Български превозвачи и шофьори ще протестират пред Европарламента в Брюксел

Снимката е от протеста на превозвачите в София през май 2018 г. Тогава те определиха за ден на изявата си срещата на високо равнище на ЕС под председателството на България. И предупредиха, че ако не бъдат чути, ще пренесат акцията си в брюксел.

© Анелия Николова

Снимката е от протеста на превозвачите в София през май 2018 г. Тогава те определиха за ден на изявата си срещата на високо равнище на ЕС под председателството на България. И предупредиха, че ако не бъдат чути, ще пренесат акцията си в брюксел.



Български компании - превозвачи и техните служители ще протестират днес в Брюксел срещу новите правила в автомобилните превози, които ги ощетяват.


Проявата е насрочена за днес заради заседанието на транспортната комисия на Европейския парламент, която предстои да разгледа спорния пакет "Мобилност 1".


Властите в Брюксел са дали разрешение за протеста, който ще се състои на пл. "Люксембург" пред сградата на парламента. Според организаторите от Асоциацията на международните превозвачи на площада ще има десет товарни камиона и най-малко 500 души от България, по-голямата част от които са пътували с чартърни полети до белгийската столица. Към тях ще се присъединят и около 120 души от други източноевропейски държави и в частност Румъния, Литва, Полша, съобщи в интервю за БТА изпълнителният директор на асоциацията Йордан Арабаджиев. По думите му Унгария подкрепя протеста, но няма да участва със свои представители, а Чехия и Словакия са "предали общата кауза".




Протестиращите очакват да бъдат изслушани от транспортната комисия. Едно от спорните предложения, срещу които те протестират, е шофьорите и камионите задължително да се връщат вкъщи на всеки 3 или 4 седмици. Тъй като България е в периферията на Европейския съюз, това правило ще натовари компаниите със значителни разходи за транспорт на шофьорите. Едновременно с това, ако компания в Западна Европа наеме българин, няма да му плаща да се прибира вкъщи за почивкса, защото формулировката е връщането да е в страната - седалище на фирмата.


Освен това е подновено и вече отпадналото предложение - освен шофьора и камионът да се връща в страната на домуване "за почивка", неприемливо за българските компании.


Друг текст пък предвижда командировъчните на водачите да се пресмятат според ставките във всяка страна, през която тирът преминава. Това ще натовари фирмите да пресмятат постоянно по колко часа в коя държава е престоял камионът, за да могат коректно да изчислят размера на дължимите командировъчни и осигуровки.


Освен това водачите непременно ще трябва да спят по хотели вместо в кабината на камиона, както е сега. Българските компании настояват прилагането на този текст да се отложи до изграждането на защитени паркинги с места за нощувка, каквито сега липсват. Причината е, че шофьорът е отговорен за товара и не може да изостави камиона на неохраняем паркинг - при кражба застрахователят няма да изплати обезщетение.


Протестът се подкрепя от всички български институции - президента Румен Радев, правителството и Народното събрание, както и от българските евродепутати от различните групи. Министърът на транспорта Росен Желязков също е в Брюксел и вчера разговаря по темата с докладчиците в комисията, с комисар Виолета Булц и с председателя на транспортна комисия в ЕП Карима Дели, както и с евродепутати. Аргументите са, че промените ограничават свободното движение на хора и стоки и ще насърчат евроскептицизма.


Опасенията са, че ако регламентите бъдат променени, българските компании ще фалират или ще пренесат дейността си в някоя от западните държави, а това означава да плащат там данъците и осигуровките, а шофьорите и семействата им да емигрират.

Ключови думи към статията:

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 3177 Неутрално

    Долу Макрон! Той е по-зле и от Тръмп!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4171 Любопитно

    Опасенията са, че ако регламентите бъдат променени, българските компании ще фалират или ще пренесат дейността си в някоя от западните държави, а това означава да плащат там данъците и осигуровките, а шофьорите и семействата им да емигрират.
    ======
    Така ли е било до момента?
    Не може да търкаш западно европейски асфалт, и в същото време да си източно европейски регистриран.
    Твърде закъсняла мярка.

    Bukalemun
  3. 3 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4171 Любопитно

    До коментар [#1] от "lz2":

    До онзи ден го хвалеше, какво стана пак?

    Bukalemun
  4. 4 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1986 Любопитно

    Някои от новите изисквания са смислени - като плащането на командировъчни, други - откровени бюрократични бози - да спят на хотел, да се връщат по за 1 седмица.
    Да се надяваме, че ще бъде постигнат компромис.
    А по принцип, като чуя как някой еврочиновник започва да учи бизнеса как да си върши работата направо полудявам. А пък че тези изисквания ощетяват по-малките и отдалечени държави е видно от километър.

  5. 5 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3498 Любопитно

    Нали Боко се хвалеше миналата година, колко успешно е защитил нашите превозвачи? Какво се получи, май остана само хвалбата?

  6. 6 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2472 Неутрално

    Прави са българските фирми. Ама човешко ли е шофиорите на тирове ще спят в кабините.

  7. 7 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    Новина от 9-ти януари: 50 имигранта във Франция пребиха 1 български тираджия и подпалиха неговия тир.
    https://europe.infowars.com/tractor-trailer-incinerated-driver-beaten-by-migrant-hijackers-near-calais-france/
    Нещо много се разрастват тези "пиратски" области на беззаконие из ЕС. Това също си е за протест.

  8. 8 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1986 Неутрално

    До коментар [#6] от "half truth":

    Ако това, което се говори, е вярно - че застраховката на товара не важи, ако шофьорът не спи в кабината, те нямат избор.
    Ако обаче това е спекулация - нека те си решат къде да спят, не може това да решава брюкселски чиновник, даже и с най-добри намерения.

  9. 9 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 1262 Любопитно

    Ще има ли протестиращи шофьори-номади,които настояват да спят по 2 месеца в кабината,че на шефа не му излиза сметката за "Ламборжини"-то? И че не може да оставиш камиона на неохраняем паркинг? Ами остави го на охраняем или да го поеме друг шофьор?

    ЛУСТРАЦИЯ НА ШАЙКАТА
  10. 10 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2855 Неутрално

    До коментар [#6] от "half truth":

    ако питаш протестираща мацка на снимката - тя няма нищо потив:)

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  11. 11 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    Добър си е Макрон , поляци ,унгарци ,чехи .....защитават интересите на народа си . Да не изброявам в кои сектори с колко ЕС е по различен към тях. При нас е друго ...състезание за самоунищожение на собствена индустрия, енергетика ....и тн . Зад това има конкретни имена...

  12. 12 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2855 Неутрално

    тези от снимката дали са спали в кабината на някой тир, изглеждат свежарки :)

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11222 Неутрално

    Трябва да подкрепим този протест. Той създава пореден прецедент. Заради подобно законодателство Британия излиза от ЕС, още повече, че законът е демонстративно лобистки...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2855 Неутрално

    До коментар [#9] от "Майндърбайндър":

    що не, преди няколко седмици гледах кадри как протестират работещите на мин. заплатка в някаква фабричка, в подкрепа на господаря си :) все пак им "дава" пари за хляб :)

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  15. 15 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Да кажеш, че е нелоялна конкуренция по-ниската заплата на шофьор от друга държава, е същото като да сложим минимални продажни цени на доматите в големите търговски вериги. Съгласен съм, че за работа изискваща еднаква квалификация трябва да се плаща еднакво, но ако тръгнем в тази посока на размишления излиза, че трябва да имаме една минимална заплата за целия ЕС.

  16. 16 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2472 Неутрално

    Ако това, което се говори, е вярно - че застраховката на товара не важи, ако шофьорът не спи в кабината, те нямат избор.
    До коментар [#8] от "boevbisser":

    Ами то и тировете не трябва да се паркират по пътищата , а в охраняеми паркинги.

  17. 17 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3956 Неутрално

    Някои от новите изисквания са смислени - като плащането на командировъчни, други - откровени бюрократични бози - да спят на хотел, да се връщат по за 1 седмица.....
    —цитат от коментар 4 на boevbisser

    Тъй, къде по-смислено е да спи в кабината, да се облекчава под звездите, и да не се къпе!

    Оказва се, че малко по-високите суми които получават нашите шофьори са за сметка на командировъчните, а не на реалните заплати.

  18. 18 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 876 Неутрално

    СТАВА ВЪПРОС ЗА ИНДИВИДИ,КОИТО ДВИЖАТ 40 ТОННИ ЖЕЛЕЗНИ ГРАМАДИ СРЕД ХОРАТА ПО УЛИЦИТЕ.ТАКЪВ КАМИОН СИ Е ОРЪЖИЕ ЗА МАСОВО ПОРАЖЕНИЕ И ЧОВЕКЪТ ЗАД ВОЛАНА ТРЯБВА ДА БЪДЕ ВСЕКИ МОМЕНТ ВЪВ ПЕРФЕКТНА ФИЗИЧЕСКА И ПСИХИЧЕСКА ФОРМА.КОЕТО Е ИЗКЛЮЧЕНО, В СЛУЧАЙ ЧЕ ,ДРЕМЕ СВИТ В КАБИНА ДНИ НАРЕД..И СЕ МИЕ В КРАЙПЪТНИ КЕНЕФИ...


  19. 19 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 708 Неутрално

    Сложна работа.
    От една страна - БГ наистина е в периферията и връщането дотук е по-сложно.
    От друга - спиш в кабината, висиш по ГКПП-тата понякога, не се връщаш с месеци и т.н.
    Отделно - нашите чорбаджии са страшни изедници. Познавах един шофьор на ТИР, като ми е казвал какви заплати и отношение дават в западна компания (в каквато той работеше като шофьор), тук такова не можеш да получиш (по неговите думи).

  20. 20 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3956 Неутрално

    Като говорим за заплати - дали има френски транспортни фирмаджии горди собственици на Ламборгини и Ферари? Защото у нас ги има, и точно зад тях застава цялата държава, с всичките си институции. А не зад обикновените хора.

  21. 21 Профил на Ivan Rachev
    Ivan Rachev
    Рейтинг: 437 Неутрално

    До коментар [#9] от "Майндърбайндър":
    муахха нолиберастино обясни как на Синан,който работи към немска фирма"А"не трябва да се прибира,защото не му е мъчно,а на камиона на бай Рангел му ставало мъчно за Пловдив и трябвало да се прибира на 4 седмици.По двуличен и безкрупулен слуга на Ротшилд от тоя герантофил не съм виждал.Лъсна лицето на Ишиаса,за френските фирми всичко може,за българските не?...ГЛУПАКО ТОВА Е ЗАШИТА НА БЪЛГАРСКИЯ БИЗНЕС КАТО ЦЯЛО,КОЙТО МОЖЕ И РОЛС РОЙС ДА КАРА ,ДА НЕ СМЕ 1985 Г ,ДРУГАРЮ КОМСОМОЛ ПРИВАТИЗАТОР,ПРЕБОЯДИСАН ЛИБЕРАЛ

  22. 22 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 876 Неутрално

    ТИЯ ЩЕ ПРОТЕСТИРАТ СРЕЩУ ЗДРАВИЯ РАЗУМ.НЯМА ДА ПОСТИГНАТ НИЩО,НО ЩЕ КОМПРОМЕНТИРАТ БЪЛГАРИЯ ОЩЕ ВЕДНЪЖ...КОЕТО МОЖЕ БИ Е И ЦЕЛТА НА ЗАНЯТИЕТО ЗА ТЕЗИ КОИТО МРАЗЯТ ЕВРОПА И ЛЮБЯТ МАТУШКАТА..

  23. 23 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3541 Любопитно

    Турските тираджии защо не протестират? Тях също ги касае. Правилото е за всички шофьори, които возят на територията на ЕС независимо от гражданство и регистрация на камиона. Същото е и за гърците, литовците и естонците (по северна и централа Европа е пълно с ”балтийски” тирове)

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  24. 24 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3347 Неутрално

    България за пръв път ще се противопостави на Брюксел. Ще е една пародия, но ще е добро начало. Защото това е пътят, това е начинът.

  25. 25 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Защо никой не пита какво мислят българските ТИРаджии, а питат само техните РОБОВЛАДЕЛЦИ?

  26. 26 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Защо никой не пита какво мислят българските ТИРаджии, а питат само техните РОБОВЛАДЕЛЦИ?
    —цитат от коментар 25 на ppopov_67


    МИ ЩОТО РОБОВЛАДЕЛЦИТЕ СА СИ ЧЕНГЕНЦА.А НА ТЕРИТОРИЯТА СЕ ЧУВА САМО ГЛАСЪТ НА ЧЕНГЕТАТА.ОСТАНАЛИТЕ СА МАТЕРИАЛ ,НА КОЙТО НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ДАВА ДУМАТА,А ДА БАЧКА ЗА ЧЕНГЕДЖИЙСКОТО БЛАГО НОН СТОП.

  27. 27 Профил на Ivo Di
    Ivo Di
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Типично лобистки напъни на Макрон § Ко.
    Обаче... Същите такива (лобистки) нещица, в ущърб на всички нас минават през НС, като през ускорител за елементарни частици.
    С какво превозвачите са по различни от друг бизнес, питам аз.

  28. 28 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8302 Неутрално

    Не искаме правила и това си е. Защо тогава искахме да сме в ЕС.

  29. 29 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2855 Неутрално

    До коментар [#19] от "Killing Joke":

    ако инцидентно от време на време спят по кабинките, никой няма да обърне внимание.
    Щом има протести, явно е в основата на бизнес модела

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  30. 30 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2855 Неутрално

    До коментар [#24] от "Judjuk":

    Да това е пътят към Евразийската империйка :)

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  31. 31 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2855 Неутрално

    До коментар [#25] от "ppopov_67":

    Не са рекли не са ги строили и тях да протестират, срещу алтернативата да останат безработни сме виждали и хора на минимална заплата да протестриат в защита на шефа си

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  32. 32 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3033 Неутрално

    Нали Боко се хвалеше миналата година, колко успешно е защитил нашите превозвачи? Какво се получи, май остана само хвалбата?
    —цитат от коментар 5 на Vlado Nikolov



    Не съм чул Боко да се хвали с това, но много добре го чух, когато скастри в ефир евродепутата от ГЕРБ Андрей Новаков, който се изцепи : " Победихме Макрон " .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  33. 33 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2855 Неутрално

    До коментар [#28] от "Роси":

    Ако питаш некой ще ти кажат, че са искали в СССР не в ЕС :)

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  34. 34 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3033 Неутрално

    тези от снимката дали са спали в кабината на някой тир, изглеждат свежарки :)
    —цитат от коментар 12 на Apollo Eight



    Ами така изглеждат, защото не са помирисвали ТИР, а са пристигнали със специални чартърни самолети .
    Тук няма да видиш български шофьор - тук са онези, които папкат от него .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  35. 35 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3033 Неутрално

    Трябва да подкрепим този протест. Той създава пореден прецедент. Заради подобно законодателство Британия излиза от ЕС, още повече, че законът е демонстративно лобистки...
    —цитат от коментар 13 на penetrating



    Защо да е лобистки закона ? Той касае цяла Европа, а не е удар срещу българските фирми, както се опитват да ни внушат . И нещо друго : Едва ли има български шофьор, който да е против да работи при бели условия на труда и да получава " бяла " заплата, но, ако не излезне на протеста, ще му се наложи да отиде на трудовата борса .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  36. 36 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4171 Неутрално

    До коментар [#23] от "DDR":

    Защото са свикнали на много по сурови и всевъзможни условия......
    Много от тях още от 8...10 годишни са почнали да упражняват този занаят с бащите или дядовците си,и един от първите уроци които научават е, че не трябва да мрънкат за щяло и нещяло докато са зад волана.....

    Bukalemun
  37. 37 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3033 Неутрално


    " ... застраховката на товара не важи, ако шофьорът не спи в кабината ... "


    Много по-разумно ще бъде да се обособят специални охраняеми паркинги, защото шофьорът може да спи в кабината, но какво става, ако дойдат двама маскирани и въоръжени ? Ще си изпати ли, ако окаже съпротива ? Ще носи ли отговорност за товара, ако е пребит ( не дай Боже ), а товарът - изчезнал ?

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  38. 38 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4171 Любопитно

    До коментар [#24] от "Judjuk":

    България за пръв път ще се противопостави на Брюксел.
    ======
    Май наистина е така..... 🕵️
    Забележителна дата.....

    Bukalemun
  39. 39 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3033 Неутрално

    Като говорим за заплати - дали има френски транспортни фирмаджии горди собственици на Ламборгини и Ферари? Защото у нас ги има, и точно зад тях застава цялата държава, с всичките си институции. А не зад обикновените хора.
    —цитат от коментар 20 на historama



    ++++++
    От статията разбирам, че тези български протести се подкрепят от правителството и президента и не се учудвам, че нашите управници застават зад тези с луксозните коли и имоти, с което застават ПРОТИВ интересите на шофьорите .
    Като си помисля само, с какви пари се купуват 300 новиТИРа и като си помисля, как са изкарани тези пари за покупката на ТИРовете ...

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  40. 40 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3347 Неутрално

    До коментар [#24] от "Judjuk":Да това е пътят към Евразийската империйка :)
    —цитат от коментар 30 на Apollo Eight


    Соросоидите твърдят, че такава нямало. И аз не знам да има. Тебе кой ти каза?

  41. 41 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3347 Неутрално

    Не искаме правила и това си е. Защо тогава искахме да сме в ЕС.
    —цитат от коментар 28 на Роси


    Техните правила са против нашия интерес. Как не го разбра за толкова време? Мисли бе!

  42. 42 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1986 Неутрално

    Според мен най-естественото нещо за една държава е да протестира и да се бори докрай, ако са засегнати интересите й - нейните и на нейните граждани.
    Част от изискванията в т.нар. пакет Макрон са чисто лобистки, други - глупави, но това, което ги обединява, че нарушават интересите на нашите превозвачи.
    Какво да правят - да стоят и да викат, да, вие в Европа сте винаги прави, а ние грешим. То че имаме трески за дялане и че не сме света вода ненапита никой не отрича, но срещу подобни действия трябва да се преследва националния интерес.
    А идеята камионите да се връщат в държавата след 3-4 седмици е рядка лобистка простотия, която, колкото и да съм привърженик на правилата и на ЕС, никога няма да приема.

  43. 43 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9468 Неутрално

    Успех на нашите протестиращи в Брюксел, дано да защитят правата на българските шофьори на тирове.

  44. 44 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3347 Неутрално

    Успех на нашите протестиращи в Брюксел, дано да защитят правата на българските шофьори на тирове.
    —цитат от коментар 43 на Peni Nikol


    Ха дано, ма надали! Били малко на брой, никаква подкрепа от източна Европа и нищо не постигнали. Пак се изложихме. За нищо не ставаме.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK