Общинските съветници въведоха минимална цена за такситата в София

В средата на декември таксиметрови шофьори протестираха пред Столична община с искане общинските съветници да спазят закона и да въведат минималната тарифа.

© Цветелина Белутова, Капитал

В средата на декември таксиметрови шофьори протестираха пред Столична община с искане общинските съветници да спазят закона и да въведат минималната тарифа.



От 1 февруари минималните тарифи за таксиметровата услуга в София да е 77 ст. през деня и 87 ст. през нощта. Това решиха днес общинските съветници след дълъг дебат, едночасова почивка по средата на дебата по темата и прегласуване, след като почти приеха тарифа от 69 ст.


Причината съветниците да въведат минимална тарифа на услугата е, че това задължение й е вменено с промените в Закона за превозите от 2015 г. В него обаче не се казва как да бъде определена тази цена - дали е на пазарен принцип, стойност на услугата или по друг начин. Това породи сериозен спор между общинските съветници, като в групата на ГЕРБ нямаше единодушие по въпроса.


Според някои цената трябваше да е по-близка до най-ниската предлагана в момента, за да не се изтласкат от пазара по-малките компании. Според други, сред които бе и Екатерина Йорданова, председател на комисията по транспорт, тарифата трябва да е близка до пазарната и стойността на услугата, за да не се дава възможност за "подбиване на цената".




Йорданова, която заедно със Зафир Зарков (ГЕРБ) внесе предложението за минималната цена, която се прие, посочи, че решението е взето е на база направен анализ от консултантска компания и разговори с превозвачите, водени повече от една година.


Таксиметрови шофьори протестираха пред Столична община с искане общинските съветници да спазят закона и да въведат минималната тарифа. Искането им беше тарифите да са 98 ст. през деня и 1.14 лева през нощта.


Исканата от тях цена е близка до тази, предложена от фирмата, консултирала общината - "Грант тортън". Трайчо Трайков обаче описа документа като несъстоятелен, защото в него има необосновани допускания за разходите за горива и пробега, който правят фирмите. По думите му за доклада на компанията важи "икономическият термин "боклук влиза, боклук излиза".


Съветникът Симеон Славчев пък поиска партиите, които имат представители в парламента и в общинския съвет - ГЕРБ, БСП, ВМРО и "Атака", да инициират промяна в закона, за да не се възлага такъв ангажимент на местната власт. Зафир Зарков почти се съгласи с него, като каза, че това законово изискване е "непазарно" и не създава възможност за свободен бизнес.


Тогава от групата на ГЕРБ поискаха 15-минутна почивка, която продължи 1 час.


След подновяването на заседанието конкретните предложения за гласуване освен приетото окончателно бяха три - Калоян Паргов (БСП) поиска отлагане на точката, Карлос Контрера (ВМРО) - определяне на минимална цена от 20 ст., а Войслав Тодоров (Нормална държава) - да се подкрепи предложената цена на комисията по финанси от 69 ст. през деня и 79 през нощта.


Първите две предложения бяха отхвърлени лесно, но гласуването на цената от 69 ст. създаде притеснения в съветниците от мнозинството. Причината бе, че в гласуването участваха 31 съветници, от които 16 бяха "за", а 13 се въздържаха, 2-ма бяха "против", а 20 съветници не гласуваха.


От БСП твърдяха, че според приетите през май промени в Закона за местната власт решенията на общинските съвети ще се смятат за приети с мнозинство от "повече от половината от присъстващите съветници, когато броят на гласувалите "за" е по-голям от останалата част от присъстващите на заседанието съветници".


До ниския брой на гласували се стигна, след като голяма част от групата на ГЕРБ не участва в гласуването, а председателят на комисията по финанси Орлин Алексиев, който е член на партията, също подкрепи предложението.


По тази причина Малина Едрева, председател на групата на ГЕРБ, поиска прегласуване, в което участваха 50 съветници и с гласовете на колегите й то не се прие. Така на следващото гласуване предложението на Зафир Зарков и Екатерина Йорданкова се прие с гласовете на всички 51 съветници в залата, като нямаше "против" или "въздържали се".

Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на alfanero
    alfanero
    Рейтинг: 734 Неутрално

    А минимални хигиенни навици и изисквания, кога?

  2. 2 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2336 Неутрално

    Минималната цена е 0. :)

    Точно колкото е и минималната заплата, ако не си на заплата. :)

  3. 3 Профил на happystory
    happystory
    Рейтинг: 326 Неутрално

    Всяка индустрия иска да няма конкуренция. За това са и създадени лицензите и регистрациите. Затова харчат милиони и лобират непрестанно правителсвото да наложи колкото може повече регулации които да ограничат конкуренцията, всичко естествено става за сметка на потребителя който сега ще им по-малко алтернатива, по-малко избор и то на-висока цена. Интереса на потребителите е да има колкото може повече конкуренция на пазара. Ролята на правителството е да защитава интересите на потребителите, а не на определа индустрия. Пазара трябва да бъде отворен за всеки който иска да влезе и да се конкурия на максимално ниска цена, всичко това е в полза на потребителя. Ако такситата не могат да се конкурират, да си намерят друга работа. На това му се вика капитализъм и свободна пазарна икономика.

  4. 4 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 2003 Весело

    До коментар [#3] от "happystory":

    Аз съм решил въпроса по сталински: въобще не ползвам таксита, освен при жизнена спешност. Бойкот и това е! Да си определят каквито си искат минимални и максимални цени!
    Просто е обидно да ти развалят деня с измами на километража, помпички и нямали ресто. Ай чао!

    В Русия съм! В Русия съм!
  5. 5 Профил на terminal velocity
    terminal velocity
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Крайно грозна отстъпка пред бакшишите. Малоумни закони в услуга на некой приятел, вместо да освободят пазара от всички безумни разрешителни режими и да оставят на кой предлага добра услуга да отцелее - като в истинска икономика.

    Путин - мы верим в тебя !
  6. 6 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1005 Неутрално

    Върнете UBER и стига непазарни глупости!

  7. 7 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Ако щат да приемат и пари да ми дават, пак няма да се кача в такси!Вмирисани, тънещи в прах, мизерия и мазнотия, дънещи чалга или поп такава, неадекватни шофьори - смърдящи, с лекьосани дрехи, по чехли или джапанки, никога нямащи дребни пари и дори каращи те да ходиш да разваляш, да не говорим пък за ресто и незнаещи не улици, ами квартали дори.Тези хора са утайката, най-низшата каста, ако съществуваха такива!!!
    Кажи им бакшиши и повече не ги обиждай!!!

  8. 8 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2344 Неутрално

    Подкупени, тъпи, или просто група комсомолци? И докога ще се правят на ощипани госпожици и няма да гласуват за задължителни манифестации на 9ти Септември? Но да оставим политическия "елит" на България настрани, нека творят глупости. Който е ползвал Убър (страшен и омразен в БГ) знае как цената играе според търсенето и предлагането, и най-доброто е че като искаш такси от точка А до точка Б цената я знаеш преди да поръчаш до стотинка. Ама защо да дадем на клиенти и шофьори свобода и добра услуга? Нека клиентите да бъдат ощетявани, нека шофьорите да бъдат експлоатирани!

  9. 9 Профил на KRAFTWERK
    KRAFTWERK
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    До коментар [#5] от "terminal velocity":


    Крайно грозна отстъпка пред бакшишите. Малоумни закони в услуга на некой приятел, вместо да освободят пазара от всички безумни разрешителни режими и да оставят на кой предлага добра услуга да отцелее - като в истинска икономика.
    —цитат от коментар 5 на terminal velocity


    Вие не бяхте ли против либералната икономика и либерастите ? Ето ви държавно регулиране ....защо трябва да се ядосвате

  10. 10 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 768 Неутрално

    ТИЯ НЯКОЛКО СТОТИНКИ УРАВНОВИЛОВКА НЕ ГО РЕШАВАТ ПРОБЛЕМА , ХОРАТА СИ МИСЛЯТ ЧЕ КАТО ДАДАТ ДЕСЕТАК НА ДАДЕНИЯ БАКШИШ И ТОЙ ГИ ЛАПА СИТЕ А НЕ Е ТАКА , ПОВЕЧЕ ОТ ПОЛООВИНАТА ОТ ТИЯ ПАРИ СА РАЗХОДИ,ГОРИВО , РАЗРЕШИТЕЛНИ , ПОДРЪЖКА , ПЛАЩАНИЯ ПО ФИРМИТЕ ЗА ДА БАЧКАШ , АРЕНДИ , ПОВЕЧЕТО С ПО ЧИТАВИ КОЛИ ,ПО НОВИ ПЪК ГИ ИЗПЛАЩАТ НА ПОСРЕДНИЦИ , КОЛА ЗА ДВАЙСЕ ХИЛКИ СТЪПВА НА ПЕТДЕСЕТ ШЕЙСЕТ , ДЕБЕЛО Е................,

  11. 11 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1259 Любопитно

    Сигурно в Индия такситата са по-прилични от наш'те български такива. Оная вечер се прибирах с едно полуразпаднало се такси, което дори не видях каква марка е - някаква малка "кутубка", може би Хюндай някакъв, който беше толкова зле отвън и отвътре, че ако не бях на зор в 3.00 сутринта, не бих се качил за нищо на света. А как скърцаше и дрънкаше, не е истина, страшничко си беше. Обикновено го виждам да чака клиенти пред градинката "Кристал", на Раковска, та се чудя кой им дава/раздава разрешителните на тия да се движат изобщо по улиците, като са опасни за себе си и другите наоколо? И кога най-сетне тия бакшиши ще разберат, че когато работиш с хора, трябва да изглеждаш добре, да миришеш добре, да бъдеш с обноски и възпитан? А не да караш клиентите, които ти вадят хляба да се чувстват длъжни на теб, а не ти на тях? Хайде стига вече с тоя вечен лобизъм в ползва на някой. Ако искаш и можеш да работиш, излизаш на улицата и оцеляваш с умения, а не с протекции. И е прав колегата по-горе, който бойкотира бакшишите. Докато не замясат поне малко на нормални хора, които да предлагат нормална услуга, им пожелавам да стоят без клиенти...

  12. 12 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    от мухлясали комунета с очевадни ментални дефицити, какво друго

  13. 13 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2323 Неутрално

    За минимално използване на помпи или криминализирането им ще има ли ?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  14. 14 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2323 Любопитно

    Крайно грозна отстъпка пред бакшишите. Малоумни закони в услуга на некой приятел, вместо да освободят пазара от всички безумни разрешителни режими и да оставят на кой предлага добра услуга да отцелее - като в истинска икономика.
    —цитат от коментар 5 на terminal velocity

    И в коя истинска икономики има нерегулирани таксита по 30-35 цента на км?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  15. 15 Профил на le_bigmac
    le_bigmac
    Рейтинг: 556 Неутрално

    Който иска да дава акъл, нека си зареже приходите и спокойствието и да почва по 70-80 часа на седмица. И тогава да вика" На който не му харесва, да си намери друга работа". Качеството на услугата е ниско,защото възнаграждението е ниско. В Лондон е една от най качествените услуги и тарифата за миля е £6-9 с минимум £3. Шофьорите са усмихнати , доволни,любезно ти помагат с багажа. Няма какво да се сърдим на нашите бакшиши. Не са на 40 часова работна седмица и нямат болнични и платен отпуск.Повече от половината им приходи са разходи по колата и горивото. Аз съм си решил да плащам по лев на километър след началното таксуване, когато ползвам такси и казвам на шофьора предварително.

  16. 16 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3242 Неутрално

    "Вие не бяхте ли против либералната икономика и либерастите ? Ето ви държавно регулиране ....защо трябва да се ядосвате"
    До коментар [#9] от "KRAFTWERK":

    Че какво не е либерално? Слагат само долна граница, нагоре е небе. Може да стане цената и 100 лв/км, може и 1000. Суперлиберално е даже. А общината им слага минимална цена, за да им осигури легитимен доход и да им увеличи данъците. И това е либерално. Общината никой не я ограничава.

  17. 17 Профил на ivant88
    ivant88
    Рейтинг: 341 Неутрално

    Както минималните, така обаче и максималните цени са глупост.

  18. 18 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2336 Неутрално

    До коментар [#15] от "le_bigmac":

    Щото имат една камара регулации - с пъти повече от нашите. И ако сгазят лука им отнемат лиценза.

  19. 19 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7535 Неутрално

    А промени в качеството?

  20. 20 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 781 Любопитно

    Официализираме картелчетата, а?

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  21. 21 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 815 Неутрално

    Като ще има уравниловка, бих предпочел тя да стане с изравняване на хигиената и културата на водачите. Когато си направят от шофьорите симпатяги с бели ризки, включени климатици и затворени прозорци (подобно на "Грийн такси") ЕДВА ТОГАВА да получат право на минимални цени.

  22. 22 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 771 Неутрално

    До коментар [#16] от "Judjuk":

    А общината им слага патентен данък , държавата им слага минимални прагове на осигуряване - това либерално ли е !?

  23. 23 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 771 Неутрално

    Хубаво плюете по "бакшишите" , ама не се ли замисляте , че едната от големите фирми е на Георгиус , а другата е на Шиши !? А дали там не е ключа от мазето !? То както си смърди в някои таксита , така си смърди и в трамвая . Просто такситата са си една статистическа извадка от цялото общество , и както има миризливи и чистоплътни бакшиши , така и в останалата част от обществото си има миризливци и хора с перфектна лична хигиена !

  24. 24 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 815 Неутрално

    Аз съм сред хората, които рядко ползват такси. Но преди няколко месеца ми се наложи 2 седвици поред да ползвам, по едно и също време, по една и съща дестинация.
    От любопитство редувах ОК, С Експрес и 1 евро, които принципно возят на една и съща тарифа. Разликата в сметката (около 13 лв като цяло), не беше повече от 30 ст. Така че претенции откъм "помпане на километри" нямам. Вече относно хигиената - то сега май си зависи от шофьора, и в бъдеще ще е така, но фирмата би трябвало все пак да има някакви изисквания.

  25. 25 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 825 Неутрално

    Трябва наистина да си таксиметров шофьор за да не разбираш, че минималната цена въобще няма да ти вдигне приходите ;)

    Евроатлантида
  26. 26 Профил на terminal velocity
    terminal velocity
    Рейтинг: 8 Весело

    До коментар [#9] от "KRAFTWERK":

    Недей се прави много на хитър :) Където трябва регулация, трябва, където е очевидно гласувано в услуга на некой бандит с много таксита ... Кой ли е тоя :)

    Путин - мы верим в тебя !
  27. 27 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    Жалка картинка. Докато е нямало СМС с указание какво да правят, са имали възможност да се налудуват. Когато е пристигнал СМС-ът с указанието, забравят за какво са се драли преди 5 минути, козируват и гласувавт обратното. Какво друго да си мисля, освен че ако ги спазариш да гръмнат Козлодуй по същия начин, те ще го направят без да им мигне окото.

    "До ниския брой на гласували се стигна, след като голяма част от групата на ГЕРБ не участва в гласуването, а председателят на комисията по финанси Орлин Алексиев, който е член на партията, също подкрепи предложението. По тази причина Малина Едрева, председател на групата на ГЕРБ, поиска прегласуване, в което участваха 50 съветници и с гласовете на колегите й то не се прие. Така на следващото гласуване предложението на Зафир Зарков и Екатерина Йорданкова се прие с гласовете на всички 51 съветници в залата, "

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  28. 28 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    Върнете UBER и стига непазарни глупости!
    —цитат от коментар 6 на Лелка


    Ако може - да поканят и някои от конкурентите на UBER! Колкото повече конкуренция - по-добре!

  29. 29 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1222 Гневно

    "Екатерина Йорданова, председател на комисията по транспорт: тарифата трябва да е близка до пазарната"

    Пазарната цена/тарифа, е тази за която купувача (в случая, пътникът) и продавача (в случая, фирмата за таксиметрови услуги) взаимно се съгласят. Въвеждането на минимална тарифа не позволява да се определи пазарната тарифа!

  30. 30 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 365 Весело

    Това е, понеже Георгиу вместо да продаде на Жирардели, продал на Шумахер, а той, освен че е поел ангажимент, ОК да стане най-хипер-мега-галактическата такси услуга, има и здравословни проблеми. Хора сме, трябва да си помагаме.

  31. 31 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    Както минималните, така обаче и максималните цени са глупост.
    —цитат от коментар 17 на ivant88


    Така е, ако има пазар за една услуга/стока с достатъчно информирани купувачи и продавачи. Причината да има нужда от максимални цени е да бъдат предпазени клиенти, които не знаят че цените на таксиметровите услуги в България могат да варират безкрайно много. Когато отивам в нова държава не очаквам, че трябва да се разходя през цялата колона паркирали таксита и да си подбера такова с приемлива цена. Просто не е така на повечето места по света!

    Този проблем се решава ако се допуснат 2-3 компании като Uber на българския пазар. Като потребител знам, че при по-голямо търсене Uber където и да е по света може да вдигне цената, но не повече от 4 пъти от базовата. Компанията също ми казва предварително колко би ми струвал превоза, а аз решавам дали цената а разумна преди да си го поръчам.

  32. 32 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    Трябва наистина да си таксиметров шофьор за да не разбираш, че минималната цена въобще няма да ти вдигне приходите ;)
    —цитат от коментар 25 на sa6


    Таксиметровите шофьори не мислят с повече от един ход напред за причинно-следствените връзки на пазара. Затова демонстрират в полза на фирмите за които работят, а после биват прецакани (да не използвам по-вулгарна дума) от същите тези фирми.

  33. 33 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 771 Неутрално
  34. 34 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ онзи същия
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
    Рейтинг: 230 Весело

    Хубаво плюете по "бакшишите" , ама не се ли замисляте , че едната от големите фирми е на Георгиус , а другата е на Шиши !?...
    —цитат от коментар 23 на Dankol


    Да попитам плахо, като неразбирач: Коя е на Шиши, и кой е Георгиос? За себе си питам, не за притЕял.

    Щото аз (срам не срам) МНОГО харесвам ОК ТРАНС (или както там се нарича). Като постоянен клиент с повиквания вече ми знаеха поредните адреси и сами ме питаха "на кой ъгъл и в коя посока да ви чака/ще поискате колата?". САМО ВЕДНЪЖ съм имал проблеми с техен шофьор (хванат до Била в Хиподрума, и въпреки моите инструкции за маршрута сам избра да мине през всичките светофари и задръствания до кв. Иван Вазов). По пладне в делничен ден.

    Кокошкарска работа-още 2+ кинта повече от ПОСТОЯННОТО ми плащане по маршрута. Като пристигнахме (и след като взех бележката) казах на шофьора-Ще ти ги платя тези 2+кинта, ама ще се оплача от теб в кантората ви. Онзи почна да се пОти-ама недей, братле, дай колкото винаги даваш, и т.н. 'Еми не, платих му според бележката, и ддокладвах това (с детайлите на пътуването и данните от бележката) на кантората на ОК такси. След ден получих 4-5 телефонни извинения: Съжаляваме че на наш постоянен клиент (Е, постоянен, с повиквания 3-4 пъти седмично+ 'фащане на такси на улицата) му се е случило подобно нещо от шофьор от наШта фирма, ще ви върнем парите за пъттуването в офиса.

    Е, за 5+ кинта нямаше да си губя времето, и им го казах. От тогава (почти)ВСИЧКИ таксисти на повикване (от ненатоварените часове) от ОК такси ми знаеха името (РЕСПЕКТ!!!)! И си получаваха полагащото им се + достойна добавка. И НИКОГА нямаше мрънкане ако ги помолих да намалят звука на радиото. А ако виждах пушещ шофьор му казвах-не загасяй цигарата, щото и аз съм пушач. ЗАТУЙ ОК такси ми се харесват!!!

    "Зелените" таксита...БЯЛА лястовица в София. ДА, МАЛКО по скъпи са. Ама колате им са по свестни от мойта (докато шофирах): ЧИСТА, УХАЕЩА, БЕЗ МУЗИКА, и мъчаливи шофьори!!!

    П.С. В София таксиметровите услуги са безбожно еФтини. За протокола.


    До коментар [#23] от "Dankol":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  35. 35 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 825 Гневно

    Аз съм си решил да плащам по лев на километър след началното таксуване, когато ползвам такси и казвам на шофьора предварително.
    —цитат от коментар 15 на le_bigmac


    [email protected]лоумник.То колко си решил да плащаш,няма значение.Благодарение на такива като тебе бакшишите са такива уроди...

  36. 36 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 825 Гневно

    [quote#31:"plamen_b"][/quote]Този проблем се решава ако се допуснат 2-3 компании като Uber на българския пазар. Като потребител знам, че при по-голямо търсене Uber където и да е по света може да вдигне цената, но не повече от 4 пъти от базовата.

    Ти съвсем ли изпердаши ве баце???/Щял да ми вдига цената не повече от 4 пъти...
    Спри ги тия боклуци дето ги взимаш.

  37. 37 Профил на Miguel Ramierez
    Miguel Ramierez
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Пазарната икономика от учениците на бай Тошо.

    1.618
  38. 38 Профил на danubian.whale
    danubian.whale
    Рейтинг: 1145 Весело
  39. 39 Профил на le_bigmac
    le_bigmac
    Рейтинг: 556 Неутрално

    До коментар [#18] от "realguru":
    Че на общината кво и пречи да направи повече регулации и да вдигне минималната цена? Дори и да ограничи възрастта на новорегистрираните таксита. Бакшишите работят и ще работят според правилата. Вината не е тяхна,че изискванията са ниски.

  40. 40 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 618 Неутрално

    Такаа,виждам ,че българина пак е специалист по всичко и коментира без да познава проблема.Искаме услуги на средно европейско ниво но като стигнеме до цената почваме да ревеме.Та да дам няколко пояснения, с уточнението ,че от две години се преквалифицирам и започнах да работя такси за да се издържам.След нова година приключвам така ,че не съм лично чак толкова ангажиран със проблема.
    Първо в БГ истински такси компании няма всички са франчайзодатели с по един телефонен номер и една интернет платформа и един център за приемане и даване на
    заявки .Като доста от тях са и лизингови дружества с над 50% оскъпяване на автомобила.
    Тоест компаниите дефакто не притежават автомобили и не назначеват шофьори на трудов договор.Приходите им идват от франчайз таксата и лизинга на всеки автомобил.Това каква е тарифата не е пряко свързано с приходите им.
    За тях е важно да имат максимално много коли на договор към тях които да си плащат месечната такса която за големите компании варира между 100-300лв /месец.
    Тоест всички търговси и други рискове са прехвърлени върху шофьорите на такситата.
    Сега малко опростени сметки които са максимално близо до действителноста.
    Говориме за сравнително качествена услуга .
    Първо автомобил среден клас /за да е по широчък и удобен за клиентите/цена около
    25 000Е или 50 000лв. При годишен пробег 60-70 000км/по около 200км/ден/живот като такси мах 7-8г тоест амартизация на година 6 000лв.
    Сега поддръжка и ремонти .Първите 1-2 години не се чупи и поддръжката е основно масла ,филтри ,и дреболии ,но после с навъртените километри идват ангренажни ремъци ,съединители,окачване/особено при хубавите ни улици/,спирачни системи,газови системи ,охладителни които почвот да дават проблеми над 200-300
    хиляди км и тн.В това време консумативите масло филтри 4-5 пъти годишно ,ангренажи на 1,5 години, накладки ,спирачни дискове,свещи кабели,алтернатори,и други дреболии ,гуми зимни на две години ,летни също тоест всяка година по един комплект
    отиваме на едни 2-3000 годишно.
    Следват застраховки Каско и ГО каско 50 000* 7%- 3 500 годишнопосле намалява всяка година с по 10-15 % средно за периода около 1200лв/година ГО около 250-300 годишно.
    Следва франчайз такса 12*150 лв -1800лв/год. Авансов патентен данък 850 лв/год
    Други дребни разходи ,два ГТП годишно, метрология,договор за касовия апарат ,2-3 таблета за 8години и тн си идват към 300 лв/год
    Така значи разходи за една година 6 000+3 000+1 200+250+1 800+850+300=13 400 годишно.
    Така 200км/ден от тях 120 до 130 км с клиент *0,77лв/км-100лв още 15-20лв начална такса и престой около 120 лв оборот на ден е някой дни може да удари и 160-170 но има дни и с по 70-80 лв. Та ако е работар бакшиша и бачка 300дни годишно по 12 ЧАСОВИ смени . Само дето е трудничко 12 часа 6дни подред в трафика.И имаме поне едни още 20дни годишно принудителен престой за ремонтите .
    Та практически нещата стоят така около 280дни годишно рабата и около 100лв среден оборот в София или 28 000хил годишно.
    28 000-13400=14600 а сега 30% като самоосигуряващ се 14600*30%-4380
    14600-4380=10 220 лв /12 месеца 850лв/месец чист доход.
    Това при условие ,че целият риск си е за него ,а дали за 8 години няма да има непредвидени ремонти по колата я скорости , я ремонт на мотора ,не дай си боже катастрофа /покрити щети от каското / но той не работи да кажем 20дни и съответно няма приходи, а лизинг ,франчайз и др разходи си текат.Ами дали пък няма за 8 години да се разболее /настине,грип/ и пак не работи. Дали и той като бачка по 10-12 часа не иска веднъж годишно да почине 15дни /само дето няма заплата през отпуската му/.
    Май се олях ,но това е действителноста.Затова и услугата е на такова ниво,което
    спрямо казаното по горе си е точно.И помислете защо в София по официални данни
    за една година колите са намелели със 700 и защо особено в час пик е невъзможно да си поръчаш такси.






За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK