАТА ВЕРСИЯ на Другарите и техните сателити !

  18. 18 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    До коментар [#4] от "ЙЕИ":

    За Никулден купувам кутия бонбони "Мерси" от Била в МОЛ Сердика за 13,50 на "промоция", на касата се оказва, че промоцията била за собствениците на била карта и плащам 14,99лв.
    На следващия ден в кварталния магазин същите бонбони ги видях на 13 лв. без промоция.

    Изключително скъпи магазини, които работят с 60% надценка, поне. Нямаше да ми влиза в работата, ако и те не се изкарваха на минимална печалба.

    Само боклуците са евтини. Хората са забравили вкуса на месото, това във веригите е отвратително.

  19. 19 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2255 Неутрално

    До коментар [#16] от "Jumbo Jet":

    Прав си ! И това са само вериги на лека и хранителна промишленост ! Освен това , за да инвестират - все трябва някой и да ПОТРЕБЯВА ! А българите са много , ама много бедни !И са и ГОРДИ на всичкото отгоре - не искат да "слугуват " на никого освен на "социалистическата " държава !

  20. 20 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8640 Любопитно

    В какво са инвестирали тия милиарди, бе ?
    В панелните конструкции на дюкяните си ли ?

    karabastun1@abv.bg
  21. 21 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1692 Весело

    До коментар [#18] от "hope":

    Купуваш "Мерси", затова. Я купи кутия бонбони "Амфора" и няма да ги усетиш.:)

  22. 22 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8640 Любопитно

    Или броят рушветите към общините и държавните агенции, които са им на хранилка за инвестиции ???

    karabastun1@abv.bg
  23. 23 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8640 Любопитно

    А може би смятат и заплатите на работниците си за ''инвестиции''???

    karabastun1@abv.bg
  24. 24 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално

    До коментар [#15] от "hope":

    В момента пазарната капитализация на Метро е €4,77 млрд.

    Ако удариш на масата €6 млрд. ще получиш цялата фирма.

    Ако нямаш толкова пари, може да си купиш отделни акции на €13,55 парчето (SIN: DE000BFB0019) на борсите във Франкфурт, Лондон или Милано всеки работен ден.

    От €37,1млрд годишен оборот за акционерите остават €325млн. чиста печалба, от които €254млн се изплащат като дивидент.

    https://www.comdirect.de/inf/aktien/detail/analyse/jahresbilanz.html?ID_NOTATION=192523827

  25. 25 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 954 Неутрално

    Проблем са механизмите на договаряне с местните производители. Проблем е, че търговците прибират по-големият процент печалба, а повечето рискове /инвестиции в производство, персонал, връщане на стока с изтекъл срок/ реално са за производителите!!

  26. 26 Профил на nle14520109
    nle14520109
    Рейтинг: 221 Неутрално

    "Дайхман" тези са най-големият инвеститор от изброените, като се сетя, какви магазини са построили и площите около тях притежават. Точно тези се присламчват, като кукувица, една собствена сграда нямат, в какво са инвестирали???

    До коментар [#23] от "karabastun"
    май наистина и заплатите броят за инвестиция.

  27. 27 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4812 Любопитно

    До коментар [#2] от "Читател":

    "И тъй като досегашната система е доказано провалена, време е за безусловен базов доход или справедливо преразпределяне на националния доход."

    Питах Ви вчера, но пак да попитам: От къде ще дойдат парите за "безусловен базов доход"? Вие готов ли сте да плащате не 10% данък общ доход, 20% и не 20% ДДС, а 25%? И то за да може Пенчо, когото го мързи да работи, да получи някакви пари?

  28. 28 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално

    До коментар [#15] от "hope": От €37,1млрд годишен оборот за акционерите остават €325млн. чиста печалба, от които €254млн се изплащат като дивидент.https://www.comdirect.de/inf/aktien/detail/analyse/jahresbilanz.html?ID_NOTATION=192523827
    —цитат от коментар 24 на Нинов


    Тази чиста печалба от €325млн. се постига със 155хил. служители.

  29. 29 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1334 Разстроено

    Ограбия дръжавата тези немски търговски окопатори 😣

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  30. 30 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4812 Любопитно

    До коментар [#15] от "hope":

    "Колко Корпоративен Данък плащат."

    Със сигурност плащат повече от Лукойл!

  31. 31 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално



    Или казано с други думи, за Метро акционерите нетната печалба в/у оборота е 0,8751%.

  32. 32 Профил на billybadboy
    billybadboy
    Рейтинг: 437 Неутрално

    До коментар [#7] от "diegos":

    Седемте вериги, членуващи в Сдружението за модерна търговия, са инвестирали от стъпването си на българския пазар над 3.8 млрд. лв. в България, показа анкетата. Средствата са насочени основно към разширяване на мрежата от търговски обекти. С най много филиали е Billa със 122 магазина, на второ място е Lidl с 92. Следват dm – със 72 филиала, T-Market – с 65, Kaufland – с 56, Deichmann – с 22, Metro - с 13 обекта.

    :)

  33. 33 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1706 Неутрално

    Поне всичките им работници са на трудов договор, плащат си осигуровки на реалните пари, което не може да се каже за прехваления ни туристически или строителен сектор.....
    —цитат от коментар 6 на stoiank


    ... и софтуерен.

  34. 34 Профил на .NET
    .NET
    Рейтинг: 404 Неутрално

    "Участниците в анкетата обявяват, че техни доставчици са над 1 050 български производители, от които 26 изнасят чрез веригите на външни пазари."

    Цели 26(!!!) фирми изнасят чрез веригите навън :) Връх на индустриалната мощ на Швейцария на Балканите...един ден ще се показват черно-бели(цветни, ама избледнели) снимки от сегашните славни дни и хората със страхопочитание ще говорят за невижданата ни индустриална мощ...

    Бъдещето е не просто пред богатите държави, а пред тези, които са най-напред с образованието. - в."Капитал", 22.12.2016г.
  35. 35 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1706 Неутрално

    До коментар [#4] от "ЙЕИ":За Никулден купувам кутия бонбони "Мерси" от Била в МОЛ Сердика за 13,50 на "промоция", на касата се оказва, че промоцията била за собствениците на била карта и плащам 14,99лв.На следващия ден в кварталния магазин същите бонбони ги видях на 13 лв. без промоция.Изключително скъпи магазини, които работят с 60% надценка, поне. Нямаше да ми влиза в работата, ако и те не се изкарваха на минимална печалба.Само боклуците са евтини. Хората са забравили вкуса на месото, това във веригите е отвратително.
    —цитат от коментар 18 на hope


    Затова имаш свободата да не купуваш от Била, а например истински стоки от Берьозка. Има и бояришчик там, доста изгодно.

  36. 36 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1706 Неутрално

    До коментар [#4] от "ЙЕИ":За Никулден купувам кутия бонбони "Мерси" от Била в МОЛ Сердика за 13,50 на "промоция", на касата се оказва, че промоцията била за собствениците на била карта и плащам 14,99лв.На следващия ден в кварталния магазин същите бонбони ги видях на 13 лв. без промоция.Изключително скъпи магазини, които работят с 60% надценка, поне. Нямаше да ми влиза в работата, ако и те не се изкарваха на минимална печалба.Само боклуците са евтини. Хората са забравили вкуса на месото, това във веригите е отвратително.
    —цитат от коментар 18 на hope


    Затова имаш свободата да не купуваш от Била, а например истински стоки от Берьозка. Има и бояришчик там, доста изгодно.

  37. 37 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8528 Неутрално

    На който не му харесва, да не пазарува от веригите. Аз пазарувам главно оттам.

  38. 38 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 529 Неутрално

    До коментар [#4] от "ЙЕИ":За Никулден купувам кутия бонбони "Мерси" от Била в МОЛ Сердика за 13,50 на "промоция", на касата се оказва, че промоцията била за собствениците на била карта и плащам 14,99лв.На следващия ден в кварталния магазин същите бонбони ги видях на 13 лв. без промоция.Изключително скъпи магазини, които работят с 60% надценка, поне. Нямаше да ми влиза в работата, ако и те не се изкарваха на минимална печалба.Само боклуците са евтини. Хората са забравили вкуса на месото, това във веригите е отвратително.
    —цитат от коментар 18 на hope


    За ежедневни покупки - пазарувам от магазина до нас. За седмично пазаруване - голяма верига. Имат паркинг, огромно разнообразие от стоки, за 5 лева повече или по-малко не си заслужават блъскането и обикалянето по 10 други магазина.

  39. 39 Профил на kut44494146
    kut44494146
    Рейтинг: 228 Неутрално

    Понеже разни тролове тука все повтарят червената опорка че веригите били на загуба и не плащали данъци, си направих труда да погледна там където всеки би трябвало да провери преди да пише безмислици.

    Та какво излиза:
    Била - печалба за 2017 над 5 милона, платен корпоративен данък 668 хиляди лева
    Лидл - печалба за 2017 над 20 милона, платен корпоративен данък 2.3 милиона
    Метро - печалба за 2017 над 15 милона, платен корпоративен данък 1.6 милиона

    И да не забравя - престанете с опорката че Нефтохим-а бил на загуба - на печалба е над 300 милиона и са платили за миналата година 14 милиона корпоративен данък.

  40. 40 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 676 Весело

    Рядко тъпа статия, писана на коленце от някой новоизлюпен ПР. Форума под статията определено е по-интересен. Каква схоластика по прозаичния въпрос как се пълни тоалетната чиния?!

  41. 41 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 602 Неутрално

    Премълчава се факта, че източник на финансиране в 90% са реинвестирана печалба( всеки може да види счетоводните им отчети- лихви по кредити за капиталови р-ди в тях почти не се срещат, щото кредити няма). И че срока на откупуване на инвестициите в България( заради драстично по евтината цена на парцелите(правото на строеж), СМР, търговското оборудване, труда, данъците, таксите и застраховките, ел. енергията, транспортните разходи и т.н.) е средно 2-3 г.за разлика от тези в Германия. от 6-10 г. С две думи:това не са ПЧИ в обичайния смисъл на думата, а финансирани от българския потребител, търговски обекти.Но това е обичайна практика в развиващите се пазари.

  42. 42 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    И какви са тези инвестиции? Стоките са на кредит. А тези тенекиени хамбари не струват нищо.
    —цитат от коментар 15 на hope


    Инвестициите по размери са за:
    - купуване на парцели
    - изграждане на обекти
    - оборудване на обектите
    - строеж на централен склад
    - купуване на камиони да бръмчат между обектите

    Останалите посочени в матряла харчове са оборотни и не са инвестиции

  43. 43 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    Баххх ....колко много са дарили,70 бона и то в храни)))))Не са били с изтекъл срок,това е сигурно поне!!!!
    —цитат от коментар 11 на angeles


    Ти колко си дарил???

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  44. 44 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    Или казано с други думи, за Метро акционерите нетната печалба в/у оборота е 0,8751%.
    —цитат от коментар 31 на Нинов


    Това не е нетна печалба върху оборота, а нетна доходност на акционерите. Има огромна разлика.

  45. 45 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    До коментар [#39] от "kut44494146":


    И колко им е оборота, от който са заделили тези 14 млн./ако е вярно/?

  46. 46 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално

    До коментар [#44] от "hope":

    Цъ.
    Нетна печалба от оборота на концерна, която остава за собствениците.
    Може и сам да си я сметнеш дал съм колоко оборот правят (€37млрд.) и колко печалба остава от него (€325млн.)
    Пре Епъл остава 50%... ама за тях ниривете... нал'тъй.

  47. 47 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално

    До коментар [#45] от "hope":

    ами интернет , задай въпрос и Гугъл ще ти даде отговор.

    Ето числата на всички вериги за посл. няколко години.

    https://www.google.com/url?sa=i&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjHmo-92ZjfAhXSLFAKHXWzC2cQzPwBegQIARAC&url=https ://www.capital.bg/biznes/kompanii/2017/08/22/2999486_nai-golemite_verigi_pochti_vsichki_prodavat_poveche/&psig=AOvVaw2ZR5UdzpRmnEIjY77CPjgP&ust=1544649378072451

  48. 48 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално
  49. 49 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално

    До коментар [#45] от "hope":

    егое текстът....


    Kaufland има и ръст на печалбата през миналата година от 3% и достига 84.4 млн. лв. Ръстът на печалбата година по-рано обаче беше доста по-висок - 23%. Рентабилността на веригата е паднала малко - от 5.5 на 5% тази година.

    Към този момент Kaufland има 57 магазина в България, а от веригата съобщиха за "Капитал", че през 2017 г. предстои да бъде отворен още един. Това ще стане през октомври във Варна.

    През 2016 г. трета отново е другата дискаунт верила Lidl, която, както и Kaufland, е собственост на германската група Schwarz. Lidl вече има 747.4 млн. лв. оборот, което е с ръст от 15% спрямо година по-рано. За втора поредна година веригата е на печалба, при това с огромен ръст – 191%. Печалбата на Lidl за 2016 г. е малко над 20 млн. лв.

    "Положителните годишни финансови показатели са подплатени с много добра продуктова политика, добре обмислена стратегия за разрастване на търговската мрежа и дългосрочна концепция за развитие. Понастоящем Lidl има над 2200 служители и присъства с 84 обекта в 44 града в страната", коментира изпълнителният директор на "Лидл България" Милена Драгийска-Денчева. През 2016 г. веригата отвори първите си магазини от ново поколение – с нова подредба и оптимална функционалност, с висока енергийна ефективност. През 2017 г. ще бъдат отворени още пет обекта, изградени по новата концепция.

    "Устойчивото разрастване на търговската ни мрежа и затвърждаването на модела на Lidl в България води до друга голяма новина: съвсем скоро ще открием втория ни логистичен център в страната. Логистичната база в с. Кабиле до Ямбол е мащабна инвестиция, благодарение на която ще оптимизираме логистичната си мрежа. С откриването й ще създадем близо 200 нови работни места в региона", казва Драгийска-Денчева.

    През 2016 г. Metro Cash&Carry видимо вдига оборота си от предходната година – до 815 млн. лв., но има спад на печалбата от 41%. Причината най-вероятно е, че през миналата година веригата действаше по-агресивно на пазара, като пускаше повече промоционални стоки. Освен това Metro заложи и на телевизионна реклама, която по принцип е по-скъпа от повечето други рекламни канали. Ако веригата продава повече промоционални стоки, но не може да компенсира с непромоционални, това смъква маржовете и съответно печалбата. През 2011 г. Metro беше на първо място в класацията на веригите, но спря да се разраства и дискаунтърите я надминаха.

    Четвърта е Billa, която има 15% ръст на оборота и 21% - на печалбата. Продажбите й достигат близо 663 млн. лв.

    "Нашият приоритет е да продължим да разширяваме мрежата си от супермаркети. През 2016 г. открихме повече магазини, отколкото трите ни основни конкурента, взети заедно. Започнахме 2017 г. с един много голям проект – отворихме нов обект в "Сердика център", който отговаря на най-високите стандарти за качество. Най-важното признание за нас обаче е, че всяка седмица над 1.5 милиона българи пазаруват в Billa. Виждаме, че и през 2017 г. тази тенденция се запазва", коментира изпълнителният директор на веригата Бойко Сачански.

    Другата съществена промяна на пазара е, че от него отпаднаха три вериги. Това са "Пени маркет България" с веригата Penny, "Пикадили" и "КМБ България" с веригата Carrefour. Причината за първата е, че германската група Rewe изтегли Penny от българския пазар, а обектите й бяха придобити от други търговци, включително и от дъщерната на Rewe верига Billa. След многократна смяна на собствеността, промяна на концепцията и формата пък от пазара изчезна и веригата "Пикадили". Тя беше създадена преди 20 години от варненския бизнесмен Георги Папуров. Той продаде "Пикадили" на сръбската група "Делта макси" на бизнесмена Мирослав Мишкович, който пък я продаде на белгийската Delhaize Group. През юни 2014 г. веригата отново смени собствеността си и за кратко стана притежание на "АП март" на Ангел Ангелов (част от групата "Градус") и Петър Дудоленски. След това в групата влязоха други български собственици и след всяка смяна бизнесът й отслабваше, докато най-накрая изчезна. От пазара изчезна и Carrefour, която в последните години постепенно губеше позиции и затваряше магазини покрай проблемите в Гърция.

    Със затварянето на трите компании на пазара се освободиха близо 400 млн. лв. Те очевидно се разпределиха между другите вериги, които придобиха затворените магазини.

    "Фактор, който повлия на сектора, е излизането на Carrefour и "Пикадили" от пазара, което доведе до разпределянето на освободените обороти между модерната и традиционната търговия", потвърждава Сачански от Billa. Германската компания засега печели най-много от освободените обекти в софийските молове.

    Ръстът на пазара се забавя

    Има обаче нещо интересно. През 2015 г. веригите за храни, които правеха оборот над 100 млн. лв., бяха девет: Kaufland, Metro, Lidl, Billa, българската "Фантастико", Т-Маркет, ЦБА и Penny и "Пикадили". Общият им оборот беше малко над 4.4 млрд. лв. Carrefour вече не влизаше в тази група, тъй като през 2015 г. оборотът й беше паднал до 60 млн. лв., а самата верига – до 21-во място.

    Със затварянето на Penny и "Пикадили" на пазара останаха седем големи вериги с продажби от над 100 млн. лв. През миналата година те са направили 4.53 млрд. лв. оборот. Общият ръст на приходите на тези седем компании е едва 3%, докато предишните години същите заедно с Penny и "Пикадили" правеха по 9% среден ръст на оборота. Анализът показва, че има чувствително забавяне на ръста на пазара като цяло.

    От веригите за бързооборотни стоки, които намират място в топ 30 на най-големите търговци, има три, които през миналата година са на загуба. Компанията "Максима България", която оперира Т-Маркет, има близо 12 млн. лв. загуба, или почти двойно повече от предходната година. Всъщност, откакто е на българския пазар, Т-Маркет винаги е работила на загуба, показват данните. В същото време веригата има 22% ръст на оборота. През 2016 компанията откри 14 нови магазина, в които инвестира 19 млн. лева.

    С малко над 1 млн. лв. загуба е и HIT, която има два магазина в София. Компанията има и спад от 3% на оборота.

    Българската верига "345" също увеличава загубата си до 135 хил. лв. при оборот от малко над 27 млн. лв.

    Пазарът през 2017

    Има няколко тенденции, които се забелязват сред веригите за бързооборотни стоки през 2017 г. Едната е, че почти всички те хващат световния тренд и стремежа на потребителите за по-здравословен начин на живот, основна част от който е храненето. Появяват се много нови магазини, които са специализирани в предлагането на чиста храна. Големите вериги пък обръщат все повече внимание на храните, които са био, регионални, чисти. В момента големите търговци имат около 200 био- и здравословни продукта в асортимента си. Веригите отделят цели щандове за био, развиват и собствени марки.

    В "Кауфланд" регалите с био-, безглутенови продукти, храни за диабетици са позиционирани на поне две места – при плодовете и зеленчуците и при млечните продукти. Биопродукти се предлагат под собствената марка "K-Bio". Тя е марка-чадър и под нея се продават от брашно и мюсли, през натурални сокове до кафе и шоколадови изделия. От веригата обясняват, че марката е съобразена с всички изисквания на европейското законодателство. За да поддържа доверието в нея, компанията редовно я подлага на тестове на независими институции. Именно чрез K-Bio даваме качествен избор на много изгодна цена, казват от "Кауфланд".

    В края на 2016 г. Billa обяви, че започва да продават около 200 продукта под бранда Alnatura във всички категории, в това число и бебешките храни, явно в резултат на корпоративно споразумение. Освен това в представителния магазин на "Билла" на бул. "България" в София ексклузивно се предлага и най-успешната биомарка на веригата на австрийския пазар Ja!Natuеrlich.

    "През последните години в европейски и световен план се наблюдава нарастваща тенденция за стремеж към здравословно хранене. Интересът към здравословния начин на живот и това как да запазим здравето си се потвърждава и от интензивните обществени дебати по теми като околна среда, консумация на качествена храна, активен спорт и движение. Сред основните характеристики на Lidl е предлагането на свежи продукти, като например плодове и зеленчуци, прясно месо със сертификат за качество SGS, разнообразие от млечни продукти, артикули с клейм "Clean Label". Засиленият потребителски интерес предопредели решението ни наборът от био-, веган, безглутенови и безлактозни продукти, както и стоки с фокус върху здравословно хранене да се обособят в специална зона в магазина под мотото "По-близо до природата", казва Милена Драгийска-Денчева.

    Забелязва се и тенденцията вериги да предлагат повече продукти от български производители. Било то в отговор на разбирането, че регионалната храна е по-чиста, т.е. качествена, или като реакция на обществените и дори политически нагласи да се поддържа родното производство. Така например и Billa, и Lidl следват политиката да добавят в асортимента си повече български храни.

    "Стремим се да отговорим и на силното търсене на стоки с гарантиран български произход. Billa се утвърди като ценен партньор на родните производители, който им помага да развиват бизнеса си", казва Бойко Сачански.

    "Lidl продължава да следва политиката си за насърчаване на българското производство. С над 40% от българските доставчици, с които започнахме работа при стъпването си на българския пазар през 2010 г., продължаваме да си партнираме и до днес. Споделяме с тях своето ноу-хау, заедно разработваме нови продукти и допринасяме за повишаване обема и качеството на тяхната продукция. В допълнение към всичко това им осигуряваме и сериозни шансове за експорт – над 20 фирми вече изнасят в редица европейски държави благодарение на партньорството си с нас", казват от Lidl.

  50. 50 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    Как съм я пропуснала тази статия.....
    Първо автора е объркал рентабилност с печалба, но това няма значение.
    Печалбата на моята фирма, която е миниятюрна и има три работни места, печалбата е 13% от оборота.
    А на гнусните лъжци от Кауфланд е станала 5%. На 1,66 млрд са се напънали за 84 млн.. 2015 е била 3%.
    ДА ИМ СЛОЖАТ дАНЪК ВЪРХУ ОБОРОТА КАТО В ПОЛША.

    1,5% ВЪРХУ ОБОРОТА. тАКА ЩЕ ПЛАТЯТ 24 900 000ЛВ. ДАНЪЦИ, СЕГА ЩЕ ПЛАТЯТ 840 000 ЛВ.

    ГЕРБ ИМ СПЕСТЯВАТ 24 000 000ЛВ. НА ГОДИНА. САМО НА КАУФЛАНД.

  51. 51 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3361 Неутрално

    До коментар [#46] от "Нинов":

    Интересно средната доходност е 8 %, А В бЪЛГАРИЯ 5 %.
    пРИ УСЛОВИЕ, ЧЕ ТУК ДАНЪЦИТЕ СА НАЙ-НИСКИ, РАЗХОДИТЕ ЗА ЗАПЛАТИ СЪЩО.

    Как си го обясняваш това?

  52. 52 Профил на Минас Бахдасарян
    Минас Бахдасарян
    Рейтинг: 721 Неутрално

    Бих искал да се извиня на колегите от Била за изказаните твърдения в коментар 5 под статията. Търговска верига Била е била и винаги ще бъде надежден партньор в съвместната ни работа и предстоящи проекти. Изказаните от мен твърдения са необосновани и некоректни. Искрено се надявам този случай да остане в историята и да изградим нарушеното доверие. Лично аз ще положа необходимите усилия. Отчитам това мое действие като груба грешка и още веднъж поднасям извиненията си към колегите.

    Da mihi factum, dabo tibi ius.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK