Положението в БДЖ било "и да не работим, парите ги има"

Никола Василев

© Юлия Лазарова

Никола Василев



В БДЖ важи правилото - и да не свършим работата, парите ги има - , така описва ситуацията новоназначеният изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ" Никола Василев в интервю за "24 часа".


"Обществена тайна е, че пътниците в БДЖ са закрепостени, возят се с влак, защото няма друга опция. 92% от пътниците на БДЖ ползват намаления. Приходите от собствена дейност са около 17% - изключително нисък процент. В БДЖ се е стигнало до едно такова положение - и да не свършим работата, парите ги има", казва той.


Василев казва, че "за неща, които трябва да бъдат стриктно контролирани, почти няма информация, а за тези, които не носят никаква информация, се генерира пълен документооборот". по думите му в холдинга ццари колективна безотговорност, никой не знае дали една услуга, възложена на външни изпълнители, колко би струвала, ако се изпълнява с вътрешен ресурс, а директорите по места са без право на глас.


Новото ръководство се е отказало да купува нови влакове след като обществената поръчка за 647 млн. лв. е била объркана и отменена като незаконна. "По примера на "Дойче бан", австрийските и чешките железници и българската ще вземе влакове на оперативен лизинг вместо да ги купува. Оперативен лизинг за 15 или 20 г. би бил поне между 2 и 3 пъти по-евтин", прогнозира Василев. Според него няма смисъл да се инвестира такава голяма сума в нови влакове при положение, че те няма да бъдат доставени скоро, а през 2024 г. изтича договорът на БДЖ с държавата за обществена услуга, с което пада монополът й за вътрешните превози.

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1413 Гневно

    Явно в БГ нещата започват да се правят, като опре ножа до кокала - дотогава яко грабене.

  2. 2 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    "И да не работим, парите ги има" е стар девиз в държавните предприятия. Интересно е по колко премии взимат?

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  3. 3 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1377 Любопитно

    Представяте ли си - ако автобусът край Своге не беше паднал в дерето, Московски още щеше да е министър ! А ние такива думи от неговата уста, за дереджето на БДЖ не бихме могли и да си помислим да чуем !!!

  4. 4 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 938 Неутрално

    Целенасочените усулия последните 25г дават резултати. То не беше лобизъм за автотранспорта срещу БДЖ, то не беше подкупване на графистите да правят разписанията така щото автобусите да обират пътниците преди влаковете, то не беше насилствено разбиване и цепене на БДЖ, така щото примерно родопската теснолинейка да не може да прехвърля товарите на нормално релсовите вагони, то не беше крадене и харчене на средства за глупости(никому ненужни стари вагони), умишлено съсипване на локомотивния и вагонен парк, отвратително поддържане на жп пътищата, така щото влаковете да се влачат с 40км/ч, отвратителна подръжка на пътническите вагони, .....
    Всеки може да продължи списъка

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  5. 5 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2314 Неутрално

    "Никола Василев в интервю за "24 часа"."

    - Трябва ми линк за проверка и сравнение.
    А сериозната тема е за лобизма, осигурил сериозни предимства на автотранспорта. Там е и тол системата за автопревозвачите, които се готвят да протестират за отнемането на предимствата им.

    п.с. Гугъл открива такъв материал само в Дневник, поне за сега.

  6. 6 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 931 Неутрално

    Положението в бдж както и в цялата държава е и винаги е било: айляк му е майката 😁

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  7. 7 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Абсолютен факт. Имат една дирекция "Маркетинг и продажби", чиято роля по-скоро е да ви откаже от всякакви контакти с тях, дори и да сте си помислили да похарчите някой лев за БДЖ. Ценоразписа им е брутален за неща извън всекидневните билети и т.н. Просто не ги интересува да си изкарват парите, чакат на субсидии.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  8. 8 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2599 Неутрално

    Явно в БГ нещата започват да се правят, като опре ножа до кокала - дотогава яко грабене.
    —цитат от коментар 1 на rainbou1


    А кой ти е казал че започват да се правят?

    Обичам да грухтя и плюскам.
  9. 9 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 1259 Неутрално

    БДЖ е уникален случай не в света, а във Вселената!!!!Само милицията може да се конкурира с тях - за нищоправене получаваш пари!
    Къде другаде го има, като се мести часа, влак да стои един час на гара, за да пристигне навреме.И пак закъснява!Обаче гениалните от БДЖ не дават обяснение, как става работата, когато се връща един час назад, а не напред, часовника!Сигурно стоят 23 часа и стигат навреме по часовник, но с ден закъснение!!!!

  10. 10 Профил на danubian.whale
    danubian.whale
    Рейтинг: 852 Любопитно

    В кое държавно предприятие или администрация не е същата работа?

  11. 11 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2196 Неутрално

    Ми то не е ли така и в парламента и в разните други държавни ведомства и агенции!??

  12. 12 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 2192 Неутрално

    ГЕРБ, като приватизатори най-Велики, да продадат БДЖ за 100-200 милиарда.

  13. 13 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Тея констатации са ясни, но да видим какво ще успее да промени, това е интересното.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  14. 14 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 513 Неутрално

    Това си е девиз на "държавното" още от времето на великия социализъм.
    То затова българинът толкова си го обича времето на Тошо.
    "Работиш - не работиш, заплатата тече", "Моето си е мое, държавното е общо", "Чупи, троши - всичко е държавно" и т.н. фрази от онова велико време на духовен подем и грижа за социалистическата собственост.

  15. 15 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1024 Неутрално

    Проблемът в България не е само корупцията, а и нихилизмът и тоталното нежелание да се свърши нещо полезно ако служителят няма пряк интерес за това. Ако все пак трябва да се свърши нещо, то се прави колкото да се отбие номера, по най-лесния и евтин начин. Напълно отсъства чувството за удовлетворение от добре свършена работа и на гордост и отговорност пред съгражданите си. С една дума - мърлячество.

  16. 16 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 558 Неутрално

    така щото примерно родопската теснолинейка да не може да прехвърля товарите на нормално релсовите вагони
    —цитат от коментар 4 на traveler1

    Може ли малко повече инфо за това? Как е била цепена теснолинейката и какви товари не могат да прехвърлят?

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  17. 17 Профил на Содом и Гомор кРаят на джендъризма
    Содом и Гомор кРаят на джендъризма
    Рейтинг: 1643 Весело

    Като чета описанието на работата от г-на имам чувството че БДЖ не е мръднала ни на йота от "априлския пленум" тъй тъй другари. Ето един нагледен пример за младежите дето не знаят как работи държавния капитализъм който имахме до 1989 ... По всичко личи че още е жив. 😁

    In a time of universal deceit telling the truth is a revolutionary act
  18. 18 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2599 Неутрално

    Като чета описанието на работата от г-на имам чувството че БДЖ не е мръднала ни на йота от "априлския пленум" тъй тъй другари. Ето един нагледен пример за младежите дето не знаят как работи държавния капитализъм който имахме до 1989 ... По всичко личи че още е жив. 😁
    —цитат от коментар 17 на Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма


    А, мръднала е....ма в негативна посока.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  19. 19 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 659 Неутрално

    До коментар [#4] от "traveler1":
    Много точно казано! Съвсем умишлена е тази съсипия!

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  20. 20 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3956 Весело

    Както казват хората: режим : лежим.......

  21. 21 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2236 Неутрално

    Едно време в БДЖ имаше отдел, който е занимаваше с внос на резервни части и апаратура от чужбина. Независимо от това всички доставки минаваха през частни фирми, вместо директно от чуждите доставчици.
    Правете сметка за какво става дума.
    Сега положението вероятно е същото.

  22. 22 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1488 Неутрално

    Изцяло в правомощията на изпълнителния директор е да оправи безобразията в БДЖ, въпросът е дали ще има желание или както каза един сиганин за гласуването, когато не му дали кебапчета "Исках, ама нямах желание".

  23. 23 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2850 Гневно

    БДЖ беше умишлено смачквано, за да може автобусните фирми да просперират, както и автокъщите.
    БДЖ е единствената железопътна компания в света, която НЕ печели!

  24. 24 Профил на ДГБ
    ДГБ
    Рейтинг: 297 Неутрално

    То да беше само в железниците ,в цялата държава е такова положение затова и резултатите са такива.Ама нали уж вече сме завършили прехода и сме пазарна икономика .Да , ама друг път...

  25. 25 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 938 Неутрално

    [quote#16:"zo"][/quote]

    На гара Саранбей имаше прѣтоварна техника, която вършеше работата за прѣхвърляне на товарите от нормалнорелсовите вагони към теснолинейните и обратно за товарите дето идваха от горе. По един прословут план на Световната банка от 90-те, всичко беше разчанчено като разделиха БДЖ на инфарстуктура, превозвач, разбиха заводите за ремонт и възстановаве на ПС, и в частност отделиха подемно транспортните съоръжения в гарите от превозите, което вдигна толкова високо цените за обслужване на прехвърляне на товарите, че на практика уби тази дейност а с нея и самите товарни/сточни гари.
    Е как да пратиш товар от Бургас до Якоруда по желѣзницата след като няма как в Саранбей да я прехвърлиш от нормално релсовитѣ вагони на теснолинейните и така да стигне до Якоруда?

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  26. 26 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 2199 Неутрално

    Такова е било положението по времето на комунизма( той затова си и отиде) във всяки един отрасъл на икономиката, а държавната железница си е още там.

  27. 27 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10682 Неутрално

    Ами оправете нещата, нали затова сте там!

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  28. 28 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    Този изглежда да разбира това което работи и това, което говори. Да не би министъра да иска да се свърши някаква полезна работа в БДЖ. Едва ли, ама не се знае. Там положението е като в България през 1997 -ма - няма накъде надолу.
    Идеята да се наемат локомотиви и вагони намирам за добро решение на транспортната задача за пътниците.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  29. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8452 Неутрално

    "в холдинга ццари колективна безотговорност, никой не знае дали една услуга, възложена на външни изпълнители, колко би струвала, ако се изпълнява с вътрешен ресурс, а директорите по места са без право на глас."
    Въпросът е, защо тези безотговорни безхаберници стояха години наред начело на БДЖ и защо никой не отговаря пред Темида за нанесените щети. Освен тях трябва да отговарят и тези, дето са ги назначили. Чух Борисов да казва на конференцията, че всчики грешки трябва да се оправят. То малко трудно, грешки трупани с години да ги оправят за 3-4 месеца, но като начало да почнат с Булгартабак и БДЖ.

  30. 30 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 3877 Любопитно

    "Положението в БДЖ било "и да не работим, парите ги има"
    ================================================================
    Ами,да...БДЖ ревва - държавата дава!!За,какъв дявол,трябва да работят?!? Държавна фирма...

  31. 31 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8866 Гневно

    И в други държавни предприятия е така, в БДЖ ген. директор напусна след като си направи частни влакове. Преди това пак министър ли беше на транспорта смачка БДЖ-то, че имаше частна автобусна фирма за превоз. А колко ние не знаем по регионите....

  32. 32 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8866 Гневно

    И в други държавни предприятия е така, в БДЖ ген. директор напусна след като си направи частни влакове. Преди това пак министър ли беше на транспорта смачка БДЖ-то, че имаше частна автобусна фирма за превоз. А колко ние не знаем по регионите....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK